Stuurlijn fan

Pagina: 1
Acties:

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 21:06

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
In een baybus zou je natuurijk de aansturingsdraad kunnen gebruiken om desgewenst via het moederbord et toerental te kunnen regelen van de fan's...

hoe veel fan's zou je op een stuurlijn kunnen hangen (dus niet de rode en zwarte voedingsdraden maar de 3e draad)...

Ik zou dan een connectortje van het moederbord naar de fanbus kunnen leiden met alleen die draad...

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

volgens mij maar 1 hoor :?

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

derde draad is toch alleen uitlezen van de rpm???

maja, als het een stuurlijn is, dan moet je er eerst ff een milli amp meter tussen hangen, en ergens het stuurlijn vermogen van (van je mobo) zien te vinden...
en anders een transisortrapje bouwen...

Electronics development

Verwijderd

't is geen stuurdraad. Het is een rpm uitlezingsdraad. Deze geeft een pulsje als de fan 1 rondje heeft gedraaid.

Je kan natuurlijk wel een schakeling maken die ervoor zorgt dat de rpm wordt uitgelezen den dan het voltage vergoogd of verlaagd wordt waardoor de fan langzamer of sneller gaat.

Dit is echter wel veel werk

Verwijderd

Ik ben een n00b op electronica, maar als ik logisch nadenk zou ik zeggend at je de RPM van je fan wel kan regelen met de stuurdraad. Ik heb zelf het proggie "speedfan" draaien, en die regelt echt softwarematig het toerental van een fan.
Dat doet dat proggie toch ook met die derde draad???

Verwijderd

Op zondag 16 juni 2002 12:39 schreef spoetnik666 het volgende:
Ik ben een n00b op electronica, maar als ik logisch nadenk zou ik zeggend at je de RPM van je fan wel kan regelen met de stuurdraad. Ik heb zelf het proggie "speedfan" draaien, en die regelt echt softwarematig het toerental van een fan.
nee natuurlijk niet, hij gebruikt de derde 3 alleen voor het uit lezen van het aantal toeren. De snelheid en dus toeren worden geregelt door de hoeveelheid voltage die de fan krijgt. Hoe meer des te sneller (meer rpm) hij draait. Dus zeg maar 12v draait hij op zijn max. en rond de 5v op zijn langzaamst.

De voltage (dus de voeding) loopt door de rode en zwarte draad. De derde (gele) draad geeft pulsen af, vergelijk het met je digitale kilometer teller op je fiets.

Dus het proggie wat jij bedoelt regelt de spanning die staat over de rode en zwarte draad. Met de gele draad geeft je fan door hoeveel rpm hij maakt, deze kun je vervolgens weer zin in je display van het proggie.

Kortom die "stuurlijn" is niets anders dan een draad die pulsen afgeeft naar je mobo en niet andersom.

rood-> + voeding
zwart-> 0 leiding (ook wel -voeding)
geel-> +pulsen (geeft pulsen door naar je mobo)

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
hmmm biedt dus andere perspectieven? kunnen we niet iets leuks maken om bijv. die pulsen weer te geven met een led?

Cogito Ergo Credo

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
zou een potmeter op de 5v-aansluiting niet werken dan?

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zondag 16 juni 2002 12:39 schreef spoetnik666 het volgende:
Das heel erg leuk maar je mobo moet dat ondersteunen. Anders werkt dat progje niet.

En die derde draad is echt alleen voor de rpm monitoring. Het progje zorgt er voor dat het mopbo minder spanning gaat leveren.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
tis niet voor niks, dat een verloopje van die 3 pin aansluiting naar die voeding kabels, maar 2 pinnetjes verbind, die derde heeft ie dus niet nodig, tis extra en geeft alleen weer hoe snel die fan draait...

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
weet iemand ergens en schema vaan een applicatie hiervoor? led-indicatie of zo?!

Cogito Ergo Credo

Pagina: 1