Gaat dit werken?

Pagina: 1
Acties:

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-08 15:32
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~waart078/lan.jpg

Allereerst sorry van de layout.

Ik heb hier een tekening gemaakt zoals ik de volgende situatie wil gaan maken.

Bovenaan komt de ADSL verbinding binnen deze modem draait is getweaked en werkt dus als router en maakt zelf de verbinding.

Daarna gaat deze in de 3com 10/100Mbit switch.

Vanaf daar hebben wij aan de rechterkant 2 clients die op Windows XP draaien die een 10.0.0.x adres toegewezen krijgen van het modem. Dit is het prive gedeelte wat dus los staat van de rest van het bedrijfsgedeelte.

Vanuit de switch gaat er ook een lijntje naar de Windows 2000 Server waar het internet op binnenkomt. Dit kaartje is 10mbit en heeft als IP 10.0.0.150 subnetmask 255.255.255.0, default gateway 10.0.0.138 en dan nog de DNS Servers van de provider.

Op de server staat MS ISA die de verbinding deelt voor de clients in het bedrijfsgedeelte.

De tweede netwerkkaart heeft als IP 192.168.1.10, subnetmask 255.255.255.0 en als default gateway 10.0.0.150 en dan verder ook de DNS van de provider.

Op de server draait DHCP [192.168.1.10 ~ 50] die IP's uitgeeft aan de Windows 2000 Prof. clients in het bedrijfsgedeelte.

Verder hebben we ook nog een domein [piet.nl laten we maar zeggen] waarop de clients zich dus aanmelden.

Op de server staan ook 6 netwerkprinters geinstalleerd [via 2 printerservers] met HP Jetadmin.

De clients hebben dus internet via de server en krijgen de printers via de server en ook schrijven ze hun data weg op de server.

Nou is mijn vraag, hetgeen wat ik hier heb uitgedacht, gaat dit ook daadwerkelijk werken of klopt er iets niet? Zo ja dan zou ik graag willen weten wat ik hieraan kan verbeteren.

Nog als laatste toevoeging, het is dus zo dat het bedrijfsgedeelte en het prive gedeelte van elkaar gescheiden zijn, vandaar dat de 1 een 10.0.0.x adres krijgt en de ander een 192.168.1.x adres.

Verwijderd

Als ik het dus goed begrijp laat je de ADSL Router IP adressen uitdelen dmv DHCP.

Maar je Windows 2000 Server doet dat ook.

En ze zitten allebei op dezelfde switch?

Dan is het dus "gokken" wie er het eerst een IP adres krijg van het modem/Windows 2000 Server.

Ik denk dat het makkelijk is om de Windows XP clients een vast adres te geven (het zijn er toch maar 2) en dan te kiezen wie IP adressen laat uitdelen: de server of de router.

Is het zo'n alcatel speed touch? Tweaked modem denk ik, niet?

ALs ik goed kijk dan zie ik dat de router rechtstreeks de switch in gaat. Als "hacker" zit ik dan meteen op je bedrijfsnetwerk.

Is het dan niet beter om de w2k server rechtstreeks te verbinden met de router?
Vanaf de server naar de switch, en daarop zitten alle clients.

Je ISA Server is waarschijnlijk ook domain controller. Het is eigenlijk niet zo handig om een firewall en een DC op 1 machine te zetten, maar het kan. Als je m alleen als standaard server hebt draaien dan is het prima!

Je firewall houdt "the bad guys" dan mooi buiten.
Op de server kan je mooi al het netwerk verkeer routeren en je kan ISA ook meteen gebruiken als proxy server (caching gedeelte). Kan je nog sneller internetten ook nog!
(hij cached dan alles wat je download voor de andere users met dezelfde interesses).

Als je een tweede HUB/switch hebt dan zou ik zelf eventueel een 2de netwerkkaart in je server zetten en deze daarop aansluiten.

Dus:

ADSL --> W2KSERVER

1 NIC ---> SWITCH ---> WERK CLIENTS
(192.168.1.x range)
2 NIC ---> SWITCH ---> PRIVE CLIENTS
(10.0.0.x range)

Ik kan nergens uploaden dus mn visio tekening hou je tegoed van me.

• dôh
Het probleem is dus dat de prive pc's buiten de server om MOETEN van mijn opdrachtgever. Verder stel ik als defserver 10.0.0.150 dus worden alle poorten geforward naar de server waardoor de 'badguys' op de server terechtkomen. Die heeft een firewall van ISA.

Maar inderdaad over die IP's uitdelen van de router, daar had ik nog niet aan gedacht ik ga ze inderdaad een vast IP geven en dan schakel ik DHCP uit op de modem om verdere 'conflicten' met de server te voorkomen...

Verwijderd

Dan moet het goed werken (buiten de server om).

• dôh
Op zondag 16 juni 2002 16:09 schreef Systeemprutser het volgende:
Dan moet het goed werken (buiten de server om).
Ok chill...hehe nu hopen dat het ook zo gaat werken als ik dat wil. :)

Verwijderd

Het leuke is dat ik hier VMWare draai (ik heb 2 fysieke servers, 2 fysieke werkstations en een laptop).

Klooien hier is dus goed kan klooien maar je eigen netwerk om zeep helpen is niet mn hobby. Dus: VMWARE.

Daar kan je dus meerdere servers aanmaken, clients etc etc.

Ze worden gewoon gezien op het netwerk, je kan ze lid maken van een domein etc etc. Het zijn gewoon echte virtuele machines. GEWELDIG!

Ideaal om dit soort situaties voor te bakken en te "oefenen" met routeren. :)

Sterkte met je netwerk, maar zo te zien moet dat een peace of cake zijn. :z

• dôh
Op zondag 16 juni 2002 16:26 schreef Systeemprutser het volgende:

[..]
Het gaat ook wel lukken. En ja VMWARE is een leuk progje! Ik gebruik het ook alleen heb ik op dit moment Windows 2000 Server niet bij de hand dus dat is niet geweldig. Maar het gaat zeker lukken! :)
Pagina: 1