• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-03 17:26

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een flinke collectie aan digitale foto's, geschoten met mijn oly c-3000. Dat is zo'n grote zooi gevonden dat het moeilijk is om een bepaalde foto terug te vinden. Ik zoek een systeem om mijn foto's in te archiveren zodat ik met zoekfuncties op trefwoorden kan zoeken.

Het programma gallery (apache + php onder linux) is iets wat erg in de buurt komt maar het heeft 1 nadeel: het is godsgruwelijk traag. Op een p2 300 is het uploaden van 10 foto's nogal traag, laat staan een hele colletie.

Ik zoek iets liefst open source (linux + database ofzo) iemand suggestie?

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

In de meest recente CT staat een pagina's lange artikel over GIFT. Zoek daar eens naar.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
kun je zoiets eigenlijk niet met access doen?

ga ik zelf binnenkort wel ff proberen.. lijkt me niet zo moeilijk.

• Q

Q

Topicstarter
Acces? Erm. liever niet.

Gift is trouwens, zo lees ik in de CT, inderdaad een heel stoer progsel, maar net ff overkill voor wat ik wil. Ik hoef niet meer dan een simpel stysteempje met een database oid (open standaard zodat ik niet aan een bepaalde windows-app vast zit) om mijn files op wat voor os dan ook altijd kan bekijken en dat ik de moeite die ik ga doen om bij plaatjes trefwoorden te plaatsen niet voor niets is geweest.

Misschien dat er iets heel rudimentairs is als een progje dat naar de exif data kijkt? Of anders dus een www/database systeem. suggesties zijn welkom

• Q

Q

Topicstarter
Hmm. Ik denk dat ik t maar met gallery ga oplossen. Het progsel is wat traag, maar kan wel in 1 klap teringzooi foto's toevoegen. Het is echt een heel mooi progsel.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:17
Ik ga binnenkort eens kijken wat ik zelf kan maken in delphi aan de hand van exif info.
Mocht ik met iets leuks komen dan laat ik het jullie wel weten.
Ik zit zelf te twijfelen tussen alle data naar DB pompen of gewoon via directory's opslaan.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-03 21:06
Ik ben bezig geweest in access, maar dat kan ik je afraden. dat is echt traag!! heb nu maar extensis portfolio 6 geinstalleerd. errug handig met keywords enzo!

tja...

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

hmm ik heb gewoon directories met:

2002-06-14 - Vakantie Mallorca
2002-06-22 - Dagje Efteling
2002-06-30 - Autorai
etc.

(om maar iets te doen).. dus eerst jaar/maand/dag, daarna omschrijving.. je ziet alles netjes op volgorde van tijd.. en per 'dag' maak je meestal toch maar van één onderwerp foto's dus daar pleur ik alles bij elkaar.. eventueel kun je een onderverdeling maken (bij vakanties misschien handig.. hotel/excursie/dorp etc.).. ik kan eigenlijk ook alles prima terugvinden..

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
als ik foto's maak, sla ik ze op in een directory met de datum van de opnamedag als naam. dus zo komen niet allerlei dingen door elkaar.

dit is natuurlijk heel low-profile, maar in ieder geval al een vorm van ordening.

anders:

probeer dit eens:
http://tucows.wish.net/business/preview/226700.html

ik heb even snel bij Tucows gekeken en dit was een van de eersten die ik tegen kwam.

ik ga het zelf ook eens proberen.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

gewoon zorgen dat je per datum een goed benoemde dir maakt. Vervolgens voor het browsen van je plaatjes: http://www.irfanview.com irfanview gratis downloaden... dan kun je ook thumbnails browsen met "T"..
Dat moet toch het een en ander overzichterlijker maken dacht ik zo.
Als je idd een krachtigere PC had, adviseerde ik je WinXP te installeren.. want daar zit nu standaard zeer krachtige picture preview/browse opties ingebakken.

• Tom
  • Niet online

Tom

Op maandag 17 juni 2002 16:45 schreef henkleerssen het volgende:
gewoon zorgen dat je per datum een goed benoemde dir maakt. Vervolgens voor het browsen van je plaatjes: http://www.irfanview.com irfanview gratis downloaden... dan kun je ook thumbnails browsen met "T"..
Dat moet toch het een en ander overzichterlijker maken dacht ik zo.
Als je idd een krachtigere PC had, adviseerde ik je WinXP te installeren.. want daar zit nu standaard zeer krachtige picture preview/browse opties ingebakken.
Thumbnails bekijken doe ik met ACDSee.. zeker de wat oudere versies zijn perfect.. heel makkelijk prorgramma, doet wat je wil, en lekker snel.

