Toon posts:

formateer problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo

ik heb zojuist een nieuwe computer gekocht en daar was xp op geinstalleerd. maar door allerlei fouten in xp wilde ik er weer win98SE op zetten. Ik heb de comp. geboot met de schijf van win98se en dan in de e:\win98\ een format c: gedaan. (moest wel in die directroy want ik kon nergens anders het commando format vinden). Dan heb ik win98 geinstalleerd (zonder problemen). Maar bij de 1ste maal starten zegt hij dat het bestand system.dat beschadigd is en hij hersteld dat. Dan gaat hij verder met opstarten en in windows aangekomen zegt hij dat er een fout opgetreden is in explorer. Dus ik zit vast

ik heb al die schijf geformateerd met verschillende commando's ( /u, /q) en telkens weer geherinstalleerd maar niks helpt. :'(

Weet iemand raad?

misschien fdisk?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

FDisk
partitie verwijderen en eennieuwe aanmaken
die gewoon weer formateren....

Zonde van die XP......

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
blijft er dan een gedeelte staan nadat je hebt geformateerd want ik heb vroeger wel nog eens win98 geinstalleerd, dus de cd werkt(maar dan wel op een andere comp).

Verwijderd

Misschien is het geheugen van de pc niet helemaal meer fris waardoor je dit soort errors krijgt. Aangezien je in Windows XP en 98 last hebt van errors lijkt het mij dat er hardware matig iets niet in orde is.

Test anders het geheugen van de pc eens met Memtest86 wie weet worden er dan fouten gevonden.

Wat voor een fouten kreeg je dan in XP? :)

(je topictitel begrijp ik niet helemaal, want het formatteren gaat toch gewoon goed?)

Verwijderd

Op zaterdag 15 juni 2002 20:47 schreef leek.be het volgende:
blijft er dan een gedeelte staan nadat je hebt geformateerd want ik heb vroeger wel nog eens win98 geinstalleerd, dus de cd werkt(maar dan wel op een andere comp).
Formatteren betekent doei zeggen tegen alle bestanden op de partitie die je formatteert. Zou dus niets achter mogen blijven. Probeer anders aefdisk eens om je partities aan te maken/verwijderen. (hier te vinden)

Verwijderd

Topicstarter
in xp kon ik niet ie niet opstarten, msn niet opstarten, en gebruikers niet opstarten.

Verwijderd

Op zaterdag 15 juni 2002 20:52 schreef leek.be het volgende:
in xp kon ik niet ie niet opstarten, msn niet opstarten, en gebruikers niet opstarten.
Dat klinkt niet echt als een geheugen probleem, echter neemt het niet weg dat het wel even raadzaam is om memtest te runnen. :)

Overigens zou je ook van de XP cd-rom kunnen booten (indien bootable) om vervolgens de partities te verwijderen en opnieuw aan te maken (+formatteren)

Verwijderd

Topicstarter
memtest is aan het runnen maar tot nu toe geen problemen

• MickMack
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-08 06:56
Je hebt dat format commando toch niet gegeven in Windows he? Dan blijft er inderdaad het een en ander achter op je schijf. Formateren doen we in DOS (Lang leve DOS).

Anders gewoon FDisk doen ja. Gewoon alle partities en logische station verwijderen, dan opstarten met diskette en weer een primaire partitie maken en die activeren.

