[MB] ECS K7VZA niet op 133MHz??

Pagina: 1
Acties:

• bramseltje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-07 23:59
Ik heb sinds kort dus het bovenstaande bordje, met een XP 1600+, maar ik krijg het niet voor elkaar om het ding op 133MHz te laten booten... :'(

Mijn geheugen zou het niet mogen zijn, volgens CTSPD moeten allebei mijn reepjes op 133MHz kunnen lopen.

Ook de PCI snelheid zal het waarscijnlijk niet zijn, want ik heb nu mijn FSB maar op 113 staan, en me pci loopt nu op 37.

en ja, die XP zou het ook prima moeten trekken :z

Heeft iemand een idee hoe dit komt? Ik kon in de search zo snel niks vinden...
(hoop trouwens dat er nog wat mensen wakker zijn :D :Z)

Verwijderd

In de bios kun je meestal de snelheid aanpassen. Daar kan je kiezen tussen 100 of 133. Het kan ook met een jumper. Kijk in het boekje van je mobo..

• bramseltje
Op maandag 17 juni 2002 02:03 schreef Fewture het volgende:
In de bios kun je meestal de snelheid aanpassen. Daar kan je kiezen tussen 100 of 133.
Zo ver was ik al wel :z (fsb staat nu op 110)

Maar het probleem is dus, dat zodra ik in hetzij het bios danwel met de jumpertjes op het mobo (9 en 10) 133MHz selecteer, mijn puter niet meer wil booten. Alleen maar een donker scherm... :'(

Verwijderd

Heb je die twee jumpertjes al omgezet op je mainboard???

=|edit|=

DAN ZOU IK TOCH FF EEN BIOS UPDATE DOEN

=|edit|=

• bramseltje
Oh ja, sorry vergeten te melden :D

Ik heb het in eerste instantie met het standaard bios gebrobeerd, maar heb er nu het OC-bios inzitten. Maar nada resultata...

Ik zal het nog even proberen met de allernieuwste gewone bios, maar ik vrees het naarste :'(

• Alientrader
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 08:58

Alientrader

Dit was mijn compu!!

Ik ga er stiekem vanuit dat je de K7vza 3.0 hebt i.p.v de 1.0

de 1.0 kan GEEN XP's aan
de 3.0 kan vanaf bios 3.3b de XP's aan, de laatste bios versie is 3.6

Er zijn genoeg mensen die het bordje werkende hebben met een XP 1800+

Wat is er fout dan als je je geheugen snelheid in de bios op 133/133 hebt gezet. En het switchje( ben naam vergeten) om hebt gezet naar 133 i.p.v 100

Je kan de timings van je geheugen minder agressief zetten..zet het eens op 'normal'

werkt dat ook niet... dan heb je hoogstwaarschijnlijk geen 133 mhz geheugen

Slotenmaker in Rotterdam | Slotenmaker in heel Nederland | Slotenmaker in Den Haag

• bramseltje
*update* (en subtiel schopje ;))

Ik heb inmiddels nieuw geheugen binnengehad. 512MB pc133 infineon, waarvan ik zeker weet dat het op 133mhz werkt.

Maar nog steeds nada. Ik heb van de week mijn kassie eventjes op 1600+ aan het draaien gehad, maar als mijn putertje dan uitgaat wil hij niet meer aan :'(

Ik heb al aan mijn voeding gedacht, maar zowel mijn goedkope multimeter als mbm beweert dat de 5V en de 12V allebei prima in orde zijn (4.98 en 12.07, minder dan 1% dus)

ik heb de meegeleverde bios, de overclock, en versie 3.6 geprobeerd, maar geen van alle doet het! :(
Wie o wie kan mij helpen...

• RustyTank
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01-2022
Ik heb inmiddels nieuw geheugen binnengehad. 512MB pc133 infineon, waarvan ik zeker weet dat het op 133mhz werkt.
Je geheugen is waarschijnlijk prima, je moet even zoeken op ecsk7s5a 133/133. Hier zal je vinden dat er veel problemen zijn met de koeling van de chipset, deze zit namelijk met dubbelzijdig plakband vast ipv koelpasta en lijm.
Je kan ook hier even kijken, zeer veel info over dit bordje.
http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=4&t=001477

1. Why is my system unstable at 133/133 ? How do I resolve unstability at 133/133 ?

If you are experiencing the instability when running your XP processors or Athlon model C (e.g. Athlon 1.33G, 1.4G), there are various reasons that could lead to instability.

