[Linux][Router] CPU-snelheid toch van belang?

Pagina: 1
Acties:

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:42

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik heb al veel verhalen gehoord over mensen die hun ouwe Pentium 100je, 486je etc als router voor het lokale netwerk gebruiken.
Daar ben ik dus ook mee bezig, ik heb een pentium 75 geinstalleerd met Slackware, iptables geinstalleerd, cups & samba(tis ook een printservertje), en that's it.
Printer en internet hangen er nog niet aan, ik moet in principe alleen de kabels nog aansluiten.

Maar nu ontdekte ik het volgende...
Als ik ping naar een lokale computer, een Pentium 3 450 MHz, heb ik een response tijd van 0.4 MS.
Als ik ping naar deze pentium 75, heb ik een response tijd van 4MS. Veel trager dus.
Heeft dit dan geen invloed op de snelheid waarmee hij routed? Is het dan niet beter om een snelle bak als router te gebruiken?

Tja

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dat is wel een heel groot verschil.
Pings zijn zo simpel, dat een p100 daar weinig slomer mee hoort te zijn dan een p3-450...

De cpu snelheid is uiteraard van belang, maar een pentium 100 lijkt me ruim voldoende (en is het volgens vele anderen ook) voor de meeste taken kwa routing.
Tenzij je heel geavanceerde scheduling en rerouting hebt.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:58
Realtek RTL8139 in je P100 en een 3COM in je P3-450?

• phreggle
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mja ik ping hier naar mijn gateway (p133 / 64mb) met gemiddelde responsetijd van 0.4 ms. Dat soort pc's moeten toch makkelijk kunnen routen. :)

Misschien is er bij jouw p100 wat meer aan de hand (gare nic/drivers/kabels). :? Want het verschil is inderdaad wel erg groot. (Het is maar een ideetje :) )

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik heb gewoon het standaard routing script van http://ipmasq.cjb.net (de howto daar dus)

Maar dat is hier nog niet van belang.
In m'n P3 450 zit een kaart die de driver tulip.o gebruikt, daar dus enigszins compatible mee, is geloof ik een noname kaartje(kheb hem ook maar tweedehands)

In de P75 zit een isa realtek8029 kaart in. In de P4 waarvan ik ping zit een PCI ne2k-compatbile realtek kaart.

Tja

Verwijderd

Ben je zeker dat de CAT-5 kabels tussen de router en je systeem niet brak zijn ? Zou de eerste keer niet zijn bij een baggere performance.

Voor de rest is een P100 méér dan genoeg voor het routeren van een simpele ADSL connectie. Bij het spelen van ftp/fileserver, is echter wel meestal de HD, die in die generatie computers werden ingebouwd, de bottleneck. Ze halen immers amper 5Mb/sec of zo sustained bij het lezen van data.

Verder zijn ook de gebruikte interconnects van belang. 2 netwerkkaarten op ISA poorten aansluiten, gaat trager zijn dan PCI-kaarten, vermits de eerste een theoretische maximumsnelheid hebben van amper 8Mbit/s, wat dus nooit gehaald wordt, en ook verschrikkelijk CPU intensief is, vermits ISA geen busmastering heeft, in tegenstelling tot PCI...

Maar voor een ADSL connectie van 2Mbit down / 512 up, is een P100 hardstikke geschikt.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Op zondag 16 juni 2002 14:29 schreef phreggle het volgende:
Mja ik ping hier naar mijn gateway (p133 / 64mb) met gemiddelde responsetijd van 0.4 ms. Dat soort pc's moeten toch makkelijk kunnen routen. :)

Misschien is er bij jouw p100 wat meer aan de hand (gare nic/drivers/kabels). :? Want het verschil is inderdaad wel erg groot. (Het is maar een ideetje :) )
Nic weet ik dus niet. Kabels zijn in ieder geval goed. Het is namelijk een coax netwerk, dus als een kabel het niet doet, doen ze 't gelijk allemaal niet meer.
Drivers zijn gewoon ok voor deze kaart.

