Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!
Verwijderd
Bij mij was het probleem dat de reset knop/draad te dicht langs de draad/ccfl lamp lag.
Met de hooge spanning van de ccfl kreeg ik inductie spanning op mijn reset draad.
Hierdoor kwam het zo dat als ik mijn ccfl aan deed dat hij sponaan ging rebooten
Maar acouse, zo'n condensator, hoe schakel ik die? voor de schakelaar ingang van de CCFL? zodat die schakelaar ahw eerst gevoed wordt door de condensator? Zal het eens gaan proberen. Heb vast nog wel een oude radio ergens liggen Moet ik nog een speciaal soort hebben? Of zo een met een "kerfje" erin......
Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!
Ik dacht dat het idd de spanningsval is omdat zo'n CCFL'etje zo'n 350mA trekt tijdens het opstarten.
Ik ze heb hem 'gebufferd' met 5 x 100uF/25V parallel over de ingangs plus en min, en nu reboot 'ie niet meer bij het aanschakelen van de CCFL'etjs.
Kan niks met EMI te maken hebben, want dat heeft zo'n 350mA CCFL'etje bijna niet dat geeft echt geen instraling op je andere kabels...
Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com
1
2
3
4
| + _______ ________
Conde CCFL
Conde CCFL
- _______Conde________CCFL |
Nee, zoOp maandag 17 juni 2002 09:17 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:
bedoel je zow?
code:
1 2 3 4+ _______ ________ Conde CCFL Conde CCFL - _______Conde________CCFL
+______ _______
C C
O C
N F
-______D_______L
1
2
3
4
5
| +______ _______
C C
O C
N F
-______D_______L |
Maar ik bedoel dus alle minnen van mijn 5 condensatoren zitten aan de min van de voeding en alle plussen aan de plus.
Parallel dus ('over' de voedingslijnen)
Ja, Deze dus.Op maandag 17 juni 2002 09:22 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:
zo dus:
code:
1 2 3 4 5+______ _______ C C O C N F -______D_______L
Je was net wat sneller!!
jezus dat ascii gehannes altijd, ik wordt er helemaal stapelgek van. Als je het gewoon duidelijk in paint tekent en snel ergens naartoe upload ben je misschien een minuut langer bezig, maar dan snapt tenminste iemand wat je bedoelt
NEEEEEEE, MAAK GEEN SCHEMA'S IN PAINTOp maandag 17 juni 2002 09:31 schreef AtomicShockwave het volgende:
MAAK EEN TEKENING MET PAINT!
jezus dat ascii gehannes altijd, ik wordt er helemaal stapelgek van. Als je het gewoon duidelijk in paint tekent en snel ergens naartoe upload ben je misschien een minuut langer bezig, maar dan snapt tenminste iemand wat je bedoelt
Voor EL-schema's: Download Eagle van cadsoft: http://www.cadsoft.de
uitgebreide bibliotheek met de meeste componenten en direct exporteren van schema's als *.png.
Maar eh, ontopic, dat was wat ik bedoel. Als vuistregel kun je aanhouden dat je voor elke mA één uF neemt, dus voor 350mA minimaal 350uF. Zoals ik al zei, bij de kringloopwinkel haal je ze voor een habbekrats. (en bovendien ziet dat er wel cool uit, zo'n dikke condensator in je PC). Gewoon tussen de plus en de min op een molex zetten. let wel op de polariteit natuurlijk!

Het is niet zozeer de stroom als wel de frequentie die uitmaakt of er EMI optreed. Een spanningspiek/transient kan geweldig hoge harmonische frequenties hebben, wat voor flinke storingen kan zorgen.Op maandag 17 juni 2002 09:13 schreef Bart_Banaan o.a. het volgende:
Kan niks met EMI te maken hebben, want dat heeft zo'n 350mA CCFL'etje bijna niet dat geeft echt geen instraling op je andere kabels...
[edit]schema'tje
[edit2] Laat je nog wel ff weten of het geholpen heeft?