The first probably reason is due to heat problems. Try testing the system outside the case and see if the system runs fine. Monitor the CPU temperature from BIOS and see if it exceeds 60 Deg Celsius.

Next, check your CPU heatsink and make sure it is spec. up to support your processor. Certain older coolers can support up to TB 1.2G. This sort of heatsink will not be good enough for your athlonXP or 1.33G and above processors.

The other possibility is due to the chipset's heatsink. If you remove the heatsink, you will notice that a double sided tape is used instead of thermal paste. The double sided tape is a bad conductor of heat and it will trap the heat of the chipset (that is why when you touch the heatsink, it feels cool). Remove the tape and apply thermal paste onto the surface of the heatsink and attach the heatsink by using two droplets of super glue on two diagnoal corners of the chipset (it might be difficult for you to remove the heatsink, so do it carefully).

The third possible problem could be due to RAM used. It is advisable to try out with the minimum sticks of ram and increase gradually. The best is to start with 1 stick. If after adding another stick of RAM the system is still unstable, the last possibility is your PSU.

For a description on how PSU affects system stability, please read PSU FAQ at
http://www.ocworkbench.com/articles/psu/psup1.htm

If you have tried all the above methods and none works, you might have gotten a bad board. Please RMA the board.

Rusty gaat zelf dit weekend eindelijk overstappen op ddr.

Intel Core 2 Duo E6300 || Asus P5B E-Plus || 2 x 512MB Corsair || Nvidia GeForce 7600GS Silent || |IIyama 17" TFT || Samsung 40" LCD!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welke revisie is dit :?

Pas vanaf de 3.0 heeft het de KT133A chipset, daarvoor was het de KT133, welke dus ook niet boven de 113 ongeveer komt.

Oslik blyat! Oslik!

• Proxy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-03-2025
Op dinsdag 25 juni 2002 01:05 schreef dion_b het volgende:
Welke revisie is dit :?

Pas vanaf de 3.0 heeft het de KT133A chipset, daarvoor was het de KT133, welke dus ook niet boven de 113 ongeveer komt.
1.x
3.x

Kijk hier om te zien welke CPU's worden ondersteund door 1.x en 3.x!

Verwijderd

en hoe weet je of je een 3.x of een 1.0 moederbord hebt?

(please, mail me (virus3000@barrysworld.com)

thanks

• Proxy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-03-2025
Op dinsdag 25 juni 2002 11:42 schreef Virus3000 het volgende:
en hoe weet je of je een 3.x of een 1.0 moederbord hebt?

(please, mail me (virus3000@barrysworld.com)

thanks
1.x heeft een gele printplaat, de 3.x (donker)groen of zwart

• RustyTank
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01-2022
mijn fout, ik dacht dat het over de ecs K7S5A ging met de sis 735 chipset |:(

Intel Core 2 Duo E6300 || Asus P5B E-Plus || 2 x 512MB Corsair || Nvidia GeForce 7600GS Silent || |IIyama 17" TFT || Samsung 40" LCD!

Verwijderd

okay, keb dus nen 3.x, is het handig om dat te flashen, of beter toch niet doen?

Verwijderd

Ook ik heb hetzelfde rev. nr. en 1700+ het is me tot nu toe 1x gelukt om te booten met 1700+ (op 133 Mhz dus).
Het systeem draaide toen vlekkeloos en 3D-mark 2001 gaf geen enkel probleem. Daarna was het over, tot nu toe niet meer kunnen booten met 1700+.
De meeste boot meldingen waren "unknown proc. 1900+" !!
Dat lijkt heel aardig maar Win XP gaat helemaal over de rooie. Het moederbord boot en loopt dus alleen maar goed op 100 Mhz. Ik heb alle bios versies geprobeerd vanaf 3.4, helaas zonder succes. Ik heb het bordje pas 2 weken in huis dus ik ga er vanuit dat het na week 40 geproduceerd is. En ja, het is rev. 3.0 en ook heb ik alle geheugen en moederbord instellingen geprobeerd. Wie heeft dit bordje draaien met een Athlon XP en heeft geen boot problemen? Ik zou graag de instellingen overnemen voordat ik er maar een Duron in zet.
Oh ja, op 100 Mhz geeft hij aan xp 1100+.
Pagina: 1