Toon posts:

Exchange 2K - interne mail via externe SMTP server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:

Win2000 Exchange2K server met domein test.nl

Clients werken met Outlook 2000 in combinatie dus met Exchange.

Als ik nu uit Outlook een mailtje verstuur aan username@test.nl gaat deze via de lokale SMTP server en komt hij gelijk aan in de mailbox van deze user, zoals het hoort dus.

Nu wil ik echter het volgende: dat mijn mailtjes die ik uit Outlook aan username@test.nl eerst door de lokale SMTP server het internet worden opgestuurd naar de SMTP server van mijn provider (vraag me niet waarom, heb ik m'n redenen voor :)), dus dat alles wat vanuit ons netwerk via Outlook wordt gemailed aan domein test.nl eerst naar een externe SMTP server wordt verstuurd (dus dat de SMTP server in Exchange het doorstuurt het internet op ipv het gelijk lokaal af te leveren).

Hoe regel ik dit, bedankt!

Verwijderd

ik ben hier ook mee bezig geweest en volgens mij is het niet mogelijk!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 16:29 schreef martijntje het volgende:
ik ben hier ook mee bezig geweest en volgens mij is het niet mogelijk!
Is het niet mogelijk met een SMTP connector in Exchange?

Ben ik ff mee aan het prutsen geweest maar het lukt me nog niet.

Verwijderd

Op maandag 17 juni 2002 16:39 schreef A1 het volgende:

[..]

Is het niet mogelijk met een SMTP connector in Exchange?

Ben ik ff mee aan het prutsen geweest maar het lukt me nog niet.
nee helaas.

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

Heb je al eens naar je Routing Groups gekeken? en je moet idd je SMTP-connector ook aanpassen zodat hij mail in een keer doorstuurd naar je externe mailserver. Dus het vinkje 'first try local delivery' moet uit en er moet op die plek (of i.i.g. daar in de buurt) de servernaam van je externe mailserver ingevuld worden. Heb je een Fully Qualified Domain Name? Want ik denk dat je mailserver ook in de DNS van je externe mail provider moet staan. Tevens moet je in je eigen DNS een MX record aanmaken voor die externe mailserver.

Volgens mij kan het dus wel. Alleen is de vraag uiteraard hoe de mail dan weer terug moet komen.

/edit: hmmm als ik er toch zo eens over nadenk....

Waarom wil je dit eigenlijk? (ja toch de vraag) ;)

Sundown Circus

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
waarom hij het wil: omdat hij geen Antivirus software kan betalen, en het graag via zijn provider wil regelen.

hij denkt dan veilig te zijn door het via de provider te doen...

dream on... ;)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Thanks. :)
Ik zal het morgen proberen.

Waarom ik het wil? Beetje ingewikkelde situatie maar zal het proberen uit te leggen.

We hebben een domein x.nl en een domein y.nl

Domein x.nl is ons lokale domein en domein y.nl het internetdomein, de mail voor y.nl komt ook niet binnen bij ons maar ergens anders, ik laat via een popconnector elke 5 minuten de mail voor y.nl downloaden naar onze exchangeserver voor de medewerkers hier.

Maar als ik nu wil versturen vanuit Outlook, had ik het probleem dat het mailadres vanaf waar verstuurd werd username@x.nl (het interne domein) is, en dat moet niet, dat moet dus username@y.nl zijn, zodat mensen die op Reply drukken terug mailen naar y.nl en niet naar ons interne domein. Hiervoor heb ik in AD dus username@x.nl (het internetdomein dus) als primair emailadres ingesteld, dit werkt in die zin goed dat als je nu vanuit Outlook een bericht verstuurd er netjes username@x.nl komt te staan als afzender.

Het enige probleem is nu echter dat als je een collega wilt mailen, Exchange de email (voor het adres collega@x.nl) niet naar buiten stuurt maar intern houdt (hij ziet immers in AD dat dat adres een lokaal emailadres is), en dat moet niet, deze moet weer het internet opgestuurd worden naar die andere mailserver, mensen moeten via die server thuis via POP3 wel hun mail kunnen ophalen.

Heel verhaal, en hoop dat het een beetje duidelijk is. ;)

Verwijderd

maar een raar idee hoor, maar waarom niet in je routeringstabel een entry opnemen dat de email voor x.nl gerelayed moet worden naar mailserver a.b.c.d (ip-adres of naam)?
Hetzelfde zou je ook moeten kunnen doen voor y.nl. Aan de andere kant, als het AD is, en binnen de AD zitten dezelfde mailservers, dan moeten die twee het met elkaar zien te regelen...
Maar volgens mij moet je het op die manier wel zien te regelen...
Op maandag 17 juni 2002 17:25 schreef A1 het volgende:

Waarom ik het wil? Beetje ingewikkelde situatie maar zal het proberen uit te leggen.

Domein x.nl is ons lokale domein en domein y.nl het internetdomein, de mail voor y.nl komt ook niet binnen bij ons maar ergens anders, ik laat via een popconnector elke 5 minuten de mail voor y.nl downloaden naar onze exchangeserver voor de medewerkers hier.

