5,25" slot waterkoelings-unit (slechts idee'tje)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat nu als je een waterkoelingsunit had die je gewoon in een 5,25" slot (van een CDRomspeler dus) kon schuiven?
Dus het hele 'ding' erin, vastschroeven, molex aansluiten, twee slangen naar een waterblokje, en klaar!

-------------------

Dan heb je dus een radiator nodig van <15x4cm doorsnee, en een pompje van maximaal 4cm hoog.
Je kunt drie 4cm ventilators gebruiken die de lucht verplaatsen, maar drie Papst halen samen slechts 39m3/m.
Een 12cm Papst zit op >>94m3/m, maar hoe krijg je die in een 5,25" slot?
Liggend!

Ik heb zitten puzzelen, en kwam op deze opzet uit:
Afbeeldingslocatie: http://image1ex.villagephotos.com/pubimage.asp?id_=907551
Afbeeldingslocatie: http://image1ex.villagephotos.com/pubimage.asp?id_=907550

N.B.: de luchtstroom moet de andere kant op dan in de tekening staat (ik dacht eerst nog aan een rooster in de bovenplaat van de PC-kast), en de slangaansluitingen moeten naar beneden wijzen. Het stoffilter kan ook vervallen.

De radiator heeft de lamellen dus in de richting van de luchtstroom liggen. Je zou hiervoor een aluminium radiator kunnen ombouwen (als je ergens rechte 8mm koperbuis kon krijgen).

Bij mijn miditower heb ik slechts 25cm diepte vrij vóór de voeding: als ik al 4cm pomp en 12 cm ventilator kwijt ben houd ik slechts 9 cm radiator over. Dat zal wel te weinig zijn - of niet? (9cm x 12cm x 4 cm radiator, plus het stuk boven de ventilator (12cm x 12cm x 1,5cm)).
Bij een full-tower heb je de diepte bóven de voeding ter beschikking, dus ongeveer 30cm voor de radiator).

Een pompje - passend in een reservoir van 4x4cm doorsnee - ben ik ook nog niet tegen gekomen.
Een inline pomp, liefst op 12Volt (samen met de ventilator direct aan de molex) zou misschien wel passen.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2002 18:29 . Reden: poging met nieuwe uploader ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat dacht je van een USB waterkoel systeem, via de USB kan je genoeg stroom aftappen en dan kan je misschien ook een LCD of whatever erop bouwen. Want het heeft niet zoveel zin om je radiator in je kast te leggen waar het warm is, en er dan fan's op te zetten om em toch koel te krijgen. Dan heb je niet echt een efficient systeem, dan kan je beter een zalman kopen en daar een stel fans op zetten ipv waterkoeling.
Dus volgens mij is de radiator te klein en op de verkeerde plaats, wat je wel kan doen is via USB of misschien een setje wat je aan je PC kan hangen aan de zijkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

het idee is wel interessant, maar wel aan de lichte kant. meer iets voor gewone gebruikers. vooral de ruimte voor de pomp is vooral schrikbarend klein, maar erg veel verstand van WC heb ik ook weer niet, maar voor een CPU heb je wel 5 liter per minuut nodig. (600 l/u)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 18 juni 2002 01:54 schreef Thorry het volgende:
Wat dacht je van een USB waterkoel systeem,
en meteen je mobo naar de barabiesies helpen omdat je teveel amp door het mobo wil slepen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 16:15

jjwa

CZ3 tentmuis

Op dinsdag 18 juni 2002 07:07 schreef T-Mug het volgende:

[..]

en meteen je mobo naar de barabiesies helpen omdat je teveel amp door het mobo wil slepen |:(
dan gaat gewoon je waterkoeling minder goed of niet werken, maar je pc leeft gewoon door, zit een soort van beveiliging op tegen zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 16:15

jjwa

CZ3 tentmuis

ik heb hier een heel klein pompje liggen, met het formaat:
55x40x47mm (breedte x diepte x hoogte)
is alleen geen inline pompje maar dat lijkt mij met een heel klein reservoirtje er omheen makkelijk op te lossen.
gewoon een soort van klein hokje van plexiglas ofzo er omheen bouwen waarin hij niet veel ruimte overhoud.
pompje is ter uw informatie niet in gebruik door mij, en ik weet niet hoeveel l/u hij doet.

ik denk btw dat het nog best goed koelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

die pomp gaat je niet lukken vrees ik, reservoir radiator van die grootte moet lukken, maar als je zo'n kleine pomp hebt dan gast ie er gewoon niet genoeg water door. maarre je ken de pomp toch wel buiten die unit plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 20:57
Wel en grappig idee.
Maar koelt het je vloeistof wel genoeg af?
Het is volgens mij meer een extraatje als je al een radiator hebt.
Wel een leuk idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij zo`n bigtower heb je ook nog ruimte boven de voeding >:)

kan je een heleboel kwijt heheh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDtje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-08 23:30
Ik denk dat je beter 2 bays kan nemen. 8 cm gan erin, pomp van 8 cm hoog is ook geen probleem. Alleen eeen rad van 8*? is denk ik even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je kunt 2 bays gebruiken, maar dan verlies je weer ruimte. Vooral in een miditower lastig.
Maak je het geheel dan nog iets groter, dan heb je alweer bijna een externe unit voor onderop of bovenop de kast.
De vraag is of het ook op cdrom-spelerformaat kan!
Volgens mij kan het wel.

