Toon posts:

IBM 60GXP serie met hdcooler: lukt dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, kunnen jullie mij hiermee helpen?

Ik heb nl. 2 vragen. Ik zag hier laatst in vraag & aanbod een speciale hd cooler staan. Ik weet alleen niet meer hoe die heet en ik kan hem ook niet meer vinden |:(. Het is een 5,1/4 bay waar je een gewone hd in kunt schuiven. Het is vooral als noise reductie en als koeling bedoelt.

1) Weet iemand hoe dat ding heet?

2) Oorspronkelijk is ie bedoelt om 5400 hd's te koelen, evt. ook 7200. Wat denken jullie, kan ik hier een 60 gb ibm 60gxp in douwen of fikt mijn hd dan weg :P?

Verwijderd

Op zondag 16 juni 2002 12:09 schreef Neutron het volgende:
Mensen, kunnen jullie mij hiermee helpen?

Ik heb nl. 2 vragen. Ik zag hier laatst in vraag & aanbod een speciale hd cooler staan. Ik weet alleen niet meer hoe die heet en ik kan hem ook niet meer vinden |:(. Het is een 5,1/4 bay waar je een gewone hd in kunt schuiven. Het is vooral als noise reductie en als koeling bedoelt.

1) Weet iemand hoe dat ding heet?

2) Oorspronkelijk is ie bedoelt om 5400 hd's te koelen, evt. ook 7200. Wat denken jullie, kan ik hier een 60 gb ibm 60gxp in douwen of fikt mijn hd dan weg :P?
1) ik weet niet hoe dat ding heet

2) het lijkt mij dat hij geschikt is voor alle type 3,5 inch hdd's
een 5400rpm hoef je over het algemeen niet eens te koelen, maar bij sommige 7200rpm schijven is dit wel handig

ik zou niet weten waarom een 5400rpm er wel in zou mogen en een 7200rpm niet :?
heb je die schijf nu ook gewoon draaien? wordt hij zo heet dan? beetje goede airflow in je kast moet al voldoende zijn (toch?)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 16 juni 2002 13:01 schreef Eddo het volgende:

ik zou niet weten waarom een 5400rpm er wel in zou mogen en een 7200rpm niet :?
heb je die schijf nu ook gewoon draaien? wordt hij zo heet dan? beetje goede airflow in je kast moet al voldoende zijn (toch?)
Ik heb nu idd een 40gig ibm 60gxp en die serie is vrij berucht dacht ik (nog geen last van gehad btw). Schijnen o.a. door veel hitte productie nog weleens uit te vallen.

Op die site stond echt dat die bay geschikt was voor 5400.

Verwijderd

Op zondag 16 juni 2002 13:08 schreef Neutron het volgende:

[..]

Ik heb nu idd een 40gig ibm 60gxp en die serie is vrij berucht dacht ik (nog geen last van gehad btw). Schijnen o.a. door veel hitte productie nog weleens uit te vallen.

Op die site stond echt dat die bay geschikt was voor 5400.
misschien staat dat er wel gewoon zodat de producent niet aansprakelijk gesteld kan worden als iemand z'n 7200rpm erin doet en die hdd onvoldoende gekoeld wordt en dus kapot gaat

ik ken zelf aardig wat mensen met grote hdd's van 60 en 80gb en geen van allen heeft (voor zover ik weet) aparte koelers voor die dingen, maar sommige hebben wel wat extra's fans in de kast hangen

als je zekerheid wilt, neem je een koeler waar gewoon opstaat dat hij voor 7200rpm bedoeld is :)

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:01

Metten

ik hou het graag simpel

Ik draai 2 40GB 60GXP schijven en 1 30GB 75GXP schijf in een kast zonder koeling... Ze worden niet zo heel warm, iig niet veel warmer dan eerdere 5400 RPM hd's die ik heb gehad.

Verwijderd

Op zondag 16 juni 2002 13:12 schreef Metten het volgende:
Ik draai 2 40GB 60GXP schijven en 1 30GB 75GXP schijf in een kast zonder koeling... Ze worden niet zo heel warm, iig niet veel warmer dan eerdere 5400 RPM hd's die ik heb gehad.
ja... het ligt ook aan hoe je die hdd's in je kast hebt zitten he! als je ze vlak boven elkaar doet, kunnen ze aardig warm worden

maar als je ruimte tussen de schijven laat (als dat mogelijk is hoor) of als je brackets gebruikt en ze in een 5,25 inch slot zet, scheelt dat al een heleboel aan warmte

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 16 juni 2002 13:11 schreef Eddo het volgende:

misschien staat dat er wel gewoon zodat de producent niet aansprakelijk gesteld kan worden als iemand z'n 7200rpm erin doet en die hdd onvoldoende gekoeld wordt en dus kapot gaat
Dat DENK ik ook.
Op zondag 16 juni 2002 13:11 schreef Eddo het volgende:

als je zekerheid wilt, neem je een koeler waar gewoon opstaat dat hij voor 7200rpm bedoeld is :)
Je moet wel begrijpen dat het wel een koeler is maar ook (misschien wel ten eerste) bedoeld is voor noise reductie. Het is zeg maar een metalen bay en de hitte die een hd produceert zal dus wel deels opgenomen worden door het metaal.