Ik krijg dan toch het idee dat ik de turbo uitgezet heb ofzo... (voor degene die het zich nog herinneren/interesseert: dit is dus dat bakkie waar ik Gentoo op had laten compileren, vervolgens de bak liet vallen -> crash & hd-crash, waarna ik weer overnieuw kon.) Daarna duurde het dus veeeeeel langer om Gentoo te compileren. Maybe heb ik toen wel iets meer vernield dan alleen de HD :(

edit:
Er zit dus GEEN turbo-knopje op deze computer, maar in de BIOS kan ik het wel aan & uit zetten. Op het moederbord zit wel een verbindinkje, 2 pinnetjes die aan elkaar gesoldeerd zijn, die turbo zouden moeten regelen

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Op zondag 16 juni 2002 14:34 schreef Hawk het volgende:
Ben je zeker dat de CAT-5 kabels tussen de router en je systeem niet brak zijn ? Zou de eerste keer niet zijn bij een baggere performance.
CAT-5 kabels? Zijn dat gewoon van die coax kabels? Die zijn wel gewoon ok, anders zou het hele netwerk platliggen, maar ik heb de kabel ook al verwisseld.
Voor de rest is een P100 méér dan genoeg voor het routeren van een simpele ADSL connectie. Bij het spelen van ftp/fileserver, is echter wel meestal de HD, die in die generatie computers werden ingebouwd, de bottleneck. Ze halen immers amper 5Mb/sec of zo sustained bij het lezen van data.
Tsja, maar hij hoeft alleen maar te printen, en de routeren. Verder hoe't ie nix.
Verder zijn ook de gebruikte interconnects van belang. 2 netwerkkaarten op ISA poorten aansluiten, gaat trager zijn dan PCI-kaarten, vermits de eerste een theoretische maximumsnelheid hebben van amper 8Mbit/s, wat dus nooit gehaald wordt, en ook verschrikkelijk CPU intensief is, vermits ISA geen busmastering heeft, in tegenstelling tot PCI...
Ik zou dus nog ff kunnen proberen een PCI kaartje op de kop te tikken en kijken oftut dan sneller gaat.
Maar voor een ADSL connectie van 2Mbit down / 512 up, is een P100 hardstikke geschikt.
Dat dacht ik dus ook.. naja, het is een kabel verbinding, 1mbit down, 128 kbit up, maar evengoed.

Tja

• phreggle
  • Niet online
CAT-5 is UTP :)
Maarja, coax/isa-kaartjes... theoretisch gezien zou het allemaal nog wel prima moeten werken; maar toch krijg je er tegenwoordig een beetje een brak gevoel bij :)

[geld uitgeef-modus]
Misschien wordt het eens tijd voor een fijne netwerk-upgrade :7
[/geld uitgeef-modus]

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Op zondag 16 juni 2002 14:31 schreef MadEgg het volgende:
Ik heb gewoon het standaard routing script van http://ipmasq.cjb.net (de howto daar dus)

Maar dat is hier nog niet van belang.
In m'n P3 450 zit een kaart die de driver tulip.o gebruikt, daar dus enigszins compatible mee, is geloof ik een noname kaartje(kheb hem ook maar tweedehands)

In de P75 zit een isa realtek8029 kaart in. In de P4 waarvan ik ping zit een PCI ne2k-compatbile realtek kaart.
het heeft niets met realtek of 3com uit te staan. een ping is zoiets simpels dat moet zelfs een nieuwe kaart van 1 euro goed doen :+

8029 is trouwens pci, 8019 is isa :)

• _JGC_
COAX ja, dat leuke half-duplex netwerkje met een heleboel collissions :)

Heb hier ook nog een stuk coax van mn server naar mn printer lopen, Coax kostte me nix, UTP van die lengte moest ik kopen, en om nou een mooie 3COM 3C579 EISA te laten wegrotten terwijl je een EISA machine als server hebt...

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Op zondag 16 juni 2002 14:46 schreef phreggle het volgende:
CAT-5 is UTP :)
Maarja, coax/isa-kaartjes... theoretisch gezien zou het allemaal nog wel prima moeten werken; maar toch krijg je er tegenwoordig een beetje een brak gevoel bij :)

[geld uitgeef-modus]
Misschien wordt het eens tijd voor een fijne netwerk-upgrade :7
[/geld uitgeef-modus]
Tsja. Maar dat wordt dan dus 8 nieuwe netwerkkaarten, 200 meter nieuwe kabels, een hub met ten minste 6 poorten...
En het functioneerd prima verder :)
Op zondag 16 juni 2002 14:46 schreef LinuxUser het volgende:

[..]

het heeft niets met realtek of 3com uit te staan. een ping is zoiets simpels dat moet zelfs een nieuwe kaart van 1 euro goed doen :+

8029 is trouwens pci, 8019 is isa :)
Ow, dan is het vast 8019 :). En waarom doet ie het dan niet goed? Een ping moet ook best over een coax kabeltje kunnen....

