Windows installeren op Tb 800 -> hele middag :(

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Mijn vader heeft laatst een nieuw mobo (AKA77-333) gekocht voor zijn oude Tb 800 (mja.. had ook een ander mobo kunnen zijn), maar het probleem is nu dat als ik Windows installeer op de secondary master, dit ronduit 5 uur duurt. De 1ste keer opstarten duurt +/- 30 minuten. Voor de rest heb ik continue time-outs van de harde schijf.

Ik heb de VIA drivers geïnstalleerd, nieuw BIOS geflashed, hardeschijf op primary master gezet (dan is ie wel goed), andere IDE-kabel gebruikt. Voeding is AOpen 300 watt, genoeg dus. Heeft iemand nog een idee wat dit kan zijn? Het gekke is dus dat deze schijf het op primary master wel goed doet, en de schijf die normaal op primary master zit het ook goed doet, maar weer niet op secondary master.

De schijven knallen gewoon door de maxblast testen.

In het log vond ik dit:
Event Type:Error
Event Source:atapi

Description:
The device, \Device\Ide\IdePort1, did not respond within the timeout period.
Verder komt dit in de log bij het opstarten:
Event Type:Error
Event Source:Disk

Description:
The driver detected a controller error on \Device\Harddisk0\D.
Iemand die mij hiermee kan helpen? want dit is echt zwaar irri

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
uhm dude windows word toch gestart via primary master. Waarom wil je in godsnaam het op secundary zetten ? :?

dikzak

• LollieStick
ik gebruik linux op de primary master en mijn vader windows op secondary master. oplossing is gewoon even de primary er uit te trekken totdat de setup bestanden gekopieërd zijn en er dan weer indouwen.

Verwijderd

Ik heb een KT7 moederbord, waarmee ik ook problemen heb op de primary master/slave.

De nieuwste drivers etc geprobeerd, maar dat hielp niet.
Het probleem doet zich alleen voor bij ATA66 HD (UDMA)
Wanneer het op ATA33 draait zijn er geen problemen, maar ja dan gaat het een stuk langzamer.
Kreeg in mijn W2K eventlog ook zulke foutmeldingen.

Na lang prutsen heb ik daarom mijn 2 HDs op de secondary master/slave gehangen en mijn CD-rom op Primary master en in de BIOS aangepast dat hij van de secondary master moet booten.

Sindsdien geen problemen en retestabiel. :)

Ik kan niet precies zeggen of dat dit aan het moederbord/chipset of aan de drivers leggen.

• LollieStick
Op zondag 16 juni 2002 11:37 schreef Deeper het volgende:
Ik heb een KT7 moederbord, waarmee ik ook problemen heb op de primary master/slave.

De nieuwste drivers etc geprobeerd, maar dat hielp niet.
Het probleem doet zich alleen voor bij ATA66 HD (UDMA)
Wanneer het op ATA33 draait zijn er geen problemen, maar ja dan gaat het een stuk langzamer.
Kreeg in mijn W2K eventlog ook zulke foutmeldingen.

Na lang prutsen heb ik daarom mijn 2 HDs op de secondary master/slave gehangen en mijn CD-rom op Primary master en in de BIOS aangepast dat hij van de secondary master moet booten.

Sindsdien geen problemen en retestabiel. :)

Ik kan niet precies zeggen of dat dit aan het moederbord/chipset of aan de drivers leggen.
mja... mijn probleem is dus net andersom. ik heb deze problemen op de secondary master (slave weet ik niet), zal straks testen.

Linux geeft deze errors:

[quote]
HDC: DMA-timeout
HDC: disabling DMA
HDC: resetting bus...ok

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid, ata33 heeft een maximum bandbreedte van 33 MB per seconde. Ata66 heeft een maximum bandbreedte van 66 MB per seconde.

Veel langzamer zal alles niet lopen omdat je de maximum bandbreedte van 33 MB per seconde (bijna) nooit haald.

• LollieStick
kon vorige post niet meer editen :(

die 33 MB/s kom ik zeker niet aan toe met deze maar 800 Mhz bak. Deze zit gemiddeld op 29 MB/s met UDMA100 op de primary master. Op de secondary master duurt deze test bijna een uur :(

• CyberTijn
  • Laatst online: 04-08 16:00
knal er eens een 80-pins kabel op, en gooi hem op primary master. check bovendien die HD op errors.

zet de CD speler bovendien niet op dezelfde cable als je HD, dan kan het kopieeren nog weleens vrij lang duren.

• LollieStick
Op zondag 16 juni 2002 11:55 schreef CyberTijn het volgende:
knal er eens een 80-pins kabel op, en gooi hem op primary master. check bovendien die HD op errors.

zet de CD speler bovendien niet op dezelfde cable als je HD, dan kan het kopieeren nog weleens vrij lang duren.
ikke vanmiddag doen, eerst verjaardag vieren >:)

Verwijderd

Ja, dat weet ik ook wel :)
De foutmeldingen kwamen bij ATA33 niet meer voor.

Ik was er ook nog vergeten bij te zetten, dat ik mbv HD-tach
bij ATA33 maar een doorvoor had van hooguit 5 mbps :(
Daarom was hij ook een stuk langzamer.
Op zondag 16 juni 2002 11:43 schreef dahei het volgende:

Even voor de duidelijkheid, ata33 heeft een maximum bandbreedte van 33 MB per seconde. Ata66 heeft een maximum bandbreedte van 66 MB per seconde.

Veel langzamer zal alles niet lopen omdat je de maximum bandbreedte van 33 MB per seconde (bijna) nooit haald.

• LollieStick
Het ATA33 verhaal gaat niet op. Zelfs zonder DMA heb ik nog time-outs. Ik ga proberen de HDD op primary slave te zetten en kijken wta hij dan doet.
Pagina: 1