begin hd niet goed meer

Pagina: 1
Acties:

• rs-music
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-08-2025
Hallo,

Heb maxtor 60Gb 5400rpm. mijn bios ondersteund tot 32Gb. Nu heb ik hiervoor EZ-bios gebruikt. maar na veel zelf proberen heb ik iets verkeerds gedaan waardoor het begin van mijn harde schijf niet meer goed is. volgens mij is de Master boot record ook beschadigd.. en er staan nog resten van EZ-bios. hierdoor loopt zelfs maxblast vast alle ander partition en format utils geven of een foutmelding of zeggen dat er iets gerepareerd moet worden.

Wat ik nu het liefst wil is dat het begin van mijn harde schijf al in nieuw staat terug wordt gebracht met een progje is er een programma waarmee ik de harde schijf grondig leeg kan maken, die dus niet controleert, alleen alle bitjes 0 maken aan het begin of wat mij betreft alles??

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

en daarvoor is er debug.

debug
[FCS:200 400 0]
[RAX]
[0301]
[RBX]
[0600]
[RCX]
[0001]
[RDX]
[0080]
[e100 CD 13]
[P]
[Q]

gebruik op eigen risico. schijf moet als pri master in het systeem hangen. (blijkt ook dat je 0080 kunt vervangen door 0081 en dattie hem dan als 2e schijf pakt. Maar hier twijfel ik over

En voor alle n00bs: achter de termen die tussen [] staan moet enter komen.

• rs-music
[quote]
Op dinsdag 18 juni 2002 09:32 schreef Terw_Dan het volgende:
en daarvoor is er debug.

debug
[FCS:200 400 0]
[RAX]
[0301]
[RBX]
[0600]
[RCX]
[0001]
[RDX]
[0080]
[e100 CD 13]
[P]
gebruik op eigen risico. schijf moet als pri master in het systeem hangen. (blijkt ook dat je 0080 kunt vervangen door 0081 en dattie hem dan als 2e schijf pakt. Maar hier twijfel ik over

En voor alle n00bs: achter de termen die tussen [] staan moet enter komen.
Ja ik ben een n00bs op dat gebied. paar vraagjes
1 staat debug gewoon op een bootdisk van bijvoorbeeld ME
2 wat doe je precies met bovenstaande commando's, Aan het begin van de harde schijf alle bitjes 0 maken.
3 moet ik een keer debug starten en dan al die dingen tussen haken (met of zonder haken incl enters) intikken/ of is het steeds van "debug [iets wat tussen haakjes staat] enter"

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Met een hulpprogramma van de fabrikant is dat een eitje. Gewoon downloaden van de Maxtor site, tegenwoordig heeft elke fabrikant van die 'zero fill' of low level format utilities gratis online staan.

Let wel: Gebruik voor een low level format alleen de utility van de fabrikant, met een ouderwetse low level (of via de BIOS) kan je volgens de verhalen een schijf beschadigen.

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Tja, en sowieso staat zo'n bootmanager in de masterboot-record, dus met fdisk /mbr kun je gewoon de bootrecord repareren..

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op dinsdag 18 juni 2002 09:44 schreef rs-music het volgende:

[..]

Ja ik ben een n00bs op dat gebied. paar vraagjes
1 staat debug gewoon op een bootdisk van bijvoorbeeld ME
2 wat doe je precies met bovenstaande commando's, Aan het begin van de harde schijf alle bitjes 0 maken.
3 moet ik een keer debug starten en dan al die dingen tussen haken (met of zonder haken incl enters) intikken/ of is het steeds van "debug [iets wat tussen haakjes staat] enter"
1. debug staat volgens mij wel op een bootdisk, anders even van een andere bak debug.exe uit de \windows\command directory halen.

2. deze methode schrijft je hele hdds incl partitie tabellen en MBR vol met nullen. Je schijf is dan in principe helemaal leeg.
3. Je start debug, en ramt dan deze codes in, is redelijk eenvoudig te volgen.

• rs-music
Op dinsdag 18 juni 2002 10:45 schreef Terw_Dan het volgende:

[..]

1. debug staat volgens mij wel op een bootdisk, anders even van een andere bak debug.exe uit de \windows\command directory halen.

2. deze methode schrijft je hele hdds incl partitie tabellen en MBR vol met nullen. Je schijf is dan in principe helemaal leeg.
3. Je start debug, en ramt dan deze codes in, is redelijk eenvoudig te volgen.
ziet dit profje ook dat mij schijf groter is dan 32Gb(32gb limit van bios) en hoe lang duurt dat om zo'n schijf vol met nullen te zetten??

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op dinsdag 18 juni 2002 11:19 schreef rs-music het volgende:

[..]

ziet dit profje ook dat mij schijf groter is dan 32Gb(32gb limit van bios) en hoe lang duurt dat om zo'n schijf vol met nullen te zetten??
grootte maakt niets uit.
en het duurt net zolang als dat jij kan typen.

Zelf gebruik een automatisch scriptje dat gemaakt is door een OEM en daarbij duurt het 1 sec.
als je dit handmatig invoert duurt het iets langer, maar het eigenlijke proces duurt maar 1 seconde ofzo

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Op dinsdag 18 juni 2002 12:40 schreef Terw_Dan het volgende:

[..]

grootte maakt niets uit.
en het duurt net zolang als dat jij kan typen.

Zelf gebruik een automatisch scriptje dat gemaakt is door een OEM en daarbij duurt het 1 sec.
als je dit handmatig invoert duurt het iets langer, maar het eigenlijke proces duurt maar 1 seconde ofzo
... dat is natuurlijk wel een optie om met debug te gaan klooien, maar niet zonder risico he. Tiepvoutje en je weet niet wat de gevolgen zijn.
Dat is sowieso niet wat er gevraagd wordt, nl. de schijf vol met nullen zetten of in ieder geval de schijf leeg maken zoals in het begin.

Als je met een tooltje de schijf helemaal gaat wissen ben je met een half uurtje er denk ik wel. Suc6!

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• Madrox
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Denk ook niet dat met die scriptje ook daadwerkelijk alle bitjes in nullen worden gezet. Dat alles in een paar secs?

Terwijl de hulp-tooltjes er toch minstens 5 min en up voor nodig hebben ?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ehh, ik wil niet vervelend zijn, maar het werkt toch echt wel.
probeer het anders zelf eens en kijk wat er gebeurd.

• rs-music
Heb met powermax low level format gedaan (maakt hij alles 0)
duurde zo'n drie kwartier, kan mijn hd nu weer gewoon gebruiken.
Pagina: 1