Toon posts:

SCSI-schijf of IDE RAID0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi all,

ik zit met het volgende ei :

Momenteel heb ik een Seagate Barracuda II 30.6GB en nog een onbenullig 10GB schijfje, ik ga echter upgraden volgende maand, en ik heb nieuwe opslagruimte nodig.
Nu heb ik hier naast mij een zo goed als nieuwe Seagate Cheetah X15 36LP schijf liggen, deze is 15k rpm U3 SCSI en beschikt over 36.4GB, maar ik heb geen SCSI controller.
Wat ik oorspronkelijk van plan was, was om deze Cheetah te verkopen, en met dat geld 2 Barracuda IV's te kopen om vervolgens in RAID0 te draaien. Die Barracuda II zou ik dan ook verkopen.

Maar dus, wat is er interessanter? Een SCSI controller halen en die Cheetah gebruiken, of toch maar IDE RAID0?
Voor mij maakt het op zich zoveel niet uit, beide gevallen gaan zowiezo sneller zijn dan m'n huidige config. Ik zou graag willen horen waarom wel/niet die Cheetah.

Verder is het trouwens ook zo dat m'n budget wel ietwat inkrimpt als ik besluit die Cheetah te gebruiken (met een goeie 200e, ik kan er 450 krijgen voor die Cheetah)

TIA

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
zeker die x15 gebruiken. Als je voor raid gaat is alleen de doorvoor wat hoger, en meer kans op uitval. Met die cheetah is de doorvoer denk ik even hoog, en veeeeeel betere acces times.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 09:37 schreef gladiool het volgende:
zeker die x15 gebruiken. Als je voor raid gaat is alleen de doorvoor wat hoger, en meer kans op uitval. Met die cheetah is de doorvoer denk ik even hoog, en veeeeeel betere acces times.
Mja, zit idd wel iets in. Maar welke controller kan ik dan best nemen? Ben net ff op de Adaptec site geweest, en hetgene me het beste lijkt, is de Adaptec 19160, enkel, dat ding kost 233$ :{ (en dat is het me nou ook weer niet waard)

• maratropa
  • Niet online
zelf heb ik een tekram u2w controller voor een atlas 10k3

die, en jouw schijf zijn wel u160 schijven, maar met maar 1 schijf op de controller zal zelfs die x15 de 80 mb sustained transfer niet halen. Alleen de burst speed word wat gelimiteerd, maar dat maakt niet zo veel uit, het blijft snel.

dus een goeie controller zou de tekram dc-390u2b zijn. Niet al te duur en net zo goed als adaptec. Anders moet je voor een u160 controller gaan die weer een stuk duurder zijn.

Tekram DC-390U2B € 136,-

specs

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-04 01:11

ThaHandy

Discovery Channel

moeten ze dan op een u3w?
kunnen ze niet op bijv. u2w?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 09:55 schreef ThaHandy het volgende:
moeten ze dan op een u3w?
kunnen ze niet op bijv. u2w?
Dat kan ze wel ja, maar dat vind ik eerlijk gezegd maar idioot. Dat ding kan 160MB/s halen, dan ga ik die echt niet aan een 80MB/s kaartje hangen. Echt jammer dat die U3 controllers zo fucking duur zijn :'(
Dan toch maar RAID0 denk ik.

Verwijderd

Wanneer denk jij 160mb/sec te willen halen ;) 80Mb/sec halen de meeste Raid(0) configs dacht ik ook niet hoor :)

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Je moet natuurlijk ook toegeven dat die Cheetah 10x zo 1337 is als die 2xRAID. Als ik die schijf al had, zou ik een controllertje erbij kopen. Kijk eens of je goedkoop aan een 2e hands U160 controller kan komen..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 09:52 schreef gladiool het volgende:
zelf heb ik een tekram u2w controller voor een atlas 10k3

die, en jouw schijf zijn wel u160 schijven, maar met maar 1 schijf op de controller zal zelfs die x15 de 80 mb sustained transfer niet halen. Alleen de burst speed word wat gelimiteerd, maar dat maakt niet zo veel uit, het blijft snel.

dus een goeie controller zou de tekram dc-390u2b zijn. Niet al te duur en net zo goed als adaptec. Anders moet je voor een u160 controller gaan die weer een stuk duurder zijn.

Tekram DC-390U2B € 136,-
Ik dacht al dat ik verkeerd had gelezen :)

Dus jij beweert dat, als ik die schijf op een U2 controller hang, het verschil tegenover U3 te verwaarlozen is?
Zijn er nog mensen die dit kunnen bevestigen? (het betekent een serieuze hap uit m'n budget, dus ik wel wat zekerheid ;))

/me is SCSI-n00b, so be gentle pls :D

• maratropa
  • Niet online
u2 of u3 controller, de acces times blijft gelijk. 1 x15 haalt geen 80 mb continu, dus daar is geen verschil met een u2 of u3 controller. Alleen de burst speed wordt wat minder snel, ik weet niet hoe snel hij maximaal is bij een x15 op een u3 controller, wat zal het zijn, 100 mb per sec ofzo? iig geval op een u2 controller zal je dan 60-70 mb halen. Ligt natuurlijk een beetje aan wat je doet maar dat verschil zal wel niet zo merkbaar zijn. Voor all round gebruik blijft het sneller dan een raid array, kost minder cpu power, en heeft minder kans om uit te vallen.

ik heb hier een tekram dc-390u2b en een u2w kaart, nog nooit problemen mee gehad, en je betaalt niet voor de naam zoals bij adaptec wel eens het geval lijkt. Koop wel een kit, dus met LVD kabel en terminator erbij.

specs

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:51

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou dus echt wel 100 procent voor de X15-36LP gaan (heb er zelf ook een). Ik ken geen benchmarks waarin de performance van de Cheetah op een Ultra2 en Ultra3 controller worden vergeleken, maar ik denk niet dat het veel zal uitmaken.

