Extern raid apparaat (SAN)

Pagina: 1
Acties:

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Ik ben net eventjes door al mijn computers heen gegaan en kwam weer met het idee wat ik ook al een jaar geleden had. Misschien dat iemand hier de oplossing weet.

Ik wil dus een computer bouwen met een hoop schijven erin. Niks boeiends qua software erop alleen veel hardeschijven. Vervolgens een scsi kaart erin en die als bijvoorbeeld ID=3 laten reporten.

Nou is het dus de bedoeling dat een andere computer die verbonden is via scsi de aansluiting kan behandelen als elke andere scsi schijf. Op de schijf computer zelf is gewoon een raid opgebouwd in welke config dan ook. Maar dat hoeft de host niet te weten.

Snapt iemand wat ik bedoel en is het mogelijk ?
OS maakt niet uit, zolang er maar geen M$ voor staat :P

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Ik zie er het nut niet van in tegenover SCSI/IDE RAID?

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Op zondag 16 juni 2002 17:56 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Ik zie er het nut niet van in tegenover SCSI/IDE RAID?
Het nut valt te bezien. Het is gewoon leuk om een apparaat aan te sluiten dat zich laat zien als 1 grote scsi disk. (met een flinke buffer :))

Verder gebeurt de interne raid gewoon met softraid oid en met IDE omdat dat goedkoper is en makkelijker te verwerken in combinatie met scsi naar buiten :)

Dus IDE intern en SCSI naar buiten toe.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:42

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Dat is precies wat elke (externe) raidcontroller doet. Afgezien van het praktische probleempje dat in jouw idee de raidcontroller een ID opslokt, zou dit een goed uitvoerbaar idee zijn .. als ik software kon vinden die de controller zowel als target als initiator kon laten draaien.
Edoch, tot nu toe niets kunnen vinden. Alle software die ik ken is firmware voor dikke controllers (Digital en Amdahl) die helemaal is toegeschreven naar niet-PC-achtige hardware.
Heb je zelf misschien nog nader uitgewerkte ideeen voor die software?

edit:
Schiet me te binnen ...hang er een netwerkkaart in en noem het jouw NAS doos ipv. SAN :)

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Op zondag 16 juni 2002 18:01 schreef DeBolle het volgende:
Dat is precies wat elke (externe) raidcontroller doet. Afgezien van het praktische probleempje dat in jouw idee de raidcontroller een ID opslokt, zou dit een goed uitvoerbaar idee zijn .. als ik software kon vinden die de controller zowel als target als initiator kon laten draaien.
Edoch, tot nu toe niets kunnen vinden. Alle software die ik ken is firmware voor dikke controllers (Digital en Amdahl) die helemaal is toegeschreven naar niet-PC-achtige hardware.
Heb je zelf misschien nog nader uitgewerkte ideeen voor die software?

edit:
Schiet me te binnen ...hang er een netwerkkaart in en noem het jouw NAS doos ipv. SAN :)
NAS heb ik al. Nou jah ik koppel het zooitje gewoon aan elkaar over NFS

Software had ik zelf destijds iets in gedachte als linux en daar dan ook die raid die erbij zit van gebruiken.

Alleen moet die scsikaart de andere kant op worden gebruikt

Tja bedenk me nu ook dat ik dus vanuit de host ook moet kunnen zeggen "format" en dat lijkt me een stukkie lastiger

Nee ik hou het wel bij een NAS, misschien als ik gekker ben in de toekomst bedenk ik me zoiets wel :)