[NT4srv] BDC --> PDC met Dhcp???

Pagina: 1
Acties:

• jobo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 16:32
We hebben een probleem met onze PDC, omdat er nu helemaal niemand iets kan doen (100werknemers) willen we onze BDC promoveren naar PDC. Volgens mij hebben we dan echter 1 probleem. De PDC was/is DHCP server en op de BDC kunnen we niets vinden van DHCP. Wordt bij het promoveren dit pas geactiveerd of is het gewoon niet aanwezig?

Het probleem dat speelt heeft ervoor gezorgd dat DHCP, DNS en WINS niet meer gestart worden. Wij zelf kunnen wel werken, omdat we een statisch ip-adres hebben, normale gebruikers niet omdat deze een dynamisch adres krijgen. Zo doende willen we de BDP promoveren, maar alleen als dat dan ook daadwerkelijk nut heeft (Dus als DHCP dan wordt geactiveerd!)

Weet iemand hier een antwoord op???

need more coffee!!!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
als je een BDC promoveerd tot PDC dan neemt ie niet automatisch een DHCP server over. alleen de PDC rol neemt ie aan verder niks extra!

wat is het probleem met die PDC? wat staat er in de eventlogs?

A wise man's life is based around fuck you

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > NT

Braaikamer - Smoke&BBQ

• jobo
In het weekend zijn de servers allemaal uit geweest ivm met de installatie van een Console waarmee alles overgenomen kon worden. De bekabeling moest daarvoor aangepast worden. Nu is zaterdag middag alles in de lucht gebracht, maar dat ging niet helemaal lekker naar horens (ik ben er zelf niet bij geweest, hebben collega's gedaan). Nu blijkt vanochtend dat de server ontzettend traag is en dat de DHCP, DNS en WINS services niet gestart worden. Wanneer je dit handmatig wilt starten verschijnt er een foutmelding "Dependency services can not be started" Bij het nakijken van de oorzaak van de traagheid kunnen we niets vinden. het Idle process draai op 99% en bij het opvragen van grafieken wordt gemiddeld 2% à 3% gebruikt. Dus dat is geen probleem.

Ik wou dus proberen om een andere DHCP in de lucht te brengen, maar dat is dus ingewikkelder dan ik dacht. jammer

iemand nog een andere oplossing voor dit probleem???

need more coffee!!!

• Koffie
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik wou dus proberen om een andere DHCP in de lucht te brengen, maar dat is dus ingewikkelder dan ik dacht. jammer
NOFI hoor, maar wat is daar zo moeilijk aan :?
DHCP Server toevoegen, scopje aanmaken beetje klikken. Klaar :Y)

't Is dan wel erg slecht getest afgelopen zaterdag moet ik zeggen :X Enneuh .. je hebt ook geen rollback plan ?

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-08 14:54

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Heb je de PDC al eens gereboot ?
Kunnen de clients wel aanmelden, of werkt dat ook niet.
Kan je aanmelden op het console van de PDC ?

Kan je de PDC pingen vanaf een werkstation of een andere server ?
Zit de netwerkkabel wel goed verbonden. (kan een reden zijn waarom de WINS en DHCP niet meer starten.)

Staat er spanning op de HUB/Switch.
Is de default GW op het netwerk wel te bereiken ?(kan een oplossing zijn voor een traag netwerk.)
Is er genoeg vrije schijfruimte op C: van de PDC ?(kan een reden zijn waarom de WINS en DHCP niet meer starten.)
we horen het graag.

• DaRealRenzel
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Ga eerst eens zoeken wat de oorzaak is van je probleem. Als DHCP, Wins en DNS niet gestart worden vanwege een Dependancy Service, dan moet je eerst uitvogelen welke dependancy er niet wil starten. Meest voor de hand liggende is een lagere service van de IP Stack (TCP/IP , netwerkkaart o.i.d).
Als tijdelijke oplossing kun je ook op je BDC een DHCP/WINS/DNS Server installen, draait prima vanaf een PDC (zelfs vanaf een Member of een Workstation). ZOrg wel voor eventuele aanpassingen in je routers zoals DHCP Forwarders of Relays.
Volgende keer eerst maar een Backout Plan en een Redundancy in je netwerk bouwen (i.e. twee DHCP's twee DNS's en twee WINS'es.).

Van fouten leer je, maar leer ook minder fouten te maken.....

/edit typo... /edit

Nothing is a problem once you've debugged the code

• jobo
Het vreemde is dus dat er aan de servers zelf niets gewijzigd is behalve de aansluitingen van het toetsenbord, de muis en de monitor. Die hebben we er na de eerste keer rebooten gelijk afgegooid. Dit heeft alleen niet geholpen. Omdat er niets is veranderd aan de software, heb ik dus ook geen roll-back plan want er valt niets meer terug te zetten... toch? of zie ik dat verkeerd?