Niemand weet dus hoe zo'n bay heet? :'(

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 16 juni 2002 13:16 schreef Eddo het volgende:

maar als je ruimte tussen de schijven laat (als dat mogelijk is hoor) of als je brackets gebruikt en ze in een 5,25 inch slot zet, scheelt dat al een heleboel aan warmte
Lees mijn 1e post svp. Die bay past alleen maar in een 5,1/4 bay. Het is dus een soort ide bracket, maar van metaal en zonder fans!

Verwijderd

Op zondag 16 juni 2002 13:19 schreef Neutron het volgende:

[..]

Lees mijn 1e post svp. Die bay past alleen maar in een 5,1/4 bay. Het is dus een soort ide bracket, maar van metaal en zonder fans!
ik heb helemaal niet over jouw bay-geval-dinges :)

ik heb het gewoon over een manier hoe je je hdd('s) in je pc kan monteren zonder veel geld uit te geven aan een bay-geval-dinges

en brackets zijn bij mij toch wel iets anders dan een bay
want brackets zijn gewoon klemmetjes die je op de zijkant schroeft zodat je hdd 'breder' is

een bay is bij mij een geval waar je hdd in gaat en waar fans achter/voor/boven/onder zitten en een eigen voorkantje heeft

en begrijp ik nou goed dat die bay geen fans heeft?? wat heeft het dan voor zin? dan sluit je een hdd alleen maar op in een kleinere ruimte toch?

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 10:17
Op zondag 16 juni 2002 13:17 schreef Neutron het volgende:

[..]

Dat DENK ik ook.
[..]

Je moet wel begrijpen dat het wel een koeler is maar ook (misschien wel ten eerste) bedoeld is voor noise reductie. Het is zeg maar een metalen bay en de hitte die een hd produceert zal dus wel deels opgenomen worden door het metaal.

Niemand weet dus hoe zo'n bay heet? :'(
Volgens mij moet je dan es op http://www.thermaltake.com/products/hdcoolerMenu.htm kijken, staat er ergens ene tussen :) Heeft zelfs een fan in het midden :P

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

* Hermanvh heeft ook 2x60GXP 40GB actief gekoeld door de hd-brackets in z'n Antec SX1030.

Hiervoor had ik 2x 45GB, niet gekoeld en die zijn beiden overleden :(

webOS all the way!

• Delta2
* Delta2 heeft ook al z'n IBM en seagate disks actief gekoeld :)

2 zitten in removable backets met beiden 2x fan
8 zitten lekker gewoon in de kast achter 3 80mm fans :)

Vooral die removable brackets bevallen me zeer, super goed gekoeld en altijd handig als je es een HD mee wilt nemen naar een kennis die ook een r-bracket heeft :)

Verwijderd

hoewarm zijn die hardeplaatjes in die rbrackets dan? :)

dan haal ik er namelijk ook een paar :)

• Delta2
Op zondag 16 juni 2002 13:40 schreef Dannyke het volgende:
hoewarm zijn die hardeplaatjes in die rbrackets dan? :)
Is d'r ook een util waarmee ik de temp kan opvragen onder windows ? De utils voor DOS heb ik, maar dan moet ik de reboot in :)

Ik heb er net even ene uit z'n lade gehaald, en hij's iig niet warmer dan 30 graden (hij's bijna kamertemp) maar nu liggen ze bij mij ook niet de hele dag achter elkaar te ratelen aangezien iedere HD z'n eigen taak heeft :)
Mijn primaire partitie zit achter een dikke "ik ben een boeing" 80 mm fan :P

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Heeft iemand al gemeld dat zo'n ding dus Silentdrive heet, alleen voor 5400 rpm is ivm. warmte.... (dus alleen voor noise reduction, NIET als koeling). Wil je iets in je bay om je hdd te koelen heb je wel van die hdd-koelers bijvoorbeeld van spire

Verwijderd

Topicstarter
juist die dingen bedoel ik: http://www.silentpc.nl/images/p_silentdrive2.jpg

Ik dacht dat ze ook koelden btw, maar dat is dus niet zo...

• cruncher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-04 14:33

cruncher

wanna crunch someone?

Je hebt wel hardiskkoelers van coolermaster voor een 5 1/4 bay.

zie ook
http://www.coolermaster.com.hk/en/products/hdcooler/main.html

kheb ze ooit bij computerland zien liggen...

Voor een ibm 60gxp zeer zeker aan te raden, die van mij werd bloedheet, heeft het ook maar 1 maand gedaan.. :(

can you read my mind?

Pagina: 1