DHCP (novell) relay met Checkpoint NG

Pagina: 1
Acties:

• schroevendraaier480
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:48

schroevendraaier480

certified prutser

Topicstarter
Binnenkort moet ik voor een klant DHCP relay over een IPsec VPN realiseren. DHCP server is een Novell 5.1 doos.

1. Kan ik in DHCP manager instellen dat ik een subnet via DHCP relay kan adresseren. Of moet ik IP adressen bijvoorbeeld statisch aan een MAC adres koppelen?

2. Kan ik DHCP requests door een VPN tunnel forwarden (normaal wordt broad/multicast verkeer niet gerouteerd.

De VPN doos is een linux machine, dus ik kan misschien beter lokaal op de satteliet lokatie dhcpd activeren om het mezelf makkelijk te maken?

wat nou router, gewoon een kroonsteentje!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:03

Predator

Suffers from split brain

De VPN doos is een linux machine, dus ik kan misschien beter lokaal op de satteliet lokatie dhcpd activeren om het mezelf makkelijk te maken?
Waarom zou je niet de dhcp service aan die kant runnen ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

ik zou ook een dhcp server aan de andere kant van de lijn draaien. Ik neem aan dat daar ook een Linux server draait.

Anders moet je eens googelen op "dhcp relay agent"

• schroevendraaier480
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:48

schroevendraaier480

certified prutser

Topicstarter
dhcp via relay geeft een beter beheersbare omgeving (alles centraal). De klant kan wel met Novell uit de voeten, maar niet met linux. Wanneer er dus onderhoud zou moeten worden gedaan, kan hij het niet zelf doen.

Maar goed, ik denk dat het toch maar lokaal dhcp wordt

Bedankt voor de input

wat nou router, gewoon een kroonsteentje!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op dinsdag 18 juni 2002 18:58 schreef schroevendraaier het volgende:
dhcp via relay geeft een beter beheersbare omgeving (alles centraal). De klant kan wel met Novell uit de voeten, maar niet met linux. Wanneer er dus onderhoud zou moeten worden gedaan, kan hij het niet zelf doen.

Maar goed, ik denk dat het toch maar lokaal dhcp wordt

Bedankt voor de input
linuxbeheer voor dummies: www.webmin.com

installeer ik ook altijd als ik bij een klant een linuxserver moet achterlaten, en zij zelf het beheer gaan doen..

echt superspul!

A wise man's life is based around fuck you