Het opzetten van een DHCP is inderdaad niet zo moeilijk. Ik was al weer te moeilijk aan het denken. Ik zal eens met mijn collega's overleggen. Ik kan dus nu gewoon een DHCP aanmaken op de BDC en instellen. vervolgens de PDC down brengen en de BDC promoveren naar PDC. Daarna kan, als het goed is, iedereen weer een beetje aan het werk en kan de PDC refixed worden. Is dit dan nog een een bepaalde manier te testen. Want als ik mijn BDC promoveer naar PDC en ik fix de oude PDC kan ik deze dan in de lucht brengen? Is het op een later tijdstip ook nog mogelijk om de PDC weer BDC te maken? volgens mij niet toch?

need more coffee!!!

• Equator

Equator

Crew Council

Op maandag 17 juni 2002 11:05 schreef Koffie het volgende:

[..]

NOFI hoor, maar wat is daar zo moeilijk aan :?
DHCP Server toevoegen, scopje aanmaken beetje klikken. Klaar :Y)

't Is dan wel erg slecht getest afgelopen zaterdag moet ik zeggen :X Enneuh .. je hebt ook geen rollback plan ?
Koffie, je doet je sig eer aan. ;)
Lijkt me duidelijk dat het hier om een klein bedrijf gaat, waar men niet veel geld wil investeren in opleiding van de systeem beheerder. Naar alle waarschijnlijkheid is het gewoon iemand die wat weet van PC's die de naam systeembeheerder heeft gekregen.
(hmm, maar wel remote console boards inbouwen..)

Als je gaat controleren, denk ik dat er maar erg weinig bedrijven een (goedwerkend/getest) rollback plan hebben.

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Je hoeft de bestaande PDC helemaal niet te Demoten of de BDC te Promoten. Al is hje netwerk nu wat traag, als er een tweede DHCP server online is, geeft die echt wel adressen uit. DHCP en PDC staan los van elkaar.

Trouwens, als je een Promote actie uitvoert, dan wiol je de huidige PDC echt wel on-line hebben, zodat deze automatisch ge-demote wordt....

Maar voordat je gaat knutselen, zoek eerst naar het probleem !!! vorrdat je het erger maakt !!

• Zwelgje
wat voor 'console' was dat dan? (merk) hardwarematig of software?

en de eventlogs?

• Vavoom
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-12-2024
Controleer eerst even de netwerkkabel en netwerkkaart. Kan het zijn dat ze in dat weekend de netwerkkabel een beetje te lomp uit de netwerkkaart hebben getrokken? Misschien is bij deze actie de netwerkkaart wel uit z'n socket getrokken.
Zet die PDC uit, schroef open en controleer dit.

Kan je de huidige PDC "zien" in het netwerk vanf een werkstation. Promoten is niet perse nodig om een DHCP server in de lucht te brengen. Heb je alle juiste instellingen van de DHCP bij de hand? (DNS, Router, ip-scope, exclusion list)

Installeer dan DHCP-server op de huidige BDC en configureer deze met de juiste instellingen.

Probeer eerst die PDC weer goed in de lucht te brengen.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

OMG, het inkomen van 100 man personeel is afhankelijk van een systeembeheerder die geen idee heeft waar ie mee bezig is. |:(

Als er softwarematig niks veranderd is, zou ik om te beginnen eens kijken of er niet gewoon een netwerkkabel uitligt en of de NIC en de overige bekabeling wel werkt. Het zou best eens iets heel simpels kunnen zijn.

Om de PDC te demoten naar BDC zal ie toch eerst aan het netwerk moeten hangen, anders ben je later gedwongen om 'm helemaal opnieuw te installeren, en ik heb een vermoeden dat zo'n klusje jouw kennisnivo een beetje te boven gaat.

Veel sterkte ermee...

• jobo
Op maandag 17 juni 2002 11:12 schreef CyberJ het volgende:

[..]

Koffie, je doet je sig eer aan. ;)
Lijkt me duidelijk dat het hier om een klein bedrijf gaat, waar men niet veel geld wil investeren in opleiding van de systeem beheerder. Naar alle waarschijnlijkheid is het gewoon iemand die wat weet van PC's die de naam systeembeheerder heeft gekregen.
(hmm, maar wel remote console boards inbouwen..)