Maar als ik nu wil versturen vanuit Outlook, had ik het probleem dat het mailadres vanaf waar verstuurd werd username@x.nl (het interne domein) is, en dat moet niet, dat moet dus username@y.nl zijn, zodat mensen die op Reply drukken terug mailen naar y.nl en niet naar ons interne domein. Hiervoor heb ik in AD dus username@x.nl (het internetdomein dus) als primair emailadres ingesteld, dit werkt in die zin goed dat als je nu vanuit Outlook een bericht verstuurd er netjes username@x.nl komt te staan als afzender.

Het enige probleem is nu echter dat als je een collega wilt mailen, Exchange de email (voor het adres collega@x.nl) niet naar buiten stuurt maar intern houdt (hij ziet immers in AD dat dat adres een lokaal emailadres is), en dat moet niet, deze moet weer het internet opgestuurd worden naar die andere mailserver, mensen moeten via die server thuis via POP3 wel hun mail kunnen ophalen.

• RedRose
  • Niet online

RedRose

Icebear

<knip>
Mag je interne domeinnaam een FQDN worden? in dat geval zou ik gewoon je interne domein laten registreren bij een ISP zodat je alle mail via dat domein kan laten verlopen. Of je interne domeinnaam veranderen in je externe (maar dat is ook weer zoiets).

Sundown Circus

• RedRose
  • Niet online

RedRose

Icebear

Op maandag 17 juni 2002 17:42 schreef pjnef het volgende:
maar een raar idee hoor, maar waarom niet in je routeringstabel een entry opnemen dat de email voor x.nl gerelayed moet worden naar mailserver a.b.c.d (ip-adres of naam)?
Hetzelfde zou je ook moeten kunnen doen voor y.nl. Aan de andere kant, als het AD is, en binnen de AD zitten dezelfde mailservers, dan moeten die twee het met elkaar zien te regelen...
Maar volgens mij moet je het op die manier wel zien te regelen...
[..]
Dat kan ook, maar dan loopt de mail wel eerst via Exchange vanaf de Outlook client en dan gaat Exchange dus eerst alsnog lokaal proberen te deliveren.

Sundown Circus

• dmeij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-04 14:28

dmeij

It's just my name

waarom laat je die mensen niet via webmail inloggen op de mailserver(ingebouwd in exchange)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

[..]
Je moet de "externe" adressen - @x.nl - toevoegen via een recipient policy. In die recipient policy kun je dan het vinkje voor "this exchange org is responsible for this e-mail domain" uitzetten. Dan gaat Exchange op het moment dat een adres niet in de directory wordt gevonden, via de SMTP connector afleveren, dus op de host waar het MX record voor x.nl naar verwijst.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Erg erg omslachtig. Er zijn mooiere manieren. Ten eerste dat POP eruit gooien.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op maandag 17 juni 2002 18:16 schreef awesdorp het volgende:

[..]

Erg erg omslachtig. Er zijn mooiere manieren. Ten eerste dat POP eruit gooien.
Daar heb je wel gelijk in, maar helaas draait het halve Nederlandse bedrijfsleven met dit soort plakband & ijzerdraad oplossingen ;(

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 21:10 schreef Brahiewahiewa het volgende:

[..]

Daar heb je wel gelijk in, maar helaas draait het halve Nederlandse bedrijfsleven met dit soort plakband & ijzerdraad oplossingen ;(
Juist ja, als ik volledige controle had over beide mailservers had ik het ook niet op deze brakke manier willen doen maar het is niet anders. Webmail is geen optie, de gebruikers willen de mail kunnen downloaden thuis in hun OE.

De rest van de oplossingen zal ik vandaag bestuderen, alvast veel dank hiervoor!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 18:01 schreef Brahiewahiewa het volgende:

[..]

Je moet de "externe" adressen - @x.nl - toevoegen via een recipient policy. In die recipient policy kun je dan het vinkje voor "this exchange org is responsible for this e-mail domain" uitzetten. Dan gaat Exchange op het moment dat een adres niet in de directory wordt gevonden, via de SMTP connector afleveren, dus op de host waar het MX record voor x.nl naar verwijst.
Dat is dus het probleem, Exchange vindt het adres (user@x.nl), het externe domein dus, wel in z'n AD, omdat ik dat heb ingevuld als primair SMTP adres (Dit weer ivm dat dat het adres is vanwaar emails moeten worden verstuurd), dus probeert hij het gelijk lokaal te deliveren zonder het naar buiten te sturen. :(

Verwijderd

Ik heb het ook geprobeerd (staan hier nog wel postings van ;)) En heb inmiddels besloten om een ander domein intern te gebruiken.. (dat we daarvoor geregged hebben, zodat we zeker weten dat niemand anders t gaat gebruiken)

• RedRose
  • Niet online

RedRose

Icebear

Op woensdag 19 juni 2002 10:27 schreef jeanpaultje het volgende:
Ik heb het ook geprobeerd (staan hier nog wel postings van ;)) En heb inmiddels besloten om een ander domein intern te gebruiken.. (dat we daarvoor geregged hebben, zodat we zeker weten dat niemand anders t gaat gebruiken)
Heb je gewoon een compleet nieuw domein geregistreerd? Voor zowel intern als extern? Zo ja, dat is dit IMHO inderdaad de allerbeste, snelste en makkelijkste oplossing. Ook voor A1 dus. :) Mensen hebben dan ook maar 1 e-mailadres en dat werkt natuurlijk ook veel makkelijker (zowel voor jou als je gebruikers)

Het enige is dan dat je de mensen nog wel thuis moet kunnen laten POPpen.

