MS Word: Werken met kolommen (vraagstuk :? )

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
Momenteel ben ik aan het maken van een soortement van maandblad voor een vereniging waar ik bij betrokken ben en wil graag daarbinnen met kolommen gaan werken.

Weet iemand van jullie hoe ik het volgende vraagstuk kan oplossen.

Vraagstuk: Stel ik heb de volgende situatie
code:
1
2
3
4
5
6
7
-------- -------- --------

Nu wil ik daaruit (net zoals bij een krant) de inleiding over twee kolommen hebben. Zie hieronder:
code:
1
2
3
4
5
6
7
----------------- --------

Zelf krijg ik dit niet voor elkaar. Ik had gedacht om hiervoor bijvoorbeeld een nieuwe style te maken (Format --> Style) en daarbij aan te geven dat die style over twee kolommen moet worden getrokken. Helaas :( is dat dus niet zo...

Iemand anders toevallig een oplossing voor dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tabellen maken... (misschien een beter alternatief dan kolommen :?)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
blackd:
Tabellen maken... (misschien een beter alternatief dan kolommen :?)
Dat zou een optie kunnen zijn, maar ik wilde het vrij simpel houden aangezien de teksten digitaal worden aangeleverd (ook met tabellen erin en MS word werkt niet zo OK met geneste tabellen)

Daarnaast wil ik ervoor zorgen dat mijn eventuele opvolger hier ook gewoon mee kan werken, dus wilde voor zo'n simpel mogelijk oplosssing gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een simpele optie is om alles drie kolommen te maken, en voor de inleiding een tekstvak te plaatsen over het beginstuk van de eerste twee kolommen heen.

Het eerste stuk twee kolommen, en na een paar regels drie kolommen kan ook, maar dan gaat het tekstverloop niet helemaal goed.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
F_J_K:
Een simpele optie is om alles drie kolommen te maken, en voor de inleiding een tekstvak te plaatsen over het beginstuk van de eerste twee kolommen heen.

Het eerste stuk twee kolommen, en na een paar regels drie kolommen kan ook, maar dan gaat het tekstverloop niet helemaal goed.
Dit is de meest eenvoudige oplossing, maar stel dat ik mijn werkzaamheden overdraag dan kan ik het niet aan een persoon overdragen welke nog nooit gewerkt heeft met textboxen...

* Woudloper vindt overigens stom dat het niet mogelijk is om bij de stijl op te geven dat een bepaalde stuk tekst over meerdere kolommen moet lopen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Kan je voor zoiets niet beter MS Publisher gebruiken?

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
crisp:
Kan je voor zoiets niet beter MS Publisher gebruiken?
Wil je hiermee zeggen dat 'MS Publisher' hier eenvoudiger een ondersteuning voor biedt :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kies bij het instellen vd kolommen voor de optie: "vanaf dit punt" en zo kun je op elke plaats vh document het aantal kolommen instellen. That's all.
Staat voor je neus als je in het menu voor deze optie kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Op maandag 17 juni 2002 19:20 schreef andre_at_home het volgende:
kies bij het instellen vd kolommen voor de optie: "vanaf dit punt" en zo kun je op elke plaats vh document het aantal kolommen instellen. That's all.
Staat voor je neus als je in het menu voor deze optie kiest.
Op maandag 17 juni 2002 15:51 schreef F_J_K het volgende:
;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

had ik overheen gelezen...excusez moi...
Maar zet dit soort zaken in het vervolg effe via [edit] in de vraag of zet er so wie so bij wat je allemaal geprobeerd hebt... Het ontslaat mijn niet van goed te lezen, maar maakt het wel overzichtelijk dan alle stukjes bij elkaar te zoeken... je krijgt dan wellicht ook een betere respons ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Op maandag 17 juni 2002 20:23 schreef andre_at_home het volgende:
had ik overheen gelezen...excusez moi...
Maar zet dit soort zaken in het vervolg effe via [edit] in de vraag of zet er so wie so bij wat je allemaal geprobeerd hebt... Het ontslaat mijn niet van goed te lezen, maar maakt het wel overzichtelijk dan alle stukjes bij elkaar te zoeken... je krijgt dan wellicht ook een betere respons ;)
Ik stel de vraag helemaal niet :o
(En waar de edit knop zit zal ik heus wel weten)
Edit: kijk maar: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif ;)

But it never hurts to help - ik had er inderdaad niet bij gezet hoe hij een deel 2 en een deel 3 kolommen kan krijgen.

Maar dat is inderdaad wel een idee ja, die suggestie kan je wel even kwijt in [forum=15].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja....
Terug naar het probleem, immmers dat zou nog steeds opgelost moeten worden. Ik heb zelf een willekeurig stuk tekst genomen en die verdeelt volgens de 2e tekening door in Word te kiezen voor "niet gelijke breedte" in geval van 2 kolommen (1e stuk) en wel voor gelijke breedt bij het 2e gedeelte. De stijl bleef hetzelfde. Wat doe ik anders of begrijp ik het probleem niet goed, wat ook kan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
andre_at_home:
tja....
Terug naar het probleem, immmers dat zou nog steeds opgelost moeten worden. Ik heb zelf een willekeurig stuk tekst genomen en die verdeelt volgens de 2e tekening door in Word te kiezen voor "niet gelijke breedte" in geval van 2 kolommen (1e stuk) en wel voor gelijke breedt bij het 2e gedeelte. De stijl bleef hetzelfde. Wat doe ik anders of begrijp ik het probleem niet goed, wat ook kan....
Je begrijpt het nog niet helemaal goed, want als de leesrichting van boven naar beneden is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
----------  1 ----------  2 ----------  3
----------  | ----------  | ----------  |
----------  v ----------  v ----------  v

en ik maak er dus op de manier van jou kolommen van dan kom ik op de volgende situatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
------------------------  1 ----------  2
------------------------  | ----------  |
------------------------  v ----------  v

----------  3 ----------  4 ----------  5
----------  v ----------  v ----------  v

Dit is dus niet helemaal goed want eigenlijk zou ik een volgend verloop willen hebben (1, 3, 4, 2, 5) Als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Nog een suggestie... De suggestie met de textbox komt het meest in de richting of gebruik gaan maken van MS Publisher, maar daar moet ik dan weer voor gaan betalen en het is verenigingswerk, dus dat gaat niet lukken. Hoewel MS Publisher hier wel de beste ondersteuning voor bied als je het mij vraagt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eindelijk, het is me duidelijk. Idd minder eenvoudig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

post zit op slot, dus een nieuwe..
Ik zag net in de nieuwe C!T een gratis destop publishing programma, het heet Rag Time Solo. Het gebruik schijnt wennen te zijn, maar het is voor niet commercieel gebruik freeware.
http://www.ragtime-online.nl/solo/rs04.html
Het pakket kost anders compleet ca 800 euro......
edit:
zonder enige DTP ervaring effe de lessen doorlopen, maar dat is te doen. Valt me reuze mee. Alleen het exporteren naar pdf, daar krijg ik een foutmelding bij: klasse is niet geregistreerd.... wat dit oook mag zijn...
Pagina: 1