[2d plaatje] hoe maak je dit?

Pagina: 1
Acties:

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://131.155.226.54/var/Cruiscy-bw.jpg

Gebruik dit als textuur in 3d MAX maar de resolutie is eigenlijk veel te laag. Wil dus dit effect hebben op een plaatje van 3000x4000 o.i.d., zal hem zelf wel moeten maken, maar de vraag is dus hoe je een dergelijk effect (vooral het random) zo kan krijgen?

de betaler vervuilt

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 13:30

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

hmm zoiets moet wel procedureel te genereren zijn.. en dan kun je het krijgen zo groot je maar wilt :)
Maar dan is het dus meer een vraag voor /14 dan voor /13

Hij lijkt trouwens niet seamless, klopt dat?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 00:21 schreef .oisyn het volgende:
hmm zoiets moet wel procedureel te genereren zijn.. en dan kun je het krijgen zo groot je maar wilt :)
Maar dan is het dus meer een vraag voor /14 dan voor /13

Hij lijkt trouwens niet seamless, klopt dat?
Heb hem nog steeds als tijdelijke texture, heb eigenlijk nog niet gekeken of ie seamless is, maakt ook niet zo gek veel uit aangezien ik hem ook als bumpmap gebruik (het niet-seamless zijn maakt dan alleen maar wat extra bumps).

Als ie gemoved moet worden dan mag een mod zijn gang gaan, maar in eerste instantie lijkt ie me wel hier thuis te horen. Pas als het d.m.v. scripting e.d. gegenereerd gaat worden dan hoor ik het graag en mag ie naar /14 :+

de betaler vervuilt

Verwijderd

Als je het toch met de hand (of Photoshop) wilt doen, dan denk ik dat je gewoon lekker random een paar lagen met rectangles moet gaan slepen, en een paar layers met clouds, en dan met blend modes en opacity gaan rommelen tot je iets leuks hebt.

In Photoshop 7.0 zit in ieder geval ook een pattern maker, om aan de hand van (een deel van) een afbeeldig een seamless patroon te maken.

Als het geprogrammeerd/gescript moet gaan worden, dan heb ik geen idee van hoe je zoiets doet :) Dat lijkt me wel interessant trouwens.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 00:28 schreef Cheatah het volgende:

Als het geprogrammeerd/gescript moet gaan worden, dan heb ik geen idee van hoe je zoiets doet :) Dat lijkt me wel interessant trouwens.
Yup, mij ook. Zeker in het kader van mijn project waarin ik veel met generenen en variabelen werk. Zou wel cool zijn om ook de textuur te genereren aan de hand van bepaalde randvoorwaarden...
Hmmm, tips zijn welkom :D

de betaler vervuilt

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op maandag 17 juni 2002 00:28 schreef Cheatah het volgende:
zoals je zelf al zei, een kwestie van rechthoekjes tekenen. Je begint met een grijs vlak, en tekent daar steeds op random locaties rechthoekjes op van random grootten. Wel zorgen dat het een beetje goed verdeeld wordt en dat de rechthoeken niet te klein/te groot worden, anders ziet het er weer niet uit.

Die donkere lijnen die erdoorheen lopen kun je ook wel random tekenen

Vervolgens gooi je er een klein noise filtertje overheen zodat het niet egale rechthoekjes lijken maar een beetje dof zoals deze textuur

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 00:42 schreef .oisyn het volgende:

[..]

zoals je zelf al zei, een kwestie van rechthoekjes tekenen. Je begint met een grijs vlak, en tekent daar steeds op random locaties rechthoekjes op van random grootten. Wel zorgen dat het een beetje goed verdeeld wordt en dat de rechthoeken niet te klein/te groot worden, anders ziet het er weer niet uit.

Die donkere lijnen die erdoorheen lopen kun je ook wel random tekenen

Vervolgens gooi je er een klein noise filtertje overheen zodat het niet egale rechthoekjes lijken maar een beetje dof zoals deze textuur
ga morgen eens wat shoppen, daarna nog eens kijken hoe het anders kan. :+

de betaler vervuilt

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

oh ja maar ik bedoelde dus procedureel, dus met een proggie. De mens is een nogal slechte random nummer generator namelijk ;)

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Op maandag 17 juni 2002 00:52 schreef .oisyn het volgende:
oh ja maar ik bedoelde dus procedureel, dus met een proggie. De mens is een nogal slechte random nummer generator namelijk ;)
welk prggie alsik vragen mag?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

zelf maken uiteraard, vandaar dat ik ook suggereerde dat ie dan naar /14 moest :)

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Lijkt me gewoon standaard photoshop werk. Eerst voorgrondkleur zwart achtergrondkleur grijzig, dan fliter render clouds en dan een filter pixealte mosaic. Of zoiets iig

Verwijderd

http://www.fotosoep.nl/tutorials/textures/geblokt/index.html

doe zoiets, in het zwart wit, dan een beetje noise erover oid, en dan random die vakjes neergooien erover, eventueel nog een wolkenlayer op overlay zetten?