• Q

Q

Topicstarter
Nou moet je toch echt oppassen!! ;)

Met zoiets als acdsee en dat soort oplossingen kun je geen comments aan je files toevoegen en op keywords zoeken. Dat gallery is een mooi progje, maar het moet in principe op een linuxboxje draaien (apache / php op mn 2k pc wil ik niet) en ik heb geen echt snelle machines hiervoor.

Gallery is traag met het verwerken van de images, maar dat lijkt te komen door onhandig geklooi met netpmn ofzoiets. in plaats van image magick. Ik ga even uitzoeken of ombouwen naar image magick snelheidswinst oplevert (ik denk van wel).

Gallery is een leuke oplossing. Als iemand een vergelijkbare oplossing kent die niet zo traag is met het processen van plaatjes als je ze upload, dan ben ik een en al oor.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:45

Tarin

Just plain weird.

Ik zit met het zelfde 'probleem', maar ik denk dat ik het ongeveer zo op ga lossen als Tom zei: 1 map per onderwerp.
Daarna ga ik met Photoshop een web photo gallery maken, en brand de hele zut op cd. Kan ik makkelijk met de gallery door de foto's bladeren, en eventueel een stukkie inzoomen. De bestandsnaam verwijst naar de foto die ik uiteindelijk eventueel wil bewerken/printen/whatever.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Q

Q

Topicstarter
Gallery leek voor mij de oplossing, maar het is te traag. Een foto resizen of rotaten duurt meerdere minuten (op een p133 mhz linux bak). Dit is geen werken met een collectie die de gig nadert.

Ik denk dat ik de foto's stuk voor stuk met de hand op onderwerp ga indelen in mappen. Toch wil ik iets van een database systeem hebben waarmee ik kan zoeken op onderwerp.

Is daar echt geen oplossing voor?

• kmf
  • Niet online

kmf

[quote]
[b]Op maandag 17 juni 2002 23:34 schreef
het volgende:[/b]
Gallery leek voor mij de oplossing, maar het is te traag. Een foto resizen of rotaten duurt meerdere minuten (op een p133 mhz linux bak). Dit is geen werken met een collectie die de gig nadert.

Ik denk dat ik de foto's stuk voor stuk met de hand op onderwerp ga indelen in mappen. Toch wil ik iets van een database systeem hebben waarmee ik kan zoeken op onderwerp.

Is daar echt geen oplossing voor?
Resizen en rotaten alvorens je in gallery gooit?

Anders is Imatch toch enige keus, maar jij wilt weer opensource/linux.

Anders server upgraden naar Gentoo en beetje snelheidswinst daardoor krijgen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• besmart
  • Laatst online: 05-10-2015

besmart

fanta share the fun

Of gewoon "Wachten is een schone zaak".
Je kan heel snel thumbs maken. Er worden in de EXIF gegevens al een thumb ingezet. Ideaal! Ben eens begonnen met een site www.impression.nu/photoalbum maar door tijdgebrek beetje achterop komen te liggen.

BeSmart! Everything goes well | photographs by Canon EOS 5D - Canon L 24-70 USM - Canon 70-300 USM IS

• Q

Q

Topicstarter
Ik kies voor opensource/linux omdat ik niet aan een windows app vast wil zitten. Ik denk dat ik toch maar de boel met de hand mappen ga maken en bestandsnamen edditen. Dat gallery is het probleem eigenlijk niet, maar zowel imagemagick of netpnm ofzo doet er eeuwen over om 1 plaatje van 2048x1536 te rotaten bijvoorbeeld. Dan heb ik het over tijden van een minuut of langer. Dat geldt dus ook voor het uploaden en dat soort zaken.

• Tom
  • Niet online

Tom

Fijn hé dat Linux joh.. >:)

• Milo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025
Is het dan niet handiger om eerst de plaatjes te rotaten/resizen?

