[EL] Hoe warm mogen condensatoren worden?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.635 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Topicstarter
Mijn KT7-Raid draait nu met een TB900@1200@2.25V maar de condensatoren worden echt warm, je kan je vingers er nog maar net op houden. Is dit te warm, koken ze zo niet droog of kunnen ze er wel tegen???

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:03
Als het goed is staat er op elke condensator hoe warm ze mogen worden. Staat op de zijkant :)

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
droogkoken zal sowieso niet gebeuren, er zit immers geen water in :D
maar ze hebben zeker wel een maximum-temperatuur ja

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Ik kan het niet lezen, en m`n comp kan ik ook niet ff op ze kant leggen want dan loopt me reservoir leeg (nieuwe WC setup aant maken). Ik kan ze dus wel aanraken maar niet lang.....

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-08 21:02

almightyarjen

When does the hurting stop?

(jarig!)
Ik neem aan dat het om Elco's (van die grote) gaat: die dingen kunnen tot 85 graden C warm worden. En als ze dat zijn, kan je ze helemaal niet meer vastpakken, dus geen probleem in jouw geval. :)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

zit wel goed hoor...

als ze te warm worden knallen ze vanzelf uit elkaar...

nee, je moet ff controleren met een natte vinger... als t gaat sissen/koken moet je der iets aan doen...

Electronics development

Verwijderd

Een elco hoort helemaal niet warm te worden, of er moet een flinke wisselstroom door lopen.
En als er een tempaanduiding op staat, dan slaat dat op de omgevingstemperatuur, niet op de werktemp.

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Ik heb er nu een fan op staan.. Eerst zat m`n volt-mod vast met een tie-wrap aan een van de elco`s en na een tijdje zat die tie-wrap aan de elco vast gesmolten.

Toen werdt ie zeker wel te heet he? :P

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
wel 'n beetje opletten met dingen aan elco's vastmaken, want die zitten vaak niet erg stevig vast :D

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
T zit nu ook niet meer vast aan die elco`s. T zit nu op het mobo.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:00
Op zondag 16 juni 2002 21:50 schreef exter het volgende:
Een elco hoort helemaal niet warm te worden, of er moet een flinke wisselstroom door lopen.
En als er een tempaanduiding op staat, dan slaat dat op de omgevingstemperatuur, niet op de werktemp.
En die ctjes op een mobo zitten achter / in / aan een geschakelde voeding

dus wisselende stromen zat :)

Repareren doe je zo.

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

En of dat elco's heet mogen worden :)
Die worden bij hoogfrequent voedingen bij 20°C omgevingstemperatuur al snel 50~80°C dat is dus 30~60°C warmer dan de omgeving.
In bv goede autoversterkers zitten exemplaren die 125~150°C mogen hebben.
Dat is vanwege de hoge omgevingstemperaturen die in de gemiddelde auto in de zon al snel kan oploopt naar vijftig tot wel negentig graden celcius.
Nemen we dan ff die autotemperatuur van 50°C plus die 30°C die de elco bij gebruik warmer wordt dan hebbie al 80°C erg warm dus 8-)

bdw
Ompolen is niet de enige manier om elco's te koken.
Bij een frequentie van 50 tot 200KHz en flink veel stroom gaat vrijwel iedere elco voor serpentine kanon spelen.
Moet je wel een goeie rf versterker voor hebben :D

Powered bij meergranenbrood.

Verwijderd

't zal dus van de toepassing afhangen of ie warm wordt of niet, in een gelijkstroomcircuit heb je nergens last van.

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Op zondag 16 juni 2002 22:40 schreef exter het volgende:
't zal dus van de toepassing afhangen of ie warm wordt of niet, in een gelijkstroomcircuit heb je nergens last van.
Elco's hebben per definitie alleen nut in een wisselstroom cirquit (niet te verwarren met wisselspanning)

Verwijderd

Op zondag 16 juni 2002 21:35 schreef 3lmowww het volgende:

nee, je moet ff controleren met een natte vinger... als t gaat sissen/koken moet je der iets aan doen...
je moet jezelf ook goed vasthouden aan de kast natuurlijk ;)

Verwijderd

Op zondag 16 juni 2002 22:42 schreef picobyte het volgende:

[..]

