Folding@Home Feature Requests Nieuwe front-end

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGuide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-05-2021
Waarom dit topic?

Zelf vind ik niet alle mogelijkheden terug in de huidige front-ends die ik graag zou willen zien. De oplossing is dus dat ik een nieuwe front-end ga bouwen voor de folding@home client. Graag wil ik dat de front-end voor het hele dpc team bruikbaar is, dus wil ik jullie er graag bij betrekken.

Wat gaat die die nieuwe frontend dan kunnen wat de oude niet kon?

Nou dat is dus wat ik eigenlijk wil dat jullie voor mij gaan beantwoorden. Graag zou ik zien wat jij zelf mist in de huidige front-end. Je mag hierbij alles wat in je opkomt aan mogelijkheden noemen, en je hoeft je niet alleen te beperken tot enkel de features die reëel en haalbaar lijken.

Om je een beetje op gang te helpen... Je zou bijvoorbeeld op de volgende punten wensen kunnen hebben:
- Bepaalde overzichten/grafieken die je wil dat de front-end jou laat zien
- Automatische handelingen die de front-end moet verichten
- Software/besturingssystemen waarmee het compatible moet zijn
- Uiterlijk van de frontend

Welke licentie gaat die nieuwe front-end krijgen?

De GNU General Public License. Het programma en de broncode worden dus ook gratis beschikbaar gesteld (aan dpc leden).

Komt er ook nog een nieuwe front-end voor de andere projecten?

Ja, het is de bedoeling dat deze front-end allereerst folding@home gaat ondersteunen. Als ik die ondersteuning klaar heb, zal er gewerkt gaan worden aan andere projecten waarvan de clients een fatsoenlijke interface missen.

Kan ik meehelpen?

Hangt af van je ervaring.. post even een linkje naar je cv, dan neem ik contact met je op. Ik kan je alvast wel verklappen dat je kennis van delphi 6 nodig gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STW
  • Laatst online: 27-08 22:00

STW

Moridin

Goed plan.

Graag zou ik de volgende dingen terug zien.

- hiding van DOS box waarin F@H draait.
- huidige versie F@H weergeven.
- gemiddelde tijd tussen de frame's van een WU.
- Geschatte tijd voordat hij de WU af heeft.
- hoe lang F@H al draait.

OS's
- windows2000
- windows98
- linux (SUSE)
- OpenBSD 3.1

hopelijk bedoelde je dit soort dingen een beetje
ene suc6 ermee 8-)

It is amazing what you can accomplish if you do not care who gets the credit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:46
- een stabiele connectie met de servers. Heb nu te vaak last van dat de connecties niet goed zijn, en dat is meteen te merken in de stats. De connectie naar i'net op zich is goed, maar op een of andere manier gaat het op sommige clients vaak fout.

- mogelijkheid om te connecten via poort 80 ( is er nu ook al)

- Opdelen van de WU's d.m.v. een proxy. De huidige wu's zijn voor veel van mijn clients te groot, hierdoor kan ik vele pc's niet inzetten, omdat deze niet op tijd klaar zijn.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STW

STW

Moridin

Op maandag 17 juni 2002 10:08 schreef Remc0 het volgende:
- Opdelen van de WU's d.m.v. een proxy. De huidige wu's zijn voor veel van mijn clients te groot, hierdoor kan ik vele pc's niet inzetten, omdat deze niet op tijd klaar zijn.
Dat lijkt me inderdaad een goed idee, kan ik mijn "cluster" ook in gaan zetten. Bestaat uit PC en MAC's die afgeschreven zijn en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Triviaal maar wel makkelijk:
- hyperlink naar pagina om laatste clients op te halen.
- Hyperlink naar informatiepagina eiwitten (weet je waar je mee bezig bent)

En zoals hierboven al gepost: het zou erg prettig zijn als de frontend de tijd tussen de verwerkte units kan nemen en aan de hand daarvan schattingen maken van de rekentijd die nog te gaan is.

Dockable in Windows-tray
Dockable in KDE 3.x tray
Applet voor Gnome

Lijkt me veel werk maar je klinkt alsof je het kunt ;) Go! MrGuide, Go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STW

STW

Moridin

Nog wat meer dingen die ik er graag in zou willen hebben.

OS's
- Solaris / Sun OS
- Mac os

functies
- multiple processoren ondersteunen. Makkelijk 2 F@H clients opstarten.
- docable in Aqua OS van Mac.

