Toon posts:

na mountpoint verandere: users kwijt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
i kheb net mijn mount point geprobeerd te veranderen van /boot naar /home maar nu ben ik mijn users kwijt :(
De bestanden staan volgens mij in /tmp

Kan iemand mij helpen?

Ik heb dit gedaan:
mount --bind /boot /home

herstart -> foutmeldingen toen werd hdc1 niet meer gemount

mount -t ext2 hdc1 /home
e2label hdc1 /home

herstart => alles werd gemount maar ik ben mijn users kwijt :(

wat ben ik vergeten?

edit:

Ik heb /etc/fstab veranderd van /boot naar /home

Verwijderd

de homedirs van de users die hun ~/ in /home hadden staan ben je vergeten te verplaatsen naar een tijdelijk opslag??
om ze vervolgens, na home van een nieuwe hd te voorzien terug te copyeren?

Verwijderd

nog ff een toevoeging /tmp is van het systeem, en je linux maakt die dir leeg wanneer hij zin heeft (als de bestanden niet elders gebruikt worden, de pc staat bijvoorbeeld uit)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 16 juni 2002 20:11 schreef ferengee het volgende:
de homedirs van de users die hun ~/ in /home hadden staan ben je vergeten te verplaatsen naar een tijdelijk opslag??
om ze vervolgens, na home van een nieuwe hd te voorzien terug te copyeren?
Ok en hoe krijg ik ze weer terug? En als het niet kan, hoe kan ik dan weer inloggen met die users? Want nu kan het niet

Verwijderd

Topicstarter
Alles wat ik /home stond heb ik nu in /boot gezet, maar ja... nu nog de users :(

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op zondag 16 juni 2002 20:16 schreef sjorsie het volgende:
Alles wat ik /home stond heb ik nu in /boot gezet, maar ja... nu nog de users :(
dus je homedirs staan nu in /boot ?

dan moet je in de je /etc/passwd file ff aangeveven dat de homedirs ergens anders staan...

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 16 juni 2002 20:20 schreef zwelgje het volgende:

[..]

dus je homedirs staan nu in /boot ?

dan moet je in de je /etc/passwd file ff aangeveven dat de homedirs ergens anders staan...
Je begrijpt me verkeerd, na die mountpoint verandering stond wat in /boot stond nu dus in /home

Dat heb ik gewoon teruggezet naar /boot

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dus je mount nu standaard je /boot bovenop je /home? Dat betekent dat de eigenlijke inhoud van je /home nu niet te zien is, want die wordt als het ware verborgen door de /boot die je er 'erbovenop' koppelt. Je kunt er dan dus niet bij. Je kunt dat veranderen door niet op die manier te mounten of door die eigenlijke /home ergens anders beschikbaar te maken ('mount -t ext2 /mijn/partitie/met/home /mijn/dir' bijvoorbeeld). De bestanden staan er dus nog wel - als ik goed begrepen heb wat je gedaan hebt - maar ze zijn niet bereikbaar op deze manier.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Ok laat ik het nog ff duidelijker uitleggen.

In het begin had ik alleen /etc/fstab verander van /boot naar /home

Herstart => allerlei foutmeldingen, toen heb ik de man mount en man fstab doorgelezen en heb ik mount --bind /boot /home ingetypt
Herstart => dezelfde foutmeldingen /dev/hdc1 werd niet gemount. Toen heb ik mount -t ext2 /dev/hdc1 /home ingetypt en e2label hdc1 /home

Herstart => geen foutmeldingen
Volgens mij (nu denk i kdat, eerste niet) staat dus alles wat eerste in /boot stond nu dus in /home. En dat klopte, dus heb ik alle data wat in /home stond nu in /boot gezet. In /tmp staat wat dat wat lijkt op de data die in /home stond voor mijn mountpoint verandering.
In /home staat nu dus nik! (deze data staat nu in /boot) en in /boot stond niks nu dus wel.

Nu duidelijker? Hoe kan ik weer inloggen met users? Ik heb mijn users gewist en daarna weer toegevoegd maar ik kan nog niet inloggen. De data maakt mij nu niet zoveel meer uit, het was toch niet zoveel maar ik wil nu alleen weer kunnen inloggen met mijn users.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn users gewist en daarna weer toegevoegd en nu werkt het weer :) bedankt voor de antwoorden in ieder geval.

Verwijderd

Er is dus nu wel een kans dat die oude users (home) nog ergens op je schijf staan, en dat er gewoon wat overheen gemount is. Maar als je denkt dat het zo in orde is dan is het verder prima.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 10:58 schreef ferengee het volgende:
Er is dus nu wel een kans dat die oude users (home) nog ergens op je schijf staan, en dat er gewoon wat overheen gemount is. Maar als je denkt dat het zo in orde is dan is het verder prima.
Hoe kan je daar achter komen dan?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Twee manieren: kijk of er inderdaad iets overheen gemount is (met 'mount'). Vervolgens kun je

• Die partitie daar niet meer mounten zodat je de eigenlijke inhoud kunt bekijken.
• De onderliggende partitie ergens anders nog een keer mounten zodat je wel bij de inhoud kunt.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1