Toon posts:

[rh7.2] DHCP laat server hangen

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgde geval.
Gisteren ging mijn server kneppel hard onderuit.
Dat komt bijna nooit voor dat die echt niks meer doet en vond het dus een beetje vaag.
Na een aantal reboots en crashes ben ik er achter gekomen dat het aan mijn netwerkkaart ligt.
Als ik hem een vast ip geef dan kan ik hem gewoon intern pingen, als die er 1 van de DHCP krijg van quicknet dan hangt die weer in no time.
Nu heb ik het idee dat die netwerkkaart dus kapot is maar dan vind ik het wel raar dat die met een vast ip het wel doet.
Nu is dus de vraag is het logisch te verklaren dit geval (bv dhcp is hardwarematig) of is het een geval van problemen met mijn Redhat software.

Het gaat om een realtec 8029 kaartje

[bericht voor mod]
zoals je mischien wel kan begrijpen weet ik dus niet of het nou aan mijn linux of aan mijn hardware ligt. Als het nodig is move hem dan even
[/bericht voor mod]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Het lijkt me iig sterk dat dit aan de hardware ligt. DHCP is puur een software-aangelegenheid, dus als het zonder wel werkt verdenk ik de software.

Verder... Wat bedoel je precies met hangen? reageert hij niet meer over het netwerk? Reageert hij wel gewoon op toetsenbord?
Wanneer gebeurt dat precies? Tijdens het booten? Vlak na het booten (zo ja, hoe lang)?

Verwijderd

Topicstarter
Bedoel echt hangen.
Alleen hardware reset doet het nog.
Heb nu de netwerkkaart die ik verdacht vervangen, maar net ging het weer fout. Duurd nu alleen veeeel langer als met die rtl 8029. Draaide nu een ruim uur voor het fout ging ipv 2 min.
Maar viel me gewoon op dat het telkens vlak na het verkrijgen na een ip via DHCP was.

Verwijderd

Heb dit met FreeBSD gehad. Twee Realtek's 8139 erin. Na een simpele ping vanaf een werkstation, FreeBSD server helemaal vast. Echt niks meer. :D

Daarna twee Intel PRO 100 erin en sjezen maar. :P

Begin de laatste tijd steeds minder vertrouwen in realtek te krijgen.

Heb je trouwens de nieuwe netwerkkaart nog in een ander slot gedaan?

Misschien is je MOBO aan het stieren.

Verwijderd

Topicstarter
Nee heb nog geen andere slot geprobeerd. Wou ik zo nog even doen.
Maar probleem is dat ik maar 3 sloten heb en 2 netwerkkaarten dus kan maar 1 kaart in een ander slot doen :)
Laat nog even weten of het wat geholpen heeft.
Maar als iemand nog een idee heeft zijn die altijd welkom :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Hangt er een monitor aan die computer? Zo ja, staat daar iets boeiends op als hij crasht?

Verwijderd

Topicstarter
Ging net weer onderuit.
Heb even de netwerkkaart van internet in een ander slot gezet.

Op de monitor is niks te zien. Gewoon het laatste wat je gedaan hebt.
Bv je console met een knipperde cursor...
Maar het gekke is dat die wel blijft knipperen.
Toch wil ctrl alt del niet werken. Hij hangt dus echt.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nog ff wat dingen zitten proberen en dit viel me ook nog op:
als die onderuit gaat en ik ping intern naar mijn server gaat de led WEL knipperen. Ik krijg geen reactie
als ik extrern laat pingen knippert die niet en krijg ook geen reactie.
Lijkt er dus toch op dat die kaart voor internet weer hangt en ik heb hem al van slot verwisseld en een andere kaart geprobeerd.
mischien bekend probleem bij iemand ?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 18 juni 2002 20:41 schreef Jurien het volgende:
Bv je console met een knipperde cursor...
Maar het gekke is dat die wel blijft knipperen.
Dat knipperen doet je video-kaart. De software hoeft alleen maar te zeggen waar de cursor staat.
Op dinsdag 18 juni 2002 20:52 schreef Jurien het volgende:
Heb nog ff wat dingen zitten proberen en dit viel me ook nog op:
als die onderuit gaat en ik ping intern naar mijn server gaat de led WEL knipperen. Ik krijg geen reactie
als ik extrern laat pingen knippert die niet en krijg ook geen reactie.
Lijkt er dus toch op dat die kaart voor internet weer hangt en ik heb hem al van slot verwisseld en een andere kaart geprobeerd.
mischien bekend probleem bij iemand ?
Dat knipperen van het ledje als je een packet stuurt is ook hardwarematig.

Welke dhcp client gebruik je? Helpt het als je een andere gebruikt (niet dat dat uit zou mogen maken, magoed)?

Verwijderd

Topicstarter
is een onboard videokaart, weet niet of dat nog wat uit maakt voor het verhaal maar oke :)
Maar zie net dat standaard de link led van internet niet brand maar toen die hing brande die wel.

De DHCP client die ik gebruik is de standaard van RH 7.2
weet niet echt welke dat is.

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 12:15

knopper

Sander Knopper

Op dinsdag 18 juni 2002 21:36 schreef Jurien het volgende:

De DHCP client die ik gebruik is de standaard van RH 7.2
weet niet echt welke dat is.
dhcpcd

Verwijderd

Hmm. :?

Draai je intern een dhcp server?

Misschien probeert die op beide kaarten te draaien, wat dus een probleem met je inet provider zou creeren.

Heb je nog iets van een firewall, of portsentry die de dhcp server van je inet provider tegenhoudt.

Hoe lang blijft de server het doen als je hem niet aan inet hangt?

Is je Red Hat up to date?

Je kan ook eens pump proberen als dhcp client voor je inet netwerkkaart.

Verwijderd

Topicstarter
Draai je intern een dhcp server?
Nope draai zelf geen DHCP server.
Heb je nog iets van een firewall, of portsentry die de dhcp server van je inet provider tegenhoudt.
nee... krijg ook gewoon netjes een ip
Hoe lang blijft de server het doen als je hem niet aan inet hangt?
Heb het vanochten geprobeerd en hem een vast ip gegeven. Was nog wel met die andere kaart die ik nu vervangen heb maar die hield het een paar uur uit.
Heb hem nu wel aan internet hangen met dhcp ip dus en hij is nu bijna 1.5 uur up. Dat heb ik nog niet gered (normaal natuurlijk wel ;))

Verwijderd

Topicstarter
oke .. heb hem nu dus de hele nacht aan gehad zonder de netwerkkabels er in. Is nu 9 uur lang niet gecrashed. Heb de kabels er weer in gedaan en ga kijken hoe lang het duurd voor die weer onder uit gaat.
Pagina: 1