Allereerst sorry van de layout.
Ik heb hier een tekening gemaakt zoals ik de volgende situatie wil gaan maken.
Bovenaan komt de ADSL verbinding binnen deze modem draait is getweaked en werkt dus als router en maakt zelf de verbinding.
Daarna gaat deze in de 3com 10/100Mbit switch.
Vanaf daar hebben wij aan de rechterkant 2 clients die op Windows XP draaien die een 10.0.0.x adres toegewezen krijgen van het modem. Dit is het prive gedeelte wat dus los staat van de rest van het bedrijfsgedeelte.
Vanuit de switch gaat er ook een lijntje naar de Windows 2000 Server waar het internet op binnenkomt. Dit kaartje is 10mbit en heeft als IP 10.0.0.150 subnetmask 255.255.255.0, default gateway 10.0.0.138 en dan nog de DNS Servers van de provider.
Op de server staat MS ISA die de verbinding deelt voor de clients in het bedrijfsgedeelte.
De tweede netwerkkaart heeft als IP 192.168.1.10, subnetmask 255.255.255.0 en als default gateway 10.0.0.150 en dan verder ook de DNS van de provider.
Op de server draait DHCP [192.168.1.10 ~ 50] die IP's uitgeeft aan de Windows 2000 Prof. clients in het bedrijfsgedeelte.
Verder hebben we ook nog een domein [piet.nl laten we maar zeggen] waarop de clients zich dus aanmelden.
Op de server staan ook 6 netwerkprinters geinstalleerd [via 2 printerservers] met HP Jetadmin.
De clients hebben dus internet via de server en krijgen de printers via de server en ook schrijven ze hun data weg op de server.
Nou is mijn vraag, hetgeen wat ik hier heb uitgedacht, gaat dit ook daadwerkelijk werken of klopt er iets niet? Zo ja dan zou ik graag willen weten wat ik hieraan kan verbeteren.
Nog als laatste toevoeging, het is dus zo dat het bedrijfsgedeelte en het prive gedeelte van elkaar gescheiden zijn, vandaar dat de 1 een 10.0.0.x adres krijgt en de ander een 192.168.1.x adres.