Toon posts:

Computer traag als stront

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een tijd geleden WinXP opnieuw geinstalleerd, en dat liep goed, maar na een tijdje had hij van die buien dat ie hardstikke traag was (bijv mp3'tje dat hapert wanneer ik Outlook opstart). Ook heb ik 1 keer gehad dat me computer niet meer opstartte, hij bleef hangen bij code 75 (hij detecteerde me IDE apparaten, en ging niet verder). Toen heb ik 1 had losgekoppelt, toen starte hij weer op, maar daar stond WinXP op, dus dan kom je ook niet erg ver... ook als ik me andere HD met mp3 en film loskoppelde, startte hij op. Toen deed ik ze allebei er weer in, en hij deed het weer :?

Nu was tot kort de oplossing van de traagheid system restore, maar op gegeven moment hielp ook dat niet meer en heb ik dus vandaag me comp opnieuw geinstalleerd.... maar hij blijft zo traag!

Ik heb op ctrl-alt-del gedrukt om te proberen te achterhalen wat me comp zo traag maakt, maar daar stond niks opvallends (CPU usage was normaal enz). Toen ben ik eens goed gaan kijken wat me HD doet wanneer hij errug traag wordt, en die doet een beetje eigenaardig. Hij ledje knippert met een vast patroon, en hij maakt ook constant hetzelfde geluidje, opgegeven moment houdt dat op. Nu had ik dat eerder gehad, en toen was de oorzaak een foute cluster, wat niet gek is op mijn HD (IBM 60GXP serie wil nog wel eens kapot gaan :( ). Maar als dat zo is, zou scandisk (wat WinXP opstart nadat bijv je computer is vastgelopen) toch een melding moeten geven? Het enige wat ik merk bij scandisk, is dat bij 53% hij even blijft hangen, maar dan gaat hij wel weer verder.

Wat denken jullie? Is me IBM voor de tweede keer kapot? Is er trouwens een goed programma te vinden (zoiets als memtest, alleen dan voor je HD) wat je HD echt grondig controleert?

Of ligt de oorzaak ergens anders?

ps: Ik had vandaag een hele gekke melding, ik startte me computer opnieuw op, en toen hij aan het afsluiten was, stond er dit (zo'n schermpje van als een programma niet meer reageert) : Ending program (oid) - should not see this , dit schermpje verdween heel snel. Wat voor programma is dat in vredes naam?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
voer eens een oppervlakte controle uit, en kijk of er (veel) bad sectors zijn, zoja -> HD brak.

• oRc
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-03-2022

oRc

\o/ Garfield \o/

Virus misschien :?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 11:45
uhm, wat d8 je van een virus?

#1 je gebruikt outlook, dus niet moeilijk om besmet te raken
#2 dat schermpje dat je kreeg.

Installer een virusscanner, update die en draai dan een full scan

TheS4ndm4n#1919

• TheDataDude
  • Niet online
Het zou best aan de HD kunnen liggen, maar zoals hierboven gezegd is is een virus ook mogelijk. Probeer eerst een de virusscanner, en ga daarna eens testprogjes draaien voor je HD.

Verwijderd

Topicstarter
ik hen nav2002 draaien met de nieuwste virus-defenities... virus lijkt me uitgesloten...

ik ga eens een oppervlakte controle doen...

[edit]
Hij is niet specifiek traag bij Outlook, ook bijv WinXp opstarten duurt abnormaal lang...

• Shunt
  • Laatst online: 20:09

Shunt

Boe

defragmateer je hdd eens

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• SH007
  • Niet online
Op zondag 16 juni 2002 20:04 schreef Shunt het volgende:
defragmateer je hdd eens
van gefragmenteerdheid van je HD wordt een computer echt niet extreem sloom. Verder staan de dingen die windows nodig heeft bij het opstarten allemaal bij elkaar, dus daar ligt het echt niet aan.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 21:35

RammY

Dát!

