Drum & Bass maken

Pagina: 1
Acties:
  • 447 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21948

Topicstarter
ik ben nu al een tijdje bezig met muziek maken op mijn pc en nu was ik eens benieuwd hoe je drumm & bass maakt. Ik heb al een tijdje zitten proberen maar ik krijg dat echte d&B effect er net niet uit. de bass komt telkens net of te vroeg of te laat maar in madtracker weet ik niet hoe ik die bass er tussen kan zetten ofzo.. weet iemand waar ik misschien schema's ofzo kan vinden hoe ik die er tussen moet plaatsen ofweet iemand misschien of dat een optie is in het programma ofzo..??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14403

moet je eens met rebirth gaan kloten. Dan kom je erachter dat je niet even makkelijk d&b maakt met een ander programma..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55510

Op maandag 17 juni 2002 23:03 schreef Toon0007 het volgende:
Ik heb al een tijdje zitten proberen maar ik krijg dat echte d&B effect er net niet uit. de bass komt telkens net of te vroeg of te laat maar in madtracker weet ik niet hoe ik die bass er tussen kan zetten ofzo.. weet iemand waar ik misschien schema's ofzo kan vinden hoe ik die er tussen moet plaatsen ofweet iemand misschien of dat een optie is in het programma ofzo..??
Hmm ik weet niet of je dit bedoelt, kijk maar... Madtracker zelf heeft geen delay functie om een sample net een 'tick' later af te spelen.. maar impulse tracker wel.. Madtracker kan wel IT effecten uitvoeren:
10 XXYYImpulse Tracker effect

XImpulse Tracker effect number
YImpulse Tracker effect parameter

Copyright © 1998-2001 Yannick Delwiche
In IT was het effect sample delay SD XX , met xx het aantal ticks... (moet wel kleiner dan de speed zijn (meestal 3))
dusseh... dan zal het wel 10 SDXX zijn.. hoop ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21948

Topicstarter
maar impulse tracker doet het niet op xp :(

daar werkte ik eerst ook mee en was er echt wel tevreden mee... mad tracker vind ik toch wel minder kwaliteit hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reefer
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 01:41

Reefer

madness

je kunt ook de BPM en ticks omhoog gooien dan gaat ie wat sneller en heb je meer regels per beat

A Breakbeat A Day Keeps Religion Away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 00:12

Chiron

Moderator Discord
die tracker programma's zijn echt te beperkt, of je moet met voorgebakken samples gaan werken wat je vrijheid weer inperkt

rebirth is al een stap in de goede richting maar je kan dan geen synths gebruiken

ik denk dat je het beste nog met Reason aan de slag kan.. uit de matrix zijn leuke pressure achtige bassen te halen...

btw Drum 'n Bass zit meestal zo rond de 160 a 180 bpm

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28592

Tracker programma's te beperkt, heb je er uberhaubt wel eens mee gewerkt??? Madtracker is een volledige sampler met 32 (of is het inmiddels al meer) kanalen stepsequencer, resonantfiltering, VST effecten, de hele reut. Met de juiste samples (ook voor D&B op hardware gemaakt onontbeerlijk, of je moet heel veel geld willen uitgeven aan hardwaresynths, wat voor een beginnend producer niet weggelegd is) kun je dan heel erg eenvoudig de lekker beukende drums uit TR808 en TR909 nabootsen, alsmede het gerommel en gereutel wat tussen de kicks en snares ingaat. TB303 is met madtracker ook geen probleem, neem een sample van een Driehoek- of Blokglof, en laat de filters losgaan.

Voor topicstarter:
Voor een strak (maar standaard) D&B ritme pak ik snelheid (ticks) 03 en BPM tussen de 140 en de 180. vervolgens heb je kicks op tel 1 en 10 en snares op tel 4 en 12. Een 16-beat hihatje met volume-variaties doet het ook lekker. Verder moet je zelf maar even je creativiteit loslaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3mt3x
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-04 13:18

s3mt3x

I choose not to know...

Fruityloops en www.spinwarp.com

Als t dan niet lukt heb je t muzikale gevoel van een aardappel ;)

Nederland een bananenrepubliek? OK, maar dan wel het bijbehorende weer graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-07 12:20
Op dinsdag 18 juni 2002 09:59 schreef NorthernLightX het volgende:
Met de juiste samples (ook voor D&B op hardware gemaakt onontbeerlijk, of je moet heel veel geld willen uitgeven aan hardwaresynths, wat voor een beginnend producer niet weggelegd is) kun je dan heel erg eenvoudig de lekker beukende drums uit TR808 en TR909 nabootsen, alsmede het gerommel en gereutel wat tussen de kicks en snares ingaat.
Euh, 808 en 909 geluiden staan niet bepaald bekend om hun d&b capaciteiten, ze worden wel veel in techno e.d. gebruikt.Mijn mening: Het laag dreunt wel maar de bassdrums missen duidelijkheid,de snares zijn echt 2x niks (= beetje ruis door een filter getrokken). Hiervoor moet je toch echt omhoog gepitchte gesamplede snares voor hebben. Beetje distortion d'rbij en dan kun je helemaal loos gaan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donuts
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-06 11:02
FruityLoops3, geweldig proggie om muziek mee te maken. Filters over je patterns zetten, veel standaard samples erin (inclusief 808&909) en weet ik het wat allemaal...

