Toon posts:

Temp IBM enorm hoog, suggesties??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na het inbouwen van een IBM 120GXP 60GB schijf, loopt de temperatuur flink op.
Met een dichte kast, bevindt de AMD 1500XP processor zich na enkele uurtjes op 66 graden, het systeem op 45 graden. Voordat ik deze schijf erin had, lag de temp op
max. 55 graden. Het vervelendste komt nog, na enkele uren had de IBM een temp bereikt van 62 graden, lijkt me toch veel te hoog. Nu kan ik de kast wel open laten staan en een grote koeler er tegen plaatsen, maar dit is uiteindelijk ook geen oplossing.
Ik heb momenteel alleen een koeler op de AMD zitten. Wat kan ik doen de temp flink
omlaag te krijgen?? welke voordelige oplossingen zijn hiervoor te bedenken, ik neem aan
eventuele extra koeling, voornamelijk gericht op die HD. Ik zou het voor de rest ook niet weten, maar die HD zal het niet lang volhouden met die hoge temps!! Zijn er nog meer
die zulke hogere temps met die IBM schijven hebben.
Suggesties??

Thanks de reacties.

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03 15:00
eer dat ibm schijven meestal zulke temps halen (vooral de 75gxp) gaan ze kapot.
Gewoon je hdd koelen dus, met misschien een oude at voedings koeler ofzo

Btw probeer ook eens andere mensen te helpen

[url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/52217]Btw probeer ook eens andere mensen te helpen[/url]

Reality beats fiction by far!

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-03 15:08
je hebt HD coolers. je kan er 1 op zetten en/of een extrafan in je kastschroeven. zo'n 80mmx80mm ding.

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-04 22:55
zit je hd wel vast geschroeft tegen voldoende ijzer, dat scheelt namelijk nogal.

Ik heb een seagate barracude IV in een silent-drive zitten, en vandaag met die weer (32 graden) op zolder werd hij 61 graden, maximaal mag hij 60 in als hij werkend is volgens de specs, dus je moet hem iets naar beneden brengen!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb t even nagekeken, de koeler die ik momenteel op de CPU heb zitten is een Spire model T-725. Naast deze koeler heb ik geen enkele koelers/fans in de bigtower zitten.
Is deze koeler bekend, voldoet hij voldoende?? zo niet, welke (redelijk geprijsde) koeler is voor een AMD XP1500 (en eventueel hoger, tot XP2000) aan te raden??

Bij de kast heb ik een plastic kastje erbij gekregen die ik aan de onderkant (van de binnenkant) kan bevestigen. Ik neem aan dat daar een fan in geplaatst kan worden, maar wat voor type fan moet ik daarvoor hebben??

Thanks voor de reacties.

Verwijderd

Bij IBM website kan je een windows tooltje downen.
Hiermee kan je de snelheid van je IBM hardeschijf downclocken.

Voordelen :

Je hd zal ouder worden...
Veel minder warmte productie...
Maakt niet meer zoveel lawaai...

Nadelen :

Snelheids Verlies (Hoeveel weet ik niet moet je Benchen)

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Sowieso in alle gevallen wel hoge temperaturen die je meet zeg..

Maar mag ik je vragen of de kamertemperatuur ook gelijk was met de metingen die je hebt verricht. Zeker gezien de huidige tropische temperaturen die gemeten worden op 17 en 18 juni !

Bij mij scheelt het ook een graadje of tien vergeleken met een week geleden en ook weer meer vergeleken met de metingen verricht in de winter !

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

koop zo'n asaka koelertje, echt geniaal ding, kheb de mijne van de inkoopactie, full stressed werd ie vanmiddag met een casetemp van 35, zon 38 graden :)

nu is ie trouwes 34 :) case is nu 30

maakt ook niet veel geluid trouwes, echt prima dingetje

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• cruncher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-04 14:33

cruncher

wanna crunch someone?

kwordt een beetje moe van dit soort vragen. Gebruik de search eens, er zijn al zoveel topics voorbij gekomen met vragen hoe een te hete drive te koelen..... :r

can you read my mind?

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-04 22:42
HD temps van vorige week, met raam open, zal dus wel 28-30 graden zijn geweest op mijn kamer...
75 gxp 75 gb, maximaal 34 graden
2x 120gxp 80gb, maximaal 32 graden
maxtor d740x liquid bearing 80gb, maximaal 41 graden.

Ik heb het idee dat de maxtor veeeeel te hoog zit, hij voelt in ieder geval niet warmer aan dan de rest. soms geeft hij ook onder 20 graden aan.

Volgens IBM mag je geloof ik maximaal 60 graden hebben voor je schijven, als hij boven 50 komt zou ik me al zorgen gaan maken. misschien moet je een extra intake en outtake plaatsen. Enermax fan's zijn wel vet, kun je ook lager zetten als het minder warm is.

P.S.: ik gebruik DTemp, geeft ook smart-zooi aan.

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 19:29
Op dinsdag 18 juni 2002 21:03 schreef cruncher het volgende:
kwordt een beetje moe van dit soort vragen. Gebruik de search eens, er zijn al zoveel topics voorbij gekomen met vragen hoe een te hete drive te koelen..... :r
Als je er last van hebt, post je het in SM:
In SM posten i.p.v. om een slotje vragen.
Als je vindt dat een topic op slot moet, zet dan een link naar de topic in Schop een Modje. Het roepen om een slotje heeft geen zin, want als er geen moderator in de buurt is zal ie het niet lezen, en als er wel eentje in de buurt is dan zal ie zelf beoordelen of de topic wel of niet dicht moet.
Geen UTFS zonder voorbeelden te geven.
Het is soms verleidelijk om heel hard UTFS of Search te brullen als iemand een vraag stelt en overduidelijk laat merken dat ie te lui is geweest om zelf dingen uit te zoeken. Geef in dat geval een aantal links naar topics die met de Search gevonden kunnen worden, maar roep niet zomaar UTFS of Search.
Bij deze heb ik het gedaan.

• Jaymz
  • Laatst online: 16:22

Jaymz

Keep on moving !

Op dinsdag 18 juni 2002 21:03 schreef cruncher het volgende:
Offtopic: Dan kun je je vast voorstellen dat dit soort reacties ook niet echt wakkermakend zijn ;)

Continue On-Topic :)

• Gman
  • Laatst online: 14-03 20:42
Een simpele 80x80 is al perfect om te koelen!
Zonder koeling wordt mijn 40GB 60GXP 45+, met +-35

• koos.d
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:00
mijn IBM 120GXP 80GB 7200RMP is 25 graden, als ik wat bestanden aan het kopieren ben gaat ie maximaal naar 28 graden :) dus zo warm wordt ie bij mij niet :)

edit:
Hij is wel gekoeld :) zonder koeling wordt ie 54 graden :'(
Pagina: 1