Hoe werkt een turbine precies? Ik wil dus lucht ergens inpompen met grote druk. Met een gewone fan lukt dat niet, want die verplaatst wel lucht maar alleen als er geen tegendruk is.
Een turbine zuigt lucht op, deze wordt dan samengedrukt met grote kracht ergens naar toe geblazen!
|Specs|
Werkt als volgt. Een turbine heeft schoepenraden. Er zitten verschillende schoepenraden ACHTER elkaar. Maar tussen 2 van deze schoepenraden, zit nog een schoepenrad, maar DEZE DRAAIT NIET MEE!. De schoepen die daarachter komen, zijn weer dichter op elkaar gemaakt (de afstand tussen de schoepen OP een schoepenrad word kleiner) Ook de NIET BEWEGENDE schoepen worden steeds met kleinere tussenafstanden. Gevolg, de lucht word samengeperst, komt dat LANGS STILSTAANDE schoepen, de lucht gaat versnellen, komt dat weer langs draaiende schoepen (die dus kleinere afstand tussen zijn schoepen heeft) de lucht word SAMANGEPERST, en deze cyclus herhaalt zicht bij elke schoepenrad.
Het lijkt mij wel interessant om zo'n ding te maken, niet qua prestaties, maar gewoon qua techniek
Ik denk dat het zelf maken wel ingewikkeld is, en vooral TIJDROVEND. Het is WEL te doen, want Modelbouwers maken zelfs hun EIGEN GASturbine. (btw, schoepen moeten wel om en om staan. Dus zoiets :
Ik zou op dit moment bij god niet weten hoe je de schoepen vast moet maken....
Het lijkt mij wel interessant om zo'n ding te maken, niet qua prestaties, maar gewoon qua techniek
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| \ / \ / \ / \ / \ / \ / \ \ -------------- <--- as / / / \ / \ / \ / \ / \ / \ |
Ik zou op dit moment bij god niet weten hoe je de schoepen vast moet maken....
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
Verwijderd
Er zijn wel mini-turbines geweest maar het probleem is dat de tempratuur ook enorm wordt. Ook heb je enorm veel kracht nodig om er wat aan te hebben.
Wat je in principe hebt is een motor met een fan eraan. Dan een compressie kamer en dan een naverbrander.
Jet turbine:
Je hebt dus een fan (aangedreven door een motor bij F)
dan een compressiekamer waar de lucht op hoge snelheid samengedrukt wordt. (C)
Daarna heb je een naverbrander die de samengedrukte lucht doet ontploffen en extra kracht geeft (N) (Diesel idee)
Ook is er een nieuw soort motor (1997 ofzo)
Ik weet ff niet hoe het heet maar het gaat er dus om dat je vanaf mach 3 ofzo de lucht puur door de snelheid van de lucht en de vorm van de motor zo snel op elkaar kan drukken dat het vanzelf gaat knallen.
1 sec Google:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/turbdraw.html
Wat je in principe hebt is een motor met een fan eraan. Dan een compressie kamer en dan een naverbrander.
Jet turbine:
code:
1
2
3
4
5
| ----___ __ F ---- F C N F ___----__ ---- |
Je hebt dus een fan (aangedreven door een motor bij F)
dan een compressiekamer waar de lucht op hoge snelheid samengedrukt wordt. (C)
Daarna heb je een naverbrander die de samengedrukte lucht doet ontploffen en extra kracht geeft (N) (Diesel idee)
Ook is er een nieuw soort motor (1997 ofzo)
code:
1
2
3
| ----____ __--
____><__
---- -- |
Ik weet ff niet hoe het heet maar het gaat er dus om dat je vanaf mach 3 ofzo de lucht puur door de snelheid van de lucht en de vorm van de motor zo snel op elkaar kan drukken dat het vanzelf gaat knallen.
1 sec Google:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/turbdraw.html
note : De topicstarter hoeft denk ik geen Gasturbine, hij wil alleen het turbine effect (dus zonder verbranding
)
Verwijderd
zelf maken? gewoon n 747 uit de lucht knallen, heb je dr meteen 4, wedde dat je pc daarmee gaat vliegen 
nee maar ff, tis bij n turbine toch ook zo dat je de lucht/stoom juist gebruikt om de as in beweging te brengen en niet andersom (zoals bij n fan)
volgens mij werkt dat niet helemaal zoals je zou willen hoor.
nee maar ff, tis bij n turbine toch ook zo dat je de lucht/stoom juist gebruikt om de as in beweging te brengen en niet andersom (zoals bij n fan)
volgens mij werkt dat niet helemaal zoals je zou willen hoor.