Elco's hebben per definitie alleen nut in een wisselstroom cirquit (niet te verwarren met wisselspanning)
O ja, leg es uit?

Verwijderd

wisselstroom zonder wisselspanning kan helemaal niet man :? dus volgens mij verwar jij zelf het 1 en ander... niet lullig bedoelt, maar je zit er toch echt naast

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Als je een stroomtang om de aansluitdraad houdt van een elco in een gelijkspannings voeding meet je een stroom die de elco oplaadt in de ene richting.
Vervolgens ontlaadt de elco zich weer wat resulteert in een stroom in de andere richting.
De polariteit keert dus om.
terwijl de spanning alleen in amplitude varieert (pulserende gelijkspanning).
Geeft niet hoor, dat jullie spanning met stroom verwarren.
Doen er zoveel >:)

Daarom zit ik nu voor mijn werk ook confortabel achter een dikke PC.
Terwijl ik afentoe ook nog eens in des lands kom 8-)
En sta ik niet als veel ex klasgenootjes (die het wel beter wisten) in een fabriek of de bouw aan kabels te trekken.

Verwijderd

Op welke plaats in die gelijkspanningsvoeding had jij die elco gehad willen hebben dan?

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Direct na de brugcel :)
Lijkt me wel nuttig tenzij je een bromamplitude als de mounteverest wil hebben :D

Verwijderd

Dan hebben we het dus over de bufferelco.
Die zit in een gelijkspanningscircuit en het op en ontladen van een elco is geen wisselstroom, enkel de stroom in de elco zelf verandert van richting.

In een gelijkspanningvoeding komen meer elco's voor behalve de bufferelco, vandaar even de vraag.

Verwijderd

Op zondag 16 juni 2002 22:55 schreef picobyte het volgende:
Als je een stroomtang om de aansluitdraad houdt van een elco in een gelijkspannings voeding meet je een stroom die de elco oplaadt in de ene richting.
Vervolgens ontlaadt de elco zich weer wat resulteert in een stroom in de andere richting.
De polariteit keert dus om.
terwijl de spanning alleen in amplitude varieert (pulserende gelijkspanning).
Geeft niet hoor, dat jullie spanning met stroom verwarren.
Doen er zoveel >:)

Daarom zit ik nu voor mijn werk ook confortabel achter een dikke PC.
Terwijl ik afentoe ook nog eens in des lands kom 8-)
En sta ik niet als veel ex klasgenootjes (die het wel beter wisten) in een fabriek of de bouw aan kabels te trekken.
Je had misschien beter editor kunnen worden, dit is niet de eerste keer dat je snel je reply verandert.

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:11
verkeerde knop, sorry

• Munchkin
De elco dient als buffer na de gelijkrichter om de spanning redelijk constant te houden (je wilt geen rimpel bij een dc voeding) en zal dus idd beurtelings opgeladen en ontladen worden. Een elco kan overigens ook niet van polariteit wisselen om dat hij anders klapt (een elco heeft niet voor niets een polariteits aanduiding(die zwarte rand is de min)). Overigens duidt de term polariteit in de elektrotechniek doorgaans op de spanning en niet op de stroom. Mijn vermoeden is dus dat bovenstaand figuur je geen elektrotechneut is. Dat vermoeden wordt verder bevestigd door het feit dat bovenstaand meetexperimentje niet klopt. Een stroomtang zal in die situatie een constante stroom laten zien, tenzij de stroom wel bijzonder langzaam varieert.

Verder even een kleine flame op picobyte:
Kennelijk heb je zelf nog moeite met de nederlandse taal anders had je geweten dat het comfortabel is...
Verder klopt er van je laatste twee zinnen ook niet zoveel.
Verder hoef je niet zo denigrerend te doen over de minder intelligente medemens. Persoonlijk vind ik dat duiden op een persoon die hooguit quassi-intelectueel is... Maar dat bleek ook al uit je nickname: een picobyte kan per definitie niet bestaan (als je een uitleg nodig hebt wil ik je deze op verzoek wel geven).

edit:
ik blijf editten... Misschien toch eens leren rustig te typen...