Irfanview (.com) is echt enorm handig daarvoor. Je kan in 1 keer een heleboel plaatjes linksom/rechtsom draaien, vergroten/verkleinen, renamen, wat je maar wil. Freeware, en IMO beter dan ACDsee. Irfanview print ook heel fijn, kan exif laten zien. Met een plugin kan ie volgens mij ook jpeg2000 doen.

Er is ook een thumbnail dingest ingebouwd, en je kan zelf instellen hoe groot je de tumbnails wil. Simpele handelingen als de kleurtjes wat aanpassen of een foto zwart-wit maken kan ie ook. Ja, je zou bijna denken dat dit reclame is, maar tis freeware, dus volgens mij verdient er niemand wat aan.

Lao Tzu: "As soon as you have made a thought, laugh at it."

• Molybdenum
  • Laatst online: 14-01 08:42
Je kan ook ThumbsPlus gebruiken.

Ook wel aardig. Je kan snel plaatjes roteren (QuickProcess) etc.

Het programma maakt thumbnails en zet die in een html file volgens een template, die je zelf kan maken!

:)

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:19
Op dinsdag 18 juni 2002 10:14 schreef Tom het volgende:
Fijn hé dat Linux joh.. >:)
In Windows is het nog erger met zo'n systeem...
Ik heb een iets met fotoberkeingshit gedaan op een Pentium I 233 met 16MB RAM. en dan zien dat alleen het plaatje al 16MB is in het werkformaat :'(
Dat wil nog wel eens wat langer dan 1 minuut duren

• kmf
  • Niet online

kmf

Op dinsdag 18 juni 2002 11:38 schreef aquarius het volgende:

[..]

In Windows is het nog erger met zo'n systeem...
Ik heb een iets met fotoberkeingshit gedaan op een Pentium I 233 met 16MB RAM. en dan zien dat alleen het plaatje al 16MB is in het werkformaat :'(
Dat wil nog wel eens wat langer dan 1 minuut duren
Haha, ik had ooit op een P166/80MB met photoshop 5 gewerkt. Dat was pas echt.... |:(

nu werk ik nog steeds met Pshop. maar dan op een ietwat sneller systeem.

Verwijderd

Windows XP heeft standaard zon handige map, speciaal voor afbeeldingen. Daar kun je ook beschrijvingen en trefwoorden toevoegen als je naar de eigenschappen van een foto kijkt. En met windows zoeken naar afbeeldingen kun je dan weer die trefwoorden intikken, het is allemaal zo simpel met windows xp

• kaandorp
  • Laatst online: 24-01 15:43
Ik heb een centrale map op de server. Die server hangt aan internet. Daarin staan al mijn foto's. Ook zitten er twee submappen in. 800600 en 200150. Daarin zitten de thumbs.

Met PHP heb ik een soort gallery gebouwd. Ik gooi de nieuwe foto's in de centrale map en draai een script. Het script controleerd of er nieuwe foto's aanwezig zijn. Als die er zijn voegt hij de bestandsnaam en EXIF-info toe aan de database. Vervolgens maakt het script m.b.v. GD2 een thumb van 200 x 150 en een thumb van 800 x 600 en plaatst deze in de betreffende mappen. Dan krijg je een overzicht van de nieuwe foto's met daaronder een dropdownbox met de beschikbare categorieen. Die geef je op en je drukt op save. Dan zijn mijn foto's gearchiveerd, thumbs gemaakt en meteen zichtbaar voor de rest van de wereld.

Erg oke gedaan. Als zeg ik het zelf.

• kaandorp
O ja.. En je kunt natuurlijk ook even kijken op:

www.4homepages.de

Daar heb ik een hoop inspiratie vandaan...

Verwijderd

Je kunt ook WhereIsIt gebruiken. Dit programma kan hele HD's / CD's etc. indexeren, van plaatjes kan hij thumbnails maken die heel makkelijk te bekijken zijn. Het programma heeft verder een hele goede search engine.

• Q

Q

Topicstarter
Linux is niet het probleem denk ik. Het is de trage hardware die het bewerken van foto's zo lastig maakt. Ik zie echter in mijn wensen een uitdaging om zelf wat met php te gaan stoeien.

