[EL] Beginners Ohm & K van weerstand berekenen

Pagina: 1
Acties:
  • 658 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44172

Topicstarter
Daar hoop ik dat het in dit topic word uitgelecht want ik zelf snap der ook niets van |:( ispierings en ik zijn al bezig geweest. maar die ken het me ook niet uitleggen. Heeft iemand een logische uitleg? Want van U=I*R snap ik de snars niet van (zit toch geen logica achter?).

Hoop dat iemand het goed uit kan leggen zodat ik weer verder kan, en meer mensen geholpen kunnen worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 16:51

Interstice

Hallo?

KIJK in de faq

Proud member of Tacopsclan [CLS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57690

Je kan ff in je natuurkunde boek kijken...daar staat het vast wel in 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 17:10 schreef Interstice het volgende:
KIJK in de faq
ja daar staan ook hetzelfde in maar daar zit (volgens mij) geen logica achter, ik kan het er niet in vinden(die logica)...
Hoe bereken ik de weerstandswaarde?
Hiervoor moet je de spanning die over de weerstand moet komen te staan en de stroom door de LED weten. De spanning over de weerstand kom je te weten door de spanning die over de LED valt, af te halen van de totale spanning die over de schakeling moet komen te staan. Als je deze 2 gegevens hebt kunnen we gaan rekenen. We maken gebruik van de Wet van Ohm: U=I*R .
Laten we ervan uitgaan dat er 1,7 volt over de LED moet komen te staan en de LED 15 milliampère opneemt. We willen 1 LED op 5 volt aan gaan sluiten.
Over de weerstand komt een spanning van (5-1,7) 3,3 volt te staan en er gaat 15 milliampère door de LED heen. Dit vullen we in de formule:
U = 3,3 volt
I = 15 milliampère
R = U/I = 3,3/0,015 = 220

Er zal dus een weerstand voor de LED geschakeld moeten worden van 220 Ohm.
voor je me niet gelooft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

U is volt
I is ampere
R is weerstand...

als je een led van 50ma (0,05A) op 12 v wilt hebben:

U/I = R

12/0,05 = 240 ohm

gewoon, diedingen zijn op elkaar afgestemd, dat als je twee van de variabelen weet, de andere kan berekenen

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interstice
  • Laatst online: 20-03 16:51

Interstice

Hallo?

Hoe bereken ik de weerstandswaarde?
Hiervoor moet je de spanning die over de weerstand moet komen te staan en de stroom door de LED weten. De spanning over de weerstand kom je te weten door de spanning die over de LED valt, af te halen van de totale spanning die over de schakeling moet komen te staan. Als je deze 2 gegevens hebt kunnen we gaan rekenen. We maken gebruik van de Wet van Ohm: U=I*R .
Laten we ervan uitgaan dat er 1,7 volt over de LED moet komen te staan en de LED 15 milliampère opneemt. We willen 1 LED op 5 volt aan gaan sluiten.
Over de weerstand komt een spanning van (5-1,7) 3,3 volt te staan en er gaat 15 milliampère door de LED heen. Dit vullen we in de formule:
U = 3,3 volt
I = 15 milliampère
R = U/I = 3,3/0,015 = 220

Er zal dus een weerstand voor de LED geschakeld moeten worden van 220 Ohm.

lijkt me een duidelijk voorbeeld ? Vervang da amperes en het voltage voor je eigen waardes en voila.

Proud member of Tacopsclan [CLS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
Ik snap niet wat er NIET logisch is aan U=I*R

U in V,
I in A,
R in ohm

Verder is het gewoon puur wiskunde/wiskundig inzicht.

I = U : R
R = U : I

Simpel te herleiden uit bovenstaande formule.

En als je in mA of kOhm wilt rekenen moet je gewoon ff met machten rekenen, da's het makkelijkst..