Verwijderd

Op zondag 16 juni 2002 23:27 schreef Prince_of_Darkness het volgende:
(die zwarte rand is de min)
[zeik]
uhm bij zwarte elco's is die band wit *D ;)
[/zeik]

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Ah gaat weer goed hier :)
Zoals ik al zeg een stroomtang meet wisselstroom !
Daarom heet het ook een stroomtang bovendien kan je aan een goede stroomtang ook een scoop hangen en de golfvorm zichtbaar maken.
Het is wel zo dat een "echte" scoop meting het beter aantoont dat dus de stroom in de aanvoerleiding van de elco weldegelijk van richting wisselt!!!!!
Het opladen en ontladen gaat nu eenmaal in tegengestelde richting :)
En ik vindt het echt enorm zielig dat jullie dat nu nog niet begrijpen >:)

Verwijderd

Ik vind het echt enorm zielig voor jou dat je bent zoals je bent, maar daar kan jij ook niks aan doen.

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Op zondag 16 juni 2002 23:27 schreef Prince_of_Darkness het volgende:
De elco dient als buffer na de gelijkrichter om de spanning redelijk constant te houden (je wilt geen rimpel bij een dc voeding) en zal dus idd beurtelings opgeladen en ontladen worden. Een elco kan overigens ook niet van polariteit wisselen om dat hij anders klapt (een elco heeft niet voor niets een polariteits aanduiding(die zwarte rand is de min)). Overigens duidt de term polariteit in de elektrotechniek doorgaans op de spanning en niet op de stroom. Mijn vermoeden is dus dat bovenstaand figuur je geen elektrotechneut is. Dat vermoeden wordt verder bevestigd door het feit dat bovenstaand meetexperimentje niet klopt. Een stroomtang zal in die situatie een constante stroom laten zien, tenzij de stroom wel bijzonder langzaam varieert.

Verder even een kleine flame op picobyte:
Kennelijk heb je zelf nog moeite met de nederlandse taal anders had je geweten dat het comfortabel is...
Verder klopt er van je laatste twee zinnen ook niet zoveel.
Verder hoef je niet zo denigrerend te doen over de minder intelligente medemens. Persoonlijk vind ik dat duiden op een persoon die hooguit quassi-intelectueel is... Maar dat bleek ook al uit je nickname: een picobyte kan per definitie niet bestaan (als je een uitleg nodig hebt wil ik je deze op verzoek wel geven).

edit:
ik blijf editten... Misschien toch eens leren rustig te typen...
Puh, alsof jij zo vriendelijk overkomt, bovendien wilde ik Det0w ff terugkoppen >:)
Je schrijft Quasi verkeerd en je kan geen fatsoenlijke zinsopbouw gebruiken.
Een Picobyte is bv een heel klein stukje harde schijf ;-)

En op je meter zal mits deze dus snel genoeg is de polariteit omwisselen!!!!!!!
Ga eerst maar eens natuurkunde studeren!
Of beter nog meet het na.
En WEET wat je MEET!!!!!

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Nog een leuke :)

Hang een weerstand in serie met een van de aansluitingen van de buffer elco en meet daarover de spanning :)
terwijl je de voeding belast met een ohmse belasting.
Tadaaa een wisselspanning :)
Laat die nou toevallig het product zijn van de wisselstroom die door die draad loopt >:)

• D-Three
  • Laatst online: 05-08 23:38
Op zondag 16 juni 2002 21:25 schreef Flat© het volgende:
droogkoken zal sowieso niet gebeuren, er zit immers geen water in :D
maar ze hebben zeker wel een maximum-temperatuur ja
Correct me if i'm wrong, maar in elco's zit een vloeistof en ze kunnen dus wel uitdrogen.