Tja

• phreggle
  • Niet online
Op zondag 16 juni 2002 14:52 schreef MadEgg het volgende:

[..]

Tsja. Maar dat wordt dan dus 8 nieuwe netwerkkaarten, 200 meter nieuwe kabels, een hub met ten minste 6 poorten...
En het functioneerd prima verder :)
Op wat gammele ping-tijden na dan >:) Maar ik snap je punt :P

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Op zondag 16 juni 2002 14:56 schreef phreggle het volgende:

[..]

Op wat gammele ping-tijden na dan >:) Maar ik snap je punt :P
Hehe, de pingtijden zijn verder ok. Behalve naar deze bak dus.
Maar ik ben sowieso wel us van plan om over te stappen, maar eigenlijk wil ik dan gelijk een 100base netwerkje hebben, met een full-switching hub. En dat maakt de hele zooi gelijk nog weer duurder.

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Idd, ik probeer net ff een Pentium 90 te pingen, response tijd van 0,6 MS, ipv 4,4...
Is echt iets mis met die computer :(

Tja

• LollieStick
ik heb wel eens iets dergelijks meegemaakt en toen zat er een instellingsfout in het bios. misschien even in het ibos kijken. dit was echter wel in windows.

• phreggle
  • Niet online
Of probeer voor de gein eens een ander isa-slot. Je weet het niet met die oude bakken van tegenwoordig :) :P

• LollieStick
Op zondag 16 juni 2002 16:33 schreef phreggle het volgende:
Of probeer voor de gein eens een ander isa-slot. Je weet het niet met die oude bakken van tegenwoordig :) :P
:?

• phreggle
  • Niet online
jaja, ik weet het, het was een hopeloze poging tot het maken van een grap :7

• AirX
  • Laatst online: 15-08 12:17

AirX

Tweak Guru

Op zondag 16 juni 2002 14:17 schreef MadEgg het volgende:
Ik heb al veel verhalen gehoord over mensen die hun ouwe Pentium 100je, 486je etc als router voor het lokale netwerk gebruiken.
Daar ben ik dus ook mee bezig, ik heb een pentium 75 geinstalleerd met Slackware, iptables geinstalleerd, cups & samba(tis ook een printservertje), en that's it.
Printer en internet hangen er nog niet aan, ik moet in principe alleen de kabels nog aansluiten.

Maar nu ontdekte ik het volgende...
Als ik ping naar een lokale computer, een Pentium 3 450 MHz, heb ik een response tijd van 0.4 MS.
Als ik ping naar deze pentium 75, heb ik een response tijd van 4MS. Veel trager dus.
Heeft dit dan geen invloed op de snelheid waarmee hij routed? Is het dan niet beter om een snelle bak als router te gebruiken?
Heb ook een Linux router [Freesco], heb precies hetzelfde, maar volgens mij heeft de snelheid er niet onder te lijden, download nog steeds met 160 KB/S :)

AirX

Verwijderd

Ik lees net dat die computertower blijkbaar gevallen is. Waarschijnlijk zal het moederbord geraakt zijn, een paar traces die doorbroken zijn, zodat er veel foute data wordt verstuurd ?

Of het kan ook zijn dat de L2 cache kapot is. In die tijd zat de L2 cache nog op het moederbord geïntegreerd (meetsal 512Kb - 1Mb). Zonder die L2 cache is het niet meer dan normaal dat alles baggertraag loopt, want je CPU moet alles uit traag EDO, en misschien zelfs Fast Page RAM halen.

Kijk alle settings in de bios nog es na, compileer eventueel een nieuwe kernel, zet dma mode aan voor je HD (zal niet helpen met die netwerkproblemen, maar wel tijdes het compilen), en kijk alvast uit naar een vervangcomputertje ;)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Op zondag 16 juni 2002 16:44 schreef Hawk het volgende:
Ik lees net dat die computertower blijkbaar gevallen is. Waarschijnlijk zal het moederbord geraakt zijn, een paar traces die doorbroken zijn, zodat er veel foute data wordt verstuurd ?

Of het kan ook zijn dat de L2 cache kapot is. In die tijd zat de L2 cache nog op het moederbord geïntegreerd (meetsal 512Kb - 1Mb). Zonder die L2 cache is het niet meer dan normaal dat alles baggertraag loopt, want je CPU moet alles uit traag EDO, en misschien zelfs Fast Page RAM halen.