The JavaScript GoT Tracker

Verwijderd

Topicstarter
mestest zit wel vast in pass 56% maar 0 errors

• MickMack
Denk ook niet dat het een geheugen probleem is hoor. Probeer anders nog een format uit DOS en Fdisk

Verwijderd

Topicstarter
ik zal dat eens proberen met fdisk
wat moet ik allemaal op mijn opstartdiskette zetten of staat dat standaard op een win98 opstartdiskette

• MickMack
Format staat volgens mij niet op de windows opstart diskette, fdisk wel. Dus even format.com naar die diskette kopieren (wel verstandig om ook een kopie te maken van die diskette). Anders staat het wel op de Win98 CD-ROM

Verwijderd

Topicstarter
ok zonet opstartdisk gemaakt format erbij gezet
en nu?

van de 2 partities 1 maken

en dan terug heropstarten een nieuwe partitie maken en formateren?

ps graag een guide van fdisk (is eerste keer)

Verwijderd

FORMAT staat ook gewoon op de w98 flop, dus ik snap niet waarom je die vanaf de cd gebruikt.
Je kan idd beter eerst FDISK doen, en dan nieuwe partities aanmaken.

Verwijderd

Op zaterdag 15 juni 2002 21:32 schreef leek.be het volgende:

ps graag een guide van fdisk (is eerste keer)
De plaatjes missen helaas, maar er wordt wel duidelijk uitgelegd wat je moet doen. Zonder die plaatjes moet je er wel uitkomen. (ik hoop het, want niet alles wordt via txt uitgelegd :)

[topic=390009/1/25]

• MickMack
OK, je douwt die flop in je PC tijdens het opstarten.

- Kies voor opstarten met cd-rom ondersteuning
- Je komt nu in DOS, tik daar eerst maar eens format c:
- Antwoordt bevestigend op de vraag die je krijgt.

Nu gaat ie formateren, tenminste je c: schijf. Wil je ook andere schijven formateren dan geef je daarachter nog ff format d: enz.

Verder is die FAQ een goede ja. Veel succes ermee. Probeer eerst maar alleen format, eens kijken of dat lukt :)

Verwijderd

Topicstarter
heb 1st de primaire dospartitie verwijderd en dan een nieuwe primaire dospartitie aangemaakt en ben nu bezig met format c: /u

en dan ga ik win 98 herinstalleren

Verwijderd

Topicstarter
hij zegt nu zelf tijdens de installatie van 98 dat het bestand system.dat beschadigd is en dat hij het hersteld heeft. nu gaat hij verder.
zal eens zien wat hij doet nadat hij volledig geinstalleerd is.

Verwijderd

Topicstarter
weer hetzelfde probleem

weer explorer fout

kan ik die system.dat niet copieren van een andere comp

Verwijderd

Op zaterdag 15 juni 2002 22:11 schreef leek.be het volgende:
weer hetzelfde probleem

weer explorer fout

kan ik die system.dat niet copieren van een andere comp
System.dat en de User.dat worden gebruikt voor het register, kan je niet even scanreg uitvoeren om te kijken of er misschien nog meer fouten worden gevonden?

btw de volgende keer kan jij je bericht editten met het edit knopje Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif

Verwijderd

Topicstarter
heb nu opnieuw van de 2 partities 1 gemaakt en heb opnieuw geformateerd. toen ik windows opnieuw probeerde te installeren ging het weer mis. Nu denk ik dat het probleem ligt bij mijn originele windows installatie-cd. Dus moet ik nu (op een vroege zondagmorgen) op zoek gaan naar een windows-cd om dat te testen. Of kan er iemand mij helpen. Misschien door system.dat te vervangen?

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

OK, ik denk dus ook dat je cd beschadigd is anders zou het nou ondertussen wel moeten werken.
Ik heb even op de originele win98SE (NL) cd rom gezocht, maar daar staat iig geen system.dat op.
Probeer anders eens (na het formattern zonder /u!) eerst het mapje "Win98" van je install cd af te kopieren naar c: (of d:) en dan (in Dos Dus) vanuit dat mapje setup.exe te starten. In principe heb je dan de hele cd rom niet meer nodig en haalt ie alles uit dat mapje (sowiso een beter manier om win98 te installen, anders moet je voor elke driver weer die originele cd opgraven.)

Mijn hoofdvraag blijft eigenlijk, wat moet je nou met win98 op een nieuwe pc als winxp er al op zat en als win2000 eigenlijk ook echt heerlijk werkt..?
Succes in ieder geval!

