Debian testing, hoe werkend te installeren

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb een paar keer wat met debian testing geexperimenteerd. Steeds kreeg ik foutmeldingen en werden packages niet goed vervangen. Nu is dat niet bij elk package erg, maar als X het inclusief configuratieprogramma's niet meer doet wordt dat toch wat lastig.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd. Eerst een complete 'stable' install van de 2.2R5 CD, later ook alleen base van de CD en vervolgens testing van de http.us.debian.org site. Bij beide krijg ik fouten en werken dingen niet.

Wat voor tips kunnen jullie me geven als 'algemene strategie' om testing werkend te installeren? Ik doe nu alle vragen vanaf medium priority beantwoorden en heb zowel geexperimenteerd met het vervangen van mijn huidige config files door de versies van de package maintainer als het houden van de huidige.

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Tsja, het lijkt me dat je iets fout doet. Ik heb hem hier vorige week nog zonder problemen vers geinstalleerd. Gewoon van de 2.2r5 cd een normale install, en de standaard pakketjes laten installeren. Daarna sources.list aangepast en woody ingeladen. Fouten krijg je niet, alleen vragen of configuratie bestanden overschreven mogen worden. En als je nog niets gewijzigd hebt, dan mag dat natuurlijk ;)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Dat heb ik nu ook gedaan. Alleen edit ik dan niet handmatig de sources.list, maar geef ik in dselect, waar ik aan kan geven of ik stable, unstable of frozen wil gebruiken 'testing' in. Dan loopt de installatie vervolgens redelijk en wordt het gros van de pakketjes geupdate, maar doet vervolgens de helft het niet meer. (in elk geval heb ik X nooit werkend kunnen houden voor-en na de upgrade) Ook X pas installeren als de basis al ge-upgrade is naar testing weigert de server te starten alleen al voor het configuratieprogramma.

Verwijderd

Hmm vreemd. X zou kunnen liggen aan 'exotische' hardware. Ik heb hier XFree4.2 op draaien, vanwege mijn videokaart. Dus ik heb niet de testing X, maar die draait wel gewoon op mijn laptop, dus daar mogen ook geen problemen zitten.
Je kan bij de weg ook frozen selecteren in dselect :)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Wat is frozen eigenlijk voor distro? Is dat gelijk aan testing?

Verwijderd

Testing is de versie die op weg is naar stable. Voordat testing stable mag worden, wordt ie eerst frozen, waarna er geen nieuwe packages meer in mogen komen, en alleen nog bugfixes gedaan worden.

Woody zit nu in het frozen stadium, en wordt hopelijk heel snel stable. :) (de testing symlinks op de mirrors wijzen ook nog steeds naar woody hoor)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Hoe kan ik trouwens downgraden naar de stable distro als de testing puinzooi is? Kan dat zonder complete reinstall of heb ik dan pech.

Verwijderd

Ik raad het je niet aan om dat te doen. Cre-eer je nog meer puinzooi mee dan dat je nu al eventueel hebt. Gewone reinstall zou ik dan aanraden, of nog eventjes wachten totdat woody stable is. Dat staat nu echt te komen als het goed is....

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Begrijp ik het goed dat je van potato (stable) naar woody (testing) wil gaan?
Dan kun je idd tegen problemen aanlopen dit is nl niet zonder meer mogelijk afaik
Lees dit eens door misschien dat je dan wat verder komt ;)
Wat je anders ook kunt doen is ff een paar woody bootfloppies downloaden van debian.org en hiermee instaleren.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-07 21:46

Confusion

Fallen from grace

In principe zou het probleemloos moeten verlopen door de sources.list in /etc/apt aan te passen.

potato = stable
woody = frozen = testing (momenteel)
sid = unstable

Woody wordt de volgende stable, er zijn alleen wat problemen met de security-update infrastructuur. In principe is Woody gewoon klaar voor release.

Zodra Woody gereleased wordt, zal het
woody = stable
<nieuwe naam> = testing
sid = unstable
zijn.

Wat Debian testing noemt is stabieler dan de gemiddelde andere distro. Alles wat in testing zit heeft in ieder geval al een paar weken in unstable gezeten en heeft dus in ieder geval geen bugs waar je bij normaal gebruik tegenaan loopt. Testing is zeker geen puinzooi en de problemen die jij tegenkomt zijn redelijk uniek.