P4 1,7 GHz 256 ram bus geforce 3 ti 200 64mb MSI 850 PRO 5 MOBO
[bijdehantje modus]Op maandag 17 juni 2002 09:58 schreef AcouSE het volgende:
[...]
NEEEEEEE, MAAK GEEN SCHEMA'S IN PAINT
Voor EL-schema's: Download Eagle van cadsoft: http://www.cadsoft.de
uitgebreide bibliotheek met de meeste componenten en direct exporteren van schema's als *.png.
[...]
http://www.cadsoft.de
cadsoft.se --> cadsoft.de
Link fix0red
[/bijdehantje modus]
"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"
Of je bent natuurlijk zo lui dat je gewoon die link aanklikt en niet het adres overtypt[b]Op dinsdag 18 juni 2002 18:20 schreef realart het volgende:
[..]
[bijdehantje modus]
http://www.cadsoft.de
cadsoft.se --> cadsoft.de
Link fix0red
[/bijdehantje modus]
Maar je zou hem misschien ook eerst ff op de 5 volt kunnen zetten en dan op 12 (een schakelaar met 3 standen)
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Op dinsdag 18 juni 2002 20:37 schreef AcouSE het volgende:
Hmmm, ja, kan nu niet meer editten... Ik heb hem dus alleen in de text veranderd, niet in de url= tagLekker... nou ja, nu weten we dat dus ook...
Maar bedankt voor de link, dit programma roeleert zwaar
Ohw en AcouSE prettige vakantie btw
En LauPro, lijkt me geen lekkere oplossing...
Als het probleem al verholpen wordt zo, zou ik het - persoonlijk - nogal vinden sux0ren als je op een LAN aankomt met je CCFLs, die je natuurlijk wilt showen, en dan ten overstaan van je mede-tweakers moet erkennen dat ie in 2 stapjes geschakeld moet worden anders reset je pc
"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"
je hebt het over 350 uF...
dat is toch micro? (met zon klein streepje onder de u)
en het soort condensator? dat is toch elektrolitisch? met een inkeping onderaan?
2 * 470 uF @ 63 volt
maar ze zijn zo klein? 8mm dik en 15mm hoog ongeveer? Klopt dat wel?
Ik heb dus iets grotere genomen (350 uF zou genoeg moeten zijn) omdat ik dan zeker weet dat het werkt.... en ik had eerst 16V in me handen, maar die waren nog kleiner.....
Maargoed, als jullie zeggen dat dit goed is ga ik na het weekend solderen en ff testen
Ja hoor dat klopt. Die van 16V waren ook al goed geweest. Tegenwoordig heb je ook 1F condensatoren met de grootte van twee knoopcel baterijen (zoals gebruikt op mobo's) boven op elkaar. Goldcap's heten die... Maar ze werken maar met max. 5V.Op donderdag 04 juli 2002 10:14 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:
Ok Ok het is zover... ik heb gister elco's gekocht: (ja ja, nu al!
2 * 470 uF @ 63 volt
maar ze zijn zo klein? 8mm dik en 15mm hoog ongeveer? Klopt dat wel?
Ik heb dus iets grotere genomen (350 uF zou genoeg moeten zijn) omdat ik dan zeker weet dat het werkt.... en ik had eerst 16V in me handen, maar die waren nog kleiner.....
Verwijderd
vriend van mij had precies hetzelfde
had zoveel troep aan zijn 150watt voeding liggen dat een cd-rom speler opendoen net teveel was
en inderdaad reboot
Verwijderd
OK Thanks voor de info, morgen (dinsdag) is het zover denk ik, dan ga ik lekker ff solderen. Zal de results posten!Op vrijdag 05 juli 2002 07:24 schreef Prince_of_Darkness het volgende:
[..]