8-)

Women who seek to be equal with men lack sense of reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-07 20:34

RUFFNECK

Poentje

Met Modplug Tracker is het me aardig gelukt om drum 'n bass/jungle achtige dinguz te doen.
Boel effecten en stuff, dus probeer die es maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17989

Om echte drum and base te maken heb je toch alleen maar een hamer nodig? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Op dinsdag 18 juni 2002 09:59 schreef NorthernLightX het volgende:
Tracker programma's te beperkt, heb je er uberhaubt wel eens mee gewerkt??? Madtracker is een volledige sampler met 32 (of is het inmiddels al meer) kanalen stepsequencer, resonantfiltering, VST effecten, de hele reut. Met de juiste samples (ook voor D&B op hardware gemaakt onontbeerlijk, of je moet heel veel geld willen uitgeven aan hardwaresynths, wat voor een beginnend producer niet weggelegd is) kun je dan heel erg eenvoudig de lekker beukende drums uit TR808 en TR909 nabootsen, alsmede het gerommel en gereutel wat tussen de kicks en snares ingaat. TB303 is met madtracker ook geen probleem, neem een sample van een Driehoek- of Blokglof, en laat de filters losgaan.
Voordat ik de trackers links liet liggen heb ik een aantal jaar lang met Screamtracker, Fasttracker en Impulsetracker gespeeld, btw veel hardcore rond '90 en '95 is gemaakt met behulp van FasttrackerII dus je hoeft mij niet te vertellen wat een tracker wel en niet kan.. maar het blijft uiteindelijk een tracker, hoe opgetuigd met vst plugins en extra dingen ook, en zul je aan samples vastzitten.
Om je te orienteren in het maken van tracks met de computer is een tracker overigens wel handig om even uit te proberen, je leert bijvoorbeeld de opbouw van de muziek (4kwartsmaten enzo).
'Beginnend producer' wil ik het dan nog niet noemen, als je echt serieus met produceren wil bezig houden zul je toch ten behoeve van onder andere de geluidskwaliteit aan hardware/midi moeten beginnen, en die is niet eens zo heel erg onbetaalbaar
De manier waarop je met een tracker werkt is nou eenmaal verschillend aan werken met losse fx, samplers etc. in conbinatie met een sequencer en wat dat betreft was Reason echt een verademing, dat komt nog het dichtst bij een echte studio met losse componenten, sterker nog die kan je ook nog gebruiken in combinatie met Reason

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Op dinsdag 18 juni 2002 17:16 schreef Marcel het volgende:

[..]

Euh, 808 en 909 geluiden staan niet bepaald bekend om hun d&b capaciteiten, ze worden wel veel in techno e.d. gebruikt.Mijn mening: Het laag dreunt wel maar de bassdrums missen duidelijkheid,de snares zijn echt 2x niks (= beetje ruis door een filter getrokken). Hiervoor moet je toch echt omhoog gepitchte gesamplede snares voor hebben. Beetje distortion d'rbij en dan kun je helemaal loos gaan >:)
inderdaad... het enige wat 'beukt' in drum 'n bass zijn de superlage vette bassen

de 'toms' van een 909 kom/kwam je overigens tegen in veel 'intelligent' drum 'n bass a la Roni Size

met een 808/909 combinatie zijn overigens wel leuke fills/loops te maken die je later met andere tools kan samplen en bewerken, het blijven tenslotte drumcomputers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Trackers werken naar mijn mening over het algemeen heel makkelijk voor drumloops e.d., je krijgt er een zekere handigheid in (kennis van toetsencombo's, effectencommando's, hex-waarden), waardoor je heel snel stukken kunt maken. De beperking is zoals hierboven al aangegeven is het feit dat je in de meeste gevallen enkel met voorgebakken samples kunt werken.

Ik werk zelf erg veel met Reason de laatste tijd, maar toch gebruik ik zo nu en dan IT nog om wat (drum)loopjes te sequencen.

Magoed, ontopic.. :) Ik maak zelf vrijwel nooit drum 'n bass, maar de enkele keren dat ik het geprobeerd heb, heb ik wel ontdekt dat 't makkelijk is om je te focussen op de snare-drums.. Deze zijn namelijk in tegenstelling tot veel andere elementen redelijk constant. Natuurlijk blijven grote delen wel afhankelijk van je eigen 'fantasie'. Bij de wat hardere (minder 'intelligente') drum 'n bass wordt veel gebruik gemaakt van distortion, met name voor de basslines.

Buzz is trouwens ook wel leuk om wat mee te experimenteren, het sequence-gedeelte heeft veel weg van IT (alhoewel ik er persoonlijk nog wat aan moet wennen), maar het bezit al heel wat meer mogelijkheden die in de buurt van Reason komen. Als je het volledige pakket download (is freeware overigens) heb je een flinke set generators en effects, waar wel leuke dingen mee te maken zijn. VST e.d. worden trouwens ook ondersteunt. Ben zelf nog maar net begonnen hiermee, voor het echte werk gebruik ik nog het liefste Reason + m'n (hardware/midi) synth.. :)

#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55510

Op maandag 17 juni 2002 23:35 schreef Toon0007 het volgende:
maar impulse tracker doet het niet op xp :(

daar werkte ik eerst ook mee en was er echt wel tevreden mee... mad tracker vind ik toch wel minder kwaliteit hebben!
(Zucht) Ik weet het.. ik ben er ook door verpletterd.. de zin in het leven heeft weinig zin meer zonder IT... (/Zucht)

Maar.. voor die impulse tracker effecten hoeft IT het ook niet te doen.. je kan volgens mij dus die IT effecten in Madtracker ook gewoon gebruiken, en anders modplug tracker. Die lijkt wel op it en is zelfs 100% compatible en beschikt over IT's laatste extraatje, Cutoff & Resonance Envelopes.

Ik weet het, geen van al die trackers kan tippen aan IT, maar je moet verder (8> Ik ben zelf overgestapt op fruity loops, die mag er ook wel wezen
Pagina: 1