Toon posts:

Win2k + NDS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Pas geleden hebben wij een Windows 2000 Advanced Server geimplementeerd in ons netwerk. Deze server was nodig voor een Exact SQL database (werkt alleen op een W2k Server).
Ons netwerk zelf bestaat uit één NDS tree (NDS 8) met meerdere Netware 5.1 servers hieraan gekoppeld.

NDS gebruikers worden nu aangemaakt op de 2000 server en de gebruikers loggen via de Novell client één keer in op het werkstation waarna ze door een werkgroep kunnen connecten naar de Windows 2000 server. Dit gaat goed omdat we de passwords op de 2000 server gelijk hebben gemaakt als de passwords in de NDS. Het vervelende hiervan is dat als een NDS password van een gebruiker verloopt, wij dit handmatig moeten aanpassen op de Windows 2000 server.

Nou weet ik dat er accounts en passwords gesynchroniseerd kunnen worden via eDirectory (v.a. 8.5.1) op de Win2k server ism Novell Account Management. Wij hebben echter nog geen eDirectory, we werken nog met NDS 8.

Nou zou ik graag willen weten wat de impact zou zijn om de NDS te upgraden naar eDirectory. Is dit enkel het upgraden van enkele NLMs, of komt er meer bij kijken (clients, NDS struktuur, SP's). Ook zou ik graag wat ervaringen van anderen willen weten die zo een soort situatie hebben meegemaakt...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > PNS

Tijd voor een nieuwe sig..

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op maandag 17 juni 2002 15:31 schreef waakhond het volgende:
Nou zou ik graag willen weten wat de impact zou zijn om de NDS te upgraden naar eDirectory. Is dit enkel het upgraden van enkele NLMs,
Jup. eDirectory is gewoon de nieuwe naam van NDS, maar qua structuur is er verder niets veranderd. (wel zijn er natuurlijk weer wat nieuwe features bijgekomen, maar dat is met elke nieuwe versie wel zo..)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 16:52 schreef Onno het volgende:
Jup. eDirectory is gewoon de nieuwe naam van NDS, maar qua structuur is er verder niets veranderd.
Hoe zou ik dan te werk moeten gaan om de NDS te upgraden naar eDirectory? Is dit (net zoals bij een NDS update) het vervangen van de DS.NLM ? En hoe zit het met de client software?

Ik kan hier op de website van Novell vrij weinig over vinden :?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
lijkt me dat je aan de client kant niks hoeft te veranderen, tenzij je een hele oude Nwclient gebruikt (maarja je hebt nu nds 8 dus zo oud zullen die Nwclients ook wel niet zijn..

A wise man's life is based around fuck you

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-04 13:50
Wij hebben deze stap vorige maand gemaakt, tis neit zo'n hele grote stap, maar vergt wel enige tijd, zorg voor de volgende punten en dan is het gewoon een nieuw product instaleren:

* Zorg dat je nds gezond is
* Zorg dat je tijd synchronosatie werkt.
* Zorg dat je overal dezefde versie van je nds hebt.
* Zorg ervoor dat je service pack 3 erop hebt staan, heb je al 4 erop staan zal je na de e-directory update sp4 nog een keer moeten draaien.
* zorg dat je na de installatie gelijk naar 85.23 upgrade.

Voor de rest is er niet veel aan. Gewoon zorgen dat je servers en nds gezond zijn, dan is er niks aan de hand. Wel ff kijken of er geinstalleerde programma's goed willen samen werken met e-directory en evt upgraden

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

Verwijderd

e-directory 8.6.2 is vrij te downloaden.
Heeft wel Java 1.3.1 nodig, is ook vrij te downloaden.
Sinds afgelopen zaterdag is sp-1 voor e-dir 8.6.2 officieel.

Afgelopen weekend zo'n migratie gedaan. NW 5.1 servers hadden 8.77 o.i.d. Eerst de masters en daarna de rest. Gaat goed.

Verwijderd

Topicstarter
ok thx voor jullie replies, ik ga het dan maar uitproberen... >:)

Verwijderd

Topicstarter
nog ff een vraagje hoor...

maakt het werkelijk wat uit, welke replica eerst ge-upgrade moet worden, dus master of rw ??

main server is bij ons nl. master, we willen dit eerst eens testen op een andere server.

Verwijderd

Op woensdag 19 juni 2002 14:46 schreef waakhond het volgende:
maakt het werkelijk wat uit, welke replica eerst ge-upgrade moet worden, dus master of rw ??

main server is bij ons nl. master, we willen dit eerst eens testen op een andere server.
Zorg altijd dat alle masters op 1 servers staan, dit is wel handig met updaten en beheer. Voor beheer moet het dan wel je prefered server zijn.

Je schema wordt geupdate en dat kan alleen maar op de master gebeuren. Maak desnoods een andere server master, en update die. Maar als er problemen optreden (bv. schema en sync errors) komen deze vanzelf op de main server.

Verwijderd

Topicstarter
Nou onderzoeken we de mogelijk om Active Directory te implementeren, zodat we alle windows 2000 en NT servers (oa. internet / extranet authenticatie) in één domein plaatsen. De NDS en ADS zullen dan gesynchroniseerd worden met Novell Account Management

Ik ben niet zo bekend met het hele active directory verhaal, maar ik heb begrepen dat hiervoor DNS voor nodig is. We werken nu nog met HOSTS files op alle clients.

Waar zou ik zoal op moeten letten, dienen de clients hiervoor aangepast te worden (naming order ???), afgezien van het feit dat de microsoft client op alle werkstations moet worden geinstalleerd.

Uitgangspunt blijft dat er maar één keer ingelogd zou moeten worden, waarna zowel de Netware servers (via NDS)als de NT/2000 servers (via ADS) benaderd kunnen worden.

Ingewikkeld ??? :?

Verwijderd

Topicstarter
owja...

andere tips / suggesties / meningen zijn natuurlijk altijd welkom !

excuses... ik had me vorige bericht natuurlijk kunnen wijzigen... >:)

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:58
Op maandag 17 juni 2002 20:57 schreef Buick het volgende:
e-directory 8.6.2 is vrij te downloaden.
Heeft wel Java 1.3.1 nodig, is ook vrij te downloaden.
Sinds afgelopen zaterdag is sp-1 voor e-dir 8.6.2 officieel.
Vrij te downloaden misschien wel, maar het is dus niet gratis. Voor pricing zie: Novell site.

Verwijderd

Op dinsdag 02 juli 2002 13:14 schreef Mark het volgende:
Vrij te downloaden misschien wel, maar het is dus niet gratis. Voor pricing zie: Novell site.
eDirectory is gratis voor het aantal Novell userlicenties wat je hebt. Voor een NetWare 6 server koop je ook alleen maar userlicenties en eDir zit er al bij.
Wil je meer licenties, bv. omdat je via je portal nog 100 man toegang geeft, dan moet je voor die 100 man extra licenties kopen.
Pagina: 1