Toon posts:

Onboard sound. Doen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Het verhaal. Ik moest een nieuwe videokaart. Geforce 3ti200 gekocht. Wat blijkt, mijn MSI k7 Pro moederbord ondersteund alleen agp 2x (dat had ik opkunnen zoeken natuurlijk) en die kaart kan ook 4x. Nu moet ik dus een nieuw moederbord.
Ik wil op termijn ook een nieuwe athlon en mijn huidige bord gaat maar tot 1gh geloof ik dus ik moet er toch een keer aan.

Nu zie ik dus in mijn plaatselijke computerschuur een MSI K7T Turbo 2 bord. Dat heeft dus wel agp 4x en kan processors van 2000+ aan. Ook dat live driver en bios lijkt me bijzonder handig. Dat ding heeft echter onboard geluid.
Nu heb ik voor de zaak ook computers gekocht met zo'n beetje alles onboard en daar ben ik allerminst tevreden over.
Zeker omdat ik voor mijn computer thuis gewoon een soundblaster heb die prima werkt.

Mijn vraag dus. Hoe erg is het hebben van onboard geluid? Kan ik dat permanent uitzetten in de bios? Gaat dat problemen opleveren met mijn bestaande geluidskaart? Moet ik dit bord sowieso niet kopen (kan ook natuurlijk)?

Leg mij uw wijsheden voor.

• Ordos20
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08 10:26
Volgens mij kun je gewoon onder windows in system je onboard sound uitschakelen. Anders moet het wel mogelijk zijn in je Bios. Ik heb ook regelmatig (in het verleden) my onbaord video uitgeschakeld dus erg is het niet. Douw gewoon je oude soundblaster erin

ik gebruik zelf de turbo2 en ik heb 0,0 probelemn met de onbaord audio, het installeerde soepel en simpel en het klinkt goed

MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!

Verwijderd

Dus je koopt alleen een nieuw moederbord omdat je videokaart op 4x kan? Neem dan gewoon zo'n soundblaster, en stop hem in die comp. met onboard audio, als dat geluid je niet bevalt.

AGP 2X of 4X scheelt geloof ik bijna niks trouwens

Verwijderd

de Moderne onboard sound klinkt lang niet zo brak :r als vroeger en je kan het uit zetten in de bios of met een jumpertje

/me raad wel aan even te kijken hoe het onboard klinkt ed kan je evt je Soundblaster verkopen :)

• Ordos20
Tis alleen wel een idee om om te kijken naar een ddr bord. Met een 2000+ (of zelfs al een 1600+) of een sd bord te gaan werken is niet echt lekker (ik begin het al te merken tussen mijn p4 en duron).

kies dan voor een kt266a of een kt333 bord

• FUBAR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:09

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

als je het alleen doet voor die agp 4x optie dan kan kan je beter je huidige moederbord houden. Op 2x draait je kaart ook prima en het scheelt haast niets in snelheid.

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, veel info, cool.

Jumpertje of in de bios vind ik een betere optie dan onder windows. Dat kan dus, mooi.

Ordos20, volgens mij is het een ddr bord.
MSI k7t Turbo 2

Main Memory
-Support six memory banks using three 184-pin DDR DIMMs
-Support a maximum memory size up to 3GB
-Support 2.5v DDR200/266/333 DDR SDRAM DIMM

Volgens de faq aldaar kan ik hier echter ook mijn oude geheugen pc-133 in kwijt, maar een ander deel van de site zegt weer dat dat niet kan omdat pc133 168 pins is en ddr 184 pins. Kan ik nu mijn oude geheugen gebruiken of moet ik ook nog nieuw geheugen kopen?

Geweldig dat er altijd mensen zijn die het wel weten, lang leve het internet.

En ja, nerd-o-matic. Ik wil alleen een nieuw moederbord om gebruik te kunnen maken van agp 4x, maar als jij zegt dat dat niets uitmaakt ( of weinig) dan is dat natuurlijk ook waardevolle informatie. Ik zie er namelijk wel tegenop om de hele computer uit elkaar te slopen om dat nieuwe bord erin de stoppen, je zal altijd zien dat ik dat weer vern**k.

• Ordos20
euhm let wel heel goed op..... dit is de msi site over de k7t Turbo2

http://www.msi.com.tw/products/mainboard/mainboard.php?model=MS-6330+V5.0

volgens mij staat daar sd ram :?

en het verkloten bij het opnieuw inelkaar zetten van de pc valt wel mee. Doe gewoon alles met beleid en ga niet overhaast te werk dan kan er niks fout gaan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 17 juni 2002 13:45 schreef Ordos20 het volgende:
euhm let wel heel goed op..... dit is de msi site over de k7t Turbo2

http://www.msi.com.tw/products/mainboard/mainboard.php?model=MS-6330+V5.0

volgens mij staat daar sd ram :?
Klopt idd geen worst van, de K7T- reeks had Via KT133x chips met PC-133 SDR-SDRAM support.