• D-Three
Op maandag 17 juni 2002 00:41 schreef picobyte het volgende:

Hang een weerstand in serie met een van de aansluitingen van de buffer elco en meet daarover de spanning :)
Laat die nou toevallig het product zijn van de wisselstroom die door die draad loopt >:)
Uhm, ik weet niet 100% zeker wat je bedoelt... Maar bedoel je nu niet de oplaadstroom en de ontlaadstroom??

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Op maandag 17 juni 2002 00:48 schreef Laagvliegerke het volgende:

[..]

Uhm, ik weet niet 100% zeker wat je bedoelt... Maar bedoel je nu niet de oplaadstroom en de ontlaadstroom??
Yep :)
Jij snapt het.

Verwijderd

We begrijpen echt wel wat je bedoelt, maak je geen zorgen, maar dat is iets anders dan een elco in een wisselstroomcircuit.
Je hebt het nu over een weerstand in een wisselstroomcircuit.

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Op maandag 17 juni 2002 00:50 schreef exter het volgende:

[..]

We begrijpen echt wel wat je bedoelt, maak je geen zorgen, maar dat is iets anders dan een elco in een wisselstroomcircuit.
Je hebt het nu over een weerstand in een wisselstroomcircuit.
Euhh en wat is dus een wisselstroom cirquit... juist ja een cirquit waarin de stroomrichting wisselt.
Dat er daaromheen een gelijkricht schakeling is gebouwd dat doet er voor die elco niet toe, zolang de spanning over de elco maar een gelijkspanning is van de juiste polariteit.

• D-Three
Op maandag 17 juni 2002 00:50 schreef picobyte het volgende:

[..]

Yep :)
Jij snapt het.
Tuurlijk, ik snap alles! ;)
No offence, maar voor die elco is dat dan eigenlijk geen wisselstroom. Enkel die weerstand "ervaart" een wisselstroom, de elco ontlaadt gewoon.

En mannen, eigenlijk zijn wij hier off-topic aan het gaan. Onze vriend de topicstarte heeft hulp nodig!
Ik heb dus wel al regelmatig gehoord van problemen met condensatoren in ABIT-bordjes! Vooral ontploffende dan >:)

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Op maandag 17 juni 2002 00:59 schreef Laagvliegerke het volgende:

[..]

Tuurlijk, ik snap alles! ;)
No offence, maar voor die elco is dat dan eigenlijk geen wisselstroom. Enkel die weerstand "ervaart" een wisselstroom, de elco ontlaadt gewoon.
Nu ga je toch de fout in, de ontlaadstroom gaat natuurlijk in tegen gestelde richting en dan is het onomstotelijk een wissel stroom.
En dat is iets volledig anders als een wisselspanning!

Ff mezelf quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Nog een leuke
Hang een weerstand in serie met een van de aansluitingen van de buffer elco en meet daarover de spanning
Tadaaa een wisselspanning
Laat die nou toevallig het product zijn van de wisselstroom die door die draad (Edit) en dus ook naar die elco vloeit.

• D-Three
Op maandag 17 juni 2002 01:11 schreef picobyte het volgende:
Nu ga je toch de fout in, de ontlaadstroom gaat natuurlijk in tegen gestelde richting en dan is het onomstotelijk een wissel stroom.
En dat is iets volledig anders als een wisselspanning!
Oh ja... Het is te laat om hier over te discussiëren. Ik zeg trouwens niet dat het geen wisselstroom is. Dat is het ook aangezien de stroom gewisseld is. Maar als je teveel wisselt dan begin ik volledig te wisselen en als ik wissel, wissel ik en dan ben ik volledig gewisseld, snap je? :P

Trouwens ik heb eventjes mijn vingers tegen de elco's gehouden van mijn ABIT KG7-Lite. Die hebben inderdaad warm maar ik kan er zonder problemen mijn vinger op houden. Ik moet nu wel toegeven dat ik de boel heb moeten onderclocken wegens enkele problemen.