Misschien is het probleem dat je X niet opnieuw configureert, terwijl de config file vernieuwd is (/etc/X11/XF86Config voor 3.6.x en /etc/X11/XF86Config-4 voor 4.1.0 versie)?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• MALobert
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-10-2024
We draaien nu +/- 30 machine's geinstalleerd met woody netinstaller, daarna sources.list aangepast naar sid, en ge-dist-upgrade.
Draaien allemaal als een zonnetje, eens in de week doen we een dist-upgrade.
Dus het kan goed gaan maar het kan ook fout gaan, het ligt er maar aan wat je ermee wilt en doet.
Twee van deze machine's draaien trouwens als werkstation met xfree4 de rest als proxy, gateway, dns, samba, web
-> enz server.
Nog geen echte problemen gehad :)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00
3 maanden terug zou ik woody installeren en toen kreeg ik vage dependency problemen en de modutils misten op de cd's
(heb vanaf 5 verschillende locaties geprobeerd ik dacht misschien zijn de iso's verkeerd ofzo) maakte ook nix uit.
ben toen maar overgestapt op Sid en die werkt echt perfect, install wat woody ipv Sid appz en hij is zo stabiel als wat :)

Verwijderd

Op maandag 17 juni 2002 14:24 schreef Debian-User het volgende:
We draaien nu +/- 30 machine's geinstalleerd met woody netinstaller, daarna sources.list aangepast naar sid, en ge-dist-upgrade.
Draaien allemaal als een zonnetje, eens in de week doen we een dist-upgrade.
Dus het kan goed gaan maar het kan ook fout gaan, het ligt er maar aan wat je ermee wilt en doet.
Twee van deze machine's draaien trouwens als werkstation met xfree4 de rest als proxy, gateway, dns, samba, web
-> enz server.
Nog geen echte problemen gehad :)
Mag je van geluk spreken... Een server zou ik nooit van zijn lang zal ze leven op Sid zetten. Veel te riskant. Ik kan me nog een bug herinneren in woody een paar maandjes terug, toen was ik geloof libc6 even niet helemaal lekker, gevolg was dat de helft van het systeem platging... En dat was dan testing.

Op de machine waarop ik gewoon met zekerheid moet kunnen werken draai ik niet hoger dan woody, en heb nog nooit dependency problemen gehad die niet met nog een keer dselect draaien verdwenen.

Dat is natuurlijk ook wel es het geval. Als je een keer dependency probleempjes voorbij ziet scrollen, kan het best zijn dat ie daarna wat stuff aanpast, waarna het bij een 2e keer dselecten wel draait.

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

ik heb ook een machine met woody erop, hoe kan ik mijn PCI 3com aan de praat krijgen ??

en hoe kan ik extra packages installeren ? zoals ssh, screen ,pine, lynx, wget, isdn4linux ??

kan iemand een link geven naar een juiste howto ?

het zal vast heel simpel zijn maar ik snap dat proggie (dat je ook bij de installatie een keer voor je neus krijgt) niet helemaal.

Bij de install heb ik deze maar gewoon weer afgesloten, ik heb dus nog geen packages geinstalled.

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Sid werkt als een trein.. geen problemen mee gehad gewoon "knip" met de vingers en draaien!!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
ik heb ook een machine met woody erop, hoe kan ik mijn PCI 3com aan de praat krijgen ??
De juiste driver vinden, run eens "modconf" als root
en hoe kan ik extra packages installeren ? zoals ssh, screen ,pine, lynx, wget, isdn4linux ??
"apt-get update" update je package tree
"apt-get install <package>" voor het installen van een programma (bij een debje "dpkg -i <package.deb>
"apt-get remove <package>" voor removen
"apt-cache search <naam>" voor het zoeken van packages in je package tree

Wat ook wel een leuk programma is om je software bij te houden: synaptic (gewoon apt-get install synaptic)

mijn unstable/testing list:

deb ftp://ftp.student.utwente.nl/pub/linux/debian/ stable main non-free contrib
deb-src ftp://ftp.student.utwente.nl/pub/linux/debian/ stable main non-free contrib
deb ftp://ftp.student.utwente.nl/pub/linux/debian-non-US stable/non-US main contrib non-free
deb-src ftp://ftp.student.utwente.nl/pub/linux/debian-non-US stable/non-US main contrib non-free

deb ftp://ftp.student.utwente.nl/pub/linux/debian/ testing main non-free contrib
deb ftp://ftp.student.utwente.nl/pub/linux/debian-non-US testing/non-US main contrib non-free
deb-src ftp://ftp.student.utwente.nl/pub/linux/debian/ testing main non-free contrib
deb-src ftp://ftp.student.utwente.nl/pub/linux/debian-non-US testing/non-US main contrib non-free

deb ftp://ftp.student.utwente.nl/pub/linux/debian/ unstable main non-free contrib
deb-src ftp://ftp.student.utwente.nl/pub/linux/debian/ unstable main non-free contrib
deb ftp://ftp.student.utwente.nl/pub/linux/debian-non-US unstable/non-US main contrib non-free
deb-src ftp://ftp.student.utwente.nl/pub/linux/debian-non-US unstable/non-US main contrib non-free

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Pagina: 1