Hopelijk overspoel ik je niet met te veel dingen. Als wel laat me het even weten. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Holy shit! Gaat er even eentje meedelen dattie een be-all-end-all client wil maken. Dapper hoor!

1) Ik neem aan dat porten van de client naar andere OS'en NIET de bedoeling is aangezien het hier de FRONT-end betreft?
2) Opdelen van wu's zal niet lukken aangezien de blokjes-verstrekkende-server de boel ook graag weer heel terug ziet ;) ?

/me heeft eigenlijk weinig wensen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Op maandag 17 juni 2002 12:18 schreef Nemesis het volgende:
[KNIP]
2) Opdelen van wu's zal niet lukken aangezien de blokjes-verstrekkende-server de boel ook graag weer heel terug ziet ;) ?
Niet als je een proxy de verdeling laat doen, dan merkt stanford er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 17 juni 2002 12:23 schreef Remc0 het volgende:

[..]

Niet als je een proxy de verdeling laat doen, dan merkt stanford er niks van.
Erhm ... je wilt dus een homemade proxy hebben die de grootte van de wu's test en deze vervolgens verdeelt (dus niet verknipt, zoals ik eerst dacht) naar de snelheid van de PC's (dus klein gaat naar traag etc.) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Op maandag 17 juni 2002 12:38 schreef Nemesis het volgende:

[..]

Erhm ... je wilt dus een homemade proxy hebben die de grootte van de wu's test en deze vervolgens verdeelt (dus niet verknipt, zoals ik eerst dacht) naar de snelheid van de PC's (dus klein gaat naar traag etc.) ?
nee, verknipt.
Dan weer verzameld en als de wu weer compleet is, richting stanford.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 17 juni 2002 12:55 schreef Remc0 het volgende:

[..]

nee, verknipt.
Dan weer verzameld en als de wu weer compleet is, richting stanford.
Dan zul je eerst moeten kunnen bewijzen dat tijdens het verknippen geen data verloren gaat. Het onderzoek is deels medische research en deels een promotie van Pande, en als blijkt dat er met data geknoeid is kan dit de resultaten "onbetrouwbaar" maken. Contact met de projectleider opnemen lijkt me dan wel gewenst, zodat de code gelezen/getest kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STW

STW

Moridin

Op maandag 17 juni 2002 13:04 schreef Nemesis het volgende:

[..]

Dan zul je eerst moeten kunnen bewijzen dat tijdens het verknippen geen data verloren gaat. Het onderzoek is deels medische research en deels een promotie van Pande, en als blijkt dat er met data geknoeid is kan dit de resultaten "onbetrouwbaar" maken. Contact met de projectleider opnemen lijkt me dan wel gewenst, zodat de code gelezen/getest kan worden.
Kan ik hieruit opmaken dat het jij denkt dat het niet mogelijk is om F@H op een cluster te laten draaien. ( zonder dat elke node in het cluster zijn complete eigen client van F@H heeft ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 17 juni 2002 13:14 schreef STW het volgende:

[..]

Kan ik hieruit opmaken dat het jij denkt dat het niet mogelijk is om F@H op een cluster te laten draaien. ( zonder dat elke node in het cluster zijn complete eigen client van F@H heeft ) ?
Hmm, cluster, goed punt. Dat is natuurlijk wel mogelijk. De integriteit van de data moet nu eenmaal gewaarborgd worden als zijnde mission-critical, maar clusters bestaan al een tijdje. Ik neem aan ;) dat de verdeling van werk daarbinnen wel gevalideerd is :) . Maar heb je dan een asymmetrische cluster lopen, dus met zwakke en sterke processors?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STW

STW

Moridin

Op maandag 17 juni 2002 15:03 schreef Nemesis het volgende:

[..]

