Toon posts:

Instellen virtueel geheugen bij 512Mb ram

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Weertje buiten niet ?

Ik heb 512 Mb ram in de pc, hoe groot dien ik onder Windows 98 SE het virtuele geheugen in te stellen ?

Een kameraad van me vertelde, dat dit niet meer nodig is boven de 384 Mb intern geheugen...is dit waar ?

Verwijderd

Op min en max 300. Hij gabruitk toch nooit meer dan 600 dus hoger is niet nodig.
Zelf instellen is wel aan te raden omdat ie zo een vaste grootte krijgt en niet verschuift.
Het beste is nog om een extra partitie ana te maken en hem daar op zetten ivm fragmentatie

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
onder win2k kan je een onder- en bovengrens aangeven, en ik heb 'm op 4-512 gezet
normaal gebruikt 'ie bij mij helemaal geen swap, maar áls ik 'n keer flink veel programma's openheb, maakt 'ie de swap gewoon automatisch even groter

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
in windows 98 kun je de swap heel klein maken met zoveel ram. Probeer eerst gewoon min max 5 ofzo, en kijk of je geen problemen krijgt.

hij heeft win98 den daar kan je de swap niet verplaataen dacht ik. Maar als je hem verplaatst, zet hem dan niet op een andere partitie op dezelfde schijf. Zet hem dan op een andere schijf(zo snel mogenlijk), op een ander ide kanaal.

specs

Verwijderd

In windows 9x/me kan de swapgrootte prima ingesteld worden en ook op welke partitie de swapfile moet staan. Het is inderdaad handig om de swap op een aparte partitie te zetten. Dan weet je tenminste zeker dat het niet gefragmenteerd is. De grootte ervan zou je inderdaad vast moeten stellen op 400 MB of zo. Dus min. en max. 400 MB. Dan gaat het virtueel geheugen niet swappen (= van grootte veranderen) wat veel schijfactiviteit en dus prestatieverlies van je pc tot gevolg heeft. Ik zou ook op internet eens een tweak opzoeken zodat windows pas virtueel geheugen gaat gebruiken als het intern geheugen 'vol' zit. Dan weet je zeker dat er pas (langzaaaaaam) virtueel geheugen wordt gebruikt als het echt nodig is :).

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Voeg deze 2 regels onder [386Enh] in je system.ini

ConservativeSwapfileUsage=1
LocalLoadHigh=1

Hierdoor gebruikt windows eerst alle beschikbare RAM en daarna gaat ie pas swappen.

dikzak

• CrimInalA
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
dat truukje heb ik ook gedaan , het is echter nooit door microsoft bevestigd dat dit echt zou werken .
(en foute syntaxen negeert ie toch gewoon)

ook is het het beste om min en max op dezelfde grootte in te stellen , dan verlies ie geen tijd bij het aanpassen van zijn swap .

• jahako
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 13:37
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/93919/2/edit.php/93919/2/25/1009393

laatste post van hjs is uitstekend, heeft hier met 98 goed dienst gedaan, swapfile 0 met 384 MB als ik windows het swapfile liet doen.

Verwijderd

van vrage leert men... zeggen ze toch? :9~

1. wat is dat Zwap(file) :?
2. Wat is het nut van een Zwap(file)
3. Waar kan je dat instellen dan?

• Madrox
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Op dinsdag 18 juni 2002 10:17 schreef KevinM het volgende:
Op min en max 300. Hij gabruitk toch nooit meer dan 600 dus hoger is niet nodig.
Zelf instellen is wel aan te raden omdat ie zo een vaste grootte krijgt en niet verschuift.
Het beste is nog om een extra partitie ana te maken en hem daar op zetten ivm fragmentatie
Ligt er aan. Als je defrag van Win* gebruikt hen je helemaal gelijk. Gebruik je bijv. Norton Speeddisk (wat ik iedereen kan aanbevelen, scheelt je hoop tijd) heb je die extra partitie helemaal niet nodig. Met speeddisk kan je nml. aangeven of ie wel of niet je swap-file moet "defraggen". Als je dus een vaste swap-file heb laat Speeddisk ehm gewoon staan waar ie staat.

Ow, je kan met de Optimizer zelfs Norton laten uitzoeken welke partitie de beste is voor je swap.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Op dinsdag 18 juni 2002 10:13 schreef ommeh01 het volgende:
Een kameraad van me vertelde, dat dit niet meer nodig is boven de 384 Mb intern geheugen...is dit waar ?
Op dinsdag 18 juni 2002 12:10 schreef Chello200 het volgende:
Voeg deze 2 regels onder [386Enh] in je system.ini

ConservativeSwapfileUsage=1
Meer heb je niet nodig dan laatste instelling. Heeeeeel sporadisch zal Windows dan swapfile gebruiken. Test zelf maar wanneer. Het is mij nog niet gelukt, geen een applicatie had zoveel geheugen nodig - videorenderen, encoden, etc etc.

NT maakt bij voorbaat een swapfile (800Mb |:( ) aan maar gebruikt daarvan ongeveer 10Mb.