• kaandorp
[quote]
[b]Op woensdag 19 juni 2002 00:01 schreef
Ik zie echter in mijn wensen een uitdaging om zelf wat met php te gaan stoeien.
Werkt mijn inziens wel het beste, omdat je dan een systeem krijgt dat geheel op jouw wensen is aangepast.

Resizen doe ik trouwens als ik een grote hoeveelheid foto's heb gewoon met Photoshop in een batch. Mijn script ziet dan dat er al thumbs zijn en zal ze niet genereren.

Werkt echt prima.

Verwijderd

Misschien moet je eens een kijkje nemen op Sourceforge. Lijkt me sterk dat daar niet een één of ander open source archiveringsprogramma voor Linux te vinden is. Zelf hou ik het voorlopig nog maar op slim gekozen namen voor directories.

• Q

Q

Topicstarter
Hoi,

Ik ben toch nog even aan het stoeien met gallery.sf.net. De nieuwe 1.3 release is best aardig. Ik heb dus nog steeds 1 probleem: fotos bewerken is traag.

Rotaten bijvoorbeeld duurt 30 seconden per foto op een athlon classic 600 mhz als server. 45 seconden met een pII 300...(?!)Dat is geen werken met een grote collectie van foto's. Iemand betere ervaring met gallery?

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
[quote]
[b]Op donderdag 20 juni 2002 00:54 schreef
Hoi,

Ik ben toch nog even aan het stoeien met gallery.sf.net. De nieuwe 1.3 release is best aardig. Ik heb dus nog steeds 1 probleem: fotos bewerken is traag.

Rotaten bijvoorbeeld duurt 30 seconden per foto op een athlon classic 600 mhz als server. 45 seconden met een pII 300...(?!)Dat is geen werken met een grote collectie van foto's. Iemand betere ervaring met gallery?
Bewerken doe je natuurlijk met ACDSEE 3.0 of hoger, het simpele knip en resize werk dan.

Mijn vakantie foto's e.d. rename ik gewoon met ACDSEE, dus ik zoek op "zeeland 2001" en dan vind ie altijd wel wat ik wil hebben.
Je kan een hele selectie renamen, gewoon meerdere files selecteren en op F2 drukken, dan kan je vrij tof renamen.
Ik heb ook Lupas Rename (Freeware) waarmee je nog uitgebreider kunt renamen.

Vergeet niet regelmatig te backuppen!!!
Dat kan prima met de Backup manager van 2000 (en denk dat ie ook in XP zit).

• Q

Q

Topicstarter
Volgens mij heb je niet gelezen waar het over ging, want anders begon je niet over ACDSEE.

Ik heb inmiddels ontdekt dat netpbm te vervangen is door imagemagick en jpegtran oid. Daarmee duurt het resizen en rotaten slechts luttele seconden. Nu nog ff gallery ombouwen en ik ben verkocht.

Update:

Heb gallery nu omgezet en is het beste systeem wat er is. Echt geweldig!

• wmvink
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
[quote]
[b]Op donderdag 20 juni 2002 00:54 schreef
Hoi,

Gallery 2.0, die over een paar maanden zal uitkomen, biedt wel ondersteuning voor ImageMagick, en trouwens ook voor MySQL zodat alle fotootjes in een database staan. De officiele Gallery URL is trouwens hier te vinden op Sourceforge.

Dat het rotaten bij jou zo lang duurt verbaast me een beetje, maar het kan natuurlijk wel. Ik heb +/- 300MB aan foto's extern gehost en alle bewerkingen gaan rete-snel, terwijl het een simpele 1Ghz Pentium III is.
Heb gallery nu omgezet en is het beste systeem wat er is. Echt geweldig!
Mooi spul he! Ben er ook *D superblij mee !

AMD Duron 800@800, 640MB, MSI 6340, 40GB Maxtor@5400rpm, 4.3GB Quantum Fireball, Lite-On 32x12x40, Noname 32x, MSI GeForce 4 MX440, Realtek 8029.

• Q

Q

Topicstarter
Zie

[topic=538850/1]

Ik heb gallery nu zo aangepast dat imagemagick wordt gebruikt. Dit scheelt echt stukken en stukken. Het is nu redelijk vlot te noemen.

Het enige wat ik nog eens wil uitzoeken is hoe je 2 jobs tegelijk kunt laten uitvoeren, de site draait namelijk op een dual pentium 133.
Pagina: 1