anyway, ik denk niet dat er proggies zijn die zoiets kunnen maken, of iig nog niet, op photoshop na, maar dat is in feite ook weer handwerk... :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op maandag 17 juni 2002 17:11 schreef Type het volgende:
anyway, ik denk niet dat er proggies zijn die zoiets kunnen maken, of iig nog niet, op photoshop na, maar dat is in feite ook weer handwerk... :)
en daar vergis je je in, dit soort proggies zijn zo gemaakt :)
ik weet niet of er een is die dit soort textures maakt, maar er zijn er zat die mooie 256x256 seamless textures uitpoepen, wordt vooral veel gebruikt in de demoscene (waar de 'formule' voor een texture opslaan ipv de texture zelf de ultieme compressie is, dus blijft er meer ruimte over voor andere dingen)

ga voor de grap eens wat spelen met aarbei's Textuure Gevaarte: http://www.aardbei.com/files/atg2.zip

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

* schop *

kom op jongens, interessante topic, laten jullie toch niet zomaar dood bloeden :P

Verwijderd

Ik weet niet zeker of jullie dit bedoelen, maar Corel heeft tijden in het CorelDRAW pakket, Corel Texture gehad, een handig programma'tje waar je handmatig of via een wizard redelijke textures uit kunt halen...

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
volgens mij moet je gewoon een willekeurige afbeelding nemen, die op Quality 0 opslaan als jpg,
dan opnieuw openen. saturation flink omhoog. Dan krijg je allemaal JPEG compressie blokjes.
Dan maar je daar een zwartwit afbeelding van, ff autolevelen.

Eventueel een beetje aanpassen, en over een zwarte achtergrond gooien en mode:screen, en een keertje als overlay wat verschuiven.

En dan handmating offset en stempelen totdat ie seemless is en wat randjes eroverheen tekenen, eventueel minimale emboss.

Zou dat werken?
ff kijken

Human Bobby

• Cresso
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-06-2020
Op maandag 17 juni 2002 17:11 schreef Type het volgende:
http://www.fotosoep.nl/tutorials/textures/geblokt/index.html

doe zoiets, in het zwart wit, dan een beetje noise erover oid, en dan random die vakjes neergooien erover, eventueel nog een wolkenlayer op overlay zetten?

voor die guide heb je een extra plugin nodig :(

ik probeer alles het liefst zonder plugins, omdat die plugins er meestal 'goedkoop' uitzien imo, hoewel je het in die tutorial niet echt kan zien :o

maargoed, ik ben bezig om het plaatje hierboven na te maken... is niet bepaald makkelijk |:(

• Cresso
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-06-2020
hmm het heeft ff geduurd... maar ben toch tot iets gekomen waar ik wel tevreden over ben.

Hoewel het niet helemaal lijkt zoals op het plaatje hierboven, en ontbreken de zwarte groeven, zitten er alsnog genoeg kleine gekleurde groefjes in.

Tevens is alles 'random' en wel goed genoeg voor een texture dacht ik zo. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar nummer 1 & 3 uit deze serie. (3 valt iets tegen door jpeg compressie)

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/gjdeuren/3textures.jpg

Ik heb alleen maar standaard photoshop filters gebruikt en dus geen third-party plugins.

De maak van dit plaatje gaat iets verder dan ff een paar filters toepassen, en ik ben te moe om verder nog een simpele verklaring voor te geven.

De orginele resolutie staat op 2000*1500 (me oude pc had het daar best wel zwaar mee :o) Ik upload de 2000*1500 versie als daar behoefte naar is.

Tevens is het plaatje nog niet seamless, maar dat is peanuts om te fixen op zo'n grote resolutie. Ik vind het wel goed zo, en duik nu maar eens me nest in :+

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-09 23:23
Cresso:
hmm het heeft ff geduurd... maar ben toch tot iets gekomen waar ik wel tevreden over ben.
Wat je kunt doen is nog een beetje de randen Sharpenen,
zodat de randjes wat meer geaccentueerd worden.

Filter > Sharpen > Sharpen

Herhaal een aantal keer met CTRL-F

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Verwijderd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01-2022
Ik zal wel iets weten voor Director, tis wat pseudo code-achtig want zonder kleurtjes weet ik het niet :{

-- heleboel keer herhalen:
repeat with i = 1 to 10000
-- kopier een wit rechthoekje en geef het wat waardes mee
sprite(i).blend = random(50) (opacity van 1 tot 50 zetten)
sprite(i).loc = random((640)(480))
sprite(i).size = random((100)(100))
end repeat

Die zwarte lijntjes word lastiger maar daar is ook wel iets voor te bedenken, als je al snake kan programeren moet dat ook wel te doen zijn.

met zo iets en een beetje zware imaging lingo skills moet je toch wel iets krijgen wat in de buurt ligt. Hoop dat de code een beetje duidelijk is.
Pagina: 1