Toon posts:

Opzij geplaatste (sub)woofer in front luidsprekers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ervaring gevraagd, voordat ik met mijn 45kg zware luidsprekers ga sjouwen.

Wat zou volgens jullie een een strakker bas geluid opleveren, de woofers naar buiten of juist naar elkaar toe laten stralen ?
Luidsprekers staan ruim èèn meter uit de hoeken en drie meter uit elkaar.

Mvgr, Martin
-----------------
Denon AVR2802
Sony DVP-S725D
Sony 32"FX60B
Front> Acoustic Research Hi-res AR-1
Center> Acoustic Research Hi-res AR2C
Rear+SB> Infinity overture-1

Verwijderd

Ik denk dat naar elkaar toe misschien wat bas opheft en naar de muren toe wat meer bass geeft. Alhoewel (zoals je zegt) de speakers wel ruim van de muur afstaan.

Ik denk toch dat het een zaakje van trial & error wordt. Koop 2 van die verrijdbare plankjes met wieltjes deronder en je hoeft alvast niet meer te sjouwen. :)

Verwijderd

ik begrijp je vraag niet helemaal goed denk ik maar staat de +en - goed aangesloten op de box? want anders hoor je bijna geen bassen erdoor :)

Verwijderd

Op dinsdag 18 juni 2002 15:33 schreef Speakerfreak het volgende:
ik begrijp je vraag niet helemaal goed denk ik maar staat de +en - goed aangesloten op de box? want anders hoor je bijna geen bassen erdoor :)
Nee dat bedoelt ie niet. Misschien is het handiger als je de speaker zelf ziet.

Afbeeldingslocatie: http://www.acoustic-research.com/images/livingroom_d.gif

Hier staan ze. En dat is waarschijnlijk ook het antwoord op de vraag van de topicstarter. Zoals het op de site staat zal het wel goed zijn. Naar buiten dus. :)

Verwijderd

ja dat zal ie wel bedoelen maar als je ze verkeerd om aansluit klint je bass ook bagger :r

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Tweakert voor je hulp ;)

De verkoper vertelde me dat ik ze beter naar binnen kon plaatsen, maar overal waar ik kijk zie ik plaatjes met de woofers naar buiten, net zoals op de foto.

Momenteel staan ze met de woofer naar buiten, dit klinkt zeker niet verkeerd, maar ben toch benieuwt hoe anderen hier over denken.

P.S. Speakerfreak ,,ik heb ze uiteraard goed aan gesloten

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:18
Ik heb mijn Canton Karat M70DC's (lijken heel erg op de jouwe qua vorm) met de woofers naar binnen, nog niet naar buiten geprobeerd, maar dit klinkt goed, erg diepe bas. Als het bij jou naar buiten goed klinkt, lekker laten staan, die dingen zijn veel te zwaar om mee te gaan sjouwen, vooral met dit weer.

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-02 16:33
Voor basspeakers moet dat niet uitmaken; als ze maar in fase staan, zijn ze verder niet richtingsgevoelig.

Alleen de nabijheid van een wand van een 3 dB versterking opleveren ivm terugkaatsing. (een hoek dus 2 wanden = 6 dB, of zelf 9 dB (3 wanden)).

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-03 12:59

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Boeit inderdaad vrij weinig hoe ze staan.
Bas geluid is niet richting gevoelig en aangezien deze basluidsprekers niet naar de luisteraar gerciht staan, geeft aan dat ze alleen gebruikt worden voor de tonen beneden de 150-100Hz.

Waar je wel eens op kan letten is de basreflexopening. (als deze kasten dat hebben) Hier kan een behoorlijke hoeveelheid lucht zich in verplaatsen. Eventueel kan er iets gaan wapperen wat een storend geluid maakt. Hang hier dus geen kabels voor.

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-03 16:59

jasjenl

Liab A Tymo

Ik heb ook eens van die AR speakers gehad (de 310 HO), of je ze naar binnen of buiten zet met de woofer is vooral afhankelijk van aan welke kant er het dichtst iets in de buurt staat, je kiest dus de kant waar de speakers het meeste ruimte hebben om 'af te stralen'. Op die foto staan de speakers vlak naast een AV meubel, dus dan zul je ze inderdaad met de woofers naar buiten zetten. Heb je ze op zich wat meer vrij staan of meer in hoeken dan kun je ze wel naar binnen zetten, zo had ik ze ook staan in waarschijnlijk ongeveer een vergelijkbare opstellling als jij, als ik zo je afstanden lees.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

als je ze naar een muur toericht heb je meer reflectie, maar ook meer kans op vervelende "sterke" en "zwakke" plekken in je bas.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ze nu naar binnen gericht staan, en dit leverd idd een strakkere bas op.

Heb dit gisteravond ff getest met de dvd U571 ,die diepte bommen klinken nu strakker.

Het viel me trouwens mee dat m'n buren niet aanbelde of het wat minder kon >:)

Denon AVR2802
Sony DVP-S725D
Sony 32"FX60B
Front> Acoustic Research Hi-res AR-1
Center> Acoustic Research Hi-res AR2C
Rear+SB> Infinity overture-1
Pagina: 1