Toon posts:

Uitslaande versterker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
(please laat dit het goeie forum zijn)
ik heb een Harman/Kardon AVI 100 (versterker).
ik heb van de week een feestje heb gehad en dat ding vrolijk meegenomen met boxen.
's avonds toen dat ding al de hele dag had aangestaan klapte die in 1 keer in z'n standby, dus ik dat ding ff uitzetten en weer aan en dat ding sloeg weer in z'n standby (na ff laten afkoelen deed die het weer)
nou staat die inmiddels weer thuis en aangesloten op mijn comp. maar als ik hem nu te hard zet (volume) slaat dat ding weer naar z'n standby (hij is niet te heet ofzo).

Dus wie weet wat het kan zijn.

(lang verhaal)

Verwijderd

Volgensmij is dit gewoon de beveiliging die aan springt.

Aangezien Herman Karton ;) goei spul heeft, is je versterker (waarschijnlijk) beveiligd tegen temperatuur, het opblazen van speakers etc.

Het zou dus zo kunnen zijn (ik speculeer maar wat) dat je speakers wat geleden hebben, en de beveiliging eerder aan springt omdat die versterker denkt dat hij je speakers gaat opblazen.

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Misschien hebben je speakers niet het juiste aantal ohm voor de versterker.

Wellicht wordt er geadviseerd om 4-6 ohm speakers op de versterker aan te sluiten terwijl je er 16ohm aan hebt hangen?

Download my music on SoundCloud

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Als ik jou was zou ik hem eens opendraaien, en kijken of je misschien een of meerdere dunne glaszekeringen hebt doorgeknald..
En als dat het niet is kun je altijd nog even controleren of ie ergens anders wat zwarter van kleur is dan normaal. :)

Maar het lijkt me inderdaad toch een termische zekering of iets dergelijks..

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Verwijderd

Topicstarter
dat karton ding heeft het altijd goed gedaan maar is na het feestje zo vaag gaan doen
ik heb er 3x8 Ohm (voor,center,rechts)
en 2x4 Ohm (achter) opstaan

zal eens kijken met die thermische zekering.
het heeft vrijdag ook geregend (slik, hoop het niet)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:58

remco_k

een cassettebandje was genoeg

ff speculeren, net als de andere tweakers:
Het kan zijn dat de scheidingsfilters in de speakers flink op hun donder hebben gehad, te warm zijn geworden waardoor de (enkele of meer) wikkelingen van de spoel sluiting zijn gaan maken.
Je speaker krijgt een lagere impedantie waardoor je versterker idd kan denken dat hij je speakers op aan het blazen is.
En zal ik je wat zeggen: hij heeft nog gelijk ook.
Alleen is ie niet je speakers op aan het blazen maar de spoel. Die word vanaf nu alleen nog maar slechter doordat steeds meer wikkelingen sluiting gaan maken en uiteindelijk de spoel geen spoel meer is maar een doorverbinding...
Ik heb het wel eens met de drive-inn show gehad, grote dikke spoel, geschikt voor 1 KiloWatt gesmolten tot een hoopje rokend koper en plastic.
Speaker deed het nog prima (afgezien van een Subwoofer die tot 1kHz weergaf :) ) en de versterker maar klagen op het display ("LEFT CHANNEL OVERLOADED")... maar bleef het wel doen (lang leve crest!).
... daarna maar overgestapt op scheiding VOOR de versterkers...
Ditzelfde kan trouwens ook met de condensators zijn gebeurd, te hoge belasting veroorzaakt een verandering in de C-waarde, en als dat eenmaal begonnen is...
-en- het kan ook de speaker spoel zijn die hetzelfde meemaakt als de scheidingsfilter spoel...

AnyWay, het zal 90% zeker aan je speakers of scheidingsfilter liggen.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Nou mijn speakers zijn het zeker niet want dat zijn 300W speakers en het is d8 ik een 100W versterker,
maar het idee van die spoel kan nog wel ik zal dat ding toch maar eens gaan openschroeven.

als het idd de scheiding is ---> what next (Andere versterker??????)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:58

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Op maandag 17 juni 2002 13:33 schreef Flare het volgende:
Nou mijn speakers zijn het zeker niet want dat zijn 300W speakers en het is d8 ik een 100W versterker,
maar het idee van die spoel kan nog wel ik zal dat ding toch maar eens gaan openschroeven.