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Topicstarter
zal die methode eens proberen van win 98 eerst te copieren eens proberen. En ik w8 tot maandag op een originele cd van windows XP, de verkoper had die niet meegeleverd. of zou ik toch beter kiezen voor win2000.

Verwijderd

System.dat is geen statisch bestand wat je van iemand anders kan overnemen.

System.Dat is een bestand waarin het grootste gedeelte van het register in staat (een ander deel staat in User.Dat). In dit register staan allerlei gegevens over elk stukje hardware, software, gebruikersvoorkeuren en geschiedenis van JOUW pc.

Trek er eens een stripje geheugen uit, en probeer opnieuw, bij dezelfde fout de andere strip erin en de ene eruit en weer opnieuw.
Het zou ook kunnen dat je systeem overgeclocked is, te weinig voltage krijgt, een harddisk met errors hebt, de koeling niet optimaal is etc.

Heeft het OOIT met dezelfde hardware gewerkt?

Anders even je hardwareonderdelen (Memory / CPU / Videokaart / Voeding etc) testen op een andere PC. En zo min mogelijk PCI/ISA kaarten in de PC, zo weinig als je nodig hebt. Dan heb je kans dat je het probleem kan identificeren.

Lekenvraag: Je hebt toch niet een gehele tube koelpasta op je CPU zitten he' ?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb alleen nog mijn geforce4 4200TI in de comp zitten.
bij de pc-boer hebben ze hem getest met winME en hij werkte perfect. Wel heb ik gisteren gevoeld dat mijn HD een beetje warm kreeg.
gisteren had mijn cpu iets van een 45° dacht ik

Verwijderd

Topicstarter
ok het copieren is perfect gelukt maar toch geeft hij nog dezelfde foutmelding.

Verwijderd

Topicstarter
heb nu geprobeert met terug te formateren en een andere windows installatie cd maar terug dezelfde error

geheugen probleem misschien?? kan win98 wel om met 512MB?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Jawel hoor.. maar een registry error kun je krijgen met 512 of meer (niet de fout die jij krijgt, meer in de trand van te weinig resources beschikbaar).

Installeer anders eerst met > 512 MB en ga dan [search=max geheugen win98] om wat tips te vinden.

win98 draait hier zonder zeuren met 768 MB, dus het kan wel degelijk.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Aangezien er niets op de PC staat én het met WindowsMe wél schijnt te lukken lijkt het mij het beste gewoon nogmaals Fdisk te draaien, alle logische drives te verwijderen en een nieuwe primary partie te maken.

Als het met ME werkt werkt het zeker met XP. Tipje, laat XP gewoon tijdens de installatie je HD formateren.

ARME AOW’er

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Ik zou zelf gewoon 256MB erin laten zitten en dan win2000 proberen te installern. (na eventueel nog een Fdisk poging)

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Aangepast installatieprocedure:
*Fdisk draaien: verwijder partities
*Fdisk draaien: maak primaire partitie aan, eventueel extended/logische ook nog
*Fdisk draaien: zet Priimaire partitie actief
*Reboot
*Formatteer nu C:
*kopieer alle windows-bestanden naar harddisk:
- md c:\winsetup
- copy e:\win98\*.* c:\winsetup
*run windows setup
- C:
- cd \winsetup
- setup.exe

En installeren maar.

• dikiedik
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04-2025

dikiedik

de verkeers ont regelaar

heb je je pc wel teruggezet van ntfs naar fat32. w98 kan niet op ntfs xp wel op fat 32. zo niet xp opnieuw inst en deze fout herstellen suc6

ride on

• GaveGozer
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09-2025

GaveGozer

That's Me

Ja dat lijkt me wel dat ie dat gedaan heeft
anders start de opstart diskette niet eens op :)

Ik was hier en ai 't nie geleuf dan maak ik ow so wat anders wies!

Pagina: 1