Kijk alle settings in de bios nog es na, compileer eventueel een nieuwe kernel, zet dma mode aan voor je HD (zal niet helpen met die netwerkproblemen, maar wel tijdes het compilen), en kijk alvast uit naar een vervangcomputertje ;)
Laatste optie lijkt me de beste :7
Maar goed, ik zal in ieder geval ff de bios doorspitten.

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
kheb nix kunnen vinden...

Maar gaat dus idd niet goed. Ik trek er niet meer dan 30 kb/s doorheen :(

Tja

Verwijderd

Probeer nog eventjes een ander netwerkkaartje in een ander slot, een memory test op je geheugen uit te voeren, je HD (als het dezelfde is) eens te controleren met badblocks ("man badblocks"), en als dat allemaal niets oplevert, heb je morgen wat mee te geven met de vuilniskar >:)

Tenzij je natuurlijk ergens nog een oud ongebruikt Socket-7 bordje bij een vriend kan jatten...

EDIT: je hebt toch al je kernellog doorgeploeterd op zoek naar eventuele foute kernelmodules of andere errormessages heh ?

Verwijderd

Op zondag 16 juni 2002 14:34 schreef Hawk het volgende:

dat over die hdd klopt ik had eerst een qwantum bigfoot die was traag en nu een seagate baracuda dat verschil merk je dus echt wel.

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 17:04

_nethack

We're all MAD here

Ik heb afgelopen week op m'n werk een oude p133 met 48 mb (IBM PC340) ingericht als router. (linux, geen masquerading/nat of firewall; momenteel alleen maar simpele routing)
Als ik daar heen, of er doorheen ping dan krijg ik pingtijden van tussen de 300 en 600 usec (0,3 - 0,6 msec dus)
Bij het pompen van data over het netwerk door dat ding trek ik zo'n 6 a 7 meg/sec :)
(is op het apparaat zelf overigens niet te meten, iptraf kan het niet bijhouden :))

Moraal van dit verhaal: zelfs een ouwe pentium is prima geschikt router...
(wel voorzien van goede netwerkkaarten (een 3com en een intel kaart))

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Pentium 100, 16MB RAM en Freesco:
code:
1
2
3
4
5
Ping statistics for 192.168.0.1:
    Packets: Sent = 80, Received = 80, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 0ms, Maximum =  0ms, Average =  0ms
Control-C

Nu weet ik ook dat het nooit precies 0ms is, maar het is zeker geen 4ms! :)

• _JGC_
Dual P133, 192MB FastPage RAM, 3COM 3C905B-TX, 100Mbit UTP Full Duplex:
code:
1
2
21 packets transmitted, 21 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max = 0.5/0.5/0.8 ms

HP JetDirect, zit in een Deskjet 1600CM met een 66MHz Risc processortje op een BNC netwerk, wordt gerouteerd via bovenstaand netwerkje/servertje:
code:
1
2
round-trip min/avg/max = 2.6/2.9/4.4 ms

Niet slecht toch?

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Op zondag 16 juni 2002 18:31 schreef _JGC_ het volgende:
Dual P133, 192MB FastPage RAM, 3COM 3C905B-TX, 100Mbit UTP Full Duplex:
code:
1
2
round-trip min/avg/max = 0.5/0.5/0.8 ms

HP JetDirect, zit in een Deskjet 1600CM met een 66MHz Risc processortje op een BNC netwerk, wordt gerouteerd via bovenstaand netwerkje/servertje:
code:
1
2
round-trip min/avg/max = 2.6/2.9/4.4 ms

Niet slecht toch?
Lol, wordt het nu weer een 'wie heeft de laagste ping' wedstrijd? :7

Ik zal dat memory test progje ff proberen, kijken of dat iets uithaalt...

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Op zondag 16 juni 2002 23:46 schreef MadEgg het volgende:

[..]

Lol, wordt het nu weer een 'wie heeft de laagste ping' wedstrijd? :7

Ik zal dat memory test progje ff proberen, kijken of dat iets uithaalt...
Hmm.. na in de BIOS -> Boot System Speed veranderd te hebben van High naar Low is de ping gezakt van 4 MS naar 1 MS... Nog steeds vrij hoog maar iig een hele verbetering.

