Toon posts:

HP Laserjet 4500Printsnelheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het afdrukken van een infoboekje van 45 pagina's met ongeveer 40 % plaatjes neemt een halve dag in beslag.

De printer hangt aan een Windows 98SE bak, met een PII 350Mhz met 320 MB geheugen. Tijdens het afdrukken wordt de PC niet gebruikt..

Is dit normaal en wat kan ik doen om de printer sneller te laten afdrukken?

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 11:41

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Dat hangt helemaal van de printer af. Als die gewoon vrij traag is (wat wel vaker voorkomt met plaatjes) dan houdt het gewoon op.. nix aan te doen. Printers zijn (voor zover ik weet) niet over te clocken :P

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Verwijderd

wat voor plaatjes?, die printer is wel lekkker nix mis mee.
je gebruikt volgens mij grote plaatjes welke je verkleind hebt of niet? advies: resolutie van de plaatjes een stuk verkleinen

Verwijderd

Topicstarter
De plaatjes waren voorheen in TIFF formaat; deze heb ik verkleind naar JPG (Plaatje van 43 MB was ineens nog maar 3 MB).

Als ik de resolutie verander, verander ik ook de grootte en/of de kwaliteit toch?

Verwijderd

de kwali veranderd, een jpg van 3 mb is vrij groot zeg, de printer zet die weer om in grotere bestanden (bestanden groter dan zijn geheugen) en dat laden van delen duurt heel lang

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 12:24
Dit heb ik op mijn werk wel eens meegemaakt. Heel lang denken over een pagina of vastlopen of 10000 pagina's printer. Oplossing was dan altijd op de printerdriver te veranderen. Asl je de laatste hebt, gewoon eentje terug gaan. Werkt prima. Misschien heb je er iets aan....

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 16 juni 2002 23:38 schreef -StraracZ het volgende:
de kwali veranderd, een jpg van 3 mb is vrij groot zeg, de printer zet die weer om in grotere bestanden (bestanden groter dan zijn geheugen) en dat laden van delen duurt heel lang
Bewuste afbeelding is een full color A4 foto. Slechtere kwaliteit is overigens geen optie, de afbeeldingen moeten duidelijk en helder zijn.

Wat dat laden betreft, zou het dus sneller moeten gaan als de afbeeldingen in TIFF-formaat aangeboden worden?

En inderdaad duurt het soms een "eeuwigheid" voordat een volgende pagina word afgedrukt.

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Probeer eens verschillende printer talen zoals:
PCL5 / PCL6 / PS

Eveltueel kan je aan een RIP denken die berekend al het print gebeuren al zelf voor de printer waardoor de printer dus alleen het spul uitspuugt. Weet niet precies of HP4500 dat als optie kan maar dat zou je evt. kunnen uitzoeken.

Denk zelf dat als je hem op PS zet al een stuk beter is. Want die 4500 ken echt wel sneller dan dat.

Maar even realistisch folders van 45 pagina's met colors.
Denk eerder aan een echte printer. Productie like printers.
Als je dit doet om drukkosten te drukken of omdat je drukkerij simpelweg niet snel genoeg kan inspelen op je folder informatie zit er weinig anders op denk ik. 45 Pagina's full color in grotere oplages is nix voor een 4500.
Tis en blijft een color workgroup printer geen productie printer.

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

Verwijderd

Topicstarter
De oplage is op zich beperkt, zo'n 20 stuks per 2 weken. Afdrukken van deze 20 folders neemt qua afdrukken ongeveer 2 dagen in beslag.

Wat zou een alternatief voor deze printer kunnen zijn dan?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29
Kan een aantal dingen bedenken.

1) staat die P2-350 vol te draaien tijden het spoolen?? Is het processorgebruik 100%?

2) Hoe staat hij op die computer aangesloten?? Het ligt een beetje aan de grootte van de spoolfiles of dat nog door de paralelle poort kan. Als dat parallel is zou ik hem toch eens aan een ethernetkaart hangen (indien mogelijk).

3) De hoeveelheid geheugen in de printer. Het zeer hoogstwaarschijnlijk een stuk sneller met meer geheugen er in dan standaard.

