Toon posts:

[LCD]display hardware modden

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Met al die LCD's tegenwoordig, moet er natuurlijk ook wat modden vallen :)

Eerst een stukje geschiedenis: lang geleden had ik m'n eerste grafische LCD per ongeluk op 12V aangesloten en dat vond het RAMmetje niet zo fijn. Display is toen in de kast verdwenen. Zonde eigenlijk, want LCD's zijn kewl ;) Dus gisteren eindelijk eens het disaplay uit de kast gehaald en een poging gedaan het te repareren. Eerst de kapotte RAM eraf gehaald en vervolgens een nieuwe erop gesoldeerd.

Tot zover kun je het eigenlijk nog geen modden noemen, maar ik was toch bezig, dus heb er gelijk maar een 4x zo grote RAM opgezet (van 64K naar 256K). Past er weer meer beeld in het geheugen >:) De T6963C kan het addresseren en het werkt allemaal prima.
Tijdens het testen bleek dat de fontgroote vast op 8x8 stond. Aangezien met een 6x8 font meer op het beeld past en het mooier staat, moest dit natuurlijk ook aangepast worden. Hiervoor moest een printbaan doorgesneden worden en opnieuw verbonden worden. Ook dit werkt perfect :)

Foto uit het archief met het kapotte 64K RAM:
Afbeeldingslocatie: http://www.waxworks.nl/got/files/LCD/voor.jpg

De nieuwe 256K RAM:
Afbeeldingslocatie: http://www.waxworks.nl/got/files/LCD/operatieRAM.jpg

En het doet het weer:
Afbeeldingslocatie: http://www.waxworks.nl/got/files/LCD/128x64test.jpg

Er valt vast meer aan te modden, maar daar is in de komende vakantie nog genoeg tijd voor :)

Verwijderd

nice man.

Verwijderd

Zotty, je bent nog gekker dan ik dacht! :) cool gedaan man!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
:o

Verwijderd

Er zijn en aantal mensen die dit wel kunnen gebruiken, alleen is het nie zo makkelijk om aan die chips te komen dacht ik ?

edit : aangezien je zegt dat er waarschijnljik nog te modden valt zal je wel iets op het oog hebben ?

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb nog een LCdtje van EOI.COM een 4x20 blauwe backlight. Die had ik ook perongeluk op 12V gezet. En nu doet de linkerbovenhoek het slecht.

Zou dit dan verholpen worden?

• egeltje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-04-2019

egeltje

BOfH: BSD Operator from Hell

Het is FF bikkelen, maar dan heb je ook wat!
Mooi gedaan.

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopen...

• chevy78
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2004
kijk dat is ook weer eens leuk :)
heb zelf ook nog een paar kapote lcd's liggen :(
maar ben helaas niet zo handig in het lezen van schema's :(
heb zelfs nog een mooie 640X480 liggen. met controller alles er op en er aan, maar ook een chipje doorgebrand :(

Verwijderd

Dit kan denk ik voor velen interessant worden die hun lcd hebben gemold, maar je had wel mazzel dat die 256k chip pakte.
'T is een interessante mod om je lcd te upgraden. >:)

Verwijderd

Haha, dat is wel gaaf zeg. Ik heb 2 2*16 displays gemold... Eentje omdat ik contact maakte tussen 2 pinnetjes, de andere omdat in mijn zelf in elkaar geknutselde LM317-voeding een potmetertje losschoot waardoor de spanning van 5 naar 15 volt sprong ;(

Maar goed, de derde ligt weer in bestelling bij Conrad, hopelijk gebeurt het niet nog een keer... De chipjes zitten er opgebakken in zo'n plastic bobbeltje, dus daar valt weinig aan te modden.

