[mandrake8.2] raid controller wil niet

Pagina: 1
Acties:

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:32
ik heb in mijn kast een raid controller zitten (een Promise FastTrack 100 TX2) op deze zitten 2x een 20GB schijf van maxtor. iedere schijf staat op master en zit met een apparte kabel op een ide poort van de controller
nu heb ik de controller zelf wel goed geconfigureerd maar hij wil niet installeren in linux mandrake 8.2 zelf.
ik heb de redhat howto gebruikt, aangezien ik geen mandrake drivers/manuals kon vinden, redhat lijkt nog het meest op mandrake

hoe krijg ik mijn raid controller werkende onder mandrake 8.2?

samengevat: wie heeft er drivers/manuals van hoe een raid controller (Promise FastTrak 100 TX2) te installen

• CU2morO
kom op mensen, help mij ;(

• phreggle
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
In de kernel config van 2.4.18 zie ik staan: "Support Promise software RAID (Fasttrak(tm)) onder "Support for IDE Raid controllers" in het menu van "IDE, ATA and ATAPI Block devices" :)

Ik heb zelf nooit met zo'n Promise raid controller gewerkt, maar volgens mij moet je met native kernel support en de Raid-HOWTO er wel uit kunnen komen. :)

• CU2morO
Op zondag 16 juni 2002 09:53 schreef phreggle het volgende:
In de kernel config van 2.4.18 zie ik staan: "Support Promise software RAID (Fasttrak(tm)) onder "Support for IDE Raid controllers" in het menu van "IDE, ATA and ATAPI Block devices" :)

Ik heb zelf nooit met zo'n Promise raid controller gewerkt, maar volgens mij moet je met native kernel support en de Raid-HOWTO er wel uit kunnen komen. :)
maar het is geen software raid, het is gewoon een pci kaart

• phreggle
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Op zondag 16 juni 2002 11:12 schreef CU2morO het volgende:

[..]

maar het is geen software raid, het is gewoon een pci kaart
Volgens mij is die raid controller in feite ook een software adapter (correct me if I'm wrong). Op de Promise site staan gewoon drivers hiervoor, maar ik denk dat deze dezelfde zijn als degene die zijn opgenomen in de kernel.

Uit configure.help:
Support for IDE Raid controllers
CONFIG_BLK_DEV_ATARAID
Say Y or M if you have an IDE Raid controller and want linux
to use its softwareraid feature. You must also select an
appropriate for your board low-level driver below.

Note, that Linux does not use the Raid implemetation in BIOS, and
the main purpose for this feature is to retain compatibility and
data integrity with other OS-es, using the same disk array. Linux
has its own Raid drivers, which you should use if you need better
performance.

Support Promise software RAID (Fasttrak(tm))
CONFIG_BLK_DEV_ATARAID_PDC
Say Y or M if you have a Promise Fasttrak (tm) Raid controller
and want linux to use the softwareraid feature of this card.
This driver uses /dev/ataraid/dXpY (X and Y numbers) as device
names.

If you choose to compile this as a module, the module will be called
pdcraid.o.
Hiermee krijg je hem in ieder geval aan de praat. Maar meer dan software raid zit er niet in vrees ik.

• CU2morO
het gaat iig zo: de bios is van de kaart is goed, en hij herkent hem (ik heb de 2 schijven in raid-1 gekregen) maar als je nou linux wil installen, krijg je de melding error: geen geldig media om op te installen (maw: kan geen hd vinden)
we hebben al geprobeerd dmv de redhat howto de setup op te starten met:
"linux ide0=0x1f0,0x3f6,14 ide1=0x170,0x376,15 ide2=0 ide3=0 ide4=0 ide5=0 ide6=0 ide7=0 ide8=0 ide9=0 expert"
dan vraagt hij om een ext2 floppy met de driver, hier hebben we al vanalles geprobeerd maar dan bij iedere file moet je ook de line "option" in vullen, en iedere keer krijg je "insmod failed"

en als je gewoon in de linux installatie zeg dat je een scsi hdd heb, dan zie je nergens in die lijst de fasttrak 100 tx2 kaart die wij hebben

• CU2morO
subtiele schop

• CU2morO
nog maar een schopje dan :(

• albiez
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 22:24
Met de drivers van de promise site. Kun je redhat 7.2 installeren. Mandrake zal niet lukken omdat deze een andere kernel versie gebruikt. (Promise geeft alleen binary drivers uit).
Wil je mandrake toch gebruiken dan zul je mandrake eerst op een gewone ide disk moeten installeren en daarna promise fasttrak support mee moeten compilen in je kernel.

• CU2morO
Op zondag 16 juni 2002 22:30 schreef albiez het volgende:
Met de drivers van de promise site. Kun je redhat 7.2 installeren. Mandrake zal niet lukken omdat deze een andere kernel versie gebruikt. (Promise geeft alleen binary drivers uit).
Wil je mandrake toch gebruiken dan zul je mandrake eerst op een gewone ide disk moeten installeren en daarna promise fasttrak support mee moeten compilen in je kernel.
dat heb ik gedaan, maar dan werkt ie nog niet

Verwijderd

Hoe heet de driver precies?
In mandrake 8.2 zitten bijv. de ataraid en pdcraid drivers.
Als je de expert install doet, kun je op de tweede console (Ctrl-Alt-F2) modprobe <driver> doen, en met lsmod kijken wat er geladen is.
Op andere consoles staan weer debugging messages...
Pagina: 1