Ik heb hier een aluminium radiator van 4 cm dik: past mooi qua hoogte. Alleen moet de lucht er nu dwars doorheen.
Een BlackIce is 12x12x3cm dus is mijn 5,25" bay-oplossing niet echt kleiner! Het rendement is misschien wel goed genoeg.

Een bay is c. 43mm hoog, dus moet het pompje lager dan 43mm zijn.
Ik heb een pompje van 45x42x32mm (zonder aansluiting)dat al anderhalf jaar mijn PIII500@560 koelt.
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/570/G1/570037G1.JPG
Past dus makkelijk in een bay, maar dan steekt de aansluiting iets uit.
Een ander pompje is 41mm breed, en past dus 'op zijn zij'. De aansluitingen komen echter niet uit...
Er bestaat ook al een 12V versie van het kleine pompje (met lampje):
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/570/G1/570040G1.JPG
Die pompjes geven een straal zo dik als die uit de kraan, maar dan natuurlijk minder krachtig: koeling genoeg, zou ik zeggen.
---------------------------
Welke kit had twee jaar geleden dat kleine pompje met aangebouwd reservoir? Senfu? Weet iemand een link naar een plaatje? (Dat pompje was niet krachtig genoeg, maar het gaat mij om de grootte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 juni 2002 01:54 schreef Thorry het volgende:
Wat dacht je van een USB waterkoel systeem, via de USB kan je genoeg stroom aftappen
USB? Voor een 12V/5Watt pompje en een 12V/2Watt ventilator tap je toch lekker je Molex af?
Want het heeft niet zoveel zin om je radiator in je kast te leggen waar het warm is, en er dan fan's op te zetten om em toch koel te krijgen.
:?
Bijna alle radiators worden in de kast ingebouwd, met een ventilator erop.
En met waterkoeling wordt het in de kast juist niet warm.
De ventilator zuigt alle lucht uit de kast, dus wordt er steeds koele lucht aangevoerd via alle openingen in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit de USB poort kon je geloof ik vrij veel stroom trekken hoor, vooral USB 2 heeft veel stroom omdat apperaten als scanners en printers zelf ook veel stroom nodig hebben.

En dus USB omdat ik het over een extern setje had en dus niet intern, want intern gebruik je natuurlijk Molex (duh)

Maar wat heeft het voor nut om de waterkoeling in zijn geheel in de PC te bouwen? Koelt het dan nog steeds beter als een gewone lucht koeler? Wat ik ervan begreep is dat water beter warmte meeneemt als lucht, en dan je dan via een radiator dat water weer kon koelen. Maar als je de warmte niet ver meeneemt heeft het dan nog steeds nut? Intern kan je die radiatoren toch niet koelen.

En dat het koeler wordt in je kast is natuurlijk onzin want er komt nog steeds even veel energie uit je processor, en als je radiator dat in de kast ligt krijgt de kast ook net zoveel warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Intern kan je die radiatoren toch niet koelen.

En dat het koeler wordt in je kast is natuurlijk onzin want er komt nog steeds even veel energie uit je processor, en als je radiator dat in de kast ligt krijgt de kast ook net zoveel warmte.
Je snapt het principe van waterkoeling niet: het water verplaatst de hitte van de processor via het waterblokje naar de radiator. De ventilator blaast lucht door de radiator naar buiten, waardoor het water niet veel boven kamertemperatuur komt. De hitte van de processor wordt dus indirekt buiten de kast geblazen.

Met een ventilator en koelprofiel direkt op de processor geschroefd, blijft de warmte juist in de kast hangen: vandaar al die extra casefans!

Alleen de warmte van schijven, chipset en videokaart blijft in de kast hangen, maar zelfs die dingen kunnen watergekoeld worden. (En die warmte wordt anders evengoed door de ventilators afgevoerd).
Ergo: in je kast is het maar enkele graden boven kamertemperatuur.

Nogmaals die vraag: welke waterkoelingskit van 1 of 2 jaar geleden had dat kleine pompje met aangebouwd doorzichtig reservoir? Waar vind ik het plaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Is het misschien ook niet mogelijk om nog een klein beetje extra ruimte bij te sprokkelen als je de unit in de bovenste bay van je kast plaatst? Veel kasten hebben daar vaak nog een centimetertje of 2 over voordat "het dak" van de kast begint... misschien handig :)

En je kunt hem natuurlijk ook een paar centimeter dieper maken als je hem toch helemaal bovenin plaatst; slangen kunnen dan missschien van onderuit de unit komen aan de achterkant i.p.v. uit de daadwerkelijke achterkant zelf (daar zit dan nl. misschien je voeding net iets te dicht bij...)