1Kohm = 1x103

Oh, en kommawaarde's (0.5 A enz) heb ik het niet zo op.. vooral bij erg kleine waardes is het stukken makkelijker om waardes in machten te berekenen

Reken maar eens een condensator van 5 pF om in Farad.. zonder machten wordt je gek en vergeet je gegarandeerd een paar 0-len

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 17:15 schreef 3lmowww het volgende:
U is volt
I is ampere
R is weerstand...

als je een led van 50ma (0,05A) op 12 v wilt hebben:

U/I = R

12/0,05 = 240 ohm

gewoon, diedingen zijn op elkaar afgestemd, dat als je twee van de variabelen weet, de andere kan berekenen
ja da snap ik dannog ongeveer maar dat laaste stukje ga ik de mist in 12/0,05 = 240 maar 0,05 moet je dus presies weten hoeveel ma (staat voor?) een cd-rom of iets dergelijks neemt (staat er niet op...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Op maandag 17 juni 2002 17:19 schreef T-Mug het volgende:

[..]

ja da snap ik dannog ongeveer maar dat laaste stukje ga ik de mist in 12/0,05 = 240 maar 0,05 moet je dus presies weten hoeveel ma (staat voor?) een cd-rom of iets dergelijks neemt (staat er niet op...)
:? :?

5mA = 0,05A
m=mili, is 10-3

Zie post hierboven van mij, met machten werken is imho het makkelijkst.. al is dat voor mA enz niet nodig, maar ga je kleiner dan is het zeker aan te raden.

Beetje wiskundeachtergrond is wel handig, en ik geloof dat dat een probleem voor je is...

nofi, maar je opleiding wordt dan nog een best probleem.... Dit is echt een appeltje vergeleken met wat je later krijgt.. faseverschuivingen, spoelen, inductie, weerstanden in kabels, enz

dan mag je blij zijn met wiskundekennis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49173

mA = Milli Ampere, Ampere is de maat voor de stroomsterkte, is de maat voor het aantal elektronen wat door een draad stroomt.

If I am right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op maandag 17 juni 2002 17:15 schreef 3lmowww het volgende:
U is volt
I is ampere
R is weerstand...
Waar heb jij fysica gekregen?

U is spanning (potentiaalverschil)
I is stroom
R is idd weerstand.

>:)

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 17:22 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

:? :?

5mA = 0,05A
m=mili, is 10-3

Zie post hierboven van mij, met machten werken is imho het makkelijkst.. al is dat voor mA enz niet nodig, maar ga je kleiner dan is het zeker aan te raden.

Beetje wiskundeachtergrond is wel handig, en ik geloof dat dat een probleem voor je is...

nofi, maar je opleiding wordt dan nog een best probleem.... Dit is echt een appeltje vergeleken met wat je later krijgt.. faseverschuivingen, spoelen, inductie, weerstanden in kabels, enz

dan mag je blij zijn met wiskundekennis!
hehe don't blame me, ik ben ook nog maar net 14. Kan ik niks aan doen ik snap het gewoon niet. Probeer ik het te leren is het niet goed. En ik benzoiemand die er de logica van in moet zien. Het anders niet snapt.(en dan komt het niet goed)

No flame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Op maandag 17 juni 2002 17:26 schreef T-Mug het volgende:

[..]

hehe don't blame me, ik ben ook nog maar net 14. Kan ik niks aan doen ik snap het gewoon niet. Probeer ik het te leren is het niet goed. En ik benzoiemand die er de logica van in moet zien. Het anders niet snapt.(en dan komt het niet goed)

No flame.
Vat me niet verkeerd op, ik bedoel alleen dat als je al moeite hebt met in verhouding zon simpele formule, dat je wiskunde ondergrond/inzicht dermate slecht is dat dat nog wel eens voor problemen kan gaan zorgen...

Afhankelijk van je opleiding heb je dat best nodig. Als dit natuurkunde is, blijft het vrij oppervlakkig. Doe je een electroopleiding, dan heb je een probleem.. Heb zelf LTS gedaan (D) en daar komt vooral in 3 en 4e jaar nog heel wat meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31421

0.05A = 50mA

1000 Milli Ampère = 1 Ampère

Milli = 1/duizendste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Niet online
Op maandag 17 juni 2002 17:26 schreef T-Mug het volgende:

[..]

hehe don't blame me, ik ben ook nog maar net 14. Kan ik niks aan doen ik snap het gewoon niet. Probeer ik het te leren is het niet goed. En ik ben zo iemand die er de logica van in moet zien. Het anders niet snapt.(en dan komt het niet goed)

No flame.
Als je 14 bent en dan nog niet in staat bent om deze probleempjes zelfstandig op te lossen adhv de faq dan is heb je idd een probleem.

Dat je het niet snapt, ok, maar je zou best zelf eens moeite kunnen doen (want volgens heb je dat niet gedaan).

Gezocht!
Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31421

http://www.5netpower.be.tf/ misschien daar eens kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 17:31 schreef thedolf het volgende:

[..]

