Toon posts:

[ALG] Commerciele software exploitatie.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
right,een titeltje verzinnen is nog het moeilijkste van 'n topic maken;)

Goed probleem is alsvolgd:

Stel je hebt in je vrije tijd puur voor de lol (programmeren is nou eenmaal leuk niet waar?) een leuke applicatie in elkaar 'geknutselt', 't is allemaal niet zo wereld schokkend maar toch je denkt toch wel 'n paar idioten potentiele klanten te kunnen vinden die daar geld voor over zouden hebben.

Hoe pak je dit aan? Kan/mag dit zonder eigen bedrijf? zoja is dit aan te raden? hoe ga je om met betalings verkeer? commerciele exploitatie uit besteden aan 'n 3e partij? rechten? plichten? verantwoordelijkheden? belasting? internationale klanten/betalings verkeer? Waar kan je meer informatie vinden hier over? wie kan je helpen hier mee? waar haal je informatie over dit soort onderwerpen? heeft hier iemand hier ervaring mee?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik kan het niet laten je er even op te wijzen dat Open Source developen mischien wel veel handiger is

je verdient er weliswaar niets aan, maar je kunt na een tijdje, met de hulp van andere mensen wel een beter product krijgen, dat door meer mensen gebruikt wordt dan wanneer je het closed-source verkoopt.

</gpl-mode>

Voor zover ik weet mag je je dingen zonder bedrijf verkopen trouwens, of het nou software, een traktor, of je kinderen betreft.

(ok, dat laatste is niet legaal voor zover ik weet :+)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Tja, het hangt heel erg van de aard van het systeem af, maar ik denk inderdaad dat voor een ontwikkelaar aan het begin van z'n carriere een open-source oplossing best interessant kan zijn.

Het geld wat je met de verkoop van een paar pakketten kunt verdienen staat waarschijnlijk niet in verhouding tot hetgene wat je later kunt gaan verdienen als je echt een goed baan hebt gevonden (ik ga er even vanuit dat je die nog niet hebt en dat je nog relatief jong bent ;) ).

Als je je oplossing open-source aanbiedt via het web kan je waarschijnlijk een grotere groep gebruikers bereiken en kan je zo de bekendheid van je applicatie enorm verbeteren. Het is erg lastig om als thuisprogrammeur zomaar een commercieel pakket te verkopen en ik zou daarom ook niet verwachten dat je het aan veel mensen zult verkopen. Het is wel vrij goed te doen om een pakket open-source aan te bieden via het web.

Overigens speelt er nog een ander belangrijk punt mee: nazorg. Ik heb zelf ervaren dat als je nog bezig bent met studeren het ontwikkelen van een applicatie voor een bepaald bedrijf best goed te doen is. Maar hoe zit het met de support? Wil en kan je wel zorgen dat je pakket ook in de toekomst bruikbaar blijft? Als je klaar bent met je studie en wellicht een drukke baan krijgt, wil je dan nog tijd besteden aan dat software pakketje wat je ooit eens ontwikkeld hebt?

Maar goed, de situatie hangt volledig af van het type applicatie en de kwaliteit ervan. In veel gevallen zal een open-source oplossing juist helemaal niet interessant zijn, in veel andere gevallen misschien wel. Het is lastig om zomaar een advies te geven, maar denk vooral goed na over de support en het onderhoud.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:59
Op maandag 17 juni 2002 02:05 schreef CyBeR het volgende:
Ik kan het niet laten je er even op te wijzen dat Open Source developen mischien wel veel handiger is

je verdient er weliswaar niets aan, maar je kunt na een tijdje, met de hulp van andere mensen wel een beter product krijgen, dat door meer mensen gebruikt wordt dan wanneer je het closed-source verkoopt.
Open Source software != gratis software. (Toch niet noodzakelijk.) Je kunt evengoed uw software met code verkopen.