Dat schermpie is geloof ik van NAV2002... Maar heb jij er ook last van dat als je outlook Express opstart dat je outlook eerst 2 min moet laten pruttelen?? dat komt door NAV2002.. (laatste tijd geen last meer van)

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

benchmark eens met sisoft sandra, daar kan je wijzer uit geraken wat juist alles vertraagd

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op zondag 16 juni 2002 20:07 schreef RamShackle het volgende:
Dat schermpie is geloof ik van NAV2002... Maar heb jij er ook last van dat als je outlook Express opstart dat je outlook eerst 2 min moet laten pruttelen?? dat komt door NAV2002.. (laatste tijd geen last meer van)
Dat schermpje heb ik ook wel eens gezien een tijdje terug toen ik ook mijn pc wou afsluiten. Ikzelf heb op m'n bak geen NAV2002 geinstalleerd staan, dus daarvan kan 't niet zijn.

Ik denk eerder dat dat "programmatje" iets te maken heeft met het afsluitprocess.

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 15:50

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb het venstertje ook een paar keer gezien, dat was nadat ik mijn Logitech mouse drivers geinstalleerd had en hij de computer ging herstarten.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op zondag 16 juni 2002 20:40 schreef MST_Morpheus het volgende:
Ik heb het venstertje ook een paar keer gezien, dat was nadat ik mijn Logitech mouse drivers geinstalleerd had en hij de computer ging herstarten.
Mwah, als ik de search gebruik lijkt 't alsof het komt van PowerDVD :?. Maar 't kan ook goed van MouseWare komen, ik heb zowel PowerDVD als MouseWare geinstalleerd sdtaan.

Hier truowens 2 topics hier over die ik vond met de search:
[topic=396800/1/100]
[topic=525487/1/100]

Verwijderd

Topicstarter
Heb oppervlakte controle gedaan... niks gevonden, wel klopte een 10 dingen niet (aangegeven ruimte klopte niet oid)

ga nu benchen met Sandra.

Verwijderd

Topicstarter
cpu bench:

m'n duron 1.2 is net iets sneller als een athlon 1.2, dus dat zit goed.

cpu multimedia bench:

duron 1.2 net ietsjes minder dan athlon 1.2, klopt ook.

Drive benchmark:

:'(
2460!!!!!! Vergelijkbaar is (volgens Sandra) 24000 ...
De benchmark duurde trouwens ook bijna 20 minuten...
Die ga ik dus inruilen bij Gistron.... ik heb hem gekocht op 1-11-2001, dan moet ik dus garantie hebben...

[edit]
Waar kan zoiets eigenlijk aan liggen? Het zijn geen slechte clusters. Kan het ook een andere oorzaak hebben behalve de HD? Moederbord bijvoorbeeld? Ga nu me tweede HD benchen, kijken of die een representatieve uitslag oplevert.

[edit2]
HD twee (Seagate 5400 rpm 60 gb) = 15000, klopt dus wel...

GVD!! Weer een IBM naar de klote!! Kan ik een Maxtor vragen bij Gistron als vervanging? heb ik daar het recht toe?

• Shunt
  • Laatst online: 20:09

Shunt

Boe

Op zondag 16 juni 2002 20:06 schreef SH007 het volgende:

[..]

van gefragmenteerdheid van je HD wordt een computer echt niet extreem sloom. Verder staan de dingen die windows nodig heeft bij het opstarten allemaal bij elkaar, dus daar ligt het echt niet aan.
ja op papier kan dit niet nee maar ik heb wel gekkere dingen gezien :+
voer gewoon eens een analiese met defragmeteren want je pc kan hier WEL sloom van worden

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Staat DMA wel aan! kan namelijk ook resulteren in traagheid en een lage score... succes

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:25
Op zondag 16 juni 2002 21:55 schreef schaapie het volgende:
cpu bench:

m'n duron 1.2 is net iets sneller als een athlon 1.2, dus dat zit goed.

cpu multimedia bench:

duron 1.2 net ietsjes minder dan athlon 1.2, klopt ook.