Tja

Verwijderd

ff kijken met ifconfig of er errors op die network interface gegenereerd worden, zo ja, nieuwe netwerk kaart erin, liefst eentje die busmastering ondersteunt, intel of 3c90x kaart.
Kijk verder of er geen resource vretende apps bezig zijn. met ps aux of top.
Kijk naar je routingstabellen of de routes wel logisch zijn. Bijvoorbeeld dat dingen eerst afgesloten worden, en via rule via rule via rule via rule wel geaccepteerd worden.

Verder ondersteunt de ISA bus wel degelijk busmastering, meeste isa kaarten hebben een betere performance dan goedkope kloon netwerkkaarten (realtek, ne2000). Vooral bij geluidskaarten is het verschil goed merkbaar. Geef mij (en andere perfectionisten) maar een goeie isa geluidskaart, daar kan geen pci kaart tegenop(prestatie).

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Op maandag 17 juni 2002 00:25 schreef axkman het volgende:
ff kijken met ifconfig of er errors op die network interface gegenereerd worden, zo ja, nieuwe netwerk kaart erin, liefst eentje die busmastering ondersteunt, intel of 3c90x kaart.
Kijk verder of er geen resource vretende apps bezig zijn. met ps aux of top.
Kijk naar je routingstabellen of de routes wel logisch zijn. Bijvoorbeeld dat dingen eerst afgesloten worden, en via rule via rule via rule via rule wel geaccepteerd worden.
Ifconfig
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
root@server:~# ifconfig
eth0    Link encap:Ethernet  HWaddr 00:50:DA:35:EF:C4
        inet addr:extern-ip  Bcast:extern-bcast  Mask:255.255.254.0
        UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
        RX packets:19309 errors:0 dropped:0 overruns:174 frame:0
        TX packets:7697 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
        collisions:1 txqueuelen:100
        RX bytes:7671052 (7.3 Mb)  TX bytes:1079375 (1.0 Mb)
        Interrupt:11 Base address:0x6000

eth1    Link encap:Ethernet  HWaddr 52:54:40:25:96:5C
        inet addr:192.168.0.1  Bcast:192.168.0.255  Mask:255.255.255.0
        UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
        RX packets:9767 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
        TX packets:8594 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
        collisions:7 txqueuelen:100
        RX bytes:1515359 (1.4 Mb)  TX bytes:2757162 (2.6 Mb)
        Interrupt:5 Base address:0x220

lo    Link encap:Local Loopback
        inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
        UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
        RX packets:316 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
        TX packets:316 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
        collisions:0 txqueuelen:0
        RX bytes:47459 (46.3 Kb)  TX bytes:47459 (46.3 Kb)

Zijn wel wat collisions, kweenie precies wat ut inhoudt, klinkt niet gezond. Maar niet extreem veel, right? Het gaat dus om eth1 in dit geval he...

iptables -L
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
root@server:~# iptables -L
Chain INPUT (policy ACCEPT)
target     prot opt source         destination

Chain FORWARD (policy DROP)
ACCEPT     all  --  anywhere         anywhere        state RELATED,ESTABLISHED
ACCEPT     all  --  anywhere         anywhere
LOG   all  --  anywhere      anywhere        LOG level warning

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)

Routeringtabellen zijn volgens mij ok, heb ik rechstreeks uit de HOWTO.

Tja

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:17
Tja, ISA, Realtek...tjoh...totdat ik zeker wist dat ik er ook iets van merkte bij het gamen of internetten zou ik me me van die 3 ms. vooral niet te veel aantrekken. Aan de traagheid van de CPU ligt het volgens mij niet in ieder geval!

Verwijderd

De 2 forward chains, welke op accept staan lijken me een beetje tegenstrijdig. Eerst zeg je dat ze state related accept zijn, daarna zeg je dat eigenlijk alles wel door mag ;-). Dit kan alleen niet de oorzaak van de colissions zijn. Probeer idd een goede netwerkkaart, ipv ne2000/realtek kloontje. Scheelt enorm in interrupts, dus cpu power blijft beschikbaar voor apps/games. Check je bekabeling eens om te kijken wat die collisions veroorzaakt. Maybe zijn het oude/ kapotte kabels, or maybe komt het omdat 1 pc in het netwerk veel te traag is (i.c.m. een realtek/ne2k netwerkkaart), waardoor hij te laat z'n pakketje het netwerk opstuurt en er een botsing (collisiion) optreedt.

Suc6 ermee!
Pagina: 1