Dat je het niet snapt, ok, maar je zou best zelf eens moeite kunnen doen (want volgens heb je dat niet gedaan).
faq gelezen]
&

]]]]]]] (4:45 PM) :
je moe tU=I*R kennen
T-Mug (4:46 PM) :
ja en dat is :/ ik heb er niet veel verstand van kan een beetje solderen enzo en als het op een schema staat weet ik het ok wel maar dit weet ik niet hoor
]]]]]]](4:48 PM) :
U= volt
I= amperage
R= ohm
T-Mug (4:49 PM) :
r weet ik niet
]]]]]]] (4:49 PM) :
die moet je juist berekenen
T-Mug (4:50 PM) :
10v 11 Ah hoe moet je die dan berekenen ja met U=I*R

maar ik snap daar de logica niet achter
]]]]]]] (4:51 PM) :
nou, volgens mij zo:
12-5=7
7=1*?
7 Ohm als ik me niet vergis
maar het is voor mij al weer 2 jaar geleden
T-Mug (4:52 PM) :
ik moet of 5 uitkomen dat is dus
12-7=5
5=11*? wat moet er dan om het vraagteken
]]]]]]](4:53 PM) :
11/5
moeite?

totzover snap ik het ook! behalve wat er dan op dat vraagteken moet staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Niet online
Zeg ff exact wat het probleem is dan reken ik dat wel ff uit.
Heb morgen nl examen fysica en dit soort oefeningen geven me het gevoel dat ik toch niet slecht ben.

moet een 1.5 halen om te slagen dus ik heb nog geen flikker uitgevoerd

Gezocht!
Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
10v naar 5v (is delen door 2)
U=I*R
10=11Ah*watte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 09:56

job

11Ah = het aantal amperes per uur, die moet je dus niet weten. bedoel je nou 11 ampere
of 11 ampere per uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3431

OK, een ezelsbruggetje waar je veel aan zal hebben: 6=2*3. Ik neem aan dat je inziet dat 3=6/2 een logisch gevolg van deze stelling is. :) Als je de logica hiervan meeneemt bij het oplossen van jouw probleem kom je dus van 10=11*X naar X=10/11.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 18:25 schreef damster het volgende:
11Ah = het aantal amperes per uur, die moet je dus niet weten. bedoel je nou 11 ampere
of 11 ampere per uur
nu maak je me weer vaag ;) er staad 11 Ah op de accu die ik wil gebruiken ik wil een cd/rom speler op aansluiten... maar ik weet niet hoeveel A een cd-rom neemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Dat houdt in dat 'ie 11 uur lang 1 amp kan leveren, of 1 uur lang 11 ampere. >:)

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38289

je moet niet overal logica 8er zoeken...

als ik mijn pc aandoe en doet het niet, en doe hem na 10 seconden weer aan en doet het wel , dan ga ik toch ook niet een hele theorie opstellen over waarom/hoe/etc... :Z

gewoon die regels kennen... KLAAR! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kijk eens wat Is spierings voor me had:
http://www.ribbelink.nl/Service.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Op maandag 17 juni 2002 17:17 schreef DJSmiley het volgende:
En als je in mA of kOhm wilt rekenen moet je gewoon ff met machten rekenen, da's het makkelijkst..

1Kohm = 1x103

Oh, en kommawaarde's (0.5 A enz) heb ik het niet zo op.. vooral bij erg kleine waardes is het stukken makkelijker om waardes in machten te berekenen

Reken maar eens een condensator van 5 pF om in Farad.. zonder machten wordt je gek en vergeet je gegarandeerd een paar 0-len
koop een goede rekenmachine.. ik heb er een ,daar zit van p-T (-12 tot 12) dan hoef je niet zo veel te denken.. kost 50 gulden, de casio 115w, zit ook binair+hex+oct+dec op.. dat is wel handig voor toetsen.. kan je gewoon ff waardes omrekenen.. (heb ik veel nodig.. opleiding computer interface techniek) :)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54991

Gatenkaas!

[ Voor 93% gewijzigd door Anoniem: 54991 op 17-03-2008 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Op maandag 17 juni 2002 18:52 schreef T-Mug het volgende:
kijk eens wat Is spierings voor me had:
http://www.ribbelink.nl/Service.htm
Zo, probleem opgelost

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gatenkaas!

[ Voor 84% gewijzigd door Anoniem: 54991 op 17-03-2008 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Anders neem je dit steuntje er maar weer bij:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/WetvOhmn.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
laat me de vraag dan maar anders stellen hoe kom ik achter de weerstand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gatenkaas!