Ja hoor dat klopt. Die van 16V waren ook al goed geweest. Tegenwoordig heb je ook 1F condensatoren met de grootte van twee knoopcel baterijen (zoals gebruikt op mobo's) boven op elkaar. Goldcap's heten die... Maar ze werken maar met max. 5V.
heb twee elco's van elk 470 uF voor de schakelaar gezet (hangen twee CCFLs aan) en ik kan nu lekker aan -en uitzetten als ie aanstaat
voor de compleetheid het schema:
1
2
3
4
5
| ________________--___________
E I_______C
L N C
C V_______F
_____O______________________E L |
*LoL*
Dat je PC nog draait is een klein wonder te noemen.
90 watt is voldoende voor enkel 1 kleine harde schijf. Zo'n grote 80GB is misschien al te veel.
Als je er dan ook nog een CDROM aan hangt dan kan de boel om de haverklap gaan hangen.
Gewoon een grotere voeding erin stoppen, dan zijn je problemen voorbij.
Die CCFL zal hoogstwaarschijnlijk net een spanningspiek geven waardoor je voeding het net niet meer trekt. De betere voedingen schakelen vaak even uit als ze merken dat ze overbelast worden.(soort kortsluiting-beveiliging).
Senile! Senile Oekaki
Ten eerste is z'n probleem opgelost, dus het werkt, dus er is niets mis. Ten tweede zou je eerst eens op de maxtor website kunnen kijken voordat je stellig beweert dat 90W niet genoeg is voor een 80Gb HD. Binnen 1 minuut lees ik daar een datasheet waar precies staat dat dat het gemiddelde vermogen voor seek en R/W zo rond de 5W ligt. Alleen een spin-up trekt 25W piek.
Die Via Eden trekt ook zeker niet zo veel, dus je bralt lekker.
Trouwens, Spyro_the_Dragon, mooi dat het werk!
Op vrijdag 12 juli 2002 09:17 schreef _bas_ het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
90 watt voeding
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
*LoL*
Dat je PC nog draait is een klein wonder te noemen.
90 watt is voldoende voor enkel 1 kleine harde schijf. Zo'n grote 80GB is misschien al te veel.
Als je er dan ook nog een CDROM aan hangt dan kan de boel om de haverklap gaan hangen.
Gewoon een grotere voeding erin stoppen, dan zijn je problemen voorbij.
Die CCFL zal hoogstwaarschijnlijk net een spanningspiek geven waardoor je voeding het net niet meer trekt. De betere voedingen schakelen vaak even uit als ze merken dat ze overbelast worden.(soort kortsluiting-beveiliging).
90 watt net genoeg voor een HDD? 20 watt is meer dan genoeg... nog 25 watt voor het mobo 5 watt voor de fans en ik ben klaar! 50 watt, heb ik er nog 40 over....
Kijk hier eens naar (en naar de rest van dit topic trouwens, daar wordt alles al verteld):
http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/061602/VIAEDEN02.jpg
http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/061602/VIAEDEN04.jpg
Dan snap je waarom ik een kleine voeding heb.... zie verder dit topic: [topic=541770]
dan begrijp je ook waarom ie draait op een 90 watt voeding...
Acouse, je was me net ff voor......Op vrijdag 12 juli 2002 09:27 schreef AcouSE het volgende:
Praat geen poep!
Ten eerste is z'n probleem opgelost, dus het werkt, dus er is niets mis. Ten tweede zou je eerst eens op de maxtor website kunnen kijken voordat je stellig beweert dat 90W niet genoeg is voor een 80Gb HD. Binnen 1 minuut lees ik daar een datasheet waar precies staat dat dat het gemiddelde vermogen voor seek en R/W zo rond de 5W ligt. Alleen een spin-up trekt 25W piek.
Die Via Eden trekt ook zeker niet zo veel, dus je bralt lekker.
Trouwens, Spyro_the_Dragon, mooi dat het werk!
heb het net ff uitgerekend, maar volgens mij had ik ergens gelezen dat een VIA EPIA 25 watt trekts. Is dus met hdd 50 watt piek.......