Het is wel zeker zelf te doen hoor
Bouw een simpele turbine (dus zonder verbandings kamer) en puur alleen op het samenpersen/versnellen van lucht (door om en om aan te drijven, zie mijn reply) en drijf de turbine aan met een RC Modelbouw motor, dan kom je zeker weten al een heeeeel eind
Verwijderd
Turbine zonder verbrander heb je niet zo heel erg veel aan. Je kan wel een effect krijgen maar echt efficient is het niet. Dan kan je beter gewoon een grote fan pakken en daar een soort conex op maken zodat je aan het einde een klein gaatje hebt. Pak maar een pen (zo'n standaard balpoint) haal de achterkant en de pen eruit/af. Blaas in het grote gat, en aan het kleine gat komt een veel sterkere lucht. Helaas is dit niet echt efficient, een turbine zonder verbranding is net iets efficienter maar met verbranding en naverbranding is het beste
Turbine die ik bedoelde die alleen op snelheid werkt heet een (SC)RAMJET.
Dit werkt dus echt voor geen meter. Als je een 12 cm fan op een rietje aansluit komt er amper nog lucht uit.Op maandag 17 juni 2002 23:29 schreef Thorry het volgende:
Turbine zonder verbrander heb je niet zo heel erg veel aan. Je kan wel een effect krijgen maar echt efficient is het niet. Dan kan je beter gewoon een grote fan pakken en daar een soort conex op maken zodat je aan het einde een klein gaatje hebt.
Een turbine lijkt me inderdaad een beetje overkill, wel leuk om mee te kloten trouwens.
Mijn eerste probeersel:
is een luchtpompje niet een optie?
de topicstarter wil onder hoge druk pompen. Dus niet specifiek met lucht onder hoge snelheid.
de topicstarter wil onder hoge druk pompen. Dus niet specifiek met lucht onder hoge snelheid.
Wise enough to play the fool
Verwijderd
Ik neem aan dat in jouw probeersel een gewone fan zit en dat de lucht naar een smaller gedeelte wordt vervoerd.Op maandag 17 juni 2002 23:39 schreef Sjord het volgende:
[..]
Dit werkt dus echt voor geen meter. Als je een 12 cm fan op een rietje aansluit komt er amper nog lucht uit.
Een turbine lijkt me inderdaad een beetje overkill, wel leuk om mee te kloten trouwens.
Mijn eerste probeersel:
[afbeelding]
Zoals je zelf al zei werkt dit dus niet want door de tegendruk wordt de lucht juist afgeremd en dus niet versneld.
PS. Waar wil je je evt. zelfgebouwde turbine voor gaan gebruiken?
Normale fans zijn ook niet om overdruk te maken, ze kunnen alleen blazen wanneer ze luchtstroming hebben.Op maandag 17 juni 2002 23:39 schreef Sjord het volgende:
[..]
Dit werkt dus echt voor geen meter. Als je een 12 cm fan op een rietje aansluit komt er amper nog lucht uit.
Mijn eerste probeersel:
[afbeelding]
Je hebt ook fans die gewoon maar blijven persen bij deze fans staan de bladen erg schuin en dicht op elkaar, je hebt er zelf met tegenelkaar in draaiende bladen
"Luie mensen worden ook moe!"
Voor de lol. Ik wil gewoon aanrotzooien.Op maandag 17 juni 2002 23:46 schreef Emphelator het volgende:
[..]
PS. Waar wil je je evt. zelfgebouwde turbine voor gaan gebruiken?
Verwijderd
Ik heb ook gezegt dat je geen fan moet gebruiken maar een rotor met een motor eraan. Of had ik dat niet gezegt?
Iets wat heel hard lucht pompt wel. Maar een turbine blaast heel hard lucht van een paar honderd graden. Lijkt me niet de bedoeling.Op dinsdag 18 juni 2002 00:04 schreef westcoastleader het volgende:
Iz zo iets niet te gebruiken voor een koele kast?
Lol, ik heb hier laatst project over gedaan. Ik ga morgen wel wat voor je opzoeken.
Verwijderd
Haha lijkt wel een waterpijpOp maandag 17 juni 2002 23:39 schreef Sjord het volgende:
[..]