Als je gaat controleren, denk ik dat er maar erg weinig bedrijven een (goedwerkend/getest) rollback plan hebben.
Nou gaan we niet vervelend doen over een MBO student Technische Informatica 4e jaars stagaire!!!! Maar goed. ik kan er ook niets aan doen dat ik hier nog niet zoveel ervaring mee heb. Mijn collega's hebben dit ook nog niet eerder meegemaakt. Eens moet toch je eerste keer zijn... Dus niet meer afzeiken aub! Het bedrijf is trouwens redelijk groot. ruim 150 werknemers! Ik heb een goede kennis van Windows en vele andere onderwerpen mbt computers!!! dus niet meer zeuren over mijn kennisnivo! jullie mogen blij zijn dat er ook nog iemand aan jullie denkt......

Genoeg of de personen gezeurd, nu nog een oplossing voor het probleem.....

De netwerkkaart werkt verder prima. hij is te benaderen door een pc met een vast ip-adres. ik kan namelijk gewoon inloggen en werken. het ligt dus niet aan de bekabeling of de kaart. Er kan vanuit andere servers ook een verbinding worden gemaakt. Wat zou het nog meer kunnen zijn?

need more coffee!!!

• Zwelgje
zet anders het laatste service pack er eens opnieuw op, het kan zijn dat tijdens de installatie er bestanden van de originele cdrom van NT zijn gebruikt... dan zul je dus jet laatste Servicepack nog een keertje moeten installeren..

waar blijven de eventlogs? als er iets mis is met je server staat hier altijd nuttige informatie...zonder deze info kunnen we slechts gissen naar je probleem

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Kijk in het Event Log naar eventuele uitroeptekentjes. ZOek vanaf de datum dat je de console switch hebt aangesloten.

Kijk in de Services of er een service op 'Automatic' staat, maar die niet gestart is. Je DCHP en zo zeggen 'Dependancy failed to start' dus er is iets mis met je onderliggende netwerkservices. Check of in het Netwerk Control Panel alles nog goed is ingesteld. Zoekt en gij zult vinden...

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Misschien een hele simpele: Verwijder je huidige netwerkkaart uit de Devices van je Server, en voeg hem direct weer toe. Op deze manier forceer je een Re-Bind van alle netwerkprotocollen. Kan soms al direct de oplossing zijn (Systeem ff de instellingen kwijt....).

• jobo
Hier twee meldingen uit mijn eventlog. misschien dat julie hieraan iets kunnen zien. Ik hoop het wel...

No Windows NT Domain Controller is available for domain NTD_L.
(This event is expected and can be ignored when booting with
the 'No Net' Hardware Profile.) The following error occurred:
There are currently no logon servers available to service the
logon request.

The Microsoft DNS Server service depends on the Remote Procedure
Call (RPC) Service service which failed to start because of the
following error: After starting, the service hung in a
start-pending state.

need more coffee!!!

• Equator

Equator

Crew Council

Op maandag 17 juni 2002 11:40 schreef jobo het volgende:

[..]

Nou gaan we niet vervelend doen over een MBO student Technische Informatica 4e jaars stagaire!!!! Maar goed. ik kan er ook niets aan doen dat ik hier nog niet zoveel ervaring mee heb. Mijn collega's hebben dit ook nog niet eerder meegemaakt. Eens moet toch je eerste keer zijn... Dus niet meer afzeiken aub! Het bedrijf is trouwens redelijk groot. ruim 150 werknemers! Ik heb een goede kennis van Windows en vele andere onderwerpen mbt computers!!! dus niet meer zeuren over mijn kennisnivo! jullie mogen blij zijn dat er ook nog iemand aan jullie denkt......

Genoeg of de personen gezeurd, nu nog een oplossing voor het probleem.....

De netwerkkaart werkt verder prima. hij is te benaderen door een pc met een vast ip-adres. ik kan namelijk gewoon inloggen en werken. het ligt dus niet aan de bekabeling of de kaart. Er kan vanuit andere servers ook een verbinding worden gemaakt. Wat zou het nog meer kunnen zijn?
jobo, het was niet mijn bedoeling om je af te zeiken. Ik kreeg echter de indruk dat het om een betrekkelijk klein bedrijf ging.
No offence, maar een bedrijf met 150 man, behoort wel een paar beheerders te hebben, die dit soort problemen niet op GoT na hoeven te vragen.

Maar goed, ik zal niet meer zeuren.
Kan je iets vinden in de eventlog's over niet gestarte services? wat is de melding die het starten van de WINS/DHCP service geeft. Controleer deze eens op http://www.eventid.com

verder is het draaien van SP6a geen verkeerd idee van zwelgje, en controleer inderdaad in je services eens of er een service niet gestart is die gestart zou moeten zijn.

