[EL] Hoe werkt een NTC precies?

Pagina: 1
Acties:
  • 494 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een (liefst nederlandse) uitleg over hoe een NTC precies werkt. Ik weet inmiddels wel wat hij doet enzo, maar ik wil graag details, over bijv. materialen, hoe de grafiek van temp/weerstand is, etc. Ik heb al via Google gezocht, maar kwam weinig interessants tegen. Veel sites over wat het doet, maar dat wist ik al :P Ik kon er iig niks mee. Hier op het forum al helemaal niet ;(
Weet iemand van jullie misschien toevallig een site oid met een preciese uitleg over de NTC (Negative Temperature Coëfficient)??

Vele malen dank alvast! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

waar heb je het voor nodig???
kan ik er es naar kijken maybe...

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
http://www.globalspec.com/cornerstone/ref/negtemp.html

Dit niet iets voor je? Eerste link van google. Wel in het engels maar dat was geen vereisde.

I, for one, like Roman numerals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 11:38
Als je een NTC van een bekenbd merk pakt kan je naar de site van de fabrikant surfen en daar de gemiddelde curve downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 16 juni 2002 17:11 schreef Def_P het volgende:
http://www.globalspec.com/cornerstone/ref/negtemp.html

Dit niet iets voor je? Eerste link van google. Wel in het engels maar dat was geen vereisde.
Ik kan echt niet Googlen |:( Thnx, dat engels kom ik wel uit :)
Op zondag 16 juni 2002 17:12 schreef pep_82 het volgende:
Als je een NTC van een bekenbd merk pakt kan je naar de site van de fabrikant surfen en daar de gemiddelde curve downloaden.
Ja ok, maar ik heb het liefst gewoon een soort uitleg in het algemeen, niet alleen een paar gegevens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55049

Hallo,
In feite hebben ALLE electrische geleiders bij temperaturen boven het absolute nulpunt een NTC of PTC. Het is een eigenschap zoals alle andere, warmtegeleidbaarheid, uitzettingscoeff. ,...
Hier is het weerstandscoefficient in functie van de temperatuur ter sprake.
Je moet dus zoeken naar de eigenschappen voor stoffen zoals koostof (NTC als ik het juist heb), fero (PTC)...
Die tabellen bestaan maar zijn meestal te kopen en nogal duur ook. Er bestaat een boek van een zeer gekende uitgever (waarvan ik de naam niet wil vermelden gezien het profiteurs-schandaal waar ze zich recent aan gewaagd hebben) Het boek is te vinden bij de betere universiteiten of in de handel (200 EURO!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 16 juni 2002 17:31 schreef WildJim het volgende:
Hallo,
In feite hebben ALLE electrische geleiders bij temperaturen boven het absolute nulpunt een NTC of PTC. Het is een eigenschap zoals alle andere, warmtegeleidbaarheid, uitzettingscoeff. ,...
Hier is het weerstandscoefficient in functie van de temperatuur ter sprake.
Je moet dus zoeken naar de eigenschappen voor stoffen zoals koostof (NTC als ik het juist heb), fero (PTC)...
Die tabellen bestaan maar zijn meestal te kopen en nogal duur ook. Er bestaat een boek van een zeer gekende uitgever (waarvan ik de naam niet wil vermelden gezien het profiteurs-schandaal waar ze zich recent aan gewaagd hebben) Het boek is te vinden bij de betere universiteiten of in de handel (200 EURO!!)
Ja, dat wist ik. In principe zijn alle metalen PTC's. NTC's zijn idd met koolstof, vandaar dat hij juist minder weerstand krijgt..
Maar zo'n tabel hoef ik niet echt. Ik heb in principe al bijna genoeg aan die link van Def_P..
Pagina: 1