Drive benchmark:

2460!!!!!! Vergelijkbaar is (volgens Sandra) 24000 ...
De benchmark duurde trouwens ook bijna 20 minuten...
Die ga ik dus inruilen bij Gistron.... ik heb hem gekocht op 1-11-2001, dan moet ik dus garantie hebben...

[edit]
Waar kan zoiets eigenlijk aan liggen? Het zijn geen slechte clusters. Kan het ook een andere oorzaak hebben behalve de HD? Moederbord bijvoorbeeld? Ga nu me tweede HD benchen, kijken of die een representatieve uitslag oplevert.

[edit2]
HD twee (Seagate 5400 rpm 60 gb) = 15000, klopt dus wel...

GVD!! Weer een IBM naar de klote!! Kan ik een Maxtor vragen bij Gistron als vervanging? heb ik daar het recht toe?
Ok die is dus brak :(

Das minder maar zal het valt denk ik wel onder de garantie

En voor alle mensen die beweren dat ibm niet brak is ik heb best wel wat ervaring met die schijven en ze zijn iig niet de allerbeste ;)

gecondoleerd dan maar :) naja hij is nog niet dood tog brakke hd is wel minder :(

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:25
Op maandag 17 juni 2002 13:25 schreef Juustem het volgende:
Staat DMA wel aan! kan namelijk ook resulteren in traagheid en een lage score... succes
Denk dat dat niet zomaar uit kan door het opnieuw installeren :?

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Op maandag 17 juni 2002 13:35 schreef djgero het volgende:

[..]

Denk dat dat niet zomaar uit kan door het opnieuw installeren :?
Standaard staat het uit hoor :) Dus t kan weldegelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 13:40 schreef Timmert het volgende:

[..]

Standaard staat het uit hoor :) Dus t kan weldegelijk.
Heb ff gekeken:
Bij IBM staat (Primary IDE channel): Ultra DMA mode 5
Bij Seagate (Secondary IDE channel): Multi-word DMA mode 2

Dat klopt?

• weerdo
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Draai drive fitness test van IBM eens. Zeer waarschijnlijk heeft het SMART-log van die schijf wel wat te melden.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 16:10 schreef weerdo het volgende:
Draai drive fitness test van IBM eens. Zeer waarschijnlijk heeft het SMART-log van die schijf wel wat te melden.
Heb uitgebreide test gedraaid, maar hij kon niks vinden...

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 09:31
Op maandag 17 juni 2002 21:13 schreef schaapie het volgende:

[..]

Heb uitgebreide test gedraaid, maar hij kon niks vinden...
dat is dan wel een beetje gek, aangezien de HD zelf geen kritieke fouten vind.
Heb je ook de laatste IDE srivers geinstalleerd staan ?

Zo ja, gewoon teruggaan naar de zaak en melden dat ie brak is :)

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Verwijderd

Topicstarter
nieuwste ontwikkeling:

Ik had hem in de PC van me moeder gedaan om daar een benchmark te draaien (misschien lag de lage drive-index wel aan het moederbord). Daar startte de computer helemaal niet meer op: Windows 2K gaf de BSOD "inacceseble boot drive" (oid)

Daarna weer teruggezet in me eigen pc en tot mijn verbazing deed me PC het weer goed! Ik heb nu een drive index van 24000...

Ik denk dat er iets mis is me het mechanisme, en dat dat weer ging werken nadat de HD een paar keer heen en weer was geschud (=in me moeder's pc zetten...).

Het probleem is nu dat ik hem niet kan inleveren bij Gistron, want voor het zelfde geld doet hij het gewoon weer goed als hij daar is, moet dus nu wachten totdat hij het echt niet meer doet... ( of hem gewoon uit me raam gooien en dan terugbrengen >:) )
Pagina: 1