een gemounte hd checken

Pagina: 1
Acties:

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 21:36
Ik ben opzoek naar een programma/manier om mijn ext3 partities te kunnen checken zonder daarbij mijn uptime te vergallen (niet dat die zo hoog is, maar gaat om het idee :P ) Het idee normaal is dat het gevaarlijk is om dit te doen op een partitie die read-write gemount is, dus dan moet je rebooten om je partities read only te mounten om ze te checken. Ik kon hier weinig over vinden :(

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:28
read-only remounten?

sowieso, waarom ga je fschk uitvoeren terwijl je systeem draait, denk je dat er iets corrupt is geraakt ofzo?

Verwijderd

mount -o remount,ro <filesystem>

Verwijderd

Ga terug naar single-user voer bovenstaande uit en klaar is klara.

Reden is een beetje erg kinderachtig overigens :P ;)

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 21:36
sowieso, waarom ga je fschk uitvoeren terwijl je systeem draait, denk je dat er iets corrupt is geraakt ofzo?
Ik las pas dat dat ondanks het gebruik van ext3 er nog steeds wel fouten op de hd kunnen onstaan door fouten in de kabel of in de kernel(da's opzich best een logische iets). Een tijdje terug bleek dat een bestand dat al een hele tijd op de hd stond corrupt was( en dat was geen badsector geval), en da's best lastig.
Het systeem is zeg maar voornamelijk een data server en mijn bedoeling is dat die altijd aan moet staat. Dus ik ga maar eens kijken wat die doet als ik het de partities als ro mount/naar init 1 ga. Wordt nog even puzzelen want het moet allemaal vanaf netwerk(ssh).

ps. toen ik naar single-user zocht vond ik trouwens ook een ander topic(zoeken is ook een vak apart :) )
[topic=206286/1/100]