Toon posts:

[Debiab] Delen van internet, meerdere providers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een isdn verbinding en maak gebruik van 2 providers.
Ik heb dus de interfaces ippp0 en ippp1.

Is het mogelijk een masquerading/forwarding firewall te maken met iptables of ipchains welke de internet verbinding deelt ongeacht met welke provider is ingebeld?

De firewall moet dus opstarten als de computer start en mijn internet delen. Gebruikers kunnen op afstand verbinding maken (linecontrol http://linecontrol.sourceforge.net).
De firewall moet forwarden naar de interface die op dat moment verbinding heeft (ippp0 of ippp1).

Tevens wil ik vragen of het mogelijk is de smarthost van Sendmail te laten bepalen aan de hand van de inbelverbinding.
Dus als ik inbel met Wanadoo moet het smtp.wanadoo.nl zijn en als ik inbel met Demon moet het post.demon.nl zijn.

Verwijderd

een tijdje geleden stond in sysadm magazine een heel stuk hierover in. Weet helaas niet meer pcies hoe of wat (zit nu op werk ...)

Verwijderd

Je zou een (bash) script kunnen plaatsten in de /etc/ppp/ip-up.d directory. Scripts in deze directory worden uitgevoerd nadat een ppp link up komt. Volgens mij krijg je de interface naam (ippp0 of 1) mee met $1, zou je even moeten uitzoeken.

Je zou dan aan de hand van welke interface up komt verschillende firewall rules kunnen loaden. Waarschijnlijk kun je in deze directory ook wel een script plaatsen die de smarthost van sendmail goed zet.

Verwijderd

Topicstarter
Ah, Thanx,

Ik denk dat ik mee nu ook maar eens flik ga verdiepen in het maken van goede bash-scripts.
Dat is wel iets wat nodig is onder Linux :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in ieder geval de oplossing gevonden voor m'n firewall script.

Om te zorgen dat forwarding werkt op zowel de interfaces 'ippp0' en 'ippp1' verwijs ik naar ippp+ als externe interface. Dus in plaats van een 0 of 1 enz. een + en dan werkt het....