[OpenBSD] Up-to-date houden.

Pagina: 1
Acties:

• Counter-Strike
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Topicstarter
Hallo Tweakz!

Ik heb OpenBSD 3.1 geinstalleerd via FTP. Gaat allemaal goed, het draait lekker en voelt naar mijn mening erg solide aan. Puik!

Nu vroeg ik mij af wat de beste manier is om de boel up-to-date te houden. Denk aan security patches en/of de wat minder belangrijke patches. Goed, ik heb even over de openbsd site gewandeld en kwam toen uit op deze page: http://www.openbsd.org/errata.html . Dit zijn zegmaar de belangrijke (security) patches die na de release bekend zijn en gefixed.

Deze patches kun je gewoon toepassen op de source, vervolgens compileren en het desbetreffende programma herinstalleren. (Mits geinstalleerd natuurlijk!) Is dit nu alles om het systeem up-to-date te houden?

Omdat ik van bovenstaande vraag niet helemaal zeker ben heb ik even verder gezocht:

Nu viel mijn oog na wat langer speuren op de zogenaamde patch branch: ( http://www.openbsd.org/stable.html )
What is the patch branch?
Starting with 2.7, OpenBSD provides a source tree that contains important patches and fixes (i.e. those from the errata plus others which are obvious and simple, but do not deserve a errata entry) and makes it available via CVS in addition to the current source. Thus, users can choose three options :

Stick with our latest release and apply the patches by hand.
Use the patch branch which has the most important patches applied.
Use current source for all of the latest features.
The Daily Changelog details which post-release patches have made it into the patch branch. As a general principle, all Errata entries will be merged into the patch branch within 48 hours of when an errata is published. Other post release patches may be merged in as well, subject to a number of conditions:

The patches must be simple, short, and obviously 100% correct.
Errata entries are made for bugs which affect many people. Other patches may be merged into the patch branch if they affect a few people in drastic ways.
Please do not ask for large subsystems or patches to be merged. Maintaining the patch tree takes a lot of effort which could be better spent on making our next release better.
As an exception to the above rules, OpenSSH release versions will be merged into the patch branch.
Ziet er netjes uit. Maar hoe onderhoud je dit nu? Moet je om de zoveel tijd iedere keer deze stappen doorlopen ookal zijn er maar 2 extra patches bijgekomen? (compileren van dit alles kan wel ff tijd in beslag nemen, ook staat er dat je je kernel opnieuw moet bakken) Kun je met deze stappen het HELE systeem updaten of alleen de `basis commando's`?

Wie kan even wat verheldering geven over het hoe/wat van het up-to-date houden van OpenBSD.

Bedankt!

Dit is het einde van deze mededeling. De mogelijkheid tot reageren is aanwezig!

Verwijderd

Op maandag 17 juni 2002 19:28 schreef Counter-Strike het volgende:
Nu vroeg ik mij af wat de beste manier is om de boel up-to-date te houden. Denk aan security patches en/of de wat minder belangrijke patches. Goed, ik heb even over de openbsd site gewandeld en kwam toen uit op deze page: http://www.openbsd.org/errata.html . Dit zijn zegmaar de belangrijke (security) patches die na de release bekend zijn en gefixed.
Ik sta aangemeld op de security-announce mailinglist, en van daaruit doe ik alle patches via de errata page. Met de hand dus...
-patch branch-
Ziet er netjes uit. Maar hoe onderhoud je dit nu? Moet je om de zoveel tijd iedere keer deze stappen doorlopen ookal zijn er maar 2 extra patches bijgekomen? (compileren van dit alles kan wel ff tijd in beslag nemen, ook staat er dat je je kernel opnieuw moet bakken) Kun je met deze stappen het HELE systeem updaten of alleen de `basis commando's`?
Alleen het standaard systeem (sendmail, kernel, basis commando's), dus allesbehalve de packages. ;).

• Counter-Strike
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 20:03 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Ik sta aangemeld op de security-announce mailinglist, en van daaruit doe ik alle patches via de errata page. Met de hand dus...
[..]

Alleen het standaard systeem (sendmail, kernel, basis commando's), dus allesbehalve de packages. ;).
Ow, das mooi, dus het is voldoende om alleen de patches van de errata page te downloaden en deze te installeren? Ik ga eens kijken hoe ik me kan aanmelden op die security-announce mailinglist.

Hoe zit het btw als ik meerdere openbsd 3.1 bakjes wil inrichten? Gewoon de source updaten m.b.v de errate page en vervolgens exporteren via nfs? (zodat ik maar 1 source tree hoef bij te houden)

En hoe zit het met de updates op packages en de ports collection? Word je daarvan op de hoogte gebracht via die mailinglist?

Bedankt!

Verwijderd

Op maandag 17 juni 2002 20:24 schreef Counter-Strike het volgende:
Hoe zit het btw als ik meerdere openbsd 3.1 bakjes wil inrichten? Gewoon de source updaten m.b.v de errate page en vervolgens exporteren via nfs? (zodat ik maar 1 source tree hoef bij te houden)
Dat kan inderdaad ja. Zorg wel dat je dus zo compileert dat beiden de binaries kunnen executen (dus geen -i686 als de ene een 386 is en de ander een P-III).
En hoe zit het met de updates op packages en de ports collection? Word je daarvan op de hoogte gebracht via die mailinglist?
Die staan helaas alleen in CVS - daar zijn geen update lists/binaries van, vrees ik. Dan moet je dus de HEAD branch van de openBSD CVS constant bijhouden en zelf compileren.

Maar over het algemeen voldoen de packages van een versie wel totdat de volgende versie uitkomt. ;).

• Counter-Strike
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Topicstarter
Ok, ik ga het als volgt bijhouden:
-) regelmatig checken van http://www.openbsd.org/errata.html (Ik ben nu ook lid van de security-announce mailing list.)
-) de ports collectie bijhouden door af en toe `cvs up -r OPENBSD_3_1 -Pd` uit te voeren en te checken wat er geupdate wordt (indien het geinstalleerde ports betreft overwegen om deze te upgraden)
-) de patches/updates die worden uitgevoerd kan ik op deze page ( http://www.openbsd.org/pkg-stable.html ) bekijken

Zo zit het dacht ik wel snor, of is er ook nog een adres waar je de verandering in de ports collectie kunt bekijken?

edit:

Hmmmm, nu ik dit type, de packages komen voort uit de ports collection, dus als er een nieuw package uitkomt is er ook een nieuwe port in de ports collection, right? Waarom update het commando `cvs up -r OPENBSD_3_1 -Pd` dan zoveel terwijl er op http://www.openbsd.org/pkg-stable.html staat dat er nog geen wijzigen zijn aangebracht?