samba log file fout

Pagina: 1
Acties:

• wigwam
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 18:46
Ik heb samba geinstalleerd alles werkt perfect. Clients kunnen gewoon inloggen. Alleen in de log file kom ik deze fout melding tegen. Heeft iemand een idee. Het zijn windows98 clients met redhat73 samba server.

[2002/06/17 18:03:51, 0] smbd/password.c:domain_client_validate(1517)
domain_client_validate: could not fetch trust account password for domain DOMEINNAAM

• wigwam
heeft iemand dit vaker mee gemaakt

• Twilight
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03 21:34
Op woensdag 19 juni 2002 12:38 schreef wigwam het volgende:
heeft iemand dit vaker mee gemaakt
Je bedoelt eigenlijk: *KICK* >:)

www.nanon.nl

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Op woensdag 19 juni 2002 12:39 schreef Twilight het volgende:

[..]

Je bedoelt eigenlijk: *KICK* >:)
Daar lijkt het wel heel erg op jah na 2 dagen.

Mistakes are proof that you are trying...

• wigwam
kick waarom nou weer kick. Ik vroeg alleen even of iemand toevallig nog een antwoord had. Maar jullie 2 weten het in iedere geval niet want anders hadden jullie waarschijnlijk het antwoord wel neer gezet toch......

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 21:36
Waar staat je security op (domain, user of share in je smb.conf)? Als dit op domain staat is de foutmelding wel logisch en zou ik de security gewoon veranderen naar user of share.

Verwijderd

Voor WinNT achtigen moet je een Trusted nog wat maken op je *nix bak.

Als het goed staat het beschreven in de Samba HOWTO, al lijkt het erop dat je moet doen wat mijn voorganger hier al beschreven heeft. Win98 is nu eenmaal niet WinNT :+

• cool_zero
Dat maakt niet zoveel uit hoor of je in dit geval met win 98 of met winnt werkt, ze kunnen beide inloggen op een domain maar werken vaak standaard gewoon met een werkgroep en dan heb je geen server nodig die wel met domain aan het werk is. Het blijft wel een feit dat Win98 is nu eenmaal niet WinNT is :+

• wigwam
Hij stond dus op domain. Heb hem nu op user neer gezet. Wat is precies het verschil......In het begrijpelijk nederlands

• cool_zero
Bij een domein moet je je aanmelden bij een domein server, dus dan kan je eigenlijk alleen op het netwerk als je aangemeld bent. Als je geen domein hebt kan iedereen een computer aansluiten en dan deel uitmaken van de groep.

• wigwam
maar ik wil wel een domein hebben. Hoe doe ik het dan of kan dat weer niet met windows98 clients alleen met nt/2000/xp clients....

• cool_zero
Met een domein moet je je aanmelden voor een netwerk, niet voor toegang tot een computer(dat is weer een ander deel van beveiliging), dus in een thuisnetwerkje heb je eigenlijk geen domein nodig. Als je het echt wilt moet je een domein controller hebben, dus een winnt domain controller. Dit zou linux vast ook wel kunnen doen, maar dat soort dingen heb ik eigenlijk weinig ervaring.

Verwijderd

Ok, korte uitleg:

Security:

share: De windows client moet per share steeds een wachtwoord opgeven. Dit kan je in je smb.conf instellen. Deze methode is niet echt gebruiksvriendelijk.

user: Windows gebruiker moet bekend zijn op linux of unix server. Rechten worden in smb.conf geregeld of via linux / unix zelf. Dit is de meest gebruikte methode. Ook kan je hiermee een domein controller van samba maken. In je smb.conf moet je dus domain master, os level e.d. instellen.

server: Alle aanmeldingen vanaf windows client worden doorgestuurd naar een password server bijv. een NT bak.

domain: Alle aanmeldingen worden doorgestuurd naar een NT domein controller.

Tussen server en domain zitten een paar verschillen. Voor meer info:

http://samba.linuxbe.org/en/samba/learn/security.html
Pagina: 1