Sundown Circus

Verwijderd

Waarom? Ik zie het feit dat mensen thuis moeten kunnen poppen helemaal niet als een must have.
Al zit ik te denken om de toekomst iets met VPN te doen, zodat ze er toch bij kunnen.

• RedRose
  • Niet online

RedRose

Icebear

Op donderdag 20 juni 2002 10:31 schreef jeanpaultje het volgende:
Waarom? Ik zie het feit dat mensen thuis moeten kunnen poppen helemaal niet als een must have.
Al zit ik te denken om de toekomst iets met VPN te doen, zodat ze er toch bij kunnen.
Ja zo hebben wij het ook opgelost. VPN implementeren en dan kunnen de mensen nog thuiswerken ook :+ . En dan heb je dat hele gedoe met interne/externe mailadressen ook niet meer nodig.

Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat A1 nou gaat doen...

Sundown Circus

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 12:57 schreef RedRose het volgende:

[..]

Ja zo hebben wij het ook opgelost. VPN implementeren en dan kunnen de mensen nog thuiswerken ook :+ . En dan heb je dat hele gedoe met interne/externe mailadressen ook niet meer nodig.

Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat A1 nou gaat doen...
Ik heb uiteindelijk m'n POP3 connector er maar uitgegooid, de mail van het andere domein haal ik nu in Outlook via POP3 binnen, en heb dit POP3 account ook als default in Outlook ingesteld zodat gemailed wordt via dit account. Verder gebruik ik nu Outlook XP (2002) want daarmee kun je handig in een nieuw bericht aangeven via welk account je wilt mailen (bij 2000 moet dat via een omslachtige manier, via Extra > Services).

Ik weet het, niet een ideale oplossing maar het werkt zo tenminste goed.

Bedankt voor de info allen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, een VPN heb ik hier ook opgezet maar we hebben maar een beperkte uploadsnelheid, gaat vrij traag als meerdere mensen zijn ingelogd.

Maar die snelheid wordt binnenkort beter als het goed is. *D

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je kunt ook nog besluiten om op je firewall port 110 open te zetten, zodat die thuiswerkers kunnen POPpen van je Exchange server.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Is het geen optie om voor thuisgebruikers IMAP in te zetten?

Geheid dat je geneuzel krijgt als "jamaar mijn mail die ik thuis heb opgehaald kan ik niet meer op m'n werk lezen"...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 20 juni 2002 22:59 schreef Brahiewahiewa het volgende:
Je kunt ook nog besluiten om op je firewall port 110 open te zetten, zodat die thuiswerkers kunnen POPpen van je Exchange server.
Heb ik overwogen maar we hebben hier maar een 16KB upload, schiet niet op als mensen via die verbinding mail met attachments enzo moeten binnenhalen, die andere mailserver heeft een veel snellere connectie.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 12:49 schreef BackSlash32 het volgende:
Is het geen optie om voor thuisgebruikers IMAP in te zetten?

Geheid dat je geneuzel krijgt als "jamaar mijn mail die ik thuis heb opgehaald kan ik niet meer op m'n werk lezen"...
Dat is misschien wel een optie, maar dat moet ik uitzoeken. Itt POP heb ik met IMAP weinig ervaring, weet niet hoe eea. in zijn werk gaat met IMAP. Thx voor de suggestie.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:25

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Geplaatst door A1 - dinsdag 18 juni 2002 09:23
Geplaatst door A1 - dinsdag 18 juni 2002 17:10

Geplaatst door A1 - donderdag 20 juni 2002 13:47
Geplaatst door A1 - donderdag 20 juni 2002 13:48

Geplaatst door A1 - maandag 24 juni 2002 09:16
Geplaatst door A1 - maandag 24 juni 2002 09:17

Gelieve de edit knop te gebruiken ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 juni 2002 09:30 schreef Koffie het volgende:
Geplaatst door A1 - dinsdag 18 juni 2002 09:23
Geplaatst door A1 - dinsdag 18 juni 2002 17:10

Geplaatst door A1 - donderdag 20 juni 2002 13:47
Geplaatst door A1 - donderdag 20 juni 2002 13:48

Geplaatst door A1 - maandag 24 juni 2002 09:16
Geplaatst door A1 - maandag 24 juni 2002 09:17

Gelieve de edit knop te gebruiken ;)
Ow excuses. Zal proberen alles zoveel mogelijk in 1 post te zetten. ;)
Pagina: 1