Na een paar weken informatie zoeken denk ik er bijna uit te zijn.
Ik heb uiteindelijk, om uiteenlopende redenen besloten om een middenklasser aan te schaffen.
Hierbij twijfel ik nogal tussen de s404 en de s30. Ik weet dat hier een aantal mensen zijn die deze toestellen hebben, dus ik hoop dat jullie me een beetje verder kunnnen helpen
Waar ik hem vooral voor wil gebruiken: foto's van gebouwen, landschappen en verder natuurlijk de normale dingen als mensjes enzo
Ik heb de belangrijkste voor- en nadelen op een rijtje gezet.
Minolta Dimage s404
Voordelen:
- 4x optische zoom t.o.v. 3x bij de s30
- AA batterijen i.p.v. een accu (maar volgens megapixel.net verbruikt hij juist veel stroom
)
- 4 Mp t.o.v. 3 Mp bij de s30
nadelen:
- afmetingen: 114x65x59 tegenover 112x58x42 van de s30
- maar 2 'apertures'
- veel noise bij nachtfoto's (zie hier)
- de autofocus werkt soms niet goed (zegt scherp te stellen maar doet dat dan niet)
- de foto's moeten door software gehaald worden om optimale kleuren te krijgen
Canon Powershot s30
voordelen:
- formaat
- gewicht (323 gram t.o.v. 423 gram van de s404)
- betere nachtfoto's (zie bv. hier, en hier voor de s40 (vergelijkbaar))
nadelen:
- accu (maar verbruikt wel minder stroom dan de s404?)
- minder goede macro
- barrel distortion bij foto's van heel dichtbij genomen
Ik weet dat de s404 op het moment niet verkrijgbaar is, maar dat is niet zo'n probleem, in juli ligt ie weer in de winkels en ik heb geen enorme haast.
Ook op de kosten hoeft niet gelet te worden, want het budget kan wat hebben en deze camera's zijn toch ongeveer even duur.
Het belangrijkste waar ik over dub is of de voordelen van de Dimage s404 opwegen tegen de nadelen. Dus meer megapixels en zoom (wat ik persoonlijk erg fijn vind) tegenover de toch wel lelijke nachtfoto's, niet perfecte autofocus en niet optimale kleuren zonder bewerking.
Ik hoop dat jullie mij een beetje verder kunnen helpen
bvd!
Ik heb uiteindelijk, om uiteenlopende redenen besloten om een middenklasser aan te schaffen.
Hierbij twijfel ik nogal tussen de s404 en de s30. Ik weet dat hier een aantal mensen zijn die deze toestellen hebben, dus ik hoop dat jullie me een beetje verder kunnnen helpen
Waar ik hem vooral voor wil gebruiken: foto's van gebouwen, landschappen en verder natuurlijk de normale dingen als mensjes enzo
Ik heb de belangrijkste voor- en nadelen op een rijtje gezet.
Minolta Dimage s404
Voordelen:
- 4x optische zoom t.o.v. 3x bij de s30
- AA batterijen i.p.v. een accu (maar volgens megapixel.net verbruikt hij juist veel stroom
- 4 Mp t.o.v. 3 Mp bij de s30
nadelen:
- afmetingen: 114x65x59 tegenover 112x58x42 van de s30
- maar 2 'apertures'
- veel noise bij nachtfoto's (zie hier)
- de autofocus werkt soms niet goed (zegt scherp te stellen maar doet dat dan niet)
- de foto's moeten door software gehaald worden om optimale kleuren te krijgen
Canon Powershot s30
voordelen:
- formaat
- gewicht (323 gram t.o.v. 423 gram van de s404)
- betere nachtfoto's (zie bv. hier, en hier voor de s40 (vergelijkbaar))
nadelen:
- accu (maar verbruikt wel minder stroom dan de s404?)
- minder goede macro
- barrel distortion bij foto's van heel dichtbij genomen
Ik weet dat de s404 op het moment niet verkrijgbaar is, maar dat is niet zo'n probleem, in juli ligt ie weer in de winkels en ik heb geen enorme haast.
Ook op de kosten hoeft niet gelet te worden, want het budget kan wat hebben en deze camera's zijn toch ongeveer even duur.
Het belangrijkste waar ik over dub is of de voordelen van de Dimage s404 opwegen tegen de nadelen. Dus meer megapixels en zoom (wat ik persoonlijk erg fijn vind) tegenover de toch wel lelijke nachtfoto's, niet perfecte autofocus en niet optimale kleuren zonder bewerking.
Ik hoop dat jullie mij een beetje verder kunnen helpen