• Necrobic
  • Niet online
In dat geval zou ik het hierbij laten misschien iets van een RIP server o.i.d. dan als dat mogelijk is

Of je zou een kleine productie server moeten nemen maar dat is voor die oplage weer beetje overkill (die dingen zijn ook DUUR)

en ja ik weet het voor meeste mensen is een HP4500 al duur :X

ik sjeck hp site effe voor je maar heb brakke trage isdn lijn :(

misschien dat je zelf ook effe kan luren naar de opties van een HP4500 hddtje zal er wel in kunnen maar of hij ook met een print preprocesor (RIP) overweg kan beats me.

Verwijderd

Topicstarter
Ik was ook al ff aan het kijken op de site van HP. Ik ga iig de PCL5/6 en PS drivers proberen. Ook heb ik de optie om de printer via ethernet aan te sluiten nog niet geprobeerd.

Aangezien ik slechts parttime aanwezig ben kan het resultaat, wat ik graag hier wil melden, enige tijd op zich laten wachten.

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-08 20:03

Metten

ik hou het graag simpel

Je zou misschien het intern geheugen van je laserjet kunnen upgraden. TIFF naar JPG omzetten heeft niet zoveel zin, omdat JPG toch gedecomprimeerd moet worden voordat de printer het kan printen en dat doet je computer dus.

Verder weet ik niet wat de resolutie en het precieze formaat is van je foto's, maar het is absolute nonsens om foto's met een hogere resolutie dan 150 dpi af te drukken op een dergelijke printer. Als je met 600 DPI een fatsoenlijk bitmapraster wilt maken (een raster is noodzakelijk om voor elke pixel met elke kleur 256 gradaties mogelijk te maken) moet je het zelfs door 16 delen (immers, 16*16=256), je komt dan dus uit op 37,5 DPI.

Nu is dat wel erg laag en heeft HP wel trucjes als 'imageRET 2400' in de printer ingebouwd om dat beter te laten werken, maar ook met 2400 DPI zou je niet hoger dan 150 DPI uitkomen. Als je dan plaatjes op zegge 300 DPI wilt afdrukken, kan de printer zich daar ernstig in verslikken en kan het heel lang gaan duren.

Overigens wordt gesproken van kwalitatief hoog drukwerk als er sprake is van een 150 DPI raster in de grafische sector, kranten zitten over het algemeen op de helft daarvan, zo'n 70-75 DPI dus. Deze waarden gelden dus alleen voor foto's waar kleurgradaties in voorkomen, voor tekst en ander lijnwerk geldt dus wel de volledige resolutie van 600 DPI.

• Necrobic
  • Niet online
Hehe PS en Ethernet wil zekers wel helpen :)

suc6 iig

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Een fullbleed A4 CMYK TIFF (210 bij 297mm, 300 DPI) levert in Photoshop ongecomprimeerd een bestandsgrootte van zo'n 33 MB. Het lijkt me dus duidelijk dat je VEELS te grote plaatjes in je folder zet, waar de resolutie nog niet eens voor de helft benut kan worden door de Laserjet 4500.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 00:34 schreef Metten het volgende:
Een fullbleed A4 CMYK TIFF (210 bij 297mm, 300 DPI) levert in Photoshop ongecomprimeerd een bestandsgrootte van zo'n 33 MB. Het lijkt me dus duidelijk dat je VEELS te grote plaatjes in je folder zet, waar de resolutie nog niet eens voor de helft benut kan worden door de Laserjet 4500.
Het gaat hier om 2 plaatjes van dit formaat, tw: 1 voorkant en 1 achterkant.

Bovendien is deze folder gemaakt door iemand die een grafische achtergrond zou hebben. Ik ben slechts de systeembeheerder die er achter probeert te komen hoe ik deze printer sneller kan laten printen. Maker van de folder is niet meer werkzaam en daarom heb ik tussen neus en lippen door me op het ontwerp van de folder gestort. Deze word namelijk voortdurend aangepast.

De foto's worden inderdaad bewerkt in Photoshop, de folder zelf is gemaakt met Quark Xpress.

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Zijn die plaatjes allebei 43 MB in TIFF? Het lijkt mij in ieder geval dat ze echt veel te groot zijn om op een laserjet 4500 af te drukken, of ze nou door iemand met grafische achtergrond gemaakt zijn of niet.
Ik zou even kijken wat lagere resoluties tot resultaat hebben, ik denk dat het het printen aanzienlijk zal versnellen.
Pagina: 1