DDR is dus ook SDRAM, dus dat er evt SDRAM ergens bij staat zegt werkelijk niets over SDR vs. DDR :Z

Oslik blyat! Oslik!

• Ordos20
Op maandag 17 juni 2002 13:48 schreef dion_b het volgende:

[..]

Klopt idd geen worst van, de K7T- reeks had Via KT133x chips met PC-133 SDR-SDRAM support.

DDR is dus ook SDRAM, dus dat er evt SDRAM ergens bij staat zegt werkelijk niets over SDR vs. DDR :Z
sd ram als in SDR (er staat 168 pins)
*zuchter*

Verwijderd

Topicstarter
ok, dat is mooi.

Rest mij nu dus nog de vraag of het de moeite loont. Het is eigenlijk meer dat mijn spellen wat beter gaan draaien. Mijn oude tnt2 kon het allemaal niet meer zo goed aan. De nieuwe geforce3 ti dus wel, maar ik las ergens dat het verschil tussen agp 2x en 4x nogal wat uitmaakt omdat het geheugen van de kaart met 4x 2 keer zo snel werkt.

Maar als uit jullie ervaring blijkt dat het vrijwel niets uitmaakt, dan bespaar ik me de kosten voorlopig denk ik maar.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
in quake ga je er hoogstens 10 frames op vooruit. meer niet

Verwijderd

Topicstarter
err, van wat ik mij van quake herinner, ging dat niet met duizenden frames per seconden. Tien is dan toch eigenlijk best veel, op zeg 30. Wat is de 2x fr dan?

Verwijderd

2x agp zuxt! :D
als ik agp4 uit zet op me 1.1ghz dan mag ik blij zijn met 14 FPS in quake @ 1024/768/32bit met me gf2Mx400 32mb
zet ik agp4x aan dan is die 70 a 80 FPS :)

Verwijderd

Topicstarter
shit, dan moet ik er toch aan )

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Op maandag 17 juni 2002 14:31 schreef Dannyke het volgende:
als ik agp4 uit zet op me 1.1ghz dan mag ik blij zijn met 14 FPS in quake @ 1024/768/32bit met me gf2Mx400 32mb
dan doe jij toch echt wat niet goed met je drivers.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Op maandag 17 juni 2002 14:31 schreef Dannyke het volgende:
Dan doe jij iets niet goed of dat bord is niet lekker; normaal maakt AGP x4 en x2 nagenoeg niks uit. Ik zou iemand voor gek verklaren om speciaal om die reden een nieuw moederbord te kopen....

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

ik heb de k7t266 pro2 en die ondersteunt wel agp4x en heeft ook onboard sound en het geluid klinkt prima hoor, en anders schakel je het toch uit in je bios? :?

Verwijderd

Topicstarter
ja dat was dus deel van de vraag, kun je het onboard geluids chippie uitschakelen. ja dus, zeg jij. Mooi denk ik.

Maar de meningen zijn nog steeds verdeeld over het 4x versus 2x vraagstuk.

ik denk dat ik gewoon maar wat geheugen erbij koop en dan net doe of het veel sneller gaat

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 17 juni 2002 15:03 schreef stigchel het volgende:
ja dat was dus deel van de vraag, kun je het onboard geluids chippie uitschakelen. ja dus, zeg jij. Mooi denk ik.

Maar de meningen zijn nog steeds verdeeld over het 4x versus 2x vraagstuk.

ik denk dat ik gewoon maar wat geheugen erbij koop en dan net doe of het veel sneller gaat
Meningen verdeeld :?

Eén persoon heeft twijfelachtige ervaringen (waarschijnlijk door brakke drivers oid), de rest zijn vrij unaniem: het maakt vrijwel geen moer uit. Zie de volgende grafiekjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.tech-report.com/columns/damage/2000q4/agp/q3a.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.pc-extreme.de/artikel/tuning/agp/bench_aquanox.gif
Die gegevens in MB zijn trouwens de AGP aperture- dat scheelt dus wel stukken in AGP performance :o

In het meest extreme geval scheelt het minder dan 10% (namelijk bij een AGP aperture van 64MB bij Aquanox), bovendien heb ik die grafiek uitgekozen omdat het de enige was met een signigficant verschil- er staan nog 4 andere met vrijwel nihil.
Om die reden je mobo upgraden is op z'n zachtst gezegd onzinnig :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
nou, veel duidelijker kan ik het niet krijgen
Dank, dank.
Pagina: 1