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 54991 op 17-03-2008 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Op maandag 17 juni 2002 17:26 schreef thedolf het volgende:

[..]

Waar heb jij fysica gekregen?

U is spanning (potentiaalverschil)
I is stroom
R is idd weerstand.

>:)
jaja... maar ik geef het gewoon aan in welke eenheden ie moet werken...

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Niet online
Op maandag 17 juni 2002 19:30 schreef 3lmowww het volgende:

[..]

jaja... maar ik geef het gewoon aan in welke eenheden ie moet werken...
Dan zeg je dat toch gewoon? Je ziet dat hij er nog niet veel bvan begrijpt. Het is dan wel handig dat je hem dan juiste informatie geeft.

Gezocht!
Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:05

M14

Op maandag 17 juni 2002 19:13 schreef T-Mug het volgende:
laat me de vraag dan maar anders stellen hoe kom ik achter de weerstand!
U/I=R dus spanning gedeelt door stroom.
Op maandag 17 juni 2002 18:28 schreef T-Mug het volgende:

[..]

nu maak je me weer vaag ;) er staad 11 Ah op de accu die ik wil gebruiken ik wil een cd/rom speler op aansluiten... maar ik weet niet hoeveel A een cd-rom neemt
Ik wil je er ff op wijzen dat je bij een cd-rom speler 12 en 5 v nodig hebt.

Je hoeft hier trouwens geen stroom te begrenzen met een weerstand. De cd-rom speler krijgt namelijk de stroom die t ie nodig heeft, en nix meer.

Om de 12 en 5 volt te krijgen kun je met weerstanden wel een spanningsdeler maken (als je 2 verschillende weerstanden in serie zet, en je meet de spanning over 1 van de weerstanden, zul je zien dat er geen 12 volt over staat). Zo kun je direct 12 volt van accu pakken, en 5 volt van spanningsdeler.

Om dit te maken moet je 2 weerstanden in serie zetten. Eentje van 61K, en eentje van 100K (voedingsspanning 12 Volt). Als je de spanning over de 61K meet, is het 5 Volt.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 19:47 schreef M14 het volgende:

[..]

U/I=R dus spanning gedeelt door stroom.
[..]

Ik wil je er ff op wijzen dat je bij een cd-rom speler 12 en 5 v nodig hebt.

Je hoeft hier trouwens geen stroom te begrenzen met een weerstand. De cd-rom speler krijgt namelijk de stroom die t ie nodig heeft, en nix meer.

Om de 12 en 5 volt te krijgen kun je met weerstanden wel een spanningsdeler maken (als je 2 verschillende weerstanden in serie zet, en je meet de spanning over 1 van de weerstanden, zul je zien dat er geen 12 volt over staat). Zo kun je direct 12 volt van accu pakken, en 5 volt van spanningsdeler.

Om dit te maken moet je 2 weerstanden in serie zetten. Eentje van 61K, en eentje van 100K (voedingsspanning 12 Volt). Als je de spanning over de 61K meet, is het 5 Volt.
Bedankt dat snap ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41820

geen logica

gewoon een formule

U = I . R

waaruit :

I = U/R
R = U/I

heeft iemand ooit een hele tijd geleden es ontdekt

ofte : het spanningspotentiaal over een weerstand is gelijk aan het aantal elektronen dat per seconde door de weerstand vloeit maal de waarde van de weerstand

(I is immers gelijk aan aantal ladingen per seconde, of Q/t)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

100k en 61k?

Hoeveel stroom ben je nodig op die 5V dan?
Die 5V zakt bij 10 uA al als een pudding in elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Niet online
Op maandag 17 juni 2002 22:40 schreef exter het volgende:
100k en 61k?

Dan heb je toch een knap waardeloze voeding. 20 á 25 A mag geen probleem zijn normaal gezien.

Gezocht!
Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
  • Laatst online: 29-04 17:39
Op maandag 17 juni 2002 17:19 schreef T-Mug het volgende:
Op een cdrom speler staat meestal wel hoeveel vermogen deze verbruikt...

P = U * I
vermogen = spanning * stroom

Een cdrom heeft natuurlijk 12V en 5V aansluitingen... Voor het voorbeeld laat ik even de 5V weg.

