[php] database zonder database :?

Pagina: 1
Acties:

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Ik weet niet of het al een keer langs gekomen is hier (vast wel) maar ik ben op zoek naar een manier om een database te benaderen zonder dat ik een database server heb.

Wat is precies de bedoeling?
Ik ben bezig met een website, in die website komt veel dynamische inhoud, geen probleem dacht ik, ik maak dus wat heb ik alles getest en het werkt perfect. Maar toen moest ik het op een server zetten en ik heb geen database server tot mijn beschikking.
Ik heb wat zitten klooien met tekstbestanden. Lezen is geen probleem, dat kan gewoon met een loopje en split
code:
1
$record = split("\|", chop($db[$counter]));

Terug schrijven kan ook, alleen moet ik bij een kleine wijziging steeds alle records opnieuw schrijven wat de snelheid natuurlijk niet ten goede komt, ok de website zal niet druk bezocht worden (althans nog niet :P) maar toch.

Kan ik ook een enkele regel opnieuw terug schrijven of een record verwijderen zonder dat ik alle records opnieuw hoef in te lezen en terug te schrijven?

Ik heb al lopen zoeken hier, maar niet echt gevonden, waarschijnlijk omdat deze search niet de beste is die er bestaat :)
Ik heb gezocht op verschillende varianten van tekstdatabase, maar 0 resultaten steeds (of er komt weer eentje waar wel een database server gebruikt wordt)
Ook in de php handleinding heb ik niets kunnen vinden, maar misschien zie ik iets over het hoofd. Please wijs me er dan op.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-09 19:44

Gerco

Professional Newbie

Zoiets noemen ze een "flat file" database... dan gaat het zoeken opeens een stuk beter >:) .

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 15:36 schreef Gerco het volgende:
Zoiets noemen ze een "flat file" database... dan gaat het zoeken opeens een stuk beter >:) .
tnx
* Erkens gaat ff verder zoeken

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Vroeger, (8> toen ik m'n eerste progje maakte in GW-Basic, waarmee je gegevens kom opslaan, gebruikte ik altijd record-bestanden, met een vaste regel-lengte.

Bij het verwijderen van een record maakte ik de regel dan leeg. Bij het toevoegen van records ging ik dan eerst kijken of er mischien nog lege regels waren.

Maarja.. daarmee maak je eigenlijk gewoon zelf een DBMS, kan je d't eigenlijk net zo goed eentje gaan installeren.

Siditamentis astuentis pactum.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 16:31 schreef Varienaja het volgende:
Vroeger, (8> toen ik m'n eerste progje maakte in GW-Basic, waarmee je gegevens kom opslaan, gebruikte ik altijd record-bestanden, met een vaste regel-lengte.

Bij het verwijderen van een record maakte ik de regel dan leeg. Bij het toevoegen van records ging ik dan eerst kijken of er mischien nog lege regels waren.

Maarja.. daarmee maak je eigenlijk gewoon zelf een DBMS, kan je d't eigenlijk net zo goed eentje gaan installeren.
zoiets deed ik in qbasic ook, alleen die ondersteunde random access files.
code:
1
OPEN "BESTAND" FOR RANDOM LEN=recordLengte AS #1

hmm ff kijken of php ook zoiets

* Erkens pakt de php handleiding, en komt hier straks weer terug :)

Verwijderd

Ik heb in mijn 'Perl tijd' vrijwel uitsluitend met flat file databases gewerkt. Als je er eenmaal een aantal functies/classes voor gemaakt hebt kan het best aardig werken.

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2025

Denhomer

Doh !

Kan je niet gewoon een binaire file gebruiken, daar heb je functies om 1 enkel record uit te lezen en te overschrijven.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 17:00 schreef Zef het volgende:
Ik heb in mijn 'Perl tijd' vrijwel uitsluitend met flat file databases gewerkt. Als je er eenmaal een aantal functies/classes voor gemaakt hebt kan het best aardig werken.
in principe kan ik ook wel perl gebruiken alleen moet ik mijn php scripts steeds redirecten naar die perl scripts (hoewel ik nog geen perl ken, maar wat niet is kan nog komen)
Of is er een manier om zelfgemaakte perl functies te "includen" cq aanroepen in php?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 17:03 schreef Denhomer het volgende:
Kan je niet gewoon een binaire file gebruiken, daar heb je functies om 1 enkel record uit te lezen en te overschrijven.
denk het niet, aangezien het allemaal tekst is,
hmm, wacht ff |:( tuurlijk ik kan tekst binair opslaan, maar ik weet niet of dat helemaal kan lukken, want niet elk record heeft een vaste lengte.

Verwijderd

erkens: in principe kan ik ook wel perl gebruiken alleen moet ik mijn php scripts steeds redirecten naar die perl scripts (hoewel ik nog geen perl ken, maar wat niet is kan nog komen)
Of is er een manier om zelfgemaakte perl functies te "includen" cq aanroepen in php?
Daar gaat het niet om. Je moet in PHP gewoon een class schrijven die de dingen doet die je nodig hebt, dan kun je er aardig prettig mee werken. Blijf dus niet overal handmatig bestanden openen en regels uitlezen etc.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 17:16 schreef Zef het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om. Je moet in PHP gewoon een class schrijven die de dingen doet die je nodig hebt, dan kun je er aardig prettig mee werken. Blijf dus niet overal handmatig bestanden openen en regels uitlezen etc.
tuurlijk, dat begrijp ik, maar ik heb namelijk wel perl voorbeeldjes van hoe zoiets moet, maar om dat te vertalen.
Maargoed, ik denk dat ik nu wel weer ff verder kan.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
ach, waarom zou ik het wiel nog een keer uitvinden?

http://textdb.sourceforge.net/
Pagina: 1