[GCC] Pentium 4 optimalisatie?

Pagina: 1
Acties:

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-07 09:47
Ik ben bezig met het installeren van Gentoo op een Celly en een Pentium 4 laptop. Bij de Celeron staan de CFLAGS en CXXFLAGS op "-march=i686 -O3 -pipe". Dit zou voor de laptop ook kunnen, maar het is natuurlijk altijd leuk net even verder te optimaliseren.. :P

Op Internet kwam ik hiervoor "-march=pentium4" tegen, maar ik zie deze nergens terug in de on-line docs van GCC 2.95.x. Zit deze optimalistatie soms alleen in de GCC 3.x.x serie of lopen de docs achter? :?

Als iemand een snel antwoord heeft, graag. M'n laptop staat te popelen om te bootstrappen, maar hij wil wel graag een paar vlaggen hebben.. :Y)

Verwijderd

Gcc-3.1 kan p4 optimalisaties hebben, maar gcc-2.95 gaat sowieso niet boven de i686 qua optimalisaties. Probeer het eens uit. Als 't niet werkt krijg je vanzelf een error. :Y).

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op zondag 16 juni 2002 12:22 schreef Freak_NL het volgende:
Op Internet kwam ik hiervoor "-march=pentium4" tegen, maar ik zie deze nergens terug in de on-line docs van GCC 2.95.x. Zit deze optimalistatie soms alleen in de GCC 3.x.x serie of lopen de docs achter? :?
Volgens mij is de implementatiestatus van march=pentium4 gelijk aan die van march=athlon. Beiden zitten standaard niet in 2.95.x, behalve met een patch. Ze zitten wel in 3.x.x.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

De 3.1 serie gaat zelfs verder dan athlon. Daarin zit athlon-xp en athlon-mp optimalisatie. Staat in de docs van 3.1

• Freak_NL
GCC 3.x.x lijkt me nog niet zo geschikt om je systeem mee te bouwen. Maar hoe moet ik het aanpakken als ik GCC wil patchen hiervoor? Op zich zou ik gcc-2.95.3.tar.gz kunnen uitpakken, patchen, inpakken en emerge'n.. Hmm..

Weet je toevallig die patch ook te vinden? Ik ga eens rondkijken op de GCC homepage.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:54

MadEgg

Tux is lievvv

Bootstrap moet je NIET optimaliseren. Dan gaat het grondig fout.
Gewoon i686 gebruiken, gaat het prima.
Daarna kan je idd -march=pentium4 gebruiken.

Tja

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Deze patch is alleen voor Athlon optimalisaties. Jammer :(

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Freak_NL
i686 is ook al een optimalisatie, maar als het goed is houdt het bootstrap.sh script van Gentoo daar wel rekening mee (GCC zelf compilen met de default flags), ten minste, daar ga ik wel vanuit. (-O3 wordt afgeraden voor het bouwen van GCC) Alleen voor de andere packages wil ik de flags wel zetten.

Ik zet ze natuurlijk niet als environmental vars maar in /etc/make.conf.

[edit] of is het ondertussen al mogelijk om een stabiel systeem te bouwen op GCC 3.x.x?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Als je echt supergeoptimaliseerde code wilt moet je eigenlijk de intel-compiler (icc) regelen.
Zeker versie 2.0 moet erg goed worden, ze beweren dat deze de kernel kan compileren...

Helaas is die niet gratis :{
Maar deze zorgt ervoor dat je code op je linux doosje net zo snel of sneller is als de code op een windows doos (omdat die vaak wel al de p4 optimalisaties kan toepassen/compilen)

• Freak_NL
Het moet wel gratis blijven hoor! :P ;)

[edit] Zo te zien (cat /usr/portage/scripts/bootstrap.sh | less) pakt Gentoo gewoon de flags zoals hij/zij ze geschikt vind voor bootstrap. :)

Maar wat zijn de nadelen van GCC 3.1 als compiler van je systeem eigenlijk?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 16 juni 2002 13:04 schreef Freak_NL het volgende:
Maar wat zijn de nadelen van GCC 3.1 als compiler van je systeem eigenlijk?
Mja, het is nog niet gegarandeerd stabiel geloof ik.
Dit is de eerste 3.x die de kernel kan bakken en men blijft dan, terecht, uiteraard wat sceptisch :)

• Freak_NL

• _JGC_
  • Laatst online: 09:11
Heb hier XFree86, de Kernel, Libc6/Glibc, KDE 3.0.1 en Mozilla gecompileerd met GCC 3.1. Enige probleem wat ik tot nu toe tegengekomen ben: powerVR drivers voor mn Kyro2 willen niet compileren vanwege iets met __FUNCTION__ wat eruitgesloopt is :( . Zit nu dus nog te wachten op nieuwe drivers. Savage4 met RFI mod voldoet overigens ook goed hier :)

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:54

MadEgg

Tux is lievvv

Op zondag 16 juni 2002 13:44 schreef _JGC_ het volgende:
Heb hier XFree86, de Kernel, Libc6/Glibc, KDE 3.0.1 en Mozilla gecompileerd met GCC 3.1. Enige probleem wat ik tot nu toe tegengekomen ben: powerVR drivers voor mn Kyro2 willen niet compileren vanwege iets met __FUNCTION__ wat eruitgesloopt is :( . Zit nu dus nog te wachten op nieuwe drivers. Savage4 met RFI mod voldoet overigens ook goed hier :)
Kdemultimedia en kdeaddons willen niet zonder uitgebreid omgeklooi met de optimisation tags...

Tja

• _JGC_
  • Laatst online: 09:11
export CFLAGS=-O3 -ffast-math -finline-functions
export CXXFLAGS=-O3 -ffast-math -finline-functions
export DEBIAN_BUILDARCH=athlon

geen enkel probleem met welke package dan ook :P

Verwijderd

Ik heb her en der wel probleempjes met GCC 3.1, maar niet veel. Ik denk dat het meer problemen zijn met de headers/libraries die met GCC meegeleverd worden dan met GCC zelf. Alles wat ie bakt, werkt ook.. Ook KDEMultimedia (hoewel ik die van de CVS af trek..)
Pagina: 1