Mijn eerste probeersel:
[afbeelding]
Even voor de duidelijkheid (oke een beetje mierenneuken ook wel) een turbine wordt aangedreven door lucht. Denk maar aan een windmolen (is ook een turbine). Wat jullie hier allemaal ongetwijfeld bedoelen is een compressor. Die heb je ook nog in verschillende vormen. De radial compressor, zoals in een stofzuiger en een axiaal compressor. Die vindt je inderdaad terug in straalmotoren. Een compressor kun je best wel aandrijven zonder gebruik te maken van een verbrandingskamer. De turbine die achter de verbrandingskamer zit zorgt er namelijk voor dat je compressor begint te spinnen. Als je daar dus een electromotor voor in de plaats zet, heb je dus een compressor die aan de voorkant lucht aanzuigt, vervolgens comprimeert en daarna onder hoge druk er weer uitspuugt. Combustion room en turbine zijn alleen noodzakelijk om dit proces ook op 11 km hoogte te kunnen volbrengen.
I think, therefor I am.....I think.
Verwijderd
Er zijn 'gekken' die van een ouwe turbo uit een auto o.i.d. een turbine maken. Ga maar ff goegelen.
En als je echt wil blazen zoek dan gelijk maar op blower i.p.v. fan.
En als je echt wil blazen zoek dan gelijk maar op blower i.p.v. fan.
Verwijderd
je kunt heel simpel een turbine effect maken heel simpel heb je een oude stofzuiger? nou sloop de motor eruit en je hebt een turbine
Je denkt niet goedOp maandag 17 juni 2002 23:29 schreef Thorry het volgende:
Turbine zonder verbrander heb je niet zo heel erg veel aan. Je kan wel een effect krijgen maar echt efficient is het niet. Dan kan je beter gewoon een grote fan pakken en daar een soort conex op maken zodat je aan het einde een klein gaatje hebt. Pak maar een pen (zo'n standaard balpoint) haal de achterkant en de pen eruit/af. Blaas in het grote gat, en aan het kleine gat komt een veel sterkere lucht. Helaas is dit niet echt efficient, een turbine zonder verbranding is net iets efficienter maar met verbranding en naverbranding is het beste
Bij een echte turbine hoef je alleen maar te zorgen dat het turbine wiel draait, en start. Eenmal op gang dan word deze turbine door zijn eigen verbranding weer aangedreven. Maar aangezien je geen verbranding wilt, zul je hem permanent moeten aandrijven, met een electro motor. (ipv een verbrandings kamer)
PS. Als je denkt dat het met CaseFans gaat, FORGET it, die hebben nauwelijks kracht om hunzelf rond te draaien
* Nd vind dit een zeer interessant onderwerp, hij is nu aan het denken hoe je het beste je eigen turbinewiel kan maken... (alluminium schoepen)
Nederlanders zijn cool, check AMT NETHERLANDS uit Amsterdam.
http://www.amtjets.com/
* ET schrikt na een blik op de prijslijst
http://www.amtjets.com/
* ET schrikt na een blik op de prijslijst
Verwijderd
waar ik al ooit aan heb gedacht (call me crazy) is een compressor 
die dingen maken natuurlijk wel lawaai maar druk zit er voldoende op (lijkt mij). als je de lucht uit zo'n ding bijvoorbeeld op een heatsink zou laten blazen (van een niet te verre afstand) dan moet dat toch redelijk koelen?
(of zit ik met mijn gedachten helemaal verkeerd, of ligt het aan het weer ?
)
die dingen maken natuurlijk wel lawaai maar druk zit er voldoende op (lijkt mij). als je de lucht uit zo'n ding bijvoorbeeld op een heatsink zou laten blazen (van een niet te verre afstand) dan moet dat toch redelijk koelen?
(of zit ik met mijn gedachten helemaal verkeerd, of ligt het aan het weer ?
btw, noem ens een mooie diameter voor de turbinewiel. Niet te groot, en niet te klein (ivm prielwerk)
er zijn wel modelbouwers die die dingen maken, maar die zijn vaak op alcohol [brandstof], dus in je PC heb ja daar weinig aan...
modelbouw.pagina.nl
modelbouw.pagina.nl
ik denk inderdaat dat een stofzuigermotor errug geschikt is, die dingen zijn loeisterk, zeg een 1200Watt ofzow, en ze maken gigantisch veel toeren. op een rommelmarkt heb je voor 2 euro een oude stofzuiger, ga fijn eens met de motor spelen. en zet wel gehoorbeschermers op
btw, ff een vraagje, want nu is het MIJ niet meer duidelijk
: Waarom vraagt men/zegt men dat het niet kan met brandstof/kerosine/alcahol etc?