• TAMW
  • Laatst online: 31-07 21:02
Op maandag 17 juni 2002 12:16 schreef jobo het volgende:
Hier twee meldingen uit mijn eventlog. misschien dat julie hieraan iets kunnen zien. Ik hoop het wel...

logon request.

start-pending state.
Het probleem is dat je RPC service bij het starten gaat hangen en als die service niet draait kunnen wins,DNS, DHCP niet starten omdat ze afhankelijk(dependency) zijn van de RPC service.

Is dit toevallig een IBM netfinity server :? Heb daar nl ook wel eens zo'n vaag RPC probleem mee gehad.

Verwijderd

the 'No Net' Hardware Profile.
) The following error occurred:
logon request.

En ik moet nu niet lachen? Je boot de server in een "No Net" profiel en je netwerk doet het niet?

• Equator

Equator

Crew Council

Op maandag 17 juni 2002 12:16 schreef jobo het volgende:

logon request.

start-pending state.
Netlogon service is niet gestart lijkt het mij zo even gauw, kan je dat even controleren. Probeer hem anders eens te starten.
wanneer deze service niet is gestart kan de rest van de server afhankelijke services niet starten. Je bent nu waarschijnlijk ook ingelogd met een cachep profiel vand e administrator. (dat kan maar 10 keer geloof ik, dus pas op.)

• TAMW
Op maandag 17 juni 2002 12:26 schreef wessel99 het volgende:
logon request.

En ik moet nu niet lachen? Je boot de server in een "No Net" profiel en je netwerk doet het niet?
Ik moet om jouw lachen want je kan niet LEZEN. Er staat WHEN booting nl.

• Equator

Equator

Crew Council

Op maandag 17 juni 2002 12:26 schreef wessel99 het volgende:
logon request.

Dit is eens tandaard foutmelding van NT, die NIET inhoud dat er inderdaad met het NoNet profile geboot wordt. |:( Bovendien kon de server wel bereikt worden vanaf het net, dus het netwerk doet het wel.

• jobo
Ik heb nog eens voor de zekerheid gekeken naar het profiel dat wordt opgestart, maar er is maar 1 profiel en daarbij is het netwerk niet uitgeschakeld. Hoe de server dus hierbij komt, snap ik ook niet helemaal maar het klop iig niet. De symptomen lijken er wel op, maar de instellingen zien er goed uit.

need more coffee!!!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 18:07
Maar wat is nu nog het probleem ?
dhcp?
dns?
replicatie?
wins?

Het lijkt erop dat je server z'n domein een beetje kwijt is.
Heb je dns nodig op je server ? Zo niet, dan zou ik hem eraf halen.
Ik zou tevens wins en dhcp eraf gooien, booten, sp'en, booten, wins en dhcp installeren, sp'en.
Of als het mogelijk is, gooi je die services op de bdc.
Wins kan nogal veel problemen veroorzaken als het gaat om domein-verificatie.
Ik zal voorlopig je pdc en bdc hun oorspronkelijke role laten behouden.
Als je deze gaat wijzigen, kan je alleen nog maar meer ellende veroorzaken.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• TAMW
Het probleem is dat z'n RPC service bij het opstarten gaat hangen :)

Daardoor kunnen de services die de RPC gebruiken niet starten. Dit zijn bv DNS, Wins DHCP enz.

Wat hij moet doen is dus uitzoeken waarom die service gaat hangen, als dat probleem is opgelost werkt de rest ook weer.

• jobo
We zijn er bijna uit! :D

We hebben bijna alle services uitgeschakeld en toen gestart. Alles wat wel werd gestart werd nu wel goed uitgevoerd. :? Hierna is DHCP, WINS en DNS weer gestart en toen werkte het wel!

Nu hebben we dus een zo goed als kale server (qua services dan). Er draait nu niet meer dan het noodzakelijke. Nu gaan we langzaam de andere services er weer bij in brengen en dan kijken wat er gebeurd en wanneer de server er nu uit klapt!

Ik wil een ieder bedanken voor de tips!!! 8-)

need more coffee!!!

Verwijderd

Op maandag 17 juni 2002 11:12 schreef DaRealRenzel het volgende:
Je hoeft de bestaande PDC helemaal niet te Demoten of de BDC te Promoten. Al is hje netwerk nu wat traag, als er een tweede DHCP server online is, geeft die echt wel adressen uit. DHCP en PDC staan los van elkaar.

Trouwens, als je een Promote actie uitvoert, dan wiol je de huidige PDC echt wel on-line hebben, zodat deze automatisch ge-demote wordt....

Maar voordat je gaat knutselen, zoek eerst naar het probleem !!! vorrdat je het erger maakt !!
idd, als je promote zonder dat je PDC bereikbaar is (en je klikt dus de foutmeldingen weg) ga je echt dikke shit krijgen... (zeker als je PDC weer in de lucht komt)
Pagina: 1