Volgens mij kan je geen producten, of dat nu software, auto's, voedingsmiddelen, ... zijn op een legale manier verkopen zonder een 'bedrijf'. Maar, wat is een bedrijf?
In Belgie heb je als 'bedrijf' minstens een handelsregisternummer en een BTW-nummer nodig. Als je die dingen hebt, kun je in principe als eenmanszaak starten. (Ik weet wel niet of je, en hoeveel kapitaal je in de zaak moet steken als éénmanszaak).

https://fgheysels.github.io/

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Op maandag 17 juni 2002 08:26 schreef whoami het volgende:
Volgens mij kan je geen producten, of dat nu software, auto's, voedingsmiddelen, ... zijn op een legale manier verkopen zonder een 'bedrijf'.
In NL iig wel, zolang je maar je verdiensten netjes aan de belasting opgeeft is er niets aan de hand.
Het bedrijf dat de software koopt kan alleen geen factuur met BTW krijgen en loopt het terugvragen daarvan dus mis. Daarnaast zullen veel bedrijven natuurlijk niet zomaar met een freelancer in zee gaan, als bedrijf sta je dan sterker.
Maar het kan wel ;)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:59
Op maandag 17 juni 2002 08:32 schreef HGM het volgende:

In NL iig wel, zolang je maar je verdiensten netjes aan de belasting opgeeft is er niets aan de hand.
Hmm. Ik zal het eens navragen, misschien dat dat hier ook wel kan.

Maar bedrijven recupereren graag hun belastingen, dus ik denk niet dat er veel bedrijven happig zullen zijn om met zo'n systeem te werken.

https://fgheysels.github.io/

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:17

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op maandag 17 juni 2002 08:32 schreef HGM het volgende:

[..]

Het bedrijf dat de software koopt kan alleen geen factuur met BTW krijgen en loopt het terugvragen daarvan dus mis. Daarnaast zullen veel bedrijven natuurlijk niet zomaar met een freelancer in zee gaan, als bedrijf sta je dan sterker.
Maar het kan wel ;)
Ah.. het kan dus wel... mooi.. ook als het bedrijf niet in NL zit, maar ergens anders in de EU (lijkt me wel.. Euro, ECU etc.)

Ik zat namelijk met dezelfde vraag, en was ook al van plan hier een topic over te openen....

Maar dit soort extra verdiensten kan je met je normale belasting formulier/diskette gewoon opgeven?? Of moet je dan nog iets speciaals invullen o.i.d.??? Mij is het op het normale belasting formulier nog niet opgevallen....

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Op maandag 17 juni 2002 08:57 schreef Creepy het volgende:
Maar dit soort extra verdiensten kan je met je normale belasting formulier/diskette gewoon opgeven?? Of moet je dan nog iets speciaals invullen o.i.d.??? Mij is het op het normale belasting formulier nog niet opgevallen....
Zijn gewoon inkomsten uit overige werkzaamheden, en kan je dus op het aangifteformulier kwijt.

Maar met dit soort vragen kan je gewoon langs belastingskantoor gaan of eventjes bellen. Dat willen ze je graag uitleggen ;) Of als je veel gaat verdienen: neem een accountant.

Verwijderd

Topicstarter
Okay misschien toch het een en ander nog wat nuanceren, het is niet het idee om services/software aan bedrijven te verkopen als freelancer, het is meer dat ik 'n handige/tool/app/speeltje (ik denk dat de mensen die vaker in OCE komen ondertussen wel door hebben dat 't om m'n lcd app gaat) wil verkopen aan de "thuis gebruiker" dmv het shareware concept. Er is genoeg tijd in geinvesteerd om een fatsoenlijk en (mijn inziens) redelijk goed product te fabriceren waar ik me zonder me schuldig te voelen geld voor zou durven vragen (itt tot de crap die ik in mijn studie tijd uitkakte) dus opensource zie ik geheel niet zitten.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:17

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op maandag 17 juni 2002 09:00 schreef HGM het volgende:

[..]

Zijn gewoon inkomsten uit overige werkzaamheden, en kan je dus op het aangifteformulier kwijt.

Maar met dit soort vragen kan je gewoon langs belastingskantoor gaan of eventjes bellen. Dat willen ze je graag uitleggen ;) Of als je veel gaat verdienen: neem een accountant.
Een informatief gesprekje met de belastingsdienst, of ff die website uitspitten was ik al van plan ja..

Uiteraard moet ik ook nog met m'n werkgever overleggen of ik dit mag doen... want zomaar neveninkomsten trekken in een soortgelijke functie mag ik niet zomaar (ik ben software ontwikkelaar).