- Met verbranding erin (na de turbinewielen dus) geeft toch een hogere temperatuur? Wie wilt nou zijn PC koelen met 800 graden celcius warme lucht???

- Zonder verbranding, dus alleen met de turbinewielen (dus puur de schoepen) is dan toch de oplossing, je lucht word versnelt en krijgt een hogere druk, en hij blijft koel (afhankelijk van de omgevingstemperatuur) Maar dat is toch wat je wilt???
- Met verbranding erin (na de turbinewielen dus) geeft toch een hogere temperatuur? Wie wilt nou zijn PC koelen met 800 graden celcius warme lucht???
- Zonder verbranding, dus alleen met de turbinewielen (dus puur de schoepen) is dan toch de oplossing, je lucht word versnelt en krijgt een hogere druk, en hij blijft koel (afhankelijk van de omgevingstemperatuur) Maar dat is toch wat je wilt???
Op dinsdag 18 juni 2002 15:40 schreef ND het volgende:
btw, noem ens een mooie diameter voor de turbinewiel. Niet te groot, en niet te klein (ivm prielwerk)
LET HIER HEEL GOED MEE OP !!Op dinsdag 18 juni 2002 16:00 schreef AtomicShockwave het volgende:
ik denk inderdaat dat een stofzuigermotor errug geschikt is, die dingen zijn loeisterk, zeg een 1200Watt ofzow, en ze maken gigantisch veel toeren. op een rommelmarkt heb je voor 2 euro een oude stofzuiger, ga fijn eens met de motor spelen. en zet wel gehoorbeschermers op
Nee er is nix met m'n caps
Stofzuiger motoren zijn levensgevaarlijk !!!!
als je die motoren onbelast laat draaien blijft hun toerental stijgen en dat stopt pas bij het uit elkaar vliegen van de motor door de enorme middelpunt vliedende kracht op het anker
Ook nooit van zo'n motor een slijpsteen oid maken
hier zijn al doden mee gevallen !!
Verwijderd
Als je er niet dood aan kan gaan, wat heeft het dan voor zin om er iets mee te doen? 
Dat houdt je leven nog een beetje spannend.
Maar ff serieus deze dingen zijn idd heel gevaarlijk, ook kunnen ze wild rondgaan springen omdat ze stevig vast zitten in de stofzuiger maar als je em dus losmaakt dan stijgen ze zowat op. Vanwege het turbine effect gaat ie idd steeds harder en harder draaien. Oplossing: Vastzetten, niet 100% stroom erop zetten en niet te lang laten draaien. En zeker niet ff weglopen ofzo want het is snel gebeurt.
Als je trouwens de bladen van een oude (grote) ventilator pakt dan zou je het voor elkaar kunnen krijgen om een soort van homemade helicoptertje te maken, de motor heeft genoeg kracht daarvoor. Behalve dat je geen manier hebt om te voeden in de lucht dus moet er een kabel aan, ook heb je een tegenrotor nodig die precies afgesteld moet worden anders ga je zelf draaien ipv de rotoren.
Dat houdt je leven nog een beetje spannend.
Maar ff serieus deze dingen zijn idd heel gevaarlijk, ook kunnen ze wild rondgaan springen omdat ze stevig vast zitten in de stofzuiger maar als je em dus losmaakt dan stijgen ze zowat op. Vanwege het turbine effect gaat ie idd steeds harder en harder draaien. Oplossing: Vastzetten, niet 100% stroom erop zetten en niet te lang laten draaien. En zeker niet ff weglopen ofzo want het is snel gebeurt.
Als je trouwens de bladen van een oude (grote) ventilator pakt dan zou je het voor elkaar kunnen krijgen om een soort van homemade helicoptertje te maken, de motor heeft genoeg kracht daarvoor. Behalve dat je geen manier hebt om te voeden in de lucht dus moet er een kabel aan, ook heb je een tegenrotor nodig die precies afgesteld moet worden anders ga je zelf draaien ipv de rotoren.