Neej, ander scheidingsfilter kopen! |:(
Als je monitor defect is ga je toch ook niet een andere CD-Brander aanschaffen, in de hoop dat dan je monitor het weer doet? :)

Alles kan stuk.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op maandag 17 juni 2002 12:07 schreef Flare het volgende:
(please laat dit het goeie forum zijn)
ik heb een Harman/Kardon AVI 100 (versterker).
ik heb van de week een feestje heb gehad en dat ding vrolijk meegenomen met boxen.
's avonds toen dat ding al de hele dag had aangestaan klapte die in 1 keer in z'n standby, dus ik dat ding ff uitzetten en weer aan en dat ding sloeg weer in z'n standby (na ff laten afkoelen deed die het weer)
nou staat die inmiddels weer thuis en aangesloten op mijn comp. maar als ik hem nu te hard zet (volume) slaat dat ding weer naar z'n standby (hij is niet te heet ofzo).

Dus wie weet wat het kan zijn.

(lang verhaal)
Gewoon de overbelastings-beveiliging. Dus niet te hard zetten.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 13:35

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Op maandag 17 juni 2002 13:33 schreef Flare het volgende:

Algemeen geval van misconceptie.....

Een 100Watt versterker is uitermate geschikt om 300Watt boxen mee te hemelen! In ieder geval beter dan met een 300Watts versterker.
Een 100Watt versterker gaat gewoon eerder vervormen dan een zwaardere versterker en meestal zijn het deze vervormingen van het signaal die de luidsprekers de das om doen.
Maar ok, met een 300 Watt versterker kun je wel weer de konussen uit een 100 Watt box jagen. ;)

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Verwijderd

heb ik ook gehad, dan is waarschijnlijk je eindtrap naar de T. De eerste paar keer gaat het goed, dan slaat hij op de beveiliging. Maar dan is het eigenlijk al te laat. Vlak voor ie op de beveiliging spring zal er waarscheinlijk iets kapot gaan. De meeste versterkers hebben automatishe omleiding naar reserve onderdelen. vandaar dat het een keer of 3 4 goed gaat. Maar op een gegeven moment is het echt over, en dat krijg je gewoon kortsluiting bij elke bas. Daardoor springt ie dus steeds op beveiliging.

Je kan dus kiezen:

nieuwe eindtrappen, reken tussen de 30 en 150 euro(licht er aan of ze los zijn, of op mainboard zitten.

Nieuwe versterker kopen, als je van plan ben meer feestjes te draaien zou ik gewoon een DAP-p500 kopen, aktief gekoeld 2 keer 250 watt rms en protectie(die wel echt beschermt). anders gewoon een huis tuin en keuken ding. En dus net iets sterker dan je boxen. En dan gewoon niet zo hard zetten dat je boxen het niet trekken.(niet te veer drinken op feestjes voortaan, dan hoor je dat niet meer. En dan heb je de volgende dag spijt).

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45

voodooless

Sound is no voodoo!

De meeste versterkers hebben automatishe omleiding naar reserve onderdelen.
Daar geloof ik dus echt niets van!

Verder denk ik idd dat het aan je speaker ligt. Ik zou er eens wat andere aan hangen. Ja amp is geen slecht spul, denk niet dat dat zo simpel na een feestje kapot gaat.

Verrek, dit topic is idd 2 jaar oud, stom om het niet te zien |:(

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 28-05-2004 11:21 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-02 08:28

Flotter

Pelipper!

Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 10:32:
De meeste versterkers hebben automatishe omleiding naar reserve onderdelen. vandaar dat het een keer of 3 4 goed gaat. Maar op een gegeven moment is het echt over, en dat krijg je gewoon kortsluiting bij elke bas. Daardoor springt ie dus steeds op beveiliging.
Da's bullshit, versterkers hebben echt niet 3 of 4 dezelfde circuits zodat je er een paar kan opblazen.
Die 3 of 4 keer dat het goed gaat is de beveiliging op tijd, de keer dat het mis gaat is ie net te laat (lijkt mij).

Maar mag ik vragen waarom je een 2 jaar oud topic schopt? :o

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Verwijderd

Cow_tipping schreef op 18 juni 2002 @ 17:58:
[...]

Een 100Watt versterker is uitermate geschikt om 300Watt boxen mee te hemelen! In ieder geval beter dan met een 300Watts versterker.
Een 100Watt versterker gaat gewoon eerder vervormen dan een zwaardere versterker en meestal zijn het deze vervormingen van het signaal die de luidsprekers de das om doen.
Maar ok, met een 300 Watt versterker kun je wel weer de konussen uit een 100 Watt box jagen. ;)
TRUE,
Ze adviseren ook meestal een versterker te nemen met een hoger vermogen dan de speakers. Omdat die minder snel in de vervorming komt.
En vervorming vinden speakers niet fijn.
Wat er dan gebeurt in de electronica is dat die mooie sinus (Wisselende spanning) veranderd in een blok golf omdat de transistors dat signaal niet meer kunnen hebben. En een blokgolf is voor speakers het zelfde als gelijkspanning. En dat is wel het laatste waar speakers tegen kunnen.
Dus pas altijd op met vervorming en daar zit je al eerder aan dan je denkt ;)

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-02 14:10
Cow_tipping schreef op 18 juni 2002 @ 17:58:
[...]