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Knap gedaan. Ik ben benieuwd wat er nog meer te modden valt :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zich kan dit met elke display waarvan het geheugen kapot is. Maar dan moet er niet meer kapot zijn, want dan wordt het lastiger. 'k weet zo 1-2-3 niet hoe het zit met de HD44780 controller, maar de T6963C heeft 16 adreslijnen en kan max 64KByte aan. Deze kun je dus alle 16 gebruiken, ook al zijn oorspronkelijk bijv. A13 t/m A15 ongebruikt.
Het enige waar je op moet letten is dat ze niet verbonden zijn met GND of Vcc, want dan moet moet je ze eerst 'loskoppelen' en dan pas verbinden met controller/RAM.
Verder hoeft er niks aan de controller ingesteld te worden. Als je geheugen boven de grens van het gebruikte geheugen aanspreekt, begin je simpelweg weer bij adres 0.

Het geheugen is een S-RAM, en dat is makkelijk te krijgen (zelfs conrad kan het leveren :o). Pinout is bijna altijd standaard bij alle fabrikanten. Enige wat lastig is, is de juiste behuizing. Vaak hebben winkels niet de SMD variant en die heb je wel nodig wil je het netjes doen.

ps, wat de volgende mod is, moet ik nog bedenken en ik ben niet gek, alleen maar prettig gestoord :+

edit:
Yarvieh: er passen nu ruim 23 frames aan beeld in het geheugen. Dat is toch wel wat meer als die 1,6 frames :P

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 19:06
Op dinsdag 18 juni 2002 10:55 schreef Zotty het volgende:

ps, wat de volgende mod is, moet ik nog bedenken en ik ben niet gek, alleen maar prettig gestoord :+
psies...

blauwe backlight maken natuurlijk....

BTW dat van de 23 frames is wel gaaf... misschien met pageflippen toch een grayscale scherm te bouwen ?

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

• Martkrui
Op dinsdag 18 juni 2002 11:15 schreef Dr.DNA het volgende:

[..]

psies...

blauwe backlight maken natuurlijk....

of maak er een HUD van..

BTW dat van de 23 frames is wel gaaf... misschien met pageflippen toch een grayscale scherm te bouwen ?
Oeps.... verkeerde knoppie...
mijn toevoeging was : of maak er een HUD van..

Verwijderd

Nu nog een Knightrider backlight... wel cool gedaan, maar is het nu ook echt te merken dat er een 256 K chip op zit?

• Creepy
  • Laatst online: 17:35

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Mafkees... :)

Een hoop mensen krijgen hier een grafisch LCD.. en meneer wil meer hehehe.. 265K aan ram..

Hmm.. bied wel leuke mogelijkheden.. multiple screens, allemaal met hun eigen achtergond. wisselen zonder vertraging... hmmm :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Atmoz
  • Laatst online: 30-07 20:44

Atmoz

Techno!!

:+ vet!!!!

Ik denk dat ik mijn kapotte 2x16/20's ook maar eens onder handen ga nemen ;)

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:13
:) Zotty power! :P

Dus je kan nu meerdere pagina's in het mem stoppen, en daar makkelijk tussen switchen :? Dan is het misschien wel leuk als ik ook een mod chip ga doen :)

• Martkrui
Op dinsdag 18 juni 2002 11:59 schreef MaNDaRK het volgende:
:) Zotty power! :P

Dus je kan nu meerdere pagina's in het mem stoppen, en daar makkelijk tussen switchen :? Dan is het misschien wel leuk als ik ook een mod chip ga doen :)
Je kan dus ook scherm 1 laten zien terwijl je 2 opbouwd en dan wisselen als je klaar bent.. (double buffer)

of een animatieje van een zandlopertje ofzo...

Ik gebruik het in mijn software niet, dus ik heb genoeg aan de mem die er in zit...

• Creepy

Creepy

Als er een manier is om te achterhalen in code hoeveel memory een willekeurig LCD heeft, kan je hier eventueel wel gebruik van maken.

Zo van: standaard iconen met 64K, en 128K of meer dan bewegende iconen ofzo..