Hmm, cluster, goed punt. Dat is natuurlijk wel mogelijk. De integriteit van de data moet nu eenmaal gewaarborgd worden als zijnde mission-critical, maar clusters bestaan al een tijdje. Ik neem aan ;) dat de verdeling van werk daarbinnen wel gevalideerd is :) . Maar heb je dan een asymmetrische cluster lopen, dus met zwakke en sterke processors?
Nou eigenlijk lopen er alleen maar zwakke processoren in dit cluster, anders was het niet afgeschreven spul, PC, Motorola 68k, wil Motorola PPC's er nog in plaatsen maar (OpenBSD heeft niet echt goede ondersteuning hiervoor :( )
ben aan een alpha bordje aan het werken, en zoek nog SGI's en sparcs om dit cluster compleet te maken. :)
Als dat ooit gaat lukken :? , maargoed je moet toch iets te doen hebben in je vrije tijd of niet ????? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wel es gehoord, dat als je de shipping costs vanuit Engeland wil betalen, HP kosteloos ouwe HP-UX bakken, van die 60 en 80 MHz kadavers >:) levert. Is dat niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
ik klik bij ecologyfund ook voor wat familieleden. :7
Misschien kan je hiervoor iets maken, zodat ik kan overschakelen naar een andere identiteit (cookie copy) en daarna de knoppen 1 t/m 7 kan aanklikken, maar dan niet via de webpage, maar via vaste knoppen in het proggeltje zelf.
Kan mij en anderen enorm helpen. (en het milieu, en dpc...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• splat
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Mooi initiatief MrGuide!

mijn feature requestz:
-Duidelijke weergave van de status van een WU. En ook de status van een frame. (2 voortgangs indicators dus)

-Beheer van meerdere clients, eventueel ook op het lokale netwerk via gedeelde directories

-Optie om de client als service te installeren/deinstalleren op NT/2k/xp. En eventueel hidden op win9x

-Automatisch checken van de tussenstats op statsman.org a.d.h.v. username

-output van de foutmeldingen die de (hidden) client geeft.

-Bijhouden hoeveel wu's elke client heeft gecrunshed

-De user joint automatisch [DPC] HILLTOP :+

* splat meld zich bij deze aan als beta-tester

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGuide
Hele goede reacties, maar ik wil wel iets bijsturen...

1. Het gaat hier erom dat je zoveel mogelijk ideeën inbrengt. Of deze haalbaar/reëel/acceptabel/verantwoord of iets dergelijks zijn, doet er niet toe. Ik stel het dus op prijs als je een anders ideeën (die van de WU's opsplitsen bijvoorbeeld) niet gaat becommentariëren. Op die manier gaan mensen zichzelf censureren 'omdat het mischien een belachelijk idee zou kunnen zijn'.
2. Dus alle ideeën die in je opkomen en waarvan je denkt dat ze nuttig zijn mag je posten
3. Je mag natuurlijk wel als je door een anders idee op een ander nieuw idee komt dat erbij posten
4. Wat betreft compatibiliteit met OS'en heb ik de knoop doorgehakt. De front-end gaat draaien op Windows en Linux (met x windows). Dit vanwege de programmeertaal (delphi) die ik gebruik. Andere mogelijkheden zijn er voorlopig nog niet. Eventuele reacties op dit punt a.u.b. even achterwege laten.
5. Verder heb ik de volgende soorten punten nog (nauwelijks) aan bod zien komen:
- acties die het programma automatisch op gezette tijden
moet ondernemen
- interface (uiterlijk) van de front-end
- beheer van de client door de front-end. (nee, de front-end hoeft niet alleen info te geven, maar kan ook actief ingrijpen in het reilen en zeilen van de client)
- en vooral de informatie die de front-end moet geven (daar heb ik wel iets van gezien... maar dat kan en mag veel meer zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er bestaat al een programma'tje dat een deel van de taken die hierboven genoemd worden kan uitvoeren. Het heet Foldmonitor en je kan het vinden via startpagina.nl. Het is ook bruikbaar voor Genome@Home. Misschien een idee om daar ook even naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGuide
Op maandag 17 juni 2002 19:04 schreef Bladiebla het volgende:
Er bestaat al een programma'tje dat een deel van de taken die hierboven genoemd worden kan uitvoeren. Het heet Foldmonitor en je kan het vinden via startpagina.nl. Het is ook bruikbaar voor Genome@Home. Misschien een idee om daar ook even naar te kijken.
Foldmonitor ken ik. Voor zover ik weet, bestaan er ook nog 2 anderen (KDFold en Electron Microscope), maar geen van de 3 voldoen aan mijn eisen. Dingen die ik bijvoorbeeld mis en graag in de nieuwe applicatie wil gaan bouwen:

- een goed crashmanagement (als de fah client crasht, dan wordt dat gedetecteerd en kan dit hersteld worden)

- een mogelijkheid dat de front-end zelf kan zien dat de maximum tijd van een WU (meestal 3 dagen) wordt overschreden en dat de WU dan meteen weggegooid wordt en er aan een nieuwe word begonnen.