• Munchkin
Op maandag 17 juni 2002 00:35 schreef picobyte het volgende:
[..]
Puh, alsof jij zo vriendelijk overkomt, bovendien wilde ik Det0w ff terugkoppen >:)
Je schrijft Quasi verkeerd en je kan geen fatsoenlijke zinsopbouw gebruiken.
Een Picobyte is bv een heel klein stukje harde schijf ;-)

En op je meter zal mits deze dus snel genoeg is de polariteit omwisselen!!!!!!!
Ga eerst maar eens natuurkunde studeren!
Of beter nog meet het na.
En WEET wat je MEET!!!!!
Het verschil tussen jou en mij is dat ik niet claim dat ik beter dan anderen ben... En nee, ik ben niet vriendelijk tegen mensen die denken dat ze superieur zijn aan anderen. Ik krijg dan doorgaans een neiging om ze op hun plaats te zetten. Wat betreft de stroomtang: Nu ga je er opeens een scoop aanhangen! Maar dat had je er niet bij vertelt! Het display van een simpele stroomtang geeft doorgaans gewoon een constante waarde aan (omdat het geen nut heeft om een digitale representatie van een stroomwaarde snel in waarde te laten schommelen. Je moet het getal immers wel kunnen lezen!). De polariteit zal op zo'n simpel display niet veranderen. En als je een scoop gebruikt, dan zie je een grafische representatie. En dan kun je zien dat de elco zich oplaadt en ontlaadt met een bepaalde frequentie.

[reactie op opmerkingen aangaande mijn persoontje]
Wat betreft de speling van quasi; tikfouten komen bij mij af en toe voor. Dat krijg je als je snel wilt reageren...
Ik zal je uitleggen waarom een picobyte niet kan bestaan, aangezien je dat zelf niet helemaal snapt. Een byte bestaat uit 8 bits. Bits (kort voor binary digits) kunnen de waarde 0 of 1 aannemen, niets daartussen in. Een bit kan daarom niet opgedeeld worden. {In het vervolgens verwaarloos ik even de factor 8 tussen een bit en een byte, en praat ik over een byte terwijl dat eigenlijk een bit zou moeten zijn}. Een picobyte zou echter 1 / 1 000 000 000 000 (10^-12)deel van een byte zijn. Zoals reeds uitgelegd zijn er geen waarden tussen 0 en 1 byte. Spreken over een picobyte is daarom ONZIN. Wat betreft de opmerking ga natuurkunde studeren: Ik studeer elektrotechniek, sterker nog ik ben bezig met afstuderen. Ik durf te stellen dat ik inmiddels het e.e.a. over dit vakgebied weet. Het meten van een stroompje valt ook onder die kennis.
Ik ben benieuwd wat je reactie op e.e.a. is. Verblij mij a.u.b. met een mooie reactie! :+

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Een reactie dan nog.
Elektrotechniek is een stukje natuurkunde.
Verder gaat ik geen bytes meer aan je verspillen.

Verwijderd

[warmweermodus]
Ook niet een picobyte?
[/warmweermodus]

Verwijderd

Op maandag 17 juni 2002 14:35 schreef picobyte het volgende:
Een reactie dan nog.
Doei!

De spanning na de brugcel heeft een rimpel. Das duidelijk, een behoorlijke zelfs nog. Daarna komt die dikke elco (Afhankelijk van de stroom, een veelvoud van 2200uF). Die vlakt de spanning af, zodat die rimpel iets van 50mVtt wordt. Als afgestudeerd elektrotechnicus weet zelfs ik dat... Die stroom wordt daar niet negatief, hij neemt een beetje af en neemt weer een beetje toe. Er is na een afvlakking nl. geen sprake meer van wisselspanning danwel wisselstroom! Anders zou dat hele gelijkrichten geen enkel nut hebben... Maar goed, ga jij maar lekker achter je computer comfortabel het betwetertje uithangen. Mijn boeken en ervaringen en dus ook ik weten wel beter, net zoals vele medetweakers.