Jaja. ik weet het. ik moet die datasheets gaan uitspitten

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Als er een manier is om te achterhalen in code hoeveel memory een willekeurig LCD heeft, kan je hier eventueel wel gebruik van maken.
Niet getest maar volgens mij kan je ook weer data terug lezen uit t geheugen, maar byte schrijven naar het geheugen, terug lezen, niet het zelde -> end of memory?

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-07 20:45

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Op dinsdag 18 juni 2002 09:48 schreef Zotty het volgende:
Er valt vast meer aan te modden, maar daar is in de komende vakantie nog genoeg tijd voor :)
Andere fontkleur en/of backlightkleur¿ ;)

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Topicstarter
Je kan nu idd heel snel switchen tussen verschillende 'backgrounds'. Simpelweg de graphics home pointer veranderen en klaar is kees. Dan veranderd wel het hele beeld in 1x. Grijstinten zou misschien kunnen door snel tussen verschillende frames te wisselen. Toch eens uitproberen.
Wil je alleen een bepaalde regio van het beeld updaten, dan wordt het toch lastiger. Nadeel is wel dat de software het ook moet ondersteunen en aangezien bijna niemand z'n geheugen heeft ge'upgrade' is het voor een massaal gebruikt progje niet echt handig.
Je zou idd ook kunnen checken of er extra geheugen beschikbaar is dmv een soort memorytest. Ben alleen bang dat je dan tegen het zelfde probleem aanloopt als met de status check. Dat heeft bij mijn weten niemand onder windows aan de praat gekregen. De T6963C ondersteund het iig wel (screen peek).

• Martkrui
Op dinsdag 18 juni 2002 12:39 schreef Creepy het volgende:
Dat kan... dan moet op adres 0x0000 een 0 schrijven, en vervolgens 1'en gaan schrijven op 0x00001 en hoger totdat op adres 0x0000 een 1 verschijnt..

Je counter-1 is dan je berijk

Als je buiten je adres range schrijft, loop je omdat dan de hoogste adres bits genegeerd worden.

• Creepy

Creepy

Anders gewoon een keuze optie maken bij de settings van het LCD....

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
* equinoxe The EquinoXe krijgt nu ook de kriebels
OK als een T6963c 256K RAM aankan, :9~ , dan zou ik Mijn schermpies ook kunnen updaten van 8K naar 256K.
Als er dan in het optie menu van jouw progje een schakelaar komt voor 8k en meer zou dat helemaal top zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Oh oh, zie bit en byte het alweer door elkaar gehaald worden :P

De T6963C kan 64KByte aan. Dus kun je een S-RAM pakken van max 512Kbit. Normaal zit er op een display 8KByte, want dus 64Kbit is. En bij m'n mod is de 8KByte (= 64Kbit), vervangen met 32KByte (= 256Kbit)

Zooooooo :+

• equinoxe
LEERMOMENT :+

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 juni 2002 15:22 schreef equinoxe het volgende:
LEERMOMENT :+
Echt wel >:)

• equinoxe
Tja 8 bit in 1 byte, hoe moet ik dat nou weten?? :P

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 juni 2002 15:26 schreef equinoxe het volgende:
Tja 8 bit in 1 byte, hoe moet ik dat nou weten?? :P
Heb je als kind dan niet geleerd dat 8 dropjes 1 mond vol is :P

• equinoxe
Ik kreeg er 32 in mijn mond :+

LOL maar nu weer ontopic..

wat kost die ram-chip?

Verwijderd

Topicstarter
err.... wat kost zo'n rammetje... paar euro d8 ik.

/me heeft zijn rammetje ergens anders afgesloopt en niet in de winkel gekocht O-)

Verwijderd

That's a real tweaker!!! :Y)

• equinoxe
/me EquinoXe gaat zijn rommelhok eens doorspitten, op zoek naar wat rammetjes

• TD-er
  • Laatst online: 09-07 10:05
Op dinsdag 18 juni 2002 13:11 schreef Dr.DNA het volgende:

[..]

