Hoi Mensen,
Ik heb bij mijn camera deze filter aangeschaft.
Graag zou ik eeen handleiding of tips willen. Wie heeft nog meer een B+W filter?
Ik heb bij mijn camera deze filter aangeschaft.
Nu zat er geen handleiding etc bij, de verkoper zei dat je de kleur van de filter aan kan passen door en aan te draaien.Het is in dit tijdperk van opkomende digitale fotografie het onderwerp, dat B+W als s'swerelds bekendste fabrikant van hoogwaardige, fotografische filters regelmatig aanleiding geeft, zijn klanten ter zake van beeldscherpte en kleurweergave raad te geven.
Hoofdzakelijk in toepassingen van CCD-beeldsensoren die niet tegen IR zijn beschermd, videofilms, digitale fotografie en bij gebruikmaking in de techniek- treedt het effect op, dat extra "nevenbeelden", opgeroepen door infraroodstraling en de van nature hoge gevoeligheid van de CCD-sensor voor dit golflengtegebied, de beeldscherpte negatief beïnvloedt.
Dat feit vormde voor de firma B+W de aanleiding, daar dieper over na te denken en tenslotte een UV-sperfilter te ontwikkelen, dat zowel in de industrie als in het amateur-bereik reeds praktisch werd getest.
Welke eigenschappen bezit nu dit UV/IR sperfilter B+W 486?
Op een kleurloze, glazen drager, die zoals alle andere fotofilters wegens hoge optische kwaliteitseisen fijngeslepen en gepolijst is, zijn meerdere interventielagen tot een Multi coated systeem opgedampt. Met zijn steil oplopende flank schakelt het de UV-straling volledig uit (T uv= 0%), in het zichtbare golflengtegebied laat het ongehinderd het licht passeren (T vis= 90%) en met de steile afval van de flank vanaf het dichtbije infraroodgebied blokkeert het (T ir=0%) de ongewenste warmtestraling.
Gebruik van dit filter wordt aanbevolen, als gezegd, bij de veeleisende digitale beeld optekening, wanneer de CCD-camera geen ingebouwd IR-filter bezit. ook in de normale fotografie levert het zijn goede diensten. Met zijn uitstekende blokkerende werking voor het UV- en het IR-bereik is het vooral voorbestemd om te worden gebruikt bij opname in het hooggebergte, aan de kust en bij hoogzomers weer.
Graag zou ik eeen handleiding of tips willen. Wie heeft nog meer een B+W filter?
Whatever.