Juist niet, je kan beter een zwaardere versterker op de speakers aansluiten, deze zal minder snel vervormen en dus beter voor de speakers, een algemeen feit. Je moet natuurlijk altijd oplettten dat je hem niet tever open zet, maar dat is altijd zo.

Verwijderd

De meningen hier over blijven verdeelt.
Zolang je maar goed in de hand houd wat voor signaal je uit stuurt kan er nooit wat mis gaan.
Gewoon bij versterkers met minder vermogen er voor zorgen dat je niet in het oversturings gebied komt en bij versterkers met meer vermogen zorgen dat je niet op de toppen van de speakers gaat draaien.
Zo kan er nooit wat fout gaan.

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 11:54:
[...]
TRUE,
Ze adviseren ook meestal een versterker te nemen met een hoger vermogen dan de speakers. Omdat die minder snel in de vervorming komt.
En vervorming vinden speakers niet fijn.
Wat er dan gebeurt in de electronica is dat die mooie sinus (Wisselende spanning) veranderd in een blok golf omdat de transistors dat signaal niet meer kunnen hebben. En een blokgolf is voor speakers het zelfde als gelijkspanning. En dat is wel het laatste waar speakers tegen kunnen.
Dus pas altijd op met vervorming en daar zit je al eerder aan dan je denkt ;)
Zever ;)
Je versterkers moeten altijd lichter zijn dan je luidsprekers je mag alleen de versterker nooit blok open zetten, dan heb je vervorming.
ontopic:
Al gedacht aan de thermische beveiliging? Wij doen elke 6 maanden* onze versterkers open (yamaha's 2700;6150en dan nog wat home-made spul) om het stof uit de filtertjes te halen, zodat de airflow weer verbeterd zodat de temperatuur weer daalt.
* jaja elke 6 maand: wij werken veel op festivalweides, vooral in de zomer zeeer veeel stof.

</onzin>

Verwijderd

nuclear waste schreef op 28 mei 2004 @ 22:44:
[...]

Zever ;)
Je versterkers moeten altijd lichter zijn dan je luidsprekers je mag alleen de versterker nooit blok open zetten, dan heb je vervorming.
...
Daar ben ik niet helemaal mee akkoord, en dan deels weer wel... Mijn idee: mensen die zeggen dat de versterker moet zwaarder zijn dan de speakers hebben gelijk, mensen die zeggen dat de versterker lichter moet zijn dan de speakers... OOK

Kleine toelichting, stel je hebt een versterker die 100 Watt levert, als je het een beetje veilig wilt houden moeten je speakers dit kunnen verwerken, dus hun maximum powerhandling moet toch wel minstens iets meer zijn (120-150) watt of zo...

Natuurlijk wil je ook niet dat je geluid gaat vervormen, en dat hangt eigenlijk puur af van de impedantie... Deze varieert namelijk een beetje aangezien de spoel van de woofer reageert om de signalen dat hij krijgt... Als deze spoel echter te zwaar is, zal hij niet voldoende reageren en kan de versterker het niet meer aansturen (omdat zijn voeding het niet kan trekken). Daarom moet je zorgen dat je versterker de speaker ten volle kan benutten en dat kan enkel door de continu powerhandling van de speaker te kunnen overschrijden, ZONDER daarbij over zijn maximum power handling te gaan (reden hiervoor zie hoger)

Mijn idee over wattages is dus: RMS power handling speaker < versterker vermogen < maximum power handling speaker

Overigens kan je praktisch NOOIT voluit gaan, zelfs als je hierboven genoemde regel respecteerd, omdat de meeste voedingen in versterkers niet voldoende vlug kunnen een stroompiek opvangen, ZELFS als hebben ze hele grote capacitatieve waarden...

Trouwens, ook altijd opletten met het ingangssignaal...

en nog een kleinigheidje: je mag je versterker zo ver opendraaien dan dat je gezond verstand je toelaat, dus opletten dat je de woofers er niet uit knalt, en ook opletten dat het niet vervormd, en dan mag je nog een 1000 watt speaker aan een 1 watt versterker hangen of omgekeerd... ooit al eens bij stilgestaan dat mensen die echt duur spul hebben staan en er al jaren mee bezig zijn praktisch nooit praten over vermogens?
Pagina: 1