Ik heb hier een modelbouw tijdschrift, waar een artikel staat dat iemand ZELF!! zijn turbine heeft gemaakt, en ofcourse ook zijn er fotows
Nu zie ik dat bij de eerste of voorste turbinewiel het anders is dan hoe ik me voorstel. Je hebt een platte ronde schijf, en vanuit het midden van dat schijfje worden de blades aan vast gemaakt, verticaal dus.
Zoiets :
Nu mijn vraag : Hoe zuigt deze nou lucht aan?
Zoiets :
code:
1
2
3
4
| _________-________ / | \ <--- De fanbladen | | | ---------------------- Schijf |
Wellicht heb je hier iets aan?
http://www.howstuffworks.com/turbine.htm
http://www.howstuffworks.com/turbine.htm
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Verwijderd
Lol, met 800 graden?? Hou er eens een papiertje voor, dat vliegt meteen in de fikOp dinsdag 18 juni 2002 16:00 schreef ND het volgende:
- Met verbranding erin (na de turbinewielen dus) geeft toch een hogere temperatuur? Wie wilt nou zijn PC koelen met 800 graden celcius warme lucht???![]()
je overdrijft een beetje, ik heb al 2 stofzuigermotoren gehad. en ze maken idd heel veel toeren, maar uitelkaarvliegen? naah, het toerental blijft echt niet stijgen. ik heb ze wel eens zonder enige belasting op de as laten draaien, en ik heb er een keer een ijzerdraad aan gebonden zodat je een soort gras trimmertje kreeg, jah, maar door dit exemplaar kon je stukken hout duwenOp dinsdag 18 juni 2002 23:35 schreef Sine het volgende:
[..]
LET HIER HEEL GOED MEE OP !!
Nee er is nix met m'n caps
Stofzuiger motoren zijn levensgevaarlijk !!!!
als je die motoren onbelast laat draaien blijft hun toerental stijgen en dat stopt pas bij het uit elkaar vliegen van de motor door de enorme middelpunt vliedende kracht op het anker
Ook nooit van zo'n motor een slijpsteen oid maken
hier zijn al doden mee gevallen !!
Op woensdag 19 juni 2002 13:02 schreef AtomicShockwave het volgende:
[..]
je overdrijft een beetje, ik heb al 2 stofzuigermotoren gehad. en ze maken idd heel veel toeren, maar uitelkaarvliegen? naah, het toerental blijft echt niet stijgen. ik heb ze wel eens zonder enige belasting op de as laten draaien, en ik heb er een keer een ijzerdraad aan gebonden zodat je een soort gras trimmertje kreeg, jah, maar door dit exemplaar kon je stukken hout duwenHet vermogen van die dingen is idd wel een beetje om van te schrikken, als je er eentje uit elkaar haalt, haal dan WEL die aluminium turbineraderen er af, als je die onder het draaien 1 tikje verkoopt resulteert dat in tientallen rondvliegende stukken aluminium, die kunnen dus echt NIKS hebben. Be careful, play safe
Nah juist heel erg informatief. Zo weet je tenminste wat je niet moet doen
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
Een stofzuigermotor kan idd op hol slaan als je em onbelast aansluitOp woensdag 19 juni 2002 13:02 schreef AtomicShockwave het volgende:
[..]
je overdrijft een beetje, ik heb al 2 stofzuigermotoren gehad. en ze maken idd heel veel toeren, maar uitelkaarvliegen? naah, het toerental blijft echt niet stijgen. ik heb ze wel eens zonder enige belasting op de as laten draaien, en ik heb er een keer een ijzerdraad aan gebonden zodat je een soort gras trimmertje kreeg, jah, maar door dit exemplaar kon je stukken hout duwenHet vermogen van die dingen is idd wel een beetje om van te schrikken, als je er eentje uit elkaar haalt, haal dan WEL die aluminium turbineraderen er af, als je die onder het draaien 1 tikje verkoopt resulteert dat in tientallen rondvliegende stukken aluminium, die kunnen dus echt NIKS hebben. Be careful, play safe
Maar door interne wrijfing worden meestal al de lagers kapot "gestookt" voordat de rotor uitelkaar spat door g-kracht.
Het ding loopt dus hartstikke vast.
BDW zo'n motortje werkt ook prima op gelijkspanning.
Voor leuke hobby experimenten zou je de turbine van een kruimelzuiger kunnen gebruiken... motortje is best krachtig!
Meestal zo'n 60~90W bij batterijspanningen van een volt of 2~6.