- het makkelijk managen van meerdere clients voor de mensen met dual-cpu systemen onder ons

- het elk <tijdsinterval> laten publiceren van bepaalde statistieken/informatie/grafieken op je eigen website

- het tonen van de console output ook al is de client verborgen

- het plannen van je client-activiteiten (bijv. "Maak deze wu af en sluit daarna de pc af" of "Start de client op 23-06 om 18.00 met een nieuwe WU" (zoiets als het events&actions systeem bij e-mail filters in outlook express)

Maar de front-end wordt niet voor mij alleen. Ga dus vooral door met het inbrengen van je eigen ideeën!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik doorgaans foldmonitor, zodat ik vanaf mijn werk mijn thuis draaiende client in de gaten kan houden door de html-functie. Die lijkt me ook voor jouw product dus onontbeerlijk.
Verder zou ik het erg prettig vinden als je frontend er, in tegenstelling tot FoldMonitor, rekening mee kan houden dat de client soms niet draait, en dat ik dus geen valse rekentijd te zien krijg. (Ik neem aan dat je weet dat FoldMonitor er geen rekening mee kan houden dat mijn computer soms uitstaat (als ik slaap heb ik bijvoorbeeld geen zin om naar mijn Volcano 7 te luisteren :) ) en denkt dan dat er over een frame een uur of zes langer gedaan is dan daadwerkelijk het geval was.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STW

STW

Moridin

Op maandag 17 juni 2002 20:30 schreef MrGuide het volgende:

- een goed crashmanagement (als de fah client crasht, dan wordt dat gedetecteerd en kan dit hersteld worden)
Lijkt mij een ERG goed plan ben al meerdere keren grote stukken uit een fold kwijt geraakt doordat mijn comp crashte.

Mogelijkheid om in een cluster de verschillende clients te kunnen monitoren op snelheid en hoeveelheid fame's die ze voor een WU hebben gevouwen, en totalen berekenen over deze dingen en totalen van Frames die gevouwen zijn. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Misschien een leuk ideetje om het mogelijk te maken bij de client de visuele output tot het geringste te beperken.

Best leuk zon draaiend eiwitje maar voor mij hoeft dat niet. liever text output :P Maar dan niet zon brakke dos client. Denk aan de RC5 client, die is qua uiterlijk heel goed vind ik. Maar dan de text in een box in het totale venster. Met in het venster nog dingen die hierboven al genoemd werden, zoals time running, et of completion, etc...

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het misschien een idee om in de front-end een tijdschema te kunnen opgeven? (bijv. ik wil dat de cliënt om 0.30u begint en om 6.00u ophoudt. Moet dit elke dag of alleen elke zaterdag en zondag, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou ook handig zijn als er een derde connectie-mogelijkheid komt: wachten met verzenden tot er een tcp/ip verbinding gedetecteerd wordt. Zo krijg je geen gebedel, en loop je ook niet de kans om de telefoon op te nemen en een oorverdovend geraas te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STW

STW

Moridin

Zichtbaar maken hoeveel WU al verzonden zijn.

Daarnaast zichtbaar maken als een WU nog niet is verzonden maar wel klaar. Gebeurt soms dat die niet wil inleveren maar wel verder met een nieuwe WU gaat. Dit gebeurt wel eens als de F@H server time out geeft.
Zou handig zijn als je de client zelf kan forcen om te flushen.

Hoe staat het ermee ?? ben erg benieuwd, kwil best beta tester worden :)

Keep on grazing, je gaat echt hard in de stats. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGuide
Nuttige reacties mensen! Heb je nog meer ideeën? Ze zijn allemaal welkom.

Momenteel wordt er gewerkt aan een prototype van de front-end. Wanneer die af is (dat zal binnen 1 a 2 weken zijn) zal ik zeker een postje doen met een link naar dat prototype. Ditzelfde geld voor de beta's. De beta's zullen ook aan iedereen beschikbaar worden gesteld.

Verder zal ik hier binnenkort een totaallijst van specs van de front-end posten.... en ik kan je alvast verklappen dat die behoorlijk indrukwekkend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STW

STW

Moridin

Op vrijdag 21 juni 2002 16:58 schreef MrGuide het volgende:
Nuttige reacties mensen! Heb je nog meer ideeën? Ze zijn allemaal welkom.