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik denk wel dat ik eruit ben dan.
Ik ga die Tekram controller aanschaffen + een kabel met terminator (een T1000 I hope? :+), komt op 130 voor de controller en 47 voor de kabel (WTF, 47e voor een kabel?)
M'n 2 IDE's hou ik dan ook bij.

Maar wat me toch nog altijd blijft storen is dat, als ik die Cheetah nou gewoon zou verkopen en m'n boel upgraden met RAID0, ik nog iets van een 200e zou overgehad hebben, nu moet ik er 100e bijleggen en kan ik ook geen CD-writer kopen. :{ :{
Maar dan heb ik wel een super1337 15000rpm schijfje :9

On the other hand, die schijf verkopen is ook niet zo evident lijkt me, want wie gaat er nu in godsnaam een 15K rpm schijf kopen :?

Trouwens nog 1 vraagje. Het kan zijn dat ik nog zo'n schijf kan krijgen, als ik die dan alletwee op die ene controller zou hangen, gaat m'n PCI-bus dan niet ietwat versmacht geraken?

• maratropa
  • Niet online
dan wordt niet zo zeer de pci bus maar de tekram de beperkende factor denk ik, omdat ie maar 80 mb per sec aan kan.

En je hoeft geen kabel te kopen, als het goed is zit die samen met de terminator bij de dc-390u2b. Ik neem aan dat je de u2b koopt, de u2w is wat duurder, en heeft ook aansluitingen voor UW scsi enzo, maar dat heb je niet nodig.

Femme, wat is de burst speed eigenlijk van jouw x15?

specs

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-04 10:34
Op maandag 17 juni 2002 13:03 schreef SM-DoubleD het volgende:
On the other hand, die schijf verkopen is ook niet zo evident lijkt me, want wie gaat er nu in godsnaam een 15K rpm schijf kopen :?
Ik heb wel interesse, contact me maar

ericrenkema@hotmail.com -> mail/msn
ICQ # 24073420

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 13:17 schreef Renkie het volgende:

[..]

Ik heb wel interesse, contact me maar

ericrenkema@hotmail.com -> mail/msn
ICQ # 24073420
Check mail :)

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 21:12
Mocht je de schijf niet gaan verkopen, dan heb ik nog wel een U2W controller liggen.
Mail me even als je interesse hebt!
ynskehinke@hotmail.com

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Eej, er staan ook twee adaptec u160 controllers in V&A voor €150. Misschien is dat wat voor je? Kan je misschien ook nog wat afdingen..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 19:17 schreef axis het volgende:
Eej, er staan ook twee adaptec u160 controllers in V&A voor €150. Misschien is dat wat voor je? Kan je misschien ook nog wat afdingen..
Nah, had het ook gezien, maar ik heb ondertussen al iemand gevonden die de schijf van me wil overnemen (aan de prijs die ik ervoor wou *D). Dus ik koop me alsnog 2 Barracuda IV's /me is die-hard seagate-fan :).
Maar niet getreurd, volgende maand krijg ik normaal gezien nog een tijgertje, en dan ga ik aan de SCSI :)

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Waar kan je die dingen krijgen dan?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• LiGHtNiNG!
  • Laatst online: 25-03 02:40

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Die Cheetah is wel erg rap maar heeft 1 heel groot nadeel bij desktop gebruik, ze maken namelijk een teringherrie, VOORAL als je ze gaat vergelijken met een Barracuda IV (zelf al zijn dat er 2)

Laat maar.. .

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op maandag 17 juni 2002 19:42 schreef SM-DoubleD het volgende:

[..]

Nah, had het ook gezien, maar ik heb ondertussen al iemand gevonden die de schijf van me wil overnemen (aan de prijs die ik ervoor wou *D). Dus ik koop me alsnog 2 Barracuda IV's * Olaf van der Spek is die-hard seagate-fan :).
Maar niet getreurd, volgende maand krijg ik normaal gezien nog een tijgertje, en dan ga ik aan de SCSI :)
Dus je koopt nu 2 HDDs die je maar een maand gaat gebruiken? Of hou je ze gewoon?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 19:49 schreef thedolf het volgende:
Waar kan je die dingen krijgen dan?
Dat zijn de voordelen van in een datacenter te werken ;)
nee, ze zijn niet gepikt
Dus je koopt nu 2 HDDs die je maar een maand gaat gebruiken? Of hou je ze gewoon?
Die hou ik uiteraard :) of er moesten zich andere interessante aanbiedingen voordoen :)

Over de herrie die zo'n schijf maakt, kan me echt niet boeien, m'n PC maakt al zodanig veel lawaai dat het volume van m'n speakers minstens halverwege moet :)

Lees trouwens net dat Barracuda IV's RAID0 niet zo leuk vinden ;( Dan maar 2 120GXP's, jammer, ik wil Seagate :{

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:51

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op maandag 17 juni 2002 19:50 schreef LiGHtNiNG! het volgende:
Die Cheetah is wel erg rap maar heeft 1 heel groot nadeel bij desktop gebruik, ze maken namelijk een teringherrie, VOORAL als je ze gaat vergelijken met een Barracuda IV (zelf al zijn dat er 2)
Kwestie van goede geluidsisolatie. Een goed geisoleerd systeem met doordachte koeling maakt minder herrie dan een simpel internet doos met een lompe voeding en een herrieschoppende CPU fan. Ik kan m'n X15-36LP nauwelijks meer horen seeken terwijl hij losliggend vrij veel herrie maakt.
Pagina: 1