Powered bij meergranenbrood.
kleine kruimelzuigertjes hebben meestal hetzelfde soort motortje als een prof electrische RC autoOp woensdag 19 juni 2002 13:32 schreef picobyte het volgende:
[..]
Een stofzuigermotor kan idd op hol slaan als je em onbelast aansluit
Maar door interne wrijfing worden meestal al de lagers kapot "gestookt" voordat de rotor uitelkaar spat door g-kracht.
Het ding loopt dus hartstikke vast.
BDW zo'n motortje werkt ook prima op gelijkspanning.
Voor leuke hobby experimenten zou je de turbine van een kruimelzuiger kunnen gebruiken... motortje is best krachtig!
Meestal zo'n 60~90W bij batterijspanningen van een volt of 2~6.
Maar effe terug op die stofzuigermotor. ik heb er nog nooit een uit elkaar zien vliegen moet ik eerlijk zeggen, en geloof me maar, door de zijkant van zo'n motor vliegen echt geen stukken metaal. als ie vastloopt blijven de onderdelen waarschijnlijk in de motor zelf hangen.
Met brandstof vind ik geen probleem hoor, hoe meer herrie en toeren en hitte hoe beter. De turbinebladen lijken me echter lastig te maken, zeker als het nog stevig moet zijn ook. Misschien een metalen buis en daar schoepjes op solderen?
SolderenOp woensdag 19 juni 2002 19:55 schreef Sjord het volgende:
Met brandstof vind ik geen probleem hoor, hoe meer herrie en toeren en hitte hoe beter. De turbinebladen lijken me echter lastig te maken, zeker als het nog stevig moet zijn ook. Misschien een metalen buis en daar schoepjes op solderen?
hehehe, begin dr maar niet aan, als je ziet hoeveel toeren zo'n ding haalt, daar kun je echt geen rotorbladeren zelf voor maken
Ik zit wel in et vakOp donderdag 20 juni 2002 00:56 schreef dr.lowtune het volgende:
ND, ben je modelbouwer?
i see your point, je bedoelt dat de lucht er onmogelijk doorheen kan? ik denk daarom ook dat de lucht er via de zijkant uitgaat, de rotor zit in een omhulsel, met een intake aan de voorkant en een outtake aan de zijkant. ik weet het niet zeker hoor, maar ik denk dat de lucht via de zijkant er uit komtOp woensdag 19 juni 2002 12:14 schreef ND het volgende:
Ik heb hier een modelbouw tijdschrift, waar een artikel staat dat iemand ZELF!! zijn turbine heeft gemaakt, en ofcourse ook zijn er fotowsNu zie ik dat bij de eerste of voorste turbinewiel het anders is dan hoe ik me voorstel. Je hebt een platte ronde schijf, en vanuit het midden van dat schijfje worden de blades aan vast gemaakt, verticaal dus.
Zoiets :
code:
1 2 3 4 _________-________ / | \ <--- De fanbladen | | | ---------------------- Schijf
Jeps dat bedoel ik, het heeft dus niet zoiets als een waterrad, alleen de outtake aan de zijkant dat vind ik wel raar...Op donderdag 20 juni 2002 10:13 schreef AtomicShockwave het volgende:
[..]
i see your point, je bedoelt dat de lucht er onmogelijk doorheen kan? ik denk daarom ook dat de lucht er via de zijkant uitgaat, de rotor zit in een omhulsel, met een intake aan de voorkant en een outtake aan de zijkant. ik weet het niet zeker hoor, maar ik denk dat de lucht via de zijkant er uit komt
Op het moment heb ik maar 1 idee, een ingewikkelde en moeilijk te maken idee voor de turbinewiel. Aangezien hij niet zo groot mag worden ivm "computer maten". Ik zat dus te denken aan een as (buisje) en dat je daar de bladen (kunnen denk ik wel rechte zijn, dus zonder zo'n "s-kromming") en deze dat vastlassen, maar dat gaat moeilijk ivm de grootte (lees kleinte) Misschien dat je ze dan kan vast maken met Bison Superdesuup lijm 
Een andere idee is om met een ring te werken, en aan de ring de bladen te maken, alleen dit idee moet ik nog verder uitwerken, maar idee 1 zal heel moeilijk gaan..
Een andere idee is om met een ring te werken, en aan de ring de bladen te maken, alleen dit idee moet ik nog verder uitwerken, maar idee 1 zal heel moeilijk gaan..
Pagina: 1