Stel op je cdrom staat 120 Watt (dat ding is ongeveer 10.000 speed).
P = U * I
120 = 12 * I
I = 120 /12
I = 10

10 Ampere dus.
Nu weet je de spanning over de cdrom, en de stroom door de cdrom:
U = I * R
12 = 10 * R
R = 12 / 10

De weerstand zou dan 1,2 Ohm zijn. Dit zijn natuurlijk allemaal theoretische waarden, bij lineare verbruiken, etc, etc, etc... Maar het geeft wel een globaal idee weer hoe je dit moet berekenen.

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
  • Laatst online: 29-04 17:39
Op maandag 17 juni 2002 19:47 schreef M14 het volgende:
Er zijn 2 verschillende bronnen, een spanningsbron, welke de spanning (op bijvoorbeeld 12V) gelijk probeert te houden, of een stroombron, welke de stroom (op bijvoorbeeld 2A) gelijk probeert te houden.

Als je op de spanningsbron een weerstand aansluit van respectievelijk 1, 2 en 3 ohm, krijg je een stroom van respectievelijk 12, 6 en 4 ampere. Probeer dat zelf eens te berekenen uit de formule:
U = I * R
Spanning = stroom * weerstand.

Als je op de stroombron een weerstand aansluit van respectievelijk 1, 2 en 3 ohm, krijg je een spanning van respectievelijk 2, 4 en 6 volt. Probeer dat zelf eens te berekenen uit de formule:
U = I * R

Let goed op het verschil tussen spanning en stroom. Zie het als een waterval. De spanning (potentiaalverschil) is het hoogteverschil van de waterval, en de stroom is de breedte van de waterval.
De weerstand zou als uitstekend stuk steen gezien kunnen worden, die een deel van de waterval tegenhoudt...

ps. Voor de echte experts onder ons, ik probeer de n00bs een beetje de beginselen te laten zien, waardoor ze zelf wat kunnen ondernemen...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 17 juni 2002 22:42 schreef thedolf het volgende:

[..]

Dan heb je toch een knap waardeloze voeding. 20 á 25 A mag geen probleem zijn normaal gezien.
Heeft niks met je voeding te maken.
Als je een spanningsdeler maakt met dergelijke hoogohmige weerstanden kun je daar niet veel stroom vanaf nemen.
De belasting komt in dit geval parallel aan de weerstand van 61k te staan en afhankelijk van de inwendige weerstand van die belasting zal de spanning dalen.
Als de belasting 10uA trekt, wil dat dus zeggen dat zijn weerstand 500k is.
500k//61k levert ca 54k
12 Volt over een spanningsdeler van 100k in serie met 54k
levert over de weerstand van 54k een spanning van 4,2 Volt op.
Vuistregel is dat de weerstand van de belasting 10 x zo groot moet zijn als de weerstand van de delertak waaraan ie parallel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:05

M14

Op maandag 17 juni 2002 22:54 schreef Banzi het volgende:

[..]

Er zijn 2 verschillende bronnen, een spanningsbron, welke de spanning (op bijvoorbeeld 12V) gelijk probeert te houden, of een stroombron, welke de stroom (op bijvoorbeeld 2A) gelijk probeert te houden.

Als je op de spanningsbron een weerstand aansluit van respectievelijk 1, 2 en 3 ohm, krijg je een stroom van respectievelijk 12, 6 en 4 ampere. Probeer dat zelf eens te berekenen uit de formule:
U = I * R

Als je op de stroombron een weerstand aansluit van respectievelijk 1, 2 en 3 ohm, krijg je een spanning van respectievelijk 2, 4 en 6 volt. Probeer dat zelf eens te berekenen uit de formule:
U = I * R

Let goed op het verschil tussen spanning en stroom. Zie het als een waterval. De spanning (potentiaalverschil) is het hoogteverschil van de waterval, en de stroom is de hoogte van de waterval.
De weerstand zou als uitstekend stuk steen gezien kunnen worden, die een deel van de waterval tegenhoudt...

ps. Voor de echte experts onder ons, ik probeer de n00bs een beetje de beginselen te laten zien, waardoor ze zelf wat kunnen ondernemen...
Dit klopt, maar hij had het over een accu. En dat is een spanningsbron. Wel een goede vergelijking van de waterval ;)
Op maandag 17 juni 2002 22:40 schreef exter het volgende:
100k en 61k?

Ik gaf maar een voorbeeld. De 100k was wel een makkelijk getal :) .

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oh, ja, ik neem de dingen nogal letterlijk zie je...
Pagina: 1