Momenteel wordt er gewerkt aan een prototype van de front-end. Wanneer die af is (dat zal binnen 1 a 2 weken zijn) zal ik zeker een postje doen met een link naar dat prototype. Ditzelfde geld voor de beta's. De beta's zullen ook aan iedereen beschikbaar worden gesteld.

Verder zal ik hier binnenkort een totaallijst van specs van de front-end posten.... en ik kan je alvast verklappen dat die behoorlijk indrukwekkend is.
Zozo petje af.
ben erg benieuwd naar het prototype :Y) en als ik nog meer bedenk hoor je dat zeker B-)

in de tussentijd keep on grazing !!!! |:(
HILLTOP, zie tijd, sta je al op plaats 17 met 790 punten!!!!! }:O dat erugggg hard !!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STW

STW

Moridin

Nog iets wat leuk lijkt.

Kiezen welk eiwit je wilt folden. Zodat je op snelle machines grote eiwitten kan zetten. of altijd grote eiwitten of kleine folden.
Lijkt me erg leuk

suc6 verder >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGuide
Op woensdag 26 juni 2002 14:25 schreef STW het volgende:
Nog iets wat leuk lijkt.

Kiezen welk eiwit je wilt folden. Zodat je op snelle machines grote eiwitten kan zetten. of altijd grote eiwitten of kleine folden.
Lijkt me erg leuk

suc6 verder >:)
Hmm.. dat is inderdaad een goed idee... maar volgens mij doet de client zoiets uit zichzelf al. Als je de text-client draait zal je vast wel eens 'Benchmarking...' voorbij hebben zien komen. Op dat moment bepaald hij de snelheid van je systeem. Aan de hand van die benchmark krijgt de client dan van de server een wat zwaardere of juist lichtere workunit.

Toch is het een goed idee. Over de kwaliteit van die benchmark is weinig bekend. Mischien dat dat ding er wel eens grandioos naast zit (denk aan zoiets als de benchmark van de ud client van het think project). Aangezien de die-hard eiwittenvouwer wat betreft besteding van zijn kostbare cpu-cycles niets aan het toeval wil overlaten :) zou het inderdaad handig zijn om workunits van de niet-haalbare projecten te weren. Hierop heb ik het volgende bedacht:

Als er een nieuwe workunit gestart wordt van een project dat je al een keer gehad hebt en waarvan toen de de uptime die je in die workunit hebt gestoken groter was dan de maximale verwerkingstijd, dan wordt de workunit direct verworpen zodat de client een andere workunit gaat downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STW

STW

Moridin

Op woensdag 26 juni 2002 15:36 schreef MrGuide het volgende:

[..]

Toch is het een goed idee. Over de kwaliteit van die benchmark is weinig bekend. Mischien dat dat ding er wel eens grandioos naast zit (denk aan zoiets als de benchmark van de ud client van het think project). Aangezien de die-hard eiwittenvouwer wat betreft besteding van zijn kostbare cpu-cycles niets aan het toeval wil overlaten :) zou het inderdaad handig zijn om workunits van de niet-haalbare projecten te weren. Hierop heb ik het volgende bedacht:

Als er een nieuwe workunit gestart wordt van een project dat je al een keer gehad hebt en waarvan toen de de uptime die je in die workunit hebt gestoken groter was dan de maximale verwerkingstijd, dan wordt de workunit direct verworpen zodat de client een andere workunit gaat downloaden.
Die bench mark bij het opstarten is alleen maar bepalend voor de eerst volgende WU, volgens mij. Ik heb hem in het startup script staan en als ik opstart gaat die benchen als vele andere processen aan het laden zijn. Meestal is mijn eerst volgende WU dan ook een kleine, lichte, en daarna krijg ik meestal weer zwaardere WU's toegedeeld.
Maar goed dat zijn mijn ervaringen.

Daarnaast heb ik het idee dat V3.0 van F@H vele malen sneller is dan V2.19 en zo. Ik heb het gevoel dat ik veel meer WU's fold, en dan niet alleen maar van die lichte. :Y)

Des te beter, lets keep on grazing !!!!!!! :?

Loopt het goed met die frondend van je ?? ben erg benieuwd.
suc6 ;)

Pagina: 1