En om het er ook maar ff bij te zeggen.... bij mij gaat het (net als bij Yarvieh) ook om een LCD progje... alleen kan ik een overeenkomst sluiten met een leverancier van LCD's, die er graag software bij wil verkopen.. en ik dus of mijn prog. aan die leverancier kan verkopen, of een % per verkocht LCD kan vangen..

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-09 08:37

Basszje

Reisvaap!]

Hou er wel rekening mee btw ( ook interessant ) dat je als je iets verkoopt zonder bedrijf of rechtsvorm je zelf juridisch aansprakelijk bent als je je niet aan de voorwaardes houdt/ kan houden.

met een bedrijf is dit al anders geregeld bv. Daarom sta je met een bedrijf sterker. Btw het oprichten van een eenmanszaak is volgens mij niet zo duur, maar het kan wel een hoop schelen. Dat zou ik trouwens zelf wel even uitzoeken :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-09 19:44

Gerco

Professional Newbie

Op maandag 17 juni 2002 10:37 schreef Basszje het volgende:
met een bedrijf is dit al anders geregeld bv. Daarom sta je met een bedrijf sterker.
Bij een eenmanszaak of V.O.F. ben je nog steeds hoofdelijk aansprakelijk voor alles wat het bedrijf doet. Inclusief schulden etc.

Een BV is een eigen rechtspersoon, maar het oprichten daarvan kost bizar veel geld (heb ik gehoord).

Een V.O.F. oprichten kost nog geen €100, loop even naar de kamer van koophandel en met een half uurtje ben je weer buiten, of je een VOF ook in je eentje kan oprichten betwijfel ik :P . Een eenmanszaak kost nog minder.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik heb hier ook over zitten denken, imo kan je het beste het product gratis weggeven en vervolgens service/implementatie gaan verkopen. Voordeel is dat je veel minder gezeur hebt met zaken als garantie en productaansprakelijkheid.

Uhm wat betreft betalingen, je zou een 1 mans zaak kunnen opzetten, kost niet zo heel veel, weet niet of je kan inschatten wat het gaat opleveren maar als het niet te veel is, kan je belasting technisch als hobby bedrijf door het leven gaan, dat is belasting technisch over algemeen vrij gunstig.

Verwijderd

Uhm wat betreft betalingen, je zou een 1 mans zaak kunnen opzetten, kost niet zo heel veel,
Kamer van koophandel biedt hier vast wel informatie over.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Op maandag 17 juni 2002 10:54 schreef lnfinitive het volgende:

[..]

Kamer van koophandel biedt hier vast wel informatie over.
Inschrijven is niet zo heel duur, zal rondom de 100 euro per jaar zijn, meeste kosten gaan waarschijnlijk zitten in je boekhouder/accountant, geloof dat ik meestal zo een 2000 gulden per jaar kwijt ben.

Verwijderd

Op maandag 17 juni 2002 10:40 schreef raptorix het volgende:
Ik heb hier ook over zitten denken, imo kan je het beste het product gratis weggeven en vervolgens service/implementatie gaan verkopen. Voordeel is dat je veel minder gezeur hebt met zaken als garantie en productaansprakelijkheid.
Ik heb precies het zelfde :). Na jaren ontwikkeld te hebben aan een (uit de hand gelopen) hobby, heb ik begin dit jaar besloten om het te gaan proberen te verkopen.
Ik heb er voor gekozen om het als het ware te verkopen aan het IT bedrijf waar ik ook werk.
In eerste instantie is hun bijdrage niet veel meer dan de commerciële gang van zaken in goede banen te lijden. Er zijn ook geen spijkerharde afspraken, maar aangezien ik er al bijna 2 jaar werk heb ik er wel vertrouwen in dat het goed komt :).

We zijn nu bezig om een plan van aanpak te bedenken, en we zijn op precies hetzelfde uitgekomen als wat raptorix beschrijft. Eerst het product gratis de markt op te gooien. Dat kost niks en levert wel veel feed-back op (hopelijk dan ;)) en heeft als bijkomend voordeel dat zowel ik, als het bedrijf, een beter idee krijgt van de potentie. En zodoende is er een betere regeling te bepalen, die hopelijk beide partijen ten goede komt :). Ook zijn de risico's zo minimaal.
Pagina: 1