17" LCD, wel of niet ivm 5:4 verhouding.

Pagina: 1
Acties:

• Wild pigeon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-08 19:56
Ik zit er over te denken om een 17" LCD te kopen (ik weet alle voor en nadelen van een LCD en ik ga zeker weten voor een LCD) alleen ik zit nog met 1 probleempje.

Ik doe aardig wat 3D design (lightwave) en webdesign maar de resolutie voor een 17"LCD is 1280*1024 en dit is dus geen 4:3 verhouding maar een 5:4 verhouding.

Bij een gewone CRT is dit een probleem omdat het beeld dan vervormd, maar sommige mensen zeggen dat je bij een LCD dit probleem niet hebt (dat een 17"LCD dus zelf ook een 5:4 verhouding heeft waardoor het beeld dus niet vervorm).

Mijn de kern van mijn vraag is dus of als je iets op een 17"LCD maakt (BV simpel rondje) of dit er dan op een andere monitor met een andere resolutie anders, vervormd uit gaat zien of dat dit geen probleem is (omdat het LCD scherm zelf een andere verhouding heeft)???

edit:

Modjes => Misschien kunnen jullie de topic titel veranderen naar: Wel of geen 17"LCD (ivm 5:4 verhouding).

• Wild pigeon
Niemand die hier een antwoord op weet ?

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Op een 17" LCD is de verhouding 5:4 (net zoals de resolutie) en heb je dus geen vervorming.

Geef mij maar een Warsteiner.

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Er treedt(bij mij althans) geen vervorming op.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Verwijderd

vergis je niet, de kleuren van een lcd zijn meestal toch net ff iets anders dan bij degene die nog een ouderwets monitoretje heeft staan :P, en of het nou verstandig is om achter een lcd te gaan designen?

Verwijderd

Anders koop je er een LCD bij, en laat je je huidige CRT staan voor checken hoe het er op een CRT uitziet. Wel ff dualscreen opstelling van maken, heb je ook zekers wat aan als je het werk doet waar jij mee bezig bent.

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Pffft, dat verhaal van die kleuren op een LCD is volgens mij ook wel een beetje achterhaald nu hoor. Op elke fatsoenlijke LCD (dus geen 300 euro modelletje van de Aldi) van tegenwoordig kun je alles zo afstellen dat er gewoon geen verschil meer is lijkt me. In ieder geval op mijn Eizo L565-K wel.

• Wild pigeon
Ik heb genoeg andere designers gesproken en die zeggen allemaal dat het prima gaat op een LCD. (behalve drukwerk dat schijnt beter op een CRT te zijn).
Dus wat dat betreft is het geen probleem (zeker niet met een modern scherm.)

Maar de 5:4 verhouding is dus geen probleem ?
Pagina: 1