Dat kan... dan moet op adres 0x0000 een 0 schrijven, en vervolgens 1'en gaan schrijven op 0x00001 en hoger totdat op adres 0x0000 een 1 verschijnt..

Je counter-1 is dan je berijk

Als je buiten je adres range schrijft, loop je omdat dan de hoogste adres bits genegeerd worden.
Dat zou toch wel iets efficienter moeten kunnen.
Je hebt geheugens alleen in hoeveelheden van machten van 2 (dus 8 kbit, 16kbit, 32kbit....)
Dan hoef je echt niet alle adressen langs te gaan, alleen de adressen 2n (bereik is van 0 - (2n-1) ) en de waarde die je daar in schrijft vergelijken met de waarde op adres 0.
Dan heb je in een paar stappen de hoeveelheid uitgezocht.
Het wordt iets lastiger, wanneer je niet alle adressen mag beschrijven, maar dan gebruik je gewoon een adres wat je wel mag beschrijven en telt daar telkens een 2-macht bij op ;) (2-macht dan dus groter dan de minimaal mogelijke hoeveelheid geheugen)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• equinoxe
nog geen sram gevonden, zal dadelijk de psion 5 eens openschroeven >:)

• Creepy

Creepy

Alles afgaan is natuurlijk ook meteen een leuke ram-test voor je LCD :)

Mocht je een foutje hebben gemaakt met het solderen van je chip ofzo :+

• ThaHandy
  • Laatst online: 01-08 16:28

ThaHandy

Discovery Channel

Op dinsdag 18 juni 2002 16:31 schreef equinoxe het volgende:
nog geen sram gevonden, zal dadelijk de psion 5 eens openschroeven >:)
hmzz wil je er gelijk 8MB (toch?) in proppen :+
/edit
:+ 5750 frames 8-) filmpjuuh :D

:{ wat is er mis mee?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-08 16:16

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Gewoon ff een ander rammetje er op solderen, gewoon ff een printbaan verleggen, gewoon een beetje gestoord dit >:)
Maareh, dat extra ram heeft dat ook nog nut? Krijg jij het beeldgeheugen ooit vol?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• TD-er
  • Laatst online: 09-07 10:05
Op dinsdag 18 juni 2002 16:41 schreef Demoniac het volgende:
Gewoon ff een ander rammetje er op solderen, gewoon ff een printbaan verleggen, gewoon een beetje gestoord dit >:)
Maareh, dat extra ram heeft dat ook nog nut? Krijg jij het beeldgeheugen ooit vol?
Volgens mij is Zotty wel iemand die gaat proberen alles uit het displaytje te halen met z'n progsels
Een volgend topic van Zotty zou kunnen zijn
"DivX op Grafisch LCD" ;) of "Voor grijswaarden op LCD >32 kB vereist"

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 juni 2002 16:41 schreef Demoniac het volgende:
Tuurlijk krijg je het wel vol >:) Filmpje, paar menutjes, grijstintexperimenten, enz. Gaat hard als je een aantal beeldvullende frames gaat gebruiken.
Op dinsdag 18 juni 2002 17:09 schreef TD-er het volgende:
Volgens mij is Zotty wel iemand die gaat proberen alles uit het displaytje te halen met z'n progsels
Een volgend topic van Zotty zou kunnen zijn
"DivX op Grafisch LCD" ;) of "Voor grijswaarden op LCD >32 kB vereist"
LOL :)

Btw, volgende experiment staat alweer op de (elke dag langer wordende...) to-do lijst; een touchpad aan het display :)

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 13:25

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

w0000000000t

Zlotty jij bent echt knetter gek van Tweaken hé! :) :9

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Martkrui
Op donderdag 20 juni 2002 14:07 schreef zwahiel het volgende:
w0000000000t

Zlotty jij bent echt knetter gek van Tweaken hé! :) :9
Jij kan het weten.. jij hebt toch verstand van knettergekke mensen.. :+

Maareh... wat is het volgende projectje ? projector van maken ? (+ piczz)

Pagina: 1