Ach, ik geef mun bek ook moar un douw ;)

Ben wel ontzettend benieuwd naar het resultaat!

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die ruimte bovenin je kast (ik heb er 3 cm vrij zitten) kun je wel gebruiken, maar dan is het geen compacte unit meer.

Het leek mij juist zo mooi als het op het formaat van een cdromspeler kon: inschuiven, vastschroeven, molex en slangen aansluiten, en klaar...

Ik zie nu trouwens een probleem:
Als de ventilator lucht aanzuigt kun je er geen cdromspeler of schijven onder monteren. Dus moet je de fan toch naar boven richten, en misschien een groot gat bovenin je case zagen... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een losse unit: Koolance heeft mijn idee gejat! ;)

Afbeeldingslocatie: http://koolance.com/products/ext-a01/ext-a01.jpg

http://www.koolance.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

reviewtje van dat ding :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 16:47:

[afbeelding]

lol >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
GreenGras schreef op 20 juni 2002 @ 11:24:
...KNIP

En je kunt hem natuurlijk ook een paar centimeter dieper maken als je hem toch helemaal bovenin plaatst; slangen kunnen dan missschien van onderuit de unit komen aan de achterkant i.p.v. uit de daadwerkelijke achterkant zelf (daar zit dan nl. misschien je voeding net iets te dicht bij...)

Ach, ik geef mun bek ook moar un douw ;)

Ben wel ontzettend benieuwd naar het resultaat!
Heb je ook al eens een geheugenbankje uit een PC geragd door een cdrom speler die niet wilde passen 8)7 ik wel. Hij deed ut nog wel trouwens. :)

Ik vind dit wel een koel idee. Als je nou zo'n kooler HD cooler kit koopt, zo'n ding met vaak 3 fannetjes voorin en een deurtje met gaatjes. Dat zit alleen aan de voorkant vast. En dan heb je een achterkant voor pomp en radiator. Ik zou het apparaat de lucht naar buiten laten voeren (fannetjes ff omdraaien dus) en aanbevelen standaard een intake fan onder in kast te zetten.

Woei dit wordt wel leuk idee. Misschien iets voor massaproductie bij een koelbedrijf, zodat mensen zonder vreesmachine en geld een leuk blokje kunnen plaatsen op je processor en toch ruimte in je kast hebt (arme mensen zoals ik met een miditower...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Als je weinig ruimte heb ken je natuurlijk ook gewoon weer alles naast de kast plaatsen met twee slangen naar binnen... minder hi-tech maar werkt ook perfect hoor!

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn idee was om een unit te maken die je gewoon in een CDRom-bay schuift, waarna je er een molex inprikt, en twee slangetjes naar een waterblokje leidt.
Dus heel compact en simpel aan te sluiten, zelfs voor iemand met twee linkerhanden. Ik denk dat een fabrikant er wel mee zou scoren!

Omdat ik erg van stilte houd wil ik geen 3x4cm ventilatortjes voorin, omdat dat van die straaljagertjes zijn. Mijn idee was dus om een 12 cm ventilator in de radiator in te bouwen.

Misschien ga ik het nog eens maken, maar ik heb al veel moeite om 8mm rechte koperbuis te vinden... (dat heb ik nodig voor die dwarsbuisjes... maar 8mm is alleen maar op rol te krijgen, en gebogen buis krijg je nooit meer recht!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

8mm is niet te krijgen van gewone waterleidingbuis?? Je zou eens naar een loodgieter kunnen gaan.... Deze hebben meestal meer maten als de gewone praxis of gamma..

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apen-nootjes schreef op 29 oktober 2002 @ 18:27:
8mm is niet te krijgen van gewone waterleidingbuis?? Je zou eens naar een loodgieter kunnen gaan.... Deze hebben meestal meer maten als de gewone praxis of gamma..
wel als gasbuis van koper word veel in caravans gebruikt.....
duz caravan handels zoals www.vervat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
http://www.overclockers.com/articles626/

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/articles626/calm1.jpg

Ok hij koelt voor geen meter maar hij is wel klein en stil, met een klein pompje moet de prestatie wel stukken beter zijn.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NeMeSiS_
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09 11:48

_NeMeSiS_

Millennial

Iemand enig iedee waar die koolance exos in nederland te verkrijgen is. Ik heb een beetje rondgezocht maar niets gevonden... alleen in amerika :(

lama.. zie dat je in amerika alleen maar pre orders kan plaatsen.. zal die ook wel hier komen over tijdje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlotterPower
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-09 21:51

FlotterPower

Boxy Brown

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 16:47:

[afbeelding]

l337!! hoe duur is zo'n ding?

I don't want no cake, I want me some pie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wordt rond de 300 euro

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 23:44