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Op maandag 17 juni 2002 14:35 schreef picobyte het volgende:
Een reactie dan nog.
Volgens mij voel jij je wel helemaal 'dé man' of niet? Jij bent natuurlijk beter dan anderen, omdat jij het wel zal weten. Mensen die zich verheven voelen boven anderen en het ook nog eens gaan lopen verkondigen mogen ze van mij direct in de put flikkeren.

En oh ja. Die zielige ex-klasgenootjes van je in de fabrieken, en die kabels trekken in de bouw : zonder fabrieken zat jij nu niet 'achter je dikke computer' en zonder mensen in de bouw waren er geen fabrieken, huizen, weet ik wat.

Dus als je nou eens een keer nadenkt, zonder de lame wetten van de natuurkunde te volgen, of welke sick studie je dan ook hebt gevolgd die je, jezelf verheven doet voelen boven andere mensen, dan zou je beseffen dat ieder mens dat zijn werk, dat hij goed kan naar behoren uitvoert, evenveel respect verdiend.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 15:13

AcouSE

Swedish Chef

Nou, nou, zo kan ie wel weer. Flamen doe je maar via ICQ of mail ofzo... Elkaars nickname afzijken is ook niet zo aardig, we weten allemaal dat deze fictief en creatief zijn (what the fuck is een AcouSE bijvoorbeeld? :P )

Bij technische discussies als deze is het beter met een referentie en/of een definitie te komen ipv 'Het is zo, want ik weet het zeker'.

Om nog even ontopic bij te dragen:

Je condensatoren mogen gerust warm worden, en zolang je je vingers er niet aan brandt heb je nog niet zo'n groot probleem. Normaal gesproken (consumentenelectronica) is 85C de max-temp.
Vergeet niet dat je buiten de specs draait, en dat je bordje daar dus niet voor gemaakt is.

Ik geloof niet dat je je condensatoren goed kan koelen. Ze zijn vrij groot en intern niet zo goede warmtegeleiders.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:00
Op zondag 16 juni 2002 22:42 schreef picobyte het volgende:

[..]

Kijk hij snapt het

en leze blijkt nog steeds moeilijk (net als het verschil tussen stroom en spanning)

in een gelijkspannings kring kun je heel goed een wisselstroom tegenkomen

(hoe wil er anders een stroom door een elco lopen ?)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Een afvlakelco zit niet in een wisselstroomcircuit, maar in een gelijkstroomcircuit.
De stroom door de elco mag dan wel van richting wisselen, maar maar in de rest van de schakeling niet.

Verwijderd

Op maandag 17 juni 2002 15:12 schreef Jojk het volgende:

[..]

Volgens mij voel jij je wel helemaal 'dé man' of niet? Jij bent natuurlijk beter dan anderen, omdat jij het wel zal weten. Mensen die zich verheven voelen boven anderen en het ook nog eens gaan lopen verkondigen mogen ze van mij direct in de put flikkeren.

En oh ja. Die zielige ex-klasgenootjes van je in de fabrieken, en die kabels trekken in de bouw : zonder fabrieken zat jij nu niet 'achter je dikke computer' en zonder mensen in de bouw waren er geen fabrieken, huizen, weet ik wat.

Dus als je nou eens een keer nadenkt, zonder de lame wetten van de natuurkunde te volgen, of welke sick studie je dan ook hebt gevolgd die je, jezelf verheven doet voelen boven andere mensen, dan zou je beseffen dat ieder mens dat zijn werk, dat hij goed kan naar behoren uitvoert, evenveel respect verdiend.
Afbeeldingslocatie: http://my.maraex.com/worshippy.gifAfbeeldingslocatie: http://my.maraex.com/worshippy.gifAfbeeldingslocatie: http://my.maraex.com/worshippy.gifAfbeeldingslocatie: http://my.maraex.com/worshippy.gifAfbeeldingslocatie: http://my.maraex.com/worshippy.gif

Verwijderd

Op maandag 17 juni 2002 18:32 schreef awesdorp het volgende:

[..]

[afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Daar sluit ik me maar bij aan *D
Pagina: 1