Geloof de sprookjes niet meer over snelheid op een aparte partitie ivm fragmentatie en swapgroottes, want die stammen uit de tijd dat je een i386 met 4Mb had en een geheugenhongerig Windows 3.x.

De tijd die Windows nodig heeft om een swapfile aan te maken van welke grootte dan ook is bijna nul/zero/noppes en je merkt er niets van.

Ohja en sommige willen nog wel eens een swapfile op een Ramdisk zetten |:( . Fysiek geheugen opofferen om virtueel geheugen, dat is pas stom.

En dat wilde ik nou even kwijt :+

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Madrox
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Op woensdag 19 juni 2002 00:44 schreef erikv1983 het volgende:
van vrage leert men... zeggen ze toch? :9~

1. wat is dat Zwap(file) :?
2. Wat is het nut van een Zwap(file)
3. Waar kan je dat instellen dan?
1) Een swapfile is niets meer en minder dan een verlengstuk van je DIMMs (geheugen). Stel, je hebt 128 Mb geheugen. Windows heeft daar al gauw 30 Mb van nodig om te draaien, een spel heeft tegenwoordig algauw 60 Mb nodig, oplopend tot 128 Mb en hoger. foto/audio en videobewerking kunnen ook een vette aanslag op je geheugen doen. Afijn, je komt algauw tekort aan die 128 Mb. Wat gebeurt er als je geheugen "vol" zit ? Juist, er kan niks meer bij. Het programma en/of windows zal "vast" komen te zitten.

Om dit te vermijden hebben we dus die swap-file. Zodra windows "ziet" dat je de geheugengrens nadert, zet (kopieert) die data die op dat moment ff niet nodig is naar je swapfile (HDD) en vult de vrijgekomen ruimte met de data die jij op dat moment nodig hebt. Zodra je weer die data nodig hebt die in je swap staan, haalt windows die data weer op en zal ook weer data naar je swap verplaatsen om daarvoor weer ruimte in je geheugen te creeren. Afijn, dan krijg je van die "fijne" ratel geluiden want je HDD heeft het er maar druk mee. Meer geheugen (DIMM's) betekent dus ook meestal minder geratel....

2) Zorgt ervoor dat je systeem niet crasht of een programma niet goed werkt als je te weinig geheugen (DIMM's) hebt. Ook al heb je bijv. 512 MB intern geheugen dan nog kunnen Photoshop of andere software MEER nodig hebben op sommige momenten. Hangt er helemaal vanaf wat JIJ doet ermee. Veel highres fotos inladen en bewerken kosten gewoon veel geheugen. Ook met avi-mpeg bewerking kom je al gauw in de 512 Mb+ regionen. Daar helpt een swapfile dus. Ondanks dat je geheugen niet toereikend is kan je gewoon doorwerken.

3) Rechts klikken op Deze Computer, links op systeem, prestaties, virtueel geheugen.

of naar configuratiescherm, icoon systeem, tab prestaties, tab virtueel geheugen.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 06:55 schreef Madrox het volgende:

[..]

1) Een swapfile is niets meer en minder dan een verlengstuk van je DIMMs (geheugen). Stel, je hebt 128 Mb geheugen. Windows heeft daar al gauw 30 Mb van nodig om te draaien, een spel heeft tegenwoordig algauw 60 Mb nodig, oplopend tot 128 Mb en hoger. foto/audio en videobewerking kunnen ook een vette aanslag op je geheugen doen. Afijn, je komt algauw tekort aan die 128 Mb. Wat gebeurt er als je geheugen "vol" zit ? Juist, er kan niks meer bij. Het programma en/of windows zal "vast" komen te zitten.

Om dit te vermijden hebben we dus die swap-file. Zodra windows "ziet" dat je de geheugengrens nadert, zet (kopieert) die data die op dat moment ff niet nodig is naar je swapfile (HDD) en vult de vrijgekomen ruimte met de data die jij op dat moment nodig hebt. Zodra je weer die data nodig hebt die in je swap staan, haalt windows die data weer op en zal ook weer data naar je swap verplaatsen om daarvoor weer ruimte in je geheugen te creeren. Afijn, dan krijg je van die "fijne" ratel geluiden want je HDD heeft het er maar druk mee. Meer geheugen (DIMM's) betekent dus ook meestal minder geratel....

2) Zorgt ervoor dat je systeem niet crasht of een programma niet goed werkt als je te weinig geheugen (DIMM's) hebt. Ook al heb je bijv. 512 MB intern geheugen dan nog kunnen Photoshop of andere software MEER nodig hebben op sommige momenten. Hangt er helemaal vanaf wat JIJ doet ermee. Veel highres fotos inladen en bewerken kosten gewoon veel geheugen. Ook met avi-mpeg bewerking kom je al gauw in de 512 Mb+ regionen. Daar helpt een swapfile dus. Ondanks dat je geheugen niet toereikend is kan je gewoon doorwerken.

3) Rechts klikken op Deze Computer, links op systeem, prestaties, virtueel geheugen.

of naar configuratiescherm, icoon systeem, tab prestaties, tab virtueel geheugen.
DANKJE :) Weer wat nuttigs geleerd :D :7
Pagina: 1