Hoe belangrijk zijn speakers

Pagina: 1
Acties:

• didio
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 09:19

didio

didio.nl

Topicstarter
Ik heb net een simpel klein audiosetje gekocht, maar het geluid wat er uit komt is niet te harden.

Nou zitten er natuurlijk van die goedkope troep speakers bij, wie weet of als ik hier betere speakers bij koop of het geluid van stukken beter gaat worden.

Oftewel.. wat leverd nou voornamenlijk de geluidskwaliteit?

weinig tot niks..

• Boomerang
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voornamelijk de boxen natuurlijk. Ik had eerst ook een mini-setje, later er betere boxen bijgekocht en dat was me toch een verschil. Nu heb ik ook een andere versterker erbij, ook een best groot verschil, maar niet zo groot als dat van de boxen.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Precies, het vervangen van de standaard speakertjes door "echte" speakers zal het geluid van de set enorm verbeteren, zelfs wanneer je een krap budget hebt. Voor minder dan € 200 kun je al een leuk setje speakers kopen die stukken beter zijn dan de rommel die normaal bij zo'n setje zit.

Verwijderd

ik heb op mijn setje met redelijke boxen een tijdje mijn pa`s magnats gehad. dit verbeterde het geluid erg. gewoon een paar nieuwe speakers halen.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Geef een budget en ik geef je aankoopadvies, bouwtekening en andere tips (mits je uiteraard met een zinnig budget komt..).

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-08 12:25

Acid_Burn

uhuh

Nadeel kan zijn dat als je er goede boxen opzet je ineens hoort hoe brak je versterker is :)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 15 juni 2002 23:09 schreef Acid_Burn het volgende:
Nadeel kan zijn dat als je er goede boxen opzet je ineens hoort hoe brak je versterker is :)
Zeker met zo'n compleet setje. Alles is op elkaar afgestemd (lees: allemaal even beroerd) ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Vergeet als je de speakers vervangt ook niet te kijken naar goede bekabeling. De bekabeling die je nu bij je systeempje hebt zou ik iig niet gebruiken bij je nieuwe/andere speakers. Die elektrakabel is gewoon niet fijn, en haalt vaak iedere sprankeling weg. Ik zeg niet koop kabel van €25 per meter, maar bekabeling wordt vaak vergeten.

• Drazzic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03-2025
Koop Bose boxen zit je bijna altijd goed !

Verwijderd

Bose? Mij niet gezien...... :r Maar ieder zijn smaak...

Maar voor niet al te veel geld heb je leuke Tannoy, Mission of vergelijkbare 2weg speakersetjes die beslist een degelijke sound bieden. Mocht je dan nog wat missen dan kan je altijd nog doorsparen voor een actieve subwoofer.

2weg is meestal makkelijker aan te sturen voor een wat lichtere versterker en hoeft zeker niet minderwaardig te zijn t.o.v. 3 of meerweg speakers. Juist door de eenvoud zijn 2weg speakers vaak prima om aan te horen. Sommige audiofielen zweren er zelfs bij.

Het mooiste is natuurlijk als je wat speakers mag uitproberen omdat je vantevoren nooit kan zeggen of het klikt met je versterker. Kleine audiozaakjes doen hier meestal niet moeilijk over.

De prijs van speakers is hierin ook niet echt een duidelijke graadmeter, ga gewoon op je eigen oren af. Die moeten er tenslotte mee leven :)

Verwijderd

Op zondag 16 juni 2002 01:59 schreef Drazzic het volgende:
denkt ge?
Bose = :r
Duur betekent niet beter.
En daar trappen veel kopers in!
Ze denken 'waw' zulke dure speaker , die zullen vast wel goed spelen!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Euh... grapje zeker? :?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:09

FFF

:r

(dit raakt me diep in mijn hart :( )

Speakers zijn 1 van de belangrijkste dingen, maar als je hoe jij het noem klein setje hebt, kan je echt geen fatoenlijke speaker onder controle krijgen en zal het alsnog voor geen meter klinken.

Speakers zijn zeer belangrijk, maar je moet die speakers wel een goed signaal geven, en een goede aansturing anedrs heb je er nix aan.

• didio

didio

didio.nl

Topicstarter
Oke, ik hoor het al.. ieder geval bedankt voor de goede tips.. maar ik denk toch dat ik het setje terug doe en iets beters haal..

Ik ben gewoon te bang dat nadat ik speakers gehaalt heb het nog niet echt super klinkt.

weinig tot niks..

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Op zondag 16 juni 2002 10:24 schreef didio het volgende:
Oke, ik hoor het al.. ieder geval bedankt voor de goede tips.. maar ik denk toch dat ik het setje terug doe en iets beters haal..

Ik ben gewoon te bang dat nadat ik speakers gehaalt heb het nog niet echt super klinkt.
Je kunt natuurlijk altijd een demonstratie vragen, dan weet je of de luidsprekers klinken bij JOUW set.

Qua money: voor 200 euro kun je géén 5.1 set kopen die wel goed klinkt. Of althans, dat zullen de meeste hier kunnen naspreken.

Maar het ontgaat mij wel, je hebt het toch wel over een 5.1 set?!?

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025
Op zondag 16 juni 2002 11:32 schreef Jivecar het volgende:
Maar het ontgaat mij wel, je hebt het toch wel over een 5.1 set?!?
Hoe kom jij erop dat hij het over een 5.1 setje heeft :?

iRacing Profiel

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 07:08
Ik denk niet dat ie het over een 5.1 setje heeft, maar gewoon over stereo speakers.

Tja, en andere speakers kopen zal een stuk beter klinken. Ik weet niet wat je budget is, maar Mission's vind ik zelf boxen die niet al te duur zijn en die lekker klinken.

• didio

didio

didio.nl

Topicstarter
Ik heb het over gewone speakers, dat setje wat ik had gekocht voor de "studeerkamer" kost maar euro 200,- is van sharp.. ofte wel een goedkoop setje.. maar zo slecht geluid had ik niet verwacht..

Ik kan het nu nog terug brengen, maar als ik ga voor betere speakers duurt het even voor dat ik dat heb en kan ik het setje misschien niet meer terug brengen.. ik gok er maar niet op en koop maar wat beters denk ik.

weinig tot niks..

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Omdat de versterker in dat setje waarschijnlijk ook geen toppertje is moet je op zoek naar speakers die makkelijk aan te sturen zijn (dwz hoog rendement, vlak impedantie verloop > 4 ohm)

Mij tip zou zijn Kef Q1, maar wellicht is dat een beetje boven het budget (225 euro/stuk).

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• TimMer
  • Niet online
Probeer EAW eens... >:)

• Drazzic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03-2025
Jullie moeten us goej luisteren. Kep Bose boxen en ik ben er zeer te spreken over, kep ze dan ook gratis gekregen. Maar het zijn echt super goede boxen. In ieder geval verslaat het alle computerboxen die op de markt zijn

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 16:36 schreef Drazzic het volgende:
Jullie moeten us goej luisteren. Kep Bose boxen en ik ben er zeer te spreken over, kep ze dan ook gratis gekregen. Maar het zijn echt super goede boxen. In ieder geval verslaat het alle computerboxen die op de markt zijn
computer boxen verslaan is ook niet echt moeilijk, men bedoelt hier dat ze prijs/kwaliteit 3 keer stierenpoep zijn.

ontopic-=

Door die kleine tannoy boekenplankspeakertjes zal je geluid wel een stuk verbeterd worden, toch een vrij bekend merk onder de echte addicts en ook ik vind ze goed klinken.

Nieuw setje los kopen met goeie speakers zal wel behoorlijk in je spaarrekening kunnen hakken :)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je moet op een minisetje niet zo maar andere boxen aan gaan sluiten zonder dat je het hebt kunnen testen. Beperkingen in de luidsprekers worden namelijk vaak gecompenseerd in de versterker. De kans zit er dus in dat je met betere/normale luidsprekers een nog slechter geluid hebt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 20:31

Jag

Er andere speakers aanhangen is een heel goed idee. Zo als eerder gezegd zit daar een hele grote verbetering in. Voor ideeen welke speakers kan je ff de search gebruiken of bijvoorbeeld eens in deze review kijken.
Je zou het beste ff kunnen kijken wat de impedantie is van de huidige speakers, en dan daar niet onder gaan zitten met de nieuw te kopen speakers.

Verwijderd

speakers zijn alles, maar zonder goede versterker heb je er niks an ;)

Verwijderd

Ik heb zelf de ervaring de versteker. De boxen moeten natuurlijk ook goed zijn, maar mijn 400W boxen kunnen dus makkelijk op 850 watt draaien. dat is geen probleem aleen met een goedkope versterker moet je dit niet proberen. dus de kwaliteit van de muziek hangt af van de versterker en boxen!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:39

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Toch denk ik dat je meer hebt aan goede speakers in combinatie met een crappy versterker dan aan het omgekeerde.

Verwijderd

Andere boxen, echt.
Ik heb ooit een midiset gehad (van Schneider geloof ik) met bijbehorende boxen (35 watt) en dat was echt vreselijk.
Ik heb toen 200 watt AudioTon aangesloten en het geluid was werkelijk super en ging keihard bovendien.

Dit verhaal gaat trouwens meestal wel op voor sets met bijbehorende boxen.
Ook de wat duurdere :7

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:20
Een vriend van mij heeft 2 B&W boxen en is daar super tevreden mee. Hij is dan ook een beetje audiofiel. Hij werkt ook met schelpenzand onder de boxen ofzo?