Toon posts:

optimalisaties bij compileren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoe optimaliseer ik een programma als ik het compileer? ./configure, make, make install heeft weinig optimalisatie namelijk.. was het niet iets met -O3 en -march i686?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Draai een './configure --help', je ziet dan waarschijnlijk wel informatie over CFLAGS en CXXFLAGS. Als je die voor de configure goed zet dan wordt dat zo in je Makefile gezet en goed geoptimaliseerd :). Welke opties je compiler aankan zie je met 'info gcc'. Versie 2.95 van gcc kan tot en met -march=i686, gcc 3.0 kan ook -march=athlon en 3.1 kan zelfs -march=athlon-xp.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik nog gcc 2.95 omdat 3.1 wat buggy is en veel dingen er niet mee schijnen compileren, maar ik wil het wel eens proberen... kan ik ze alle twee naast elkaar gebruiken? waar naartoe/hoe moet ik gcc 3 installen zodat ik gcc 2.95 kan blijven gebruiken?

./configure --help dat doe ik trouwens _altijd_ voordat ik ./configure doe, maar ik zie er nooit precies staan wat ik kan doen... kan ik voor welk programma dan ook altijd './configure -O3 -march i686' doen?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Nee, je doet iets als 'CFLAGS="-O3" ./configure'. Het configure-script kijkt naar de omgevingsvariabelen in dit geval, niet naar de argumenten die het aangeleverd krijgt.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
thx! ik heb nu

export CFLAGS="-O3 -march=<architecture>" &&
CXXFLAGS=$CFLAGS

in mijn .bashrc (en die van de root)
dat moet ik dus wel even verlagen als ik belangrijke dingen als de kernel compileer, toch?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:17
Ja bij kernel compileren is het wel slim om dat uit te zetten idd.

Maareh, als je het zo leuk vind om daar mee te spelen, installeer dan Gentoo! De nieuwste beta (1.3b) gebruikt sowieso overal GCC 3.1 voor. Als je nog ergens een loos weekend hebt, moet je dat zeker eens proberen ;)

* Wilke voelt zich momenteel ook even net een wandelende Gentoo reclamezuil :D

Verwijderd

Topicstarter
ik voel dat ik nog niet echt aan gentoo toe ben :(
ik wilde eigenlijk eerst nog een tijdje suse blijven draaien, dan eens debian proberen, en dan pas gentoo :)

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:55
Op maandag 17 juni 2002 21:41 schreef ru1 het volgende:
ik voel dat ik nog niet echt aan gentoo toe ben :(
ik wilde eigenlijk eerst nog een tijdje suse blijven draaien, dan eens debian proberen, en dan pas gentoo :)
hehe, Gentoo is natuurlijk wel een hogere trede op de trap :)
**kuch**

Je kan het beste gewoon iets onder de knie krijgen, lekker met SuSE blijven werken dus, je hebt misschien documentatie en wat cd's, lekker makkelijk. Op een gegeven moment heb je genoeg ervaring om zwakke en sterke punten te onderscheiden en misschien verschuift zelfs je behoefte aan configtools tools naar the hard-way en misschien ook niet. Je gaat dan een meer- of minder nadenkende distributie proberen en kom je er achter wat daarvan de sterke en zwakke punten zijn. Er is geen betere distributie. Er zijn wel slechte, maar dat is sterk subjectief of gewoon slecht uitgewerkt :)

Wat mij zelf betreft: ik vind Debian te 'oubollig', te saai. Het is moeilijk om met een systeem upgrade je systeem om zeep te helpen. Dit in tegenstelling tot Gentoo. Foutje in een glibc ebuild script? ai, hoe repareer je je systeem als je zelfs niet meer kan cd'en :P

Verwijderd

Op maandag 17 juni 2002 22:02 schreef balk het volgende:
Wat mij zelf betreft: ik vind Debian te 'oubollig', te saai. Het is moeilijk om met een systeem upgrade je systeem om zeep te helpen. Dit in tegenstelling tot Gentoo. Foutje in een glibc ebuild script? ai, hoe repareer je je systeem als je zelfs niet meer kan cd'en :P
Damn, je lijkt Linus wel toen ie Linux aankondigde...

"Are you sick of the stability of minix, the fact that it doesn't crash, even when you want it to? Then Linux is the tool for you!"

Ofzo. :P.

Verwijderd

Wil iemand svp ff uitleggen waar dit topic overgaat.
want als optimalisatie = meer performace inhoud met een simple handeling, dan is dit altijd intressesant om te weten toch? :)

Verwijderd

Op dinsdag 18 juni 2002 16:27 schreef Snailer het volgende:
Wil iemand svp ff uitleggen waar dit topic overgaat.
want als optimalisatie = meer performace inhoud met een simple handeling, dan is dit altijd intressesant om te weten toch? :)
Euhhh.. Ik volg je denk ik niet. Ja, optimalisaties = meer performance. Ja, als je programma's zelf compileert met de dingen die hierboven vermeld worden, dan draaien ze (normaliter) sneller.. Ik dacht dat dat redelijk duidelijk was? :?
Pagina: 1