[access]jpeg in form laten zien

Pagina: 1
Acties:
  • 505 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik wil een database maken om foto's in te zetten. Nu heb ik dus een tabel waar de plaatjes in moeten komen te staan (samen met beschrijving etc.), maar als ik daar een form voor maak krijg ik de JPEG plaatjes niet te zien in het formulier (BMP files bijv. wél). Er staat alleen een icoontje en als ik daar op klik opent ie de foto pas in het programma dat ik gekoppeld heb aan jpeg extensie.

De help van access zegt het volgende:
Voor Data Access-pagina's hoeft u geen afzonderlijke grafische filter te installeren om Windows-bitmaps (.bmp, .rle, .dib) in te voegen. U hebt echter wel een afzonderlijk grafisch filter nodig om de bestandsindelingen Graphic Interchange Format (.gif), JPEG File Interchange Format (.jpg), Portable Network Graphics (.png) en X-Bitmap (.xbm) in te voegen.

Deze afzonderlijke grafische filters worden niet bij de zelfstandige versie van Access 2000 geleverd. U kunt de filters alleen gebruiken als u behalve over de zelfstandige versie van Microsoft Access 2000 ook over Microsoft Office 2000 Professional Edition, Microsoft Office 2000 Premium of de zelfstandige versie van Microsoft Word 2000 beschikt
Ik heb dus setup opnieuw uitgevoerd (office 2000 premium), maar JPEG-filter was al geinstalleerd.

In dit topic: [topic=374307/1/999] wordt volgens mij hetzelfde probleem bedoelt, maar er zijn geen replies op..

Weet iemand hoe ik die JPEG bestanden wél te zien kan krijgen in een formulier?

Verwijderd

Hmm, ik kan wel gewoon gif en jpg plaatjes invoegen in formulieren, heb het ff getest met access 97 en 02. Bij beide heb ik gewoon de full install van office. Verder zijn het allebei office pakketten zonder office updates. Misschien windows update proberen?

Je hebt ze wel ingevoegs als afbeeldingen, niet als objecten?

• Palomar
  • Niet online
Op maandag 17 juni 2002 17:54 schreef Spooky het volgende:
Je hebt ze wel ingevoegs als afbeeldingen, niet als objecten?
wat bedoel je daarmee? In de tabel is het gegevenstype 'OLE Object' en in het formulier doe ik (nu even heel simpel) rechtermuisknop en 'Object invoegen'. Vervolgens kan ik BMP's wel gewoon zien zoals ik het wil, maar JPEG niet. JPEG noemt ie ook 'Package' itt BMP die die wel 'Windows Bitmap' noemt

ik gebruik trouwens windows XP. DOet die misschien iets met JPEG filters zodat ze in access niet meer goed werekn??

• mauriceb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-04 21:46
Kijk hier eens http://www.mvps.org/access/forms/frm0044.htm

Het is wel voor '97 maar dat gaat ook wel 2000

En vooral op link onderaan doorklikken.

• Palomar
  • Niet online
Op maandag 17 juni 2002 18:04 schreef mauriceb het volgende:
Kijk hier eens http://www.mvps.org/access/forms/frm0044.htm

Het is wel voor '97 maar dat gaat ook wel 2000

En vooral op link onderaan doorklikken.
daarmee krijg ik precies hetzelfde resultaat.. alleen de filename staat in het formulier en pas als ik er op dubbelklik wordt de windows XP jpeg viewer gestart en opent ie het plaatje :(

Verwijderd

Op maandag 17 juni 2002 17:59 schreef rick_h het volgende:

[..]

wat bedoel je daarmee? In de tabel is het gegevenstype 'OLE Object' en in het formulier doe ik (nu even heel simpel) rechtermuisknop en 'Object invoegen'. Vervolgens kan ik BMP's wel gewoon zien zoals ik het wil, maar JPEG niet. JPEG noemt ie ook 'Package' itt BMP die die wel 'Windows Bitmap' noemt

ik gebruik trouwens windows XP. DOet die misschien iets met JPEG filters zodat ze in access niet meer goed werekn??
Prober via het menuutje bovenaan, invoegen -> afbeelding te doen.

Of moet je het (adres naar die afbeelding/afbeelding zelf) per se via een tabel invoegen?

• Palomar
  • Niet online
Op maandag 17 juni 2002 18:17 schreef Spooky het volgende:

[..]

Prober via het menuutje bovenaan, invoegen -> afbeelding te doen.

Of moet je het (adres naar die afbeelding/afbeelding zelf) per se via een tabel invoegen?
ja ik wil een database maken waar ik al mn digicamfoto's in kan stoppen, samen met een omschrijving, datum etc.. dus ze moeten wel in een tabel staan. Jij bedoelt zeker gewoon in een formulier als op zichzelf staand plaatje?

Maar ik ben nu office XP aan het installeren, misschien dat het daar wel mee wil :?

[edit] GVD*@*#*@*#* met offXP wil het ook niet :(

Verwijderd

Op maandag 17 juni 2002 18:28 schreef rick_h het volgende:

[..]

ja ik wil een database maken waar ik al mn digicamfoto's in kan stoppen, samen met een omschrijving, datum etc.. dus ze moeten wel in een tabel staan. Jij bedoelt zeker gewoon in een formulier als op zichzelf staand plaatje?

Maar ik ben nu office XP aan het installeren, misschien dat het daar wel mee wil :?

[edit] GVD*@*#*@*#* met offXP wil het ook niet :(
Hmm, wat je dan kunt proberen:
-doe wat ik al een paar keer heb gezegd. :)
-maak een keuzelijst of iets dergelijks waarmee je de omschrijving van de bepaalde fotos kunt selecteren.
-voer een (VB) actie waarmee je de picture attribuut van het plaatje verandert naar de adresveld van dezelfde record waarvan je de omschrijving hebt gekozen.

Als het niet helemaal duidelijk is wil ik wel een voorbeeldje maken.

[edit]
Die plaatjes hoeven toch niet letterlijk in een tabel/database te komen. Je kunt er toch gewoon naar verwijzen. Dan kun je ze ook amkkeljiker zonder database bekijken/bewerken.

• Palomar
  • Niet online
- ik heb volgens mij alles al geprobeerd wat je gezegd hebt.. als ik via het menuutje bovenaan 'Insert' kies kan ik alleen 'Object' kiezen. Dan krijg ik hetzelfde als ik met rechtermuisknop klik op het veld in het forumulier.

- En wat bedoel je precies met een keuzelijst waarmee je de omschrijving kunt selecteren? De omschrijving moet je gewoon intypen en die hoort dus bij de foto.. lijkt me omslachtig om dat via een keuzemenu te doen.. of begrijp ik het verkeerd? (zal ongetwijfeld wel ;))

- VB etc. ben ik niet zo in thuis.. ik doe het liever zo simpel mogelijk.

En de plaatjes hoeven idd alleen maar te verwijzen naar de locatie.. maar dat is volgens mij zo in te stellen en meer een bijzaak. :)

Dit is mijn database: http://members.home.nl/rickh/zooi/foto2.mdb (heel simpel nog, gaat alleen ff om dat jpeg-gedoe)

Verwijderd

Op maandag 17 juni 2002 21:53 schreef rick_h het volgende:
- ik heb volgens mij alles al geprobeerd wat je gezegd hebt.. als ik via het menuutje bovenaan 'Insert' kies kan ik alleen 'Object' kiezen. Dan krijg ik hetzelfde als ik met rechtermuisknop klik op het veld in het forumulier.

- En wat bedoel je precies met een keuzelijst waarmee je de omschrijving kunt selecteren? De omschrijving moet je gewoon intypen en die hoort dus bij de foto.. lijkt me omslachtig om dat via een keuzemenu te doen.. of begrijp ik het verkeerd? (zal ongetwijfeld wel ;))

- VB etc. ben ik niet zo in thuis.. ik doe het liever zo simpel mogelijk.

En de plaatjes hoeven idd alleen maar te verwijzen naar de locatie.. maar dat is volgens mij zo in te stellen en meer een bijzaak. :)

Dit is mijn database: http://members.home.nl/rickh/zooi/foto2.mdb (heel simpel nog, gaat alleen ff om dat jpeg-gedoe)
Ik zal wel ff een voorbeeldje maken, zet ik de link wel ergens vandaag hier neer. :)

• mauriceb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-04 21:46
Als je verder klikt dan kom op een site van MS (http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q148463) terecht daar leggen ze uit hoe je aan de hand van zo'n verwijzing een plaatje kan laten weergeven.

Kort gezegt je slaat alleen de locatie op in een tabel, als je de locatie uitleest dan stuur je de eigenschappen aan van een imageframe dat in een formulier staat.

Het voordeel is dat je database niet gaat groeien als een kankergezwel, het nadeel is dat je extern de bestanden opslaat.

Verwijderd

Ik heb ff zitten knutselen.

Je kunt nu een foto bekijken door de omschrijving en datum ervan te selecteren.

Je kunt dan ook de omschrijving en data ervan achteraf wijzingen.

Je kunt ook nieuwe fotos toevoegen door op de knop toevoegen te klikken.

Pak deze zip uit naar de map C:\fotos, of ergens anders, maar dan moet je de adres van de twee voorbeeldplaatjes veranderen.

Het is dus de 2002 versie, jouw voorbeeld was ook daarin gemaakt, dus heb ik die ook maar gebruikt.

http://members.ams.chello.nl/nradocz/fotos.rar

• Palomar
  • Niet online
he, heel erg bedankt. Ziet er goed uit :) Ik zal hem es ff uitpluizen